Kontrollrummet

Ny,ny "Kom dansa med mig"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ny,ny "Kom dansa med mig".

Har justerat Astis gitarr ytterligar och sänkt volymen på saxarna i slutet. Allt efter Nilssons önskemål.
Om ingen hör av sig angående fler justeringar så läggar jag upp den som en färdig demo.

mvh Roffe H  :)


Kom dansa med mig

Flaskan är tom och festen är slut
Kom ta min hand så hittar vi ut.
Försök att förstå och glöm inte bort
Att leka med mig ty lyckan är kort.

Du viskar till mig med förförisk röst
kom drick av mitt vin och ta mig till tröst.
Svekets sår läker inifrån först
detta tar tid kom och släck din törst.


Kom dansa med mig ty natten är lång
slå an mina strängar och ge mig din sång.
En sång utan ord, ty natten är stum
När månljuset lyser in i vårt rum.


Gemensamma minnen blir till ett rus
långt ifrån stadens bilar och brus
En sommar en skymning en stund att va’ trygg
En smeksam hand på en solröd rygg.

Ljuset flämtar till på vårt bord
en stilla gemenskap utan ett ord.
En svag liten låga av försoning och ro
Har sakta väckt vår förhoppning och tro.


Kom dansa med mig ty natten är lång….


Text & musik Roffe H
« Senast ändrad: 15.08.2012, 12:05:52 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Superbt bra !!!
Diggar det här.....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Superbt bra !!!
Diggar det här.....


mvh

Hallå där pxm
Kul att du diggar låten. :)  Lade du märke till den lilla föskjutningen av den unisona sången i de sista två verserna. Jag tycker det gav extra krydda åt sången där, samt att det liksom händer nåt! (vad tycker du, passar det in?)

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag jag tänkte på det när jag lyssnade.
Låter jättebra och passar in i fint i musiken...
Använder du Röde-micken för sång också ???
Du har väldigt fint ljud i dina inspelningar....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag jag tänkte på det när jag lyssnade.
Låter jättebra och passar in i fint i musiken...
Använder du Röde-micken för sång också ???
Du har väldigt fint ljud i dina inspelningar....


mvh

Japp, den passar bra både till sång och saxspel. En fantastikt bra mick, jättenöjd med den. Inte särsilt kostsam heller med tanke på vad den ger...
Ha det...Roffe H  ^_^
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag jag tänkte på det när jag lyssnade.
Låter jättebra och passar in i fint i musiken...
Använder du Röde-micken för sång också ???
Du har väldigt fint ljud i dina inspelningar....


mvh

Japp, den passar bra både till sång och saxspel. En fantastikt bra mick, jättenöjd med den. Inte särsilt kostsam heller med tanke på vad den ger...
Ha det...Roffe H  ^_^

- Vilken mick talar vi om? :P

Låter riktigt trevligt i övrigt, vem står för sång, tror jag missat det någonstans här uppe om det skrevs ut.

Rummet på gitarren är jag lite osäker på, är det inspelat med ett rum? det låter lite burkigt o konstigt. Annars finfin låt o arr!
« Senast ändrad: 13.08.2012, 13:19:20 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej tigersoul

Vi talar min min røde mick (pxm skriver "röde" utan danskt ö). Jag sjunger själv, blev inspirerad av din låt "När du går". Jag skrev att jag måste ta upp sången igen och inte bara köra sax. Bakgrunden är fortfarande BIB.
Förstod intedet där med "rummet", menar du reverb eller? Jag fick en fil i av Asti som har gjort gitarrpålägget.Hur skulle jag kunna fixa till den?

mvh Roffe H  :)

 
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Positiv melankoli.

Välspelat och suggestivt.

Får bilder av en hotellbar i sydamerikanskt land och beslutsångest, en välskrudad latinotjej och ett par tomma bord och ett kullvällt vinglas.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej tigersoul

Vi talar min min røde mick (pxm skriver "röde" utan danskt ö). Jag sjunger själv, blev inspirerad av din låt "När du går". Jag skrev att jag måste ta upp sången igen och inte bara köra sax. Bakgrunden är fortfarande BIB.
Förstod intedet där med "rummet", menar du reverb eller? Jag fick en fil i av Asti som har gjort gitarrpålägget.Hur skulle jag kunna fixa till den?

mvh Roffe H  :)

 
Det finns många olika Rödemickar, det var det Tiger var ute efter. Jag gissar på en NT2-A?
Gitarrsolot tycker jag ligger lite för starkt i mixen, sen skulle du kanske lagt på lite lämpligt reverb, dvs ett som har ungf samma storlek, eller fingerar storleken på rummet där gitarren är inspelad så det låter som att Asti spelat in i samma lokaler som resten. Nu hörs det att rummet är mindre, eller annorlunda i alla fall. Det blir mindre tydligt om du bara sänker gitarrvolymen lite.
Bra låt!

Edit: Gitarren borde få lite eq-justering också, en sänkning nånstans i låga mellanregistret, den är lite bumlig nånstans där. Din elektroniska trummis är j-a bra tycker jag, låter väldigt live...
« Senast ändrad: 13