Kontrollrummet

Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fick en hemläxa från min sångpedagog som bestod i att sjunga på ett annat sätt, med betydligt mer stöd. Jag sjunger mycket med halsen så jag gick i läxa att träna på det och hur bättre gör man det än o skriva en låt och arr'a den? :P

Till min glädje upptäckte jag att den här sångtekniken förändrar min röst på ett positivt sätt. Jag får bort mina vassa vokaler (A,E framförallt)som jag inte alls tycker låter särskilt musikaliska så det var en glad överaskning. Observera att refrängen är ganska shaky o jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den, måste få lite bättre kontroll mellan hes sprödhet o tryck tror jag. Det blir inte bra iaf.

Jag har ju alltid velat ge mig rock också så jag slog två flugor i en smäll o drog ihop en rocklåt lite åt Thåström hållet. Arr'et är jättegrovt får man väl säga, gitarrerna är inte tajta för fem öre och jag är inte säker på någonting känns det som haha. Jag har ingen erfarenhet av att spela elgitarr o lägga rock-arr så kom gärna med förslag!

Vad tycker ni om låten (låtstarten) i övrigt?

Och framförallt: den nya sångtekniken? Nu lägger jag ju in lite extra "hest sound" för att passa låten, men om ni lyssnar på vokalerna tycker jag de är klart bättre? Observera, ingen de-esser!! så skit i o lyssna på SSSS.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Jag har mixat vocals jäkligt hett, men det känns ändå på något sätt rätt i det här arr'et och med den här rösten, rätta mig om jag har fel? Det låter för hett varje gång jag börjar spela den men känns snart rätt när man lyssnat ;) Kanske är lösningen nogranare envelopes vad vet jag!

Text:

Det är så jävla lätt, att falla
Allt som krävs är minsta sten
Och när det väl börjat gå utför (lägre)
Så går det jävligt fort

Och när man står där nere på botten
Och räknar varje steg
På den långa vägen uppåt
Så vet man ändå att man snart står där igen, och

Faller ner igen, och
Sabbar sitt liv igen
Och man Faller allt längre ner
När kommer gränsen då man inte pallar mer
Och ger upp

EDIT: Andra utkast, se längre ner i tråden för info.
« Senast ändrad: 26.08.2012, 14:40:07 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan ha fel men nog låter det här som mycket munsjung någon mage hör jag inte i detta. Berätta hur du upplever det där med stödet.

Edit: kul att du delger oss
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan inte säkert säga hur mycket magstöd du har eftersom instrument döljer en del.
Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).

Andas in först och sjung sen dessa två, toner så länge du har luft kvar.
Skulle vara intressant att höra hur mycket magen är med på körstämmorna.
Tror de skulle fungera bra som stöd om du sen vill testa att lägga om leaden på refrängen.
Hur skulle leaden låta om du då du lägger den i refrängen bara har körstämmorna att lyssna på?
« Senast ändrad: 22.08.2012, 20:28:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag kan ha fel men nog låter det här som mycket munsjung någon mage hör jag inte i detta. Berätta hur du upplever det där med stödet.

Edit: kul att du delger oss

- Intressant. Övningen som jag fick är att man sätter händerna i sidan och känner hur musklerna beter sig när man talar och sedan överför det till sång, att det kommer från samma ställe så att säga (ursäkta sättet att beskriva det, han beskrev det på ett bättre sätt). När man sjunger "rätt" med stödet så ska man känna en liknande rörelse i musklerna från magen (stödet) när man sjunger. Om man sjunger mest från halsen så är trycket på musklerna nästan konstant o rör sig inte mycket med pauser, etc. Man känner också att man använder stödet mer.

Vad i sången är det som du identifierar som hals? Jag talar inte om tonhöjden här utan om stödet, man kan (ska) använda stödet även på de högre tonerna. Tänkte om vi tolkade ordet olika. Inväntar med spänning vad andra säger. Ni ska få en test också där man hör skillnaden. Den är ett urklipp från en slarvig test när jag provade de olika teknikerna. Se bifogad fil. Man hör tydligt att den första versionen med mest hals har vassare vokaler tycker jag.

fotnot: Jag kallade det talröst för att bara ge det ett namn i filnamnet.

