Kontrollrummet

Eddi - Yes Im Gone ft. Perowitch

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hittade den här bland gömmorna och jag tror inte den varit uppe tidigare - låter lite halvfärdig och man kan ju undra vad som ska till för att få den klar??

Jag fann den till slut i en undermapp på Cubase och där låg den i det här skicket - märkligt för jag finner den inte i några klar-mappar någonstans. Det finns indikationer på att McMuffin på något sätt varit involverad antagligen med text-kontroll och det finns indikationer på att Gurano har gjort något men vad vete fåglarna? Gurano vet du?

Nu vet jag vad Guranogrejen var - jag härmade hans sticksolon från en annan låt.

Som sagt ny version nu med Perowitch på drums och lite gura en minimalistisk historia det här med blott 8 spår fast det låter mer tycker jag.
« Senast ändrad: 17.08.2012, 19:28:08 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hittade den här bland gömmorna och jag tror inte den varit uppe tidigare - låter lite halvfärdig och man kan ju undra vad som ska till för att få den klar??

En apostrof i I'm kanske? :P

Jag gillar vocalinsatsen o texten, även om den surnar till lite efter 50 någonstans. Men det känns definitivt inte klart nej, det känns naket och byggnadsställningen står kvar med skyddsplasten som slår mot stolparna i vinden med ett ihåligt eko. Skämt o sidor, jag vet inte riktigt? Jag är nog lite musikaliskt utmattad ikväll får återkomma :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hittade den här bland gömmorna och jag tror inte den varit uppe tidigare - låter lite halvfärdig och man kan ju undra vad som ska till för att få den klar??

En apostrof i I'm kanske? :P

Jag gillar vocalinsatsen o texten, även om den surnar till lite efter 50 någonstans. Men det känns definitivt inte klart nej, det känns naket och byggnadsställningen står kvar med skyddsplasten som slår mot stolparna i vinden med ett ihåligt eko. Skämt o sidor, jag vet inte riktigt? Jag är nog lite musikaliskt utmattad ikväll får återkomma :P

Tack för kommentar Tiger.
Otroliga 18 lyssningar och en kommentar talar sitt tydliga språk - lägg i lådan igen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hade jag tid skulle det vara roligt att testa en ruff gitarr men tiden flyger iväg...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hade jag tid skulle det vara roligt att testa en ruff gitarr men tiden flyger iväg...
Nä låt den dö jag gillade diktningen och trummorna som jag tydligen jobbat bra med. Enligt min måttstock då, är väl bäst att tillägga  :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite pink panther bass och Eric Burdonstuk. Gillas!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra - Denna ska vi ha!
Tycker absolut att du ska utveckla denna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag fann den till slut i en undermapp på Cubase och där låg den i det här skicket - märkligt för jag finner den inte i några klar-mappar någonstans.

Det finns indikationer på att McMuffin på något sätt varit involverad antagligen med text-kontroll och det finns indikationer på att Gurano har gjort något men vad vete fåglarna? Gurano vet du?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag får känslan av 4/4-dels takt i st f 2/4-dels takt, vilket gör att inte hela låten
följer den "stilla promenad-lunken", utan trummorna har en annan betoning än övrigt
vilket inverkar menligt på "flytet"....har svårt att förklara, men det känns lite konstigt.
Men jag och trummor - det ska du inte ta någon större notis om!  :)
Vad gäller mixen tycker jag sologuran ska ner en aning, trummorna upp lite grann och
lite mer rumsljud på sången. Ett elpiano skulle nog passa in och fylla upp!
Skönt ljud i orgeln! Sången är faktiskt lite sur ibland, så den bör du ta om.
Jag tycker låten är värd att jobba vidare på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får känslan av 4/4-dels takt i st f 2/4-dels takt, vilket gör att inte hela låten
följer den "stilla promenad-lunken", utan trummorna har en annan betoning än övrigt
vilket inverkar menligt på "flytet"....har svårt att förklara, men det känns lite konstigt.
Men jag och trummor - det ska du inte ta någon större notis om!  :)
Vad gäller mixen tycker jag sologuran ska ner en aning, trummorna upp lite grann och
lite mer rumsljud på sången. Ett elpiano skulle nog passa in och fylla upp!
Skönt ljud i orgeln! Sången är faktiskt lite sur ibland, så den bör du ta om.
Jag tycker låten är värd att jobba vidare på!
/Asti
Ja trummorna som jag tyckte jag jobbat så bra med är lite konstiga medhåll där. Får höra med Perre om han kan lägga nåt vettigt. Sologuran kan givetvis tas ned något men det är ju den som är lite cloun i låten - får se. Lite mer torrt på sången kanske du menar nu är det medvetet distorsion så då blir det ju ett helt annat sångsätt så jag vet inte. Ett piano skulle kanske piffa upp det hela. Jag har inget emot att sjunga om men hur jag än lyssnar kan jag inte höra var dessa surheter ligger - hänger väl ihop me att jag är färgblind jag hör helt enkelt inte var surheterna ligger så jag vore tacksam om du kan berätta var. Annars blir det omsjungning med förmodligen samma sura toner.
Stort tack för tyck Asti :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu vet jag vad Guranogrejen var - jag härmade hans sticksolon från en annan låt.

