Kontrollrummet

MaxB - You are leaving

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I maj 2012 hittade jag på ett pianostycke som jag gillar mycket. Girly hjälpte mig att skriva delar av texten men hon hittade inte sångläget i låten så jag la även beslag på all sång. På något sätt ska väl texten ändras, så att det inte är två olika människor, som berättar sina olika sidor av ett avsked.

Har inte uppdaterat den på ett tag men sjunger den varje dag för att få in vanan och känslan. Får se vad det kan utvecklas till. Några tips på vägen?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Subquehanna_YouAreLeaving_20120531.mp3[/mp3]

Uppdatering 2013-02-10
Smyger in en uppdatering efter att ha spelat om pianot och sjungit in den på nytt. Det värsta är dock att jag, trots att den är för enformig och lång har jag valt att lägga två sångförsök efter varandra vilket innebär att den i denna version är dubbelt så lång (8.21). Det är nog bara jag som pallar att lyssna så länge. Orsaken till att inspelningen är dubbelt så lång är att jag vill lyssna för att höra om rösten ska vara så ren som möjligt (första tre verserna) eller så kraxig som möjligt (reprisen med samma tre verser igen). Kanske ska det vara en blandning av ren och kraxig röst?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreLeaving_20130210.mp3[/mp3]

You are leaving
You are the sunshine - that makes my life complete
Closing my eyes - See your smile, when we meet
You are the key - to all hidden doors
Like the most precious gem - makes me long for more
But when I turn around - you are not here anymore
You are leaving me today

You are the one  - you turned my world around
You picked me up - when I had fallen down
  Things changed - I donno know when or why
Feeling like this - oh no - I'd rather die
I searched so hard for emotions - but no one was found
That’s why I’m leaving you today

You were the brightest star - on a cloudless night
You were the guiding light  - when I had to fight
Thinking about the time - that you and me had
All the things we had together - why do I cry
You are the one I am thinking of
And you are not here anymore
« Senast ändrad: 10.02.2013, 16:52:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kanske lite för självklart, men en duett med varsitt avsnitt följt av gemensam sång i den sista versen med ev ändringar i detta tredje parti för att göra det passande. Då behöver du inte ändra någonting. Det kanske var exakt såhär den skrevs med Girly? Om du ska vara ensam på den blir det lite knivigare o det måste nog ändras en hel del. Du kan nog iaf inte hoppa perspektiv till den andra partnern utan får nog då hålla dig till den enes bild, möjligen att partnern sa eller gjorde si o så, men jag hör ju duetten framför mig direkt, så jag håller mig nog till det rådet o vill inte Girly tycker jag du i första hand ska kolla efter en annan sångpartner faktiskt istället för att "slakta loss" på låten.

Jag kan vara din duett-partner i falsettläge med lite skön vibe på rösten *blinkar* notera skämt!

Kan nästan höra min vän Anitas röst på den här låten faktiskt. Fin text, fint sjunget (kanske en liten liten smula för långt gånget med emotionen i sången, möjligen, men fina stämmor!)

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt fin låt. Mycket bra.

Helt ok sjunget, men arret faller mig inte alls i smaken. Pianot är alldeles för styltigt och otajt. Det låter inget vidare med pianobasen heller. Gitarren tror jag inte ska spela ackord på det viset. Hellre nåt plock/fingerspel. Herre jösses, mellotronen var nog det som funkade bäst i arret.

Jag tror att hela uppbyggnaden av detta verk borde vara mer ambient. Mer rymd. Stora klanger med långa delay och reverb på elgitarr. Inte mycket spelat, men mycket sound om du förstår. Mellotron kanske till och med kan funka, men hellre en skön analog pad.

Pianot funkar nog om du skalar bort det basigaste registret och ersätter med mjuk elbas eller bandlös om du har känn på nån som hanterar det. Pianot behöver också korrigeras avseende timing.

Mina tips innebär i stort sett gör om gör rätt om du tar det till dig, men påminner igen om att jag tyckte låten var väldigt bra och jag tycker den förtjänar bättre.