Maxb: du kanske hör lättare där. Jag har redan tänkt köra i refrängen, inte hunnit med det än dock ;) Varit mycket ett tag nu men det här var ju min läxa från en löpande träff så behövde stoppa in det emellan ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Varianten i den andra halvan upplever jag stabilare och behagligare att lyssna på - mer magstöd i den...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Varianten i den andra halvan upplever jag stabilare och behagligare att lyssna på - mer magstöd i den...

Jag upplever detsamma som dig, sen kan jag ju inte säga HUR MYCKET magstöd jag använder, men det är betydligt mer iaf. Finns säkert mer att kräma fram. Jag kan dra ut röstspåret separat från det andra om ni vill kika(lyssna) på det vad gäller magstöd.

Där har ni den. Reverb blev kvar märkte jag men det går nog bra ändå ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott så här (snabb lyssning)!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gott så här (snabb lyssning)!

Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott så här (snabb lyssning)!

Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?

Tror att melodyne låter mer transparant än autotune - vad folk sagt är att det blir värre, mer påtagligt med autotune.

Gott som i bra. Jag fick hjälp med autotune på ett sångspår jag hade sjungit in tidigare men valde spåret utan. En relevant fråga då var: Vem ska välja om min sång ska vara med eller utan?
Tanken var att om vanliga människor (som inte själva gör musik) lyssnar kanske de skulle föredra den som är tillrättalagd. Men jag väljer hellre den som svajar lite (originalet) som inte har den där lilla plastigheten i sig. Det var mitt val men om man vill vända sig till skivköpare (finns de?) skulle man kanske välja sångspåret med melodyne... Men sån är alltså inte jag...
« Senast ändrad: 22.08.2012, 21:01:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gott så här (snabb lyssning)!

Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?

Tror att melodyne låter mer transparant än autotune - vad folk sagt är att det blir värre, mer påtagligt med autotune.

Gott som i bra. Jag fick hjälp med autotune på ett sångspår jag hade sjungit in tidigare men valde spåret utan. En relevant fråga då var: Vem ska välja om min sång ska vara med eller utan?
Tanken var att om vanliga människor (som inte själva gör musik) lyssnar kanske de skulle föredra den som är tillrättalagd. Men jag väljer hellre den som svajar lite (originalet) som inte har den där lilla plastigheten i sig. Det var mitt val men om man vill vända sig till skivköpare (finns de?) så skulle man kanske valt sångspåret med melodyne... Men sån är inte jag...

Ah då tolkade jag rätt.

Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt

Jag ser inte, utan försöker höra. Använder ibland ett gammalt Cubase-redskap att picha en ton i wave-sångspåret upp eller ner några cent där jag hör att jag ligger lite för lågt eller tvärtom...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul tråd hoppas det är ok om man skräpar ned den lite. Jag har svårt att förklara med ord vad jag menar med munsång och stödsång så jag snodde lite text (ej melodi) och gjorde en insjungning med först munsång sedan stödsång så att det är lättare att förstå hur jag menar. Åtminstone jag hör en viss skillnad i sången. OBS inget melodyn eller liknande vilket jag kanske inte behöver nämna :wub:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Singtest.mp3[/mp3]

Är det den här skillnaden (i stort sett) som du menar vad gäller vokaler?
« Senast ändrad: 22.08.2012, 21:24:34 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Citera
Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt

Jag ser inte, utan försöker höra. Använder ibland ett gammalt Cubase-redskap att picha en ton i wave-sångspåret upp eller ner några cent där jag hör att jag ligger lite för lågt eller tvärtom...

Det är nog klokt i många lägen att helt enkelt rätta det man HÖR o hålla det där. Dock harjag märkt att man många gånger kan luras att tycka något låter rakt som inte är det alls vilket andra ofta hör. Klurigt det där.

Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).

Andas in först och sjung sen dessa två, toner så länge du har luft kvar.

Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kul tråd hoppas det är ok om man skräpar ned den lite. Jag har svårt att förklara med ord vad jag menar med munsång och stödsång så jag snodde lite text (ej melodi) och gjorde en insjungning med först munsång sedan stödsång så att det är lättare att förstå hur jag menar. Åtminstone jag hör en viss skillnad i sången. OBS inget melodyn eller liknande vilket jag kanske inte behöver nämna :wub:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Singtest.mp3[/mp3]

Är det den här skillnaden (i stort sett) som du menar vad gäller vokaler?

