Kontrollrummet

jonnerstone - Long Way

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo!

Slänger upp en liten låtidé till som jag gjorde igår.

Som vanligt slasksång, slasktext, slaskmix och massa annat slask.

Har idé till ett stick som jag inte hunnit spela in än, så ni för nöja er med denna lilla snutt.

Spontana tankar?

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Long_way_slask.mp3[/mp3]


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Haha, fan!
Apagrym, jag älskart!
Lyssnar igen.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asballt fixat med delayet där. Jag lät dottern (22) och kompisen hennes lyssna på din förra och jo det skulle nog kunna bli en hit i Eskilstuna :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
När du sjunger "Change" vid 58 så borde det vara ett "Typ" G efter, att den bryter av i ett durstick. Spontan tanke. Svårt att förklara vad jag menar, men det kom som en uppenbarelse, typ:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnar i lurar med lite högre volym - låter bra, men den är väldigt mycket på i lurarna. tex introt med synth å piano är lika på som det som kommer senare (i mina öron), men det kanske kan hållas ännu längre bak för att träda fram successivt mera när det pangar på?

Skulle personligen önska lite lugnare partier emellanåt.

Lite tankar!
Gurano
« Senast ändrad: 14.08.2012, 13:18:09 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Det där va väldigt mycket mer vardagspop än vad det brukar produceras i Sound Temple  B)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Virvelkaggeslagen i början låter lite torra jämfört med övrig ljudbild.
Annars bra driv i trummorna. Snyggt med den lite "rivigare" sången i slutdelen!
Skönt arr. Blir säkert kanon det här!
/Asti t.f. artillerist
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Haha, fan!
Apagrym, jag älskart!
Lyssnar igen.

Kul!  :)
När du sjunger "Change" vid 58 så borde det vara ett "Typ" G efter, att den bryter av i ett durstick. Spontan tanke. Svårt att förklara vad jag menar, men det kom som en uppenbarelse, typ:P

Men det är ju ett G nu som spelas efter ordet "change"  :) Tanken var att jag ville en göra en treackordslåt, så jag kommer göra allt jag kan för att bryta av med nåt annat ackord än dom jag använder, grundackorden då vill säga, andra färgningar av ackorden blir det säkert. Jag har ett stick planerat i huvudet, hoppas bara att det funkar i praktiken också  :D

Tackar för kommentarer!

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Asballt fixat med delayet där. Jag lät dottern (22) och kompisen hennes lyssna på din förra och jo det skulle nog kunna bli en hit i Eskilstuna :D

En hit i Eskilstuna säger du, har inte Kent monopol på hittar i den stan? :D



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanonrefräng som vanligt. Alltså dina melodier...  :wub:

Trummorna är för på tycker jag och speciellt virveln. Hade hellre önskat ett rockigare komp med halvöppen hihat i åttondelar och rak 2-4-virvel istället för popsnörekompet som rullar nu.

Gött.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lyssnar i lurar med lite högre volym - låter bra, men den är väldigt mycket på i lurarna. tex introt med synth å piano är lika på som det som kommer senare (i mina öron), men det kanske kan hållas ännu längre bak för att träda fram successivt mera när det pangar på?

Skulle personligen önska lite lugnare partier emellanåt.

Lite tankar!
Gurano

Okej, nu får du ta och bestämma dig, är det i eller på lurarna  ;)

Skämt åsido, tanken är ju att det ska vara rätt så mycket på direkt från start och byggas arr och sångmässigt. Men det är ju inte mixat så volyminställningar, eq:ande, effektering mm kommer ju att ske när allt är färdiginspelat så det kommer säkert bli lite mer åt det hållet du säger. Det kommer att komma ett stick som tar ner låten lite, men om du menar nån form av halvtempo eller liknande så är det inte aktuellt. Tänkte mig ett stick med lite four on the floor, sen är där ju pausen med filtersvep mellan vers och refräng, det får räcka  :)

Tackar för åsikterna

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det där va väldigt mycket mer vardagspop än vad det brukar produceras i Sound Temple  B)

Helt omöjligt, jag gjorde den i söndags  :angry:  ;)

Alla genres e tillåtna i SoundTemple  -_-

Kram!



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Virvelkaggeslagen i början låter lite torra jämfört med övrig ljudbild.
Annars bra driv i trummorna. Snyggt med den lite "rivigare" sången i slutdelen!
Skönt arr. Blir säkert kanon det här!
/Asti t.f. artillerist

Första delen innan virvelupptakten är en loop som är helt knaster-torr för att sen öppnas upp med dom "riktiga" trummorna.
Ja jag gillar också drivet. Det blir lite fart.

Kul att det uppskattas!

Ha de gött

Micke
« Senast ändrad: 14.08.2012, 23:24:51 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kanonrefräng som vanligt. Alltså dina melodier...  :wub:

Trummorna är för på tycker jag och speciellt virveln. Hade hellre önskat ett rockigare komp med halvöppen hihat i åttondelar och rak 2-4-virvel istället för popsnörekompet som rullar nu.

Gött.  :)

Va e de för fel på popsnöretrummor?  :D Jag gillade Manchester-vågen på 90-talet och där var det ju rätt mycket sådana trummor. Tycker själv det är lite kul med en treackordslåt, med popsnöretrummor, gatade trance/house pads och en lite rockigare refrängslinga, blir lite kul kontraster..........eller inte  :unsure: :D

Tyckte iaf själv att ett vanligt rockkomp med 2-4 virvel blev lite tråkigt och standardmall 1A, speciellt då harmonierna är väldigt begränsade.