Utloggad Girly

I maj 2012 hittade jag på ett pianostycke som jag gillar mycket. Girly hjälpte mig att skriva delar av texten men hon hittade inte sångläget i låten så jag la även beslag på all sång. På något sätt ska väl texten ändras, så att det inte är två olika människor, som berättar sina olika sidor av ett avsked.
...va tusan... här hotta' man upp den och du nobba'  :lol:
can't please everyone  :P
 :D Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...tycker jag du i första hand ska kolla efter en annan sångpartner faktiskt istället för att "slakta loss" på låten. Kan nästan höra min vän Anitas röst på den här låten faktiskt.

Jag det finns saker att göra beroende på vilken vändning låten ska ta.
Finns det intresse och du kan leverera skulle det vara intressant att få höra en sväng (2:a versen) med Anita. Vill du, vill hon? Säg till om ni vill ha något av mig. Den finns i en osjungen version i den här filmen:


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt fin låt. Mycket bra.

Helt ok sjunget, men arret faller mig inte alls i smaken. Pianot är alldeles för styltigt och otajt. Det låter inget vidare med pianobasen heller. Gitarren tror jag inte ska spela ackord på det viset. Hellre nåt plock/fingerspel. Herre jösses, mellotronen var nog det som funkade bäst i arret.

Jag tror att hela uppbyggnaden av detta verk borde vara mer ambient. Mer rymd. Stora klanger med långa delay och reverb på elgitarr. Inte mycket spelat, men mycket sound om du förstår. Mellotron kanske till och med kan funka, men hellre en skön analog pad.

Pianot funkar nog om du skalar bort det basigaste registret och ersätter med mjuk elbas eller bandlös om du har känn på nån som hanterar det. Pianot behöver också korrigeras avseende timing.

Mina tips innebär i stort sett gör om gör rätt om du tar det till dig, men påminner igen om att jag tyckte låten var väldigt bra och jag tycker den förtjänar bättre.

Ett problem nuförtiden är att både jag och andra (med all rätt) förväntar sig mer av mig - bättre spel, arr och timing. Trots det märker jag att jag inte hinner, utan det blir hastigt, hafsigt skapande, då jag får tid över. Det är synd men samtidigt ett faktum. Piano är jag faktiskt lycklig att jag kan få att låta så här! Men de som kan spela piano hör ju att det inte är bra eller i alla fall går att spela mycket bättre, på alla sätt.

Gitarr borde jag däremot kunna hantera så det tillfredsställer även dig, så den får jag fixa.
Mellotron -> Wernborg -> kan funka  :o
Jag tycker dina förslag låter bra och en ny version av låten borde ta till sig dessa goda ambient-tips. Får se när jag kan göra det, den förtjänar det bästa av de bästa!  ;)
« Senast ändrad: 24.08.2012, 12:00:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I maj 2012 hittade jag på ett pianostycke som jag gillar mycket. Girly hjälpte mig att skriva delar av texten men hon hittade inte sångläget i låten så jag la även beslag på all sång. På något sätt ska väl texten ändras, så att det inte är två olika människor, som berättar sina olika sidor av ett avsked.
...va tusan... här hotta' man upp den och du nobba'  :lol:
can't please everyone  :P
 :D Lena

Men du 'rå?  :wub:
Tänk om jag skulle få tid att komma igång med gitarrkompet på "Little baby girl" nångång.
Tror inte världen har hört den...  B)
« Senast ändrad: 24.08.2012, 12:02:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Piano är jag faktiskt lycklig att jag kan få att låta så här! Men de som kan spela piano hör ju att det inte är bra eller i alla fall går att spela mycket bättre, på alla sätt.
Om du spelat efter klick så är det ju lätt ordnat att tajta upp det i alla fall.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Piano är jag faktiskt lycklig att jag kan få att låta så här! Men de som kan spela piano hör ju att det inte är bra eller i alla fall går att spela mycket bättre, på alla sätt.
Om du spelat efter klick så är det ju lätt ordnat att tajta upp det i alla fall.