- Du det här var klurigt... men jag TROR att vi faktiskt gör samma sak i de olika varianterna. I den senare, magdelen, hör jag lite mer bas o värme o lite mer... kropp till hela ljudet medan den första är lite mer halsig och saknar den där värmen. Det är ungefär samma sak som jag upplever som skillnad i mitt exempel även om det blir lite olika resultat för oss. Jag kan påpeka nu vilket jag glömde bort tidigare att jag har en highpass ligger på mitt exempel någonstans 120-150hz (båda exemplen).

Hur skulle du tolka det, Maxb?

EDIT: glömde: angående vokalerna. Du har inte samma skillnad i vokalerna mellan de olika teknikerna, men det där tror jag är olika från person till person. Jag har förmågan att få väldigt skarpa A E när jag sjunger mer med halsen, det är nog dock inget som är samma för alla. Rätta mig om jag har fel jag antar bara ;)
« Senast ändrad: 22.08.2012, 22:14:10 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)

Vänster-Aaaah: F# - E -  E
Höger-Aaaah:    H  - A - G#

För trött för att veta vad jag skulle tolka!  B) Ska sova nu
« Senast ändrad: 22.08.2012, 22:26:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)

F# - E -  E
H   - A - G#


Det är de två stämmorna alltså, ok, ska kika om en stund har inte tonerna i huvudet ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Ah då tolkade jag rätt.

Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
'Reverbsjukan'... trodde det va en kronisk åkomma  :huh:
Jag tycker också att vinnaren i 'vanliga vs talröst' är det sista exemplet. Men... samtidigt som man använder tekniker så tror jag ändå det bästa är att lära sig det man känner är användbart för en själv och sen smälta det och göra det till sitt eget. Jag är av den åsikten att om man tänker FÖR mycket på teknik går ofta känslan förlorad (men det är jag det  :P). Det jag ibland tycker mig höra i din röst är att du biter ihop käkarna väldigt mycket och håller mycket av ljuden kvar i munnen. Jag kan lätt sitta och spänna mig själv i käkarna när jag hör någon som sjunger så men samtidigt är det ju ett karaktärsdrag för just din unika röst och sång.
Tjingeling!  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ah då tolkade jag rätt.

Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
'Reverbsjukan'... trodde det va en kronisk åkomma  :huh:
Jag tycker också att vinnaren i 'vanliga vs talröst' är det sista exemplet. Men... samtidigt som man använder tekniker så tror jag ändå det bästa är att lära sig det man känner är användbart för en själv och sen smälta det och göra det till sitt eget. Jag är av den åsikten att om man tänker FÖR mycket på teknik går ofta känslan förlorad (men det är jag det  :P). Det jag ibland tycker mig höra i din röst är att du biter ihop käkarna väldigt mycket och håller mycket av ljuden kvar i munnen. Jag kan lätt sitta och spänna mig själv i käkarna när jag hör någon som sjunger så men samtidigt är det ju ett karaktärsdrag för just din unika röst och sång.
Tjingeling!  :)

- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
Jag har inte heller de rätta tekniska termerna så oskolad jag är  :)
Men t.ex. i Soundcloudklippet i början av denna tråd ca 0,30 där du sjunger *när man står där nere på BOTTEN* är ett exempel på det jag menar. För mig låter det som stela käkar och halvstängd mun... absolut inte elakt menat... det hoppas jag att du förstår. Och jag menar inte heller att du nödvändigtvis ska ändra på det heller. Men det är något som jag reagerat på några gånger när jag lyssnat på dina alster.
Peace&Love  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
Jag har inte heller de rätta tekniska termerna så oskolad jag är  :)
Men t.ex. i Soundcloudklippet i början av denna tråd ca 0,30 där du sjunger *när man står där nere på BOTTEN* är ett exempel på det jag menar. För mig låter det som stela käkar och halvstängd mun... absolut inte elakt menat... det hoppas jag att du förstår. Och jag menar inte heller att du nödvändigtvis ska ändra på det heller. Men det är något som jag reagerat på några gånger när jag lyssnat på dina alster.
Peace&Love  :)

- Klart det inte är elakt. Jag brukar säga att det är elakt att inte ge mig konstruktiv kritik för hur tusan ska man annars får nya idéer och utvecklas när man inte får någon annans syn på saken. Min sångpedagog var också lite försiktig med det där när det gällde mina egna låtar, jag sa bara kör på o han började prata om att jag bör andas in mer här o där o lite sådant, klockrent, man vill ju utvecklas då måste man få förslag även om såklart inte ALLA förslag är rätt, men många säkerligen.