Men du får gärna en wave utan trummor om du e sugen på att spela in egna trummor. PM:a isf  :)

Tackar för synpunkter och lyssning och kul att det övriga gillas  :)

Micke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanonrefräng som vanligt. Alltså dina melodier...  :wub:

Trummorna är för på tycker jag och speciellt virveln. Hade hellre önskat ett rockigare komp med halvöppen hihat i åttondelar och rak 2-4-virvel istället för popsnörekompet som rullar nu.

Gött.  :)

Va e de för fel på popsnöretrummor?  :D Jag gillade Manchester-vågen på 90-talet och där var det ju rätt mycket sådana trummor. Tycker själv det är lite kul med en treackordslåt, med popsnöretrummor, gatade trance/house pads och en lite rockigare refrängslinga, blir lite kul kontraster..........eller inte  :unsure: :D

Tyckte iaf själv att ett vanligt rockkomp med 2-4 virvel blev lite tråkigt och standardmall 1A, speciellt då harmonierna är väldigt begränsade.

Men du får gärna en wave utan trummor om du e sugen på att spela in egna trummor. PM:a isf  :)

Tackar för synpunkter och lyssning och kul att det övriga gillas  :)

Micke

Oj. Nu blir jag ju nervös. Men kör till. Tempo?
 :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För högt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kanonrefräng som vanligt. Alltså dina melodier...  :wub:

Trummorna är för på tycker jag och speciellt virveln. Hade hellre önskat ett rockigare komp med halvöppen hihat i åttondelar och rak 2-4-virvel istället för popsnörekompet som rullar nu.

Gött.  :)

Japp. I second that. Underbara melodier, slingor, och ja, alla tonkombinationer regardless of origin. Grymt!

Va e de för fel på popsnöretrummor?  :D Jag gillade Manchester-vågen på 90-talet och där var det ju rätt mycket sådana trummor. Tycker själv det är lite kul med en treackordslåt, med popsnöretrummor, gatade trance/house pads och en lite rockigare refrängslinga, blir lite kul kontraster..........eller inte  :unsure: :D

Micke


Jo, asså visst. men det blir lite sådär styltat, som om kompet lagts bredvid. jag hade nog dragit ner detta i volym och smetat på nån rak modell med kanske lite mindre akustiskt låtande trummor. Men det är ju jag.

grymt låt hur som helst, den blir bra oavsett. Soundet låter mumma det med.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det här har gjorts förut hundratals gånger. Text och musik sitter ihop men inget nytt under solen. Sorry
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
För högt.



I tonart eller för starkt i volym?



Kanonrefräng som vanligt. Alltså dina melodier...  :wub:

Trummorna är för på tycker jag och speciellt virveln. Hade hellre önskat ett rockigare komp med halvöppen hihat i åttondelar och rak 2-4-virvel istället för popsnörekompet som rullar nu.

Gött.  :)

Japp. I second that. Underbara melodier, slingor, och ja, alla tonkombinationer regardless of origin. Grymt!

Va e de för fel på popsnöretrummor?  :D Jag gillade Manchester-vågen på 90-talet och där var det ju rätt mycket sådana trummor. Tycker själv det är lite kul med en treackordslåt, med popsnöretrummor, gatade trance/house pads och en lite rockigare refrängslinga, blir lite kul kontraster..........eller inte  :unsure: :D

Micke


Jo, asså visst. men det blir lite sådär styltat, som om kompet lagts bredvid. jag hade nog dragit ner detta i volym och smetat på nån rak modell med kanske lite mindre akustiskt låtande trummor. Men det är ju jag.

grymt låt hur som helst, den blir bra oavsett. Soundet låter mumma det med.

Upptäckte nu att det måste blivit nåt fel vid mp3 konverteringen, det låter ju väldigt överstyrt och nästan nedsamplat här och där, framförallt leadsynthen i början sprakar. Det är samma mp3 som jag skickade till dig innan och jag var ju så smart att jag inte provlyssnade den innan jag la upp den här :D

Jaja skitsamma. Mixning och nivåjusteringar ger jag mig inte in på förrän jag har en färdig låt.  :)

Trummor får vi väl se vad som händer. Wernis får prova lite om han vill och låten kommer ju om den blir färdig, så småningom hamna hos min bror.
Som jag skrev i förra låten jag la upp så lägger jag inte så stor vikt vid programmering av acke-trummor då jag har en bror som spelar in det med e-trummor. Jag brukar ge han ganska fria händer med bara lite tankar om hur jag tänkt det och det blir ju alltid 1000ggr bättre  :)

Jag gillar som sagt det här popstuket på just den här låten och tycker det är lite kul med trummorna, men självklart kan jag ändra mig  :)

Tackar för tankar och lyssning, framtiden får utvisa vad som händer.

« Senast ändrad: 15.08.2012, 12:51:49 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det här har gjorts förut hundratals gånger.

Nu ljuger du så det osar om det, om det bara har gjorts ett hundratals ggr innan så är det ju ändå hyffsat unikt för att vara en vanlig poplåt. Lägg till några nollor så är du nog mer närmare sanningen.

Text och musik sitter ihop men inget nytt under solen. Sorry

Oj, om du fått ut nåt av den här texten så applåderar jag dig, berätta det gärna för mig. Det är bara slumpässigt ihopslängda ord. Det som dök upp i huvudet under tiden jag sjöng, tror inte ens att vissa ord är riktiga ord. Spännande  :)

Vad är det du ber om ursäkt för?


Tack för tid och kommentar

Micke