Som sagt ny version nu med Perowitch på drums och lite gura en minimalistisk historia det här med blott 8 spår fast det låter mer tycker jag.

Tyck till vet jag :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har aldrig varit med om nåt liknande nästan 40 lyssningar på 4 timmar utan en enda kommentar. Min tolkning av det är att låten röner ett stort intresse och att det inte finns något negativt att kritisera - eller rätta mig om jag har fel - under de förutsättningarna så är det en riktig succélåt å andra sidan med uteblivna kommentarer så kanske det betyder precis tvärtom  som sagt aldrig varit med om något liknande. Tack för alla lyssningar i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag noterar att fler än du upplever frånvaro av kommentarer, även Roffe t.ex.
Jag har lysnat en gång men i liten enhet med människor runt omkring mig. Här fanns tydligen inget som slog mig med häpnad i den situation jag befann mig i (god mat med många olika drycker i goda vänners lag). Jag hoppas hinna lyssna mer då helgen är över.
« Senast ändrad: 18.08.2012, 11:17:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjena
Denna har jag inte lagt min hand vid så det är nog som du säger...att jag är en inspirationskälla - tack för det :D

Det bästa är din sång här tycker jag - den är helskön! Bas- och guraljud är rätt murriga (framförallt basens) jämfört med trummornas rena ljud. Det funkar men kanske att man kan skita trummorna lite. Gurariffet kan du kanske variera lite så att det inte faller in i inflationen. De partier där du bara har sång, trummor och bas kan ibland behöva en sprutt.

Jag provar gärna vid tillfälle om du är pigg på ett litet colabb att komplettera med mer gura å annat om du vill! Säg då till.

Ha det gott
Gurano 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yepp - låten är bra!
Härligt seg blueskänsla.
Jag skulle nog valt ett annat gitarrljud - lite mer trasigt och något lägre i volym
Kanske också rensa lite i basen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, kan bli något.

Men vad i hela friden händer med trummorna? massa dubbelljud som om det ligger en trummaskin "Nästan" i fas med något annat?

Skitigare gura. Skitigare gubbe också. Lägg en send på sången. kapa av allt över 1 khz säg, och lägg en 20% wet/dry overdrive på rösten. Kanske en svag delay efter. Då behålls karaktären i rösten, som ligger betydligt högre, men du skitar ner ljudet.

Lite mer sejarmatta på virveln vore mumma med.

Dubbarna kunde ha en helt annan läggning med. De är inte ritkigt tajta nu, och då låter det mindre sköj. SJung lite utdraget yeeeeeessssaaaaaaaajmgååååååå åååååån eller något? Fördelen med de tricket, som jag själv försöker använda mig av, är att man inte behöver vara dusktig på att sjunga unisont LOL.



Seså, in i studion och smutsa ner dig!  :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hammonden (?) e skön :wub:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hammonden (?) e skön :wub:

Space
:lol: Javisst är den- tack för tyck Krister :D

Ja, kan bli något.

Men vad i hela friden händer med trummorna? massa dubbelljud som om det ligger en trummaskin "Nästan" i fas med något annat?

Skitigare gura. Skitigare gubbe också. Lägg en send på sången. kapa av allt över 1 khz säg, och lägg en 20% wet/dry overdrive på rösten. Kanske en svag delay efter. Då behålls karaktären i rösten, som ligger betydligt högre, men du skitar ner ljudet.