Du tänker på TENN i botten? slutet av ordet? Då vet jag vad du menar. Just i den här låten ville jag nog ha ett lite sammantryckt ljud här, det låter snyggt (tror jag). Men det kan säkert vara något jag gör högt o lågt, ska ha lite utkik, påpeka gärna när du hör det i en annan låt igen ;)

MAXB nu ska du få spetsa örona ;) Jag var lite lat, eller rättare sagt jag visade hänsyn till grannarna och använde mig av kopierade klipp från leadsången och skapade körstämmor från dessa mja melodyne. Jag la sedan på någon multi voice tjolla hopp plugg på det där för att få det lite mindre "en person". Tror jag valde 8 röster på båda stämmorna. Nu är det ju inte AAAH stämmor så du får ha det i åtanke men var det ungefär så här du tänkte det i övrigt? Jag tycker stämmorna ligger riktigt snyggt där faktiskt, låter nästan okej som det är på vissa ord, andra inte. Hade jäklarns problem med hur högt jag skulle mixa kören jag hittade säkert 3 trevliga positioner beroende på om det ska vara en subtil eller "in your face" effekt. Jag valde mellanpositionen tror jag om jag inte minns fel i denna version.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Högra körens C i början av reffen gillar inte jag. Kören är här en kör som ligger i bakgrunden och som en sån kan den fungera men det var inte det jag var ute efter.

Så testa gärna att själv att lägga de två stämmorna som jag föreslog (då du inte stör någon). Poängen för mig var att du själv skulle testa magstödet i dem. Inget eller endast litet reverb, så att man hör din personlighet i dina stämmor.
Det önskar jag mig!  :wub:
« Senast ändrad: 23.08.2012, 07:12:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Högra körens C i början av reffen gillar inte jag. Kören är här en kör som ligger i bakgrunden och som en sån kan den fungera men det var inte det jag var ute efter.

Så testa gärna att själv att lägga de två stämmorna som jag föreslog (då du inte stör någon). Poängen för mig var att du själv skulle testa magstödet i dem. Inget eller endast litet reverb, så att man hör din personlighet i dina stämmor.
Det önskar jag mig!  :wub:

- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah"  får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.

Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*

http://d.pr/i/VgIa

http://d.pr/i/z672
« Senast ändrad: 23.08.2012, 13:26:58 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu är jag lite trotsig men jag valde bort AAAH kören. Jag fick ihop det på det sätt som jag tror du tänkte Maxb, men det lät ganska mesigt och opassande när jag istället behövde upprätthålla det lite hårda soundet o attityden. Istället sjöng jag in körer med samma stämmor men med samma ord som i refrängen (ungefär). Jag tycker det här blev rätt bra faktiskt. Det upprätthålls en tuff ton o jag får ändå ett tjockare sound i refrängen. Vad tycker NI?

Jag la även på ett solo med elgitarren (ja ett riktigt, skratta inte nu när ni hör det!) som jag hade tänkt kanske någonting åt det hållet varpå nästa vers följer efter det där då. Något sådant. Kommentarer kommentarer! ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

Ska uppdatera mp3'n i översta posten efter jag skickat in denna också.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah"  får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.

Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*
http://d.pr/i/VgIa
http://d.pr/i/z672

Som jag sa tittar jag inte på toner utan lyssnar men får erkänna att jag nu tittat och provspelat tonerna på pianot. Jag har samma fråga som du gällande C - vi lämnar det bakom oss  B)

Men nu ska jag lyssna på nyaste inspelningen innan jag ska måla fönster och dörrfoder.

Edit: Ja, körstämmorna du levererar låter bättre än de andra men lägg till D C# B (svenska gamla H) istället för B A G# på ena sidan och lägg in B A G# som en tredje körstämma i mitten istället. Tror den kan låta bättre.

Kören här fungerar som kör även om den skulle kunna vara fetare (finns tips från Clemens i denna tråd som jag tror går att applicera på körstämmor också för att få det fett). Dock var inte min grundtanke att det skulle bli bästa körarret utan jag såg det som en del i din hemläxa att sjunga två nakna körstämmor, en på varsin sida, för att kunna träna och lyssna på magstödet. I den här mixen kan inte jag det. Du gör förstås som du vill men det var min tanke...
« Senast ändrad: 23.08.2012, 20:20:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket kackel här.. :D
Kan inte bidra med så mycket handfasta sångråd,men ville bara säga
Att jag gillar låten även om den är ganska standard och att du sjunger riktigt bra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah"  får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.

Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*
http://d.pr/i/VgIa
http://d.pr/i/z672

Som jag sa tittar jag inte på toner utan lyssnar men får erkänna att jag nu tittat och provspelat tonerna på pianot. Jag har samma fråga som du gällande C - vi lämnar det bakom oss  B)

Men nu ska jag lyssna på nyaste inspelningen innan jag ska måla fönster och dörrfoder.

Edit: Ja, körstämmorna du levererar låter bättre än de andra men lägg till D C# B (svenska gamla H) istället för B A G# på ena sidan och lägg in B A G# som en tredje körstämma i mitten istället. Tror den kan låta bättre.

Kören här fungerar som kör även om den skulle kunna vara fetare (finns tips från Clemens i denna tråd som jag tror går att applicera på körstämmor också för att få det fett). Dock var inte min grundtanke att det skulle bli bästa körarret utan jag såg det som en del i din hemläxa att sjunga två nakna körstämmor, en på varsin sida, för att kunna träna och lyssna på magstödet. I den här mixen kan inte jag det. Du gör förstås som du vill men det var min tanke...

- Helt okej med hur du lyssnar jag var bara osäker på var C't fanns (jag kunde ju ha tänkt fel te.x)

Jag blev nog lite "för" seriös med låten o det känns inte som ett tränings-arr riktigt längre. Jag funderar nästan på att flytta ut hela stäm-TRÄNINGS-projektet till något eget liten lek med bara röster för att få det tydligt och fint. Här kommer jag ändå aldrig få det att höras särskilt väl med distade gitarrer o grejor. Ska kika på en tredje stämma dock o en förändrad andra som du tipsade om ovan för att fläska ut det ytterliggare lite. Ska även kika posten, nu när jag blivit lite varm i kläderna på dessa läskiga körer jag aldrig vågat mig på tidigare. Nu är jag nästan nyfiken istället, är så man blir sugen o göra någon träningsgrej a la stämsången i Ronja rövardotter där eller något *skrattar*

Mycket kackel här.. :D
Kan inte bidra med så mycket handfasta sångråd,men ville bara säga
Att jag gillar låten även om den är ganska standard och att du sjunger riktigt bra..

- Tackar! Jo låten är ganska standard det håller jag med om även om jag nu i efterhand tycker gitarrsolot låter himla suspekt och oväntat i tonerna men ja arr o stuk o så är ganska standard. Det är min första regelrätta rocklåt så det är nog lite medvetet att få till en "standard" låt innan man ger sig på att vara unik o prägla det hela. Jag är inte så van vid elgitarr i huvud taget.

Uppdaterat den nu med lite tajtare gitarrer o annat småfix, dock inte pulat mer med stämmor än det blir nog inte förrän imorrn.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Läst lite i den där tråden nu, ja jisses finns ju hur många sätt som helst för att "feta på" ljudet. Känns som man kan lära sig precis hur länge som helst o exakt så är det väl ;)
« Senast ändrad: 23.08.2012, 22:35:41 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då har jag provat dina förslag Maxb, och jag måste ju säga att det blev riktigt bra efter lite panande o nivåjusteringar! Efter mycket obeslutsamhet la jag lägsta kören på -40 (64 max) mellan-kören på -20 och höga kören på +40. Jag kom fram till att den låga stämman inte påverkar stereobilden nämnvärt eftersom den ligger nära melodistämman. Därför passade mellankören bra någonstans halvvägs till den vänsta körpositionen. Rätta mig gärna om jag tänker knasigt här men jag tycker det låter "rätt" nu dvs jämnt utspritt och med leadstämman kvar ensam i mitten. Det är ganska hett mixade körer kanske men jag tycker det låter jäkligt fläskigt o skönt!

