Kontrollrummet

Tigersoul - The fool (liten testinspelning på en låtidé)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Efter alla låtar med sprött, luftigt, försiktigt o tillbakadraget så fick jag ett upplägg ikväll här för någonting betydligt mer "rakt på sak" och det är ganska olikt det jag pillat med än så länge får man väl lov o säga. Bara en kort test med gura o voice än så länge, kom gärna med kommentarer, tror ni det kan bli något? Låttext nedan.

Slasksjunget i vanlig ordning, ber om ursäkt för garvet, jag insåg inte hur jävla lång fras det blev utan möjlighet att andas ;)
Det ligger en lite djupare tanke bakom pratet om dåren, men det kan jag dra lite längre fram.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/the-fool-just-a-draft-of-an

G#m              C#
      I got my mind set at a
G#m        C#
Foreign place
            G#m           
I got a big pile of garbage lying
D#
In my way
               G#m             C#
I got my reasons to reject ev e ry thing
G#m            C#
You calling sane

Theres a sickness in the normal
that I just cant fake

Ref el stick

                      E           F#         G#m
(Cause) Im a different kind of creature
a different shade of gray
          E         F#            B        E
I'm a genuine fool, I'm a hint of truth
         E              F#      G#m
In a world that's built on lies
« Senast ändrad: 15.08.2012, 00:38:41 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror den här liknar för mycket musikaliskt till sånt som redan är gjort och innehåller för lite Tigerharmonier. Din mer direkta sång är inte heller riktigt något som ger någon genuitet heller. Så känner jag det i alla fall -fast du har lagt ribban själv :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar rytmiken i gitarrspelet. Helheten sticker inte ut från mängden kanske men är inte dåligt. Går säkert bra att lägga till några instrument till som inte stör utan backar upp. Tycker det låter bra!

Hört den förr?

« Senast ändrad: 14.08.2012, 12:29:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja den där "hört förr" känslan lider jag av också, inte textmässigt men melodin i vissa lägen påminner om något men jag har ingen aning om vad. "Venus" var ju dock inte alls en tokig gissning, det låter klart bekant även om melodierna inte är jättelika. Det är nog såhär att den här typen av gitarrspel o harmonier har använts otaliga gånger i pop/rock genren så det påminner nog om lite allt möjligt man inte kan sätta fingret på.

Det är väl inget jätteseriöst projekt egentligen utan mest något litet på sidan för att lufta öron o huvud lite från allt vemod, o man vet ju aldrig, man kan ju hitta något någonstans som kan bli något ;) Den får bli mitt lilla mindre seriösa "lekprojekt" ett tag får vi se vad det blir. Tänkte sampla av cajon trumma o lägga på, kanske slänga på en tamburin, göra lite gatuljudskänsla över det o se vad som händer. Sen ska väl sången vara på ett annat sätt också. Det här är ju inte mitt tonläge alls i rösten men det är kul att utmana sig o se vad som händer.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du egen cajon? Hemmabygge eller köpt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja den där "hört förr" känslan lider jag av också, inte textmässigt men melodin i vissa lägen påminner om något men jag har ingen aning om vad. "Venus" var ju dock inte alls en tokig gissning, det låter klart bekant även om melodierna inte är jättelika. Det är nog såhär att den här typen av gitarrspel o harmonier har använts otaliga gånger i pop/rock genren så det påminner nog om lite allt möjligt man inte kan sätta fingret på.

Det är väl inget jätteseriöst projekt egentligen utan mest något litet på sidan för att lufta öron o huvud lite från allt vemod, o man vet ju aldrig, man kan ju hitta något någonstans som kan bli något ;) Den får bli mitt lilla mindre seriösa "lekprojekt" ett tag får vi se vad det blir. Tänkte sampla av cajon trumma o lägga på, kanske slänga på en tamburin, göra lite gatuljudskänsla över det o se vad som händer. Sen ska väl sången vara på ett annat sätt också. Det här är ju inte mitt tonläge alls i rösten men det är kul att utmana sig o se vad som händer.

Jag tycker mycket väl detta kan bli något... helt ok låt och inget fel på texten. Men var försiktig när du lägger på grejer, så det inte blir för mycket (felet jag ofta gör).
Bara sång och gitarr är snyggt, kanske en gura till, lite bas (varför inte munspel?)  naket är bäst. :)
Ska bli spännande att följa ditt lilla projekt.

Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har du egen cajon? Hemmabygge eller köpt?

Egenköpt haha, en billig sak från thomann men den fungerar utmärkt o var himla kul o lägga in på det här spåret faktiskt. Det här är jättegrovt o bara lite idéer sådär men ta gärna en lyssning!


Ja den där "hört förr" känslan lider jag av också, inte textmässigt men melodin i vissa lägen påminner om något men jag har ingen aning om vad. "Venus" var ju dock inte alls en tokig gissning, det låter klart bekant även om melodierna inte är jättelika. Det är nog såhär att den här typen av gitarrspel o harmonier har använts otaliga gånger i pop/rock genren så det påminner nog om lite allt möjligt man inte kan sätta fingret på.

Det är väl inget jätteseriöst projekt egentligen utan mest något litet på sidan för att lufta öron o huvud lite från allt vemod, o man vet ju aldrig, man kan ju hitta något någonstans som kan bli något ;) Den får bli mitt lilla mindre seriösa "lekprojekt" ett tag får vi se vad det blir. Tänkte sampla av cajon trumma o lägga på, kanske slänga på en tamburin, göra lite gatuljudskänsla över det o se vad som händer. Sen ska väl sången vara på ett annat sätt också. Det här är ju inte mitt tonläge alls i rösten men det är kul att utmana sig o se vad som händer.

Jag tycker mycket väl detta kan bli något... helt ok låt och inget fel på texten. Men var försiktig när du lägger på grejer, så det inte blir för mycket (felet jag ofta gör).
Bara sång och gitarr är snyggt, kanske en gura till, lite bas (varför inte munspel?)  naket är bäst. :)
Ska bli spännande att följa ditt lilla projekt.

Roffe H

- Jag tycker själv att det blev ganska kul och visst är det ganska derivativt men som sagt mest ett hobbyprojekt o lufta lite med ;) Får se vad det blir bara helt enkelt!

EDIT: Bytte mp3 till 3:e utkastet, la till en vers till o lite småpill bara. Men visst fan svänger det lite småskönt :P Är ganska nöjd med arret faktiskt även om jag inte är helt säker på om cajonen blir för skramlig o dann. Gillar att basen försvinner igen för andra versen o sen återkommer det liksom håller sig lätt o fint o man märker knappt att det faktiskt är bas. Känns som något som framförs på gatan på skoj, ungefär så som jag hade tänkt mig det hela.

Text till andra versen:


We tell our kids that
everyone is ok
Then spend a life-time worrying
what others may say
You got your reasons to believe in ev e ry thing
that they say
You can hide behind your normal
but deep down it's still fear

För den som gillar utmaningar kan jag rekommendera att sjunga den här versen, en minimal andningspaus på hela versen, breathe deep! ;)
« Senast ändrad: 15.08.2012, 00:46:01 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se