Lite mer sejarmatta på virveln vore mumma med.

Dubbarna kunde ha en helt annan läggning med. De är inte ritkigt tajta nu, och då låter det mindre sköj. SJung lite utdraget yeeeeeessssaaaaaaaajmgååååååå åååååån eller något? Fördelen med de tricket, som jag själv försöker använda mig av, är att man inte behöver vara dusktig på att sjunga unisont LOL.



Seså, in i studion och smutsa ner dig!  :D
Dubblarna på trummorna kanske Perre gör nåt med och dubbarna på sången får vara men nu har jag skitat ner gubben enligt ditt förslag så även guran och försökt mig på en mastring - kanske kommer Perowitch med en också man vet aldrig. Tack för tyck Emu :D

Borttagen den blev inte bra..... Perres är bättre men den officiella är den i första posten för den har fått så många lyssningar så det är rekord för mig i alla fall. Över 80 inom 1,5 dygn!

Perres verre han gillar inte den skitiga rösten:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/PerresVerre.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 22.08.2012, 01:01:22 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snyggt...skitcool sångröst...en del Conny Bloom-vibbar får jag.
Bra jobbat.
Gillar när man hör att kompressorn jobbar sådär rejält.

Edit: Perres version som jag lyssnat på...coolt sångljud.
« Senast ändrad: 21.08.2012, 15:24:20 by aROCKER »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sorry! Här sitter jag och undrar varför så få kommenterar och så missar jag att ge feedback på de kommentarer som faktiskt har kommit in.

Jag noterar att fler än du upplever frånvaro av kommentarer, även Roffe t.ex.
Jag har lysnat en gång men i liten enhet med människor runt omkring mig. Här fanns tydligen inget som slog mig med häpnad i den situation jag befann mig i (god mat med många olika drycker i goda vänners lag). Jag hoppas hinna lyssna mer då helgen är över.
Det hoppas jag med och det måste vara svårt att höra finurliga trumgrejor i festmiljö. Men tack för lyss MaxB :D

Tjena
Denna har jag inte lagt min hand vid så det är nog som du säger...att jag är en inspirationskälla - tack för det :D

Det bästa är din sång här tycker jag - den är helskön! Bas- och guraljud är rätt murriga (framförallt basens) jämfört med trummornas rena ljud. Det funkar men kanske att man kan skita trummorna lite. Gurariffet kan du kanske variera lite så att det inte faller in i inflationen. De partier där du bara har sång, trummor och bas kan ibland behöva en sprutt.

Jag provar gärna vid tillfälle om du är pigg på ett litet colabb att komplettera med mer gura å annat om du vill! Säg då till.

Ha det gott
Gurano 
Ja om du visste vad du inspirerar Gurano men det är bara en bråkdel av dina gitarrprylar jag kommer i närheten av. Ang. låten så avslöjar jag härmed att det är midibas och därför kan vara lite svår att variera EQ-mässigt. Elackeguran är torftig med flit men visst skulle dina grejer sätta piff på låten utan tvekan ... men då blir det något annat än jag tänkt mig så tack men nej tack - det går fler tåg som du sa om mitt baspålägg haha. Och det stämmer ju.
Stort tack för tyck Göran :D

Yepp - låten är bra!
Härligt seg blueskänsla.
Jag skulle nog valt ett annat gitarrljud - lite mer trasigt och något lägre i volym
Kanske också rensa lite i basen
Ja basen är lite murrig som du ser ovan varför. möjligen trasigare gura får tänka på det innan ett ev. liveframträdande. Det är den härligt sega blueskänslan jag ville åt vilket du konfirmerar - skönt. Stort tack för tyck Stefan :D

Snyggt...skitcool sångröst...en del Conny Bloom-vibbar får jag.
Bra jobbat.
Gillar när man hör att kompressorn jobbar sådär rejält.

Edit: Perres version som jag lyssnat på...coolt sångljud.
Härligt att höra aRocker stort tack för ditt tyck :D

Som sagt jag kommer inte att ändra denna låt något mer men alternativet med Perres mastring får ligga kvar några inlägg upp - nu kör jag över den här till färdiga - kommentarer får gärna komma in ändå - och går på nya projekt - det var visst nåt som skulle mixas.....
« Senast ändrad: 22.08.2012, 01:16:41 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Segt var ordet. Trumprogrammerandet är tiptop här, gillar verkligen. Jaså det var perowitch, sorry, riktigt bra lagt!