Absolut. Tror till och med att jag idag kan spela det tajtare på pianot hemma. Men, jag fixar inte att spela pianot och sjunga samtidigt! Jag kan ju egentligen inte spela piano (noter till Gubben Noak kunde jag i fjärde klass) utan har till husbehov själv lärt mig ta ut de vanligaste ackorden på lite olika ställen. Med hjälp av datorn kan jag sen korrigera lite här och där.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
...tycker jag du i första hand ska kolla efter en annan sångpartner faktiskt istället för att "slakta loss" på låten. Kan nästan höra min vän Anitas röst på den här låten faktiskt.

Jag det finns saker att göra beroende på vilken vändning låten ska ta.
Finns det intresse och du kan leverera skulle det vara intressant att få höra en sväng (2:a versen) med Anita. Vill du, vill hon? Säg till om ni vill ha något av mig. Den finns i en osjungen version i den här filmen:




- Fick lite panik här insåg att jag pillat bort inställningen att få besked om inlägg på trådar man svarat så nu sitter jag här o undrar vad allt jag missat, raffsar runt i vild panik :P ok inte riktigt så men nästan haha!

Jag ska kolla med henne nästa helg när hon kommer hit, jag spelar upp låten visar henne texten o ser om hon är sugen! Är hon det kanske, jag säger bara kanske, vi hinner spela in något då på helgen. Det är stort kanske för hon kommer hit för en tillställning snarare än att sjunga så det är inte så mycket tid att prata om. Har hon lust så kan jag spela in henne iaf här inga problem! Finns låten osjungen i videon behöver jag nog inget mer.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra låt och fin sång och sköna stämmor...när det gällar pinospelandet är nog inte mina synpunkter särskilt vägledande. Om jag kunde spela piano(vilket jag inte kan tråkigt nog) som du gör skulle jag definitiv använda det i mitt musicerande utan att skämmas.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Tycker du sjunger den bra också!
Ibland blir det lite "tomt", låten liksom stannar av. Där tror jag det behövs mer
från pianot alternativt en plockande gitarr för att behålla "flytet".
Sedan skulle jag hellre velat ha stråkar än mellotronen, men det är en smaksak.
Jag har samma "problem" med pianot som du, trycker mest dit ackord och editerar i efterhand... :rolleyes:
Tror inte du ska ha med den kompande akustiska gitarren.......?
Piano, sång, stråkar och ev en plockande gitarr tror jag är ett lagom arr för att behålla den intima känslan i den här fina låten.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Texten är fin och sångmelodin är fin, men arret är åt helvete.

Gitarren kan du ju sumpa direkt och släng in Girly på varannan vers. Om du förbättrar pianokompet kan elgitarrsolot fungera som det är. Synthstråk som spelar enkla ackord kan egentligen ersätta helt det som föreligger. Det är bra idéer men helt trist och ointressant framfört. :) (Tycker jag.)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Stark låt! (det viktigaste för mig). Fin text och mycket i feeilng i sången. Framförandet vad gäller piano och akkegura funkar också för mig men fixar inte mellotronen (sorry där igen!). Jag hade nog ändrat på ett sätt du inte hållit med om...  :P Slidesolot bra. Tycker inte mycket saknas till färdig låt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahadu Maxen!
Den låten sitter skönt, en fin men kanske lite "vanlig" ballad. Kunde ju färgas på med lite Fender även i verserna.
Pianot kanske lite väl långt framme nu, kunde dras ner på volymen och sätta aningen mer av samma reverb som sången kör med, då kör dom lixåm i samma rum.
Hursomhelst, LIKE IT!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jomen jag gillar hela den här låten. Musiken, arret, bra låter det också. Du har en sån där oslipad och känslig sångröst som många "proffs" har tappat. Ytterligare plus.
Har ett ett par tankar. Undrar om inte mellotronen skulle göra sig bättre en oktav lägre. Skulle bli lite mer murbruk i just det frekv. området.
Testa att limma ihop mixen med t.ex nån tape saturation plugg. Lite overall komression och vintage'iering.
Gott jobb.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för alla goda tips och erbjudande om hjälp med gitarr bl.a. Jag har inte den tid jag vill, till musikskapande och orkar därför inte ens ge individuell respons på alla goda tips jag fått i den här tråden. Hoppas få tid snart (veckor, månader?) och Asti, jag hoppas erbjudandet kvarstår, om jag inte fixar gitarren själv.