EDIT: Måste säga efter några genomlyssningar till att jag gillar det riktigt ordentligt alltså! Särskilt vissa toner. Den höga stämman på "sitt liv" sitter ju som en smäck verkligen i harmoni med leadsången. Trots att de tonerna för övrigt var ganska höga o jobbiga att sjunga utan falsett men det låter riktigt bra mixat.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

Uppdaterad version i första posten som vanligt. (snart)

PS: hör ni ingen skillnad på soundcloud klippet är ni för snabba den tar 5-10 minuter på sig att uppdatera sig har jag märkt.
« Senast ändrad: 24.08.2012, 17:03:46 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.

Trevlig helg på dig!
« Senast ändrad: 24.08.2012, 17:43:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.

Trevlig helg på dig!

Nej det är för mycket instrument på gång för att kunna utröna det, jag labbade lite mer högre nivåer på körerna men då blev det bara för mycket men som du säger, börjar likna en riktigt schyst låt istället ;) Ska definitivt skriva klart den, antar det handlar om blott en vers till o på sin höjd något slags stick. Är ju inte fel att ha en rocklåten i erfarenhetsbanken!

Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.

- Alla stämmor är faktiskt insjungna "som de skall" och har inte flyttat runt något alls i melodyne. Om jag inte minns helt fel drog jag dem bara genom en väldigt light, automatiskt, autotune för att räta ut någon ev minimal drift men jag hörde ingen skillnad på innan och efter så det var ganska rena, raka toner från början helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra, sen är ju jag ovan vid körer o det här är det absolut första försöket med det i huvud taget men jag känner mig rätt nöjd. Utrymme för utveckling dock? absolut, som alltid! ;)

Det här med elgitarrsolot blev jag nyfiken på dock. Du tänker alltså en regelrätt utpaning till vänster o sedan en ny inspelning med nästan samma, men med en något varierad stämma, förstår jag saken rätt då? jag har som sagt ingen vana av distade elgitarrer i huvud taget på inspelningar så får gärna komma med förslag o förklara hur du menade ;)

I övrigt: alla: trevlig helg på er! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.

Trevlig helg på dig!

Nej det är för mycket instrument på gång för att kunna utröna det, jag labbade lite mer högre nivåer på körerna men då blev det bara för mycket men som du säger, börjar likna en riktigt schyst låt istället ;) Ska definitivt skriva klart den, antar det handlar om blott en vers till o på sin höjd något slags stick. Är ju inte fel att ha en rocklåten i erfarenhetsbanken!

Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.

- Alla stämmor är faktiskt insjungna "som de skall" och har inte flyttat runt något alls i melodyne. Om jag inte minns helt fel drog jag dem bara genom en väldigt light, automatiskt, autotune för att räta ut någon ev minimal drift men jag hörde ingen skillnad på innan och efter så det var ganska rena, raka toner från början helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra, sen är ju jag ovan vid körer o det här är det absolut första försöket med det i huvud taget men jag känner mig rätt nöjd. Utrymme för utveckling dock? absolut, som alltid! ;)

Det här med elgitarrsolot blev jag nyfiken på dock. Du tänker alltså en regelrätt utpaning till vänster o sedan en ny inspelning med nästan samma, men med en något varierad stämma, förstår jag saken rätt då? jag har som sagt ingen vana av distade elgitarrer i huvud taget på inspelningar så får gärna komma med förslag o förklara hur du menade ;)

I övrigt: alla: trevlig helg på er! ;)
Då måste jag lyssna igen med studiolurarna lågger du så höga stämmor verkligen... ok. Och ja du förstår helt rätt med gurasolot som det är nu är det inte så jättebra men med ett kompletterande i andra kanalen så kan det bli väldigt bra 1+1=3 liksom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.

Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.

Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
Jo men det kanske inte är rätt troligen ska du ha högre EQ på stämmorna än på leaden liksom reverb det är ju det som ger skjutsen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.

Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
Jo men det kanske inte är rätt troligen ska du ha högre EQ på stämmorna än på leaden liksom reverb det är ju det som ger skjutsen.

- Jag var otydlig tyvärr, jag menade att jag har samma EQ på alla kör stämmor, o att denna är betydligt högre än den för leadsången. Men jag ska kika närmare här senare eller om det blir imorgon kanske ska ha lite fredagkväll också mer av formen äta god mat o slappa med frugan ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se