Tycker inte din röst (från 85 och framåt) riktigt ligger i musiken rumsmässigt? Annars bra sjunget. Låten är ju inte ett världskulturarv, men hade BB King eller nån gjort den här på 50-talet så hade den varit det! (Tror det är ett gott betyg)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Segt var ordet. Trumprogrammerandet är tiptop här, gillar verkligen. Jaså det var perowitch, sorry, riktigt bra lagt!

Tycker inte din röst (från 85 och framåt) riktigt ligger i musiken rumsmässigt? Annars bra sjunget. Låten är ju inte ett världskulturarv, men hade BB King eller nån gjort den här på 50-talet så hade den varit det! (Tror det är ett gott betyg)

Thnx mate lägg den i din BB King-mapp :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Segt var ordet. Trumprogrammerandet är tiptop här, gillar verkligen. Jaså det var perowitch, sorry, riktigt bra lagt!

Tycker inte din röst (från 85 och framåt) riktigt ligger i musiken rumsmässigt? Annars bra sjunget. Låten är ju inte ett världskulturarv, men hade BB King eller nån gjort den här på 50-talet så hade den varit det! (Tror det är ett gott betyg)

Hej dividend håller med att eddis sång inte ligger riktigt i musiken men det beror nog på att Eddi hade gjort egna trummor som inte höll i hopp jag fick ett spår med allt som jag la trummorna till efteråt,men jag tycker som du att han gör cool innsats på en enkel sjysst låt .


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Segt var ordet. Trumprogrammerandet är tiptop här, gillar verkligen. Jaså det var perowitch, sorry, riktigt bra lagt!

Tycker inte din röst (från 85 och framåt) riktigt ligger i musiken rumsmässigt? Annars bra sjunget. Låten är ju inte ett världskulturarv, men hade BB King eller nån gjort den här på 50-talet så hade den varit det! (Tror det är ett gott betyg)

Hej dividend håller med att eddis sång inte ligger riktigt i musiken men det beror nog på att Eddi hade gjort egna trummor som inte höll i hopp jag fick ett spår med allt som jag la trummorna till efteråt,men jag tycker som du att han gör cool innsats på en enkel sjysst låt .
Utan dina balla trummor hade det inte blivit en hit Perre - tack för dom :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå Eddi

Du har redan fått så mycket tips och förslag så jag tycker bara till. Bra låt med härligt drag och skön sång.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Eddi

Du har redan fått så mycket tips och förslag så jag tycker bara till. Bra låt med härligt drag och skön sång.

mvh Roffe H  :)
Härligt - tack för det Roffe :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter riktigt ballt om allt fram till 60s. Då kommer en sur stämma och plötsligt låter det inte heller inte tajt. Exakt samma sak händer på nästa refräng. Anar en copy-paste där.  ;)
Men jag tycker den andra halvan av refrängerna är helt onödig, det blir bara tradigt. Klipp bort och ha den dubbel på sista refrängen bara. Och då kopierat från den första halvan, som låter tajt.

Mixen låter bra, inget som jag tycker behöver ändras.

Intressant att du fick så många lyssningar så fort. Vad var det som gjorde folk så nyfikna på den här?
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker det låter riktigt ballt om allt fram till 60s. Då kommer en sur stämma och plötsligt låter det inte heller inte tajt. Exakt samma sak händer på nästa refräng. Anar en copy-paste där.  ;)
Men jag tycker den andra halvan av refrängerna är helt onödig, det blir bara tradigt. Klipp bort och ha den dubbel på sista refrängen bara. Och då kopierat från den första halvan, som låter tajt.

Mixen låter bra, inget som jag tycker behöver ändras.

Intressant att du fick så många lyssningar så fort. Vad var det som gjorde folk så nyfikna på den här?
Thnx Rattle för lyssning och synpunkter - jag har inte kollat om det finns en surhet vid 60 sek men jag hör den inte riktigt jag sjunger ju lite glidande om man säger så. Anledningen till så otroligt många lyssningar under kort tid vet jag faktiskt inte men jag tror det har med underrubriken att göra "Håll i hatten alla trummisar" Helt otroligt är det i alla fall.
Tack för tyck Rattle  :D
« Senast ändrad: 31.08.2012, 21:10:37 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se