Kontrollrummet

pxm - Modern Understanding

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här är ett kul projekt med musik som är spännande jag hoppas att få musiker till från KR:s forum.
Oftast får jag blanda musiker från flera olika forum för att få mina projekt gå ihop.
Vill dock att det här skall vara ett rent KR-projekt. Jag har liksom komponerat den här för just er på KR !!! :)

Modern Understanding är en lugn låt, enkel att spela, som för gitarrernas del går ut på att variera samma tema.
Det börjar med ett avsnitt där melodin + komp är oförändrat i två turnarounds.

Den är komponerad och jag ser gärna att både bas och trumsolo är komponerat i den här. Inga improvisationer (vilket jag annars gillar väldigt mycket).

 Jag vill att låten förmedlar en känsla av kontroll och eftertanke samt använder sig av de vanliga koncepten i modern jazz spelade på ett fyndigt sätt genomtänkt teoretiskt och harmoniskt. Detta förmedlar också förståelse för modern/kontemporär musik och delar förståelsen till lyssnaren. Därför är det en enkel melodi och ett enkelt komp. Det svåra ligger mer på ett teoretiskt plan men som blir enkelt att ta till sig och att lyssna på tack vare den enkla melodin. Vill alltså ha mer genomtänkta solon och bidrag, men ändå enkla att ta till sig och förstå snarare än avancerade virtuosa.

Det har blivit mycket improvisationer på olika forum i sommar-mest Kompoz-och sedan så har jag plågat er med halvfärdiga ideer och underliga improvisationer dessutom. Därför gör jag en komponerad och genomtänkt låt där jag inte vill lägga mig i bassistens och trummisens jobb mer än följande nedanstående önskemål. Jag kan själv varken spela bas eller trummor något vidare mer än absoluta basics och några clave´s därför komponerar och programmerar jag inte bas och trummor. Men som sagt var-jag har önskemål jag är mycket bestämd med...

Sedan i avsnittet där gitarrerna spelar block ackord är det tänkt som utrymme för ett basolo i Lydisk Augmenterad skala/Lydisk#5/Melodisk molls 3:e modus. Blockackorden är bEmaj#5 och Gmaj#5. Eftersom låtens succesioner/melodier bygger på stämmor i ofullständiga ackord (7sus4) ,melodin i prim spelas inte, kommer det att passa in fint om basisten börjar på 4:an eller 7:an, Alltså spelar sitt solo i A Lydisk#5 eller D Lydisk#5 skala.

Efter det kommer grundtemat en gång till för att sedan varieras några vändor som avslutas med gundtemat återigen.

Därefter spelas inga instrument alls några vändor och det är tänkt att ge trummisen utrymme för ett solo. Eftersom det är grundtakt för Hip Hop låten går i tänker jag mig att trummisen använder sig av Bo Diddleys beat och son clave i sitt solo.

Låten avslutas med grundtemat som spelas två ggr.

C Melodisk moll i 90 knyck.

Hoppas att ni gillar iden. Den låter så här just nu:


mvh
« Senast ändrad: 14.08.2012, 08:06:29 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hello pxm

Ganska sammanhållet och "komponerat" men det känns lite trångt och ont om utrymme. Kan du inte skapa lite mer luft?

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hello Roffe !!!

Tack för att du lyssnade. Ang. saknaden av luft, rymd i låten så....
Jag vill ha det litet så som det är. :) Tanken är att utnyttja all rymd.
 Inväntar en ev. Basinsats får höra hur det låter först.
 Spelar basen C melodisk moll eller ackordens övre triader ska det inte behövas plockas bort några bastoner i ackorden och jag behöver inte lätta på melodin. Det blir separation mellan instrumenten och utrymme ändå fast det hela är väldigt komplext. Jag tänker på Al DiMeolas låt "Siberiana" och någon till jag glömt namnet på f t från senaste albumet Pursuit of Radical Rhapsody. De låtarna är väldigt komplexa och "trång"för instrumenten men de lyckas ändå.
 "Modern Understanding" skall ju spegla modern/kontemporär jazz/fusion stil, fast på ett enkelt vis.

Annars är det ju Tal Wilkenfield (australien) som är mest på tapeten och hip just nu inom den kontemporära genren. Hon spelar bas men stilen är mest fusion från början av -70. Det är litet luftigare och mer rymd mellan instumenten där.

Om det nu ändå inte skulle fungera får jag fundera på åtgärder för att lätta det litet och skapa rymd mellan instrumenten. Kanske pröva mixningsmässigt först.

 Nu har jag en lätt spridning på gitarrerna i rummet för att det ska limma dem. Tror att just den här låten kan bli lätt förvirrande annars för lyssnaren och upplevas som om instrumenten spelade var för sig och inte tillsammans.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hello Roffe !!!

Tack för att du lyssnade. Ang. saknaden av luft, rymd i låten så....
Jag vill ha det litet så som det är. :) Tanken är att utnyttja all rymd.
 Inväntar en ev. Basinsats får höra hur det låter först.
 Spelar basen C melodisk moll eller ackordens övre triader ska det inte behövas plockas bort några bastoner i ackorden och jag behöver inte lätta på melodin. Det blir separation mellan instrumenten och utrymme ändå fast det hela är väldigt komplext. Jag tänker på Al DiMeolas låt "Siberiana" och någon till jag glömt namnet på f t från senaste albumet Pursuit of Radical Rhapsody. De låtarna är väldigt komplexa och "trång"för instrumenten men de lyckas ändå.
 "Modern Understanding" skall ju spegla modern/kontemporär jazz/fusion stil, fast på ett enkelt vis.

Annars är det ju Tal Wilkenfield (australien) som är mest på tapeten och hip just nu inom den kontemporära genren. Hon spelar bas men stilen är mest fusion från början av -70. Det är litet luftigare och mer rymd mellan instumenten där.

Om det nu ändå inte skulle fungera får jag fundera på åtgärder för att lätta det litet och skapa rymd mellan instrumenten. Kanske pröva mixningsmässigt först.

 Nu har jag en lätt spridning på gitarrerna i rummet för att det ska limma dem. Tror att just den här låten kan bli lätt förvirrande annars för lyssnaren och upplevas som om instrumenten spelade var för sig och inte tillsammans.


mvh

Ok, jag förstår vad menar. Skall lyssna på de artister du nämnde, sa jag förresten att jag lyssnat på Joshua Redmans trio, halt fantastiskt. Hur kan det låta så mycket på tre?

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar de tre första takterna mycket. Sologuran förstör harmonin i mina öran bl a med ett fiss i slutet av fjärde takten. Tycker jag inte alls passar. Sorry.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
De tre första takterna är great-själv gillar jag resten också... :D
Har fått tag i en medlem som skall lägga litet trummor nästa vecka b t w.
Nu behövs en bassist.. Någon som vill eller har någon på förslag ???

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker att det bitvis är spännande harmonier, men dessemellan tappar jag bort mig.  :)
Lycka till med fortsättningen! Hoppas du hittar en basist.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack,Asti !!!
Har precis mailat en bassist jag känner till.
Hoppas på att slutresultatet bringar litet mer ordning i kompositionen
med en distinkt basslinga....

Ha det gott !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En bassist jag har stor respekt för (från ett grannforum) skall titta på låten nästa vecka.... :)
Det här kan bli kanon !!! :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nä... denhär går mig förbi  :huh:, sorry

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom




????????????????????????????????????????

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/