Nu är underbara! Vilken fin stor familj vi har här på kontrollrummet!
« Senast ändrad: 10.09.2012, 12:56:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu är underbara! Vilken fin stor familj vi har här på kontrollrummet!

Instämmer helt på den punkten! Jag har även konto på andra sidor som jag inte ska namnge, men stämningen där är, i jämförelse med den här sidan, halvt fientlig o avståndstagande. Den här lilla "familjen" är kanon!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller fullständigt med er MaxB och tigersoul, har hört samma sak som "tiger". KR däremot är toppen. Jättefin stämning och högt i tak, har rekommenderat det till andra musikanter.

mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller fullständigt med er MaxB och tigersoul, har hört samma sak som "tiger". KR däremot är toppen. Jättefin stämning och högt i tak, har rekommenderat det till andra musikanter.

Jag tipsade också om kontrollrummet till några i helgen, på 50-års kalaset. Här är kompisen från Göteborg...


...och här några tjejer jag inte sett förr, som frågade om jag ville kompa. Det ville jag ju.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
...och här några tjejer jag inte sett förr, som frågade om jag ville kompa. Det ville jag ju.


- bra bra, mer kvinnor, för det är väl inte bara jag? Tjejer är lite bristvara här? ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi behöver kvinnorna, alltid, det stämmer! Även på KR förstås. Jag hoppas att nån från i helgen hittar hit. Jag ska göra vad jag kan för att inspirera.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 635
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
".....och Asti, jag hoppas erbjudandet kvarstår, om jag inte fixar gitarren själv"?

Naturligtvis, bara säg till!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skitbra ton i sången här.. Bra ylat..
Visst känns det lite otajt på några få ställen, men låten är fin så det är bara att jobba på...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sjunger fortfarande nästan dagligen på den här men har inte gjort om inspelningen. Kommer titta på de tips jag fått av er, då det är dags, i synnerhet det Wernborg skrivit. Har nu för första gången i mitt liv testat en Karaoke-editor, för att kunna göra en "film" (bild) med text och musik av denna låt. Nu vet jag att principen fungerar även för mig, nästa gång kanske den kan bli en lite mer spännande sak dessutom...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Känslosam sak det här... ^^ Ibland drabbas man av den där känslan att man inte kan göra sin låt full rättvisa. Jag har lite svårt med låtar som går saktare än pulsen... eller något. Kan inte ge något aktuellt exempel nu men har märkt att långsamma låtar ibland har en lite högre "puls" långt ner i mixen. Det är ju ändå strålande att den bästa hjälpen kommer från kamraterna här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Smyger in en uppdatering efter att idag ha spelat om pianot och sjungit in den helt på nytt. Det värsta är att trots att den är enformig och lång - har jag valt att lägga två sångförsök efter varandra, vilket innebär att den i den här versionen är dubbelt så lång (8.21). Det är nog bara jag som pallar att lyssna så länge. Orsaken att jag gör så är att jag själv vill lyssna flera gånger för att höra om jag tycker att rösten ska vara så ren som möjligt (första tre verserna) eller så kraxig som möjligt (reprisen med samma tre verser efter de första). Kanske ska det vara en blandning av rent och kraxigt? Nån som orkar ha synpunker på det. Tror att Eddi tycker det ska vara renare röst?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreLeaving_20130210.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.02.2013, 17:15:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte lyssnat på denna tidigare - en fin låt. (orkade dock inte lyssna igenom allt). Jag lyssnar just nu genom jobbdatorn i hörlurar och kanske är det därför jag tycker att sången är för vass - om det inte beror på det så tycker jag att det är för vasst mixat helt enkelt. Jag skulle ha haft mindre reverb på sången, för den sjunger i lite större rum än pianot, tycker jag. Det finns en del klipp i låten som stör örat tex vid 310 - det borde du fixa till

Vissa vändningar ger mig pink Floyd-vibbar. Är det du som körar oxå - låter inte riktigt som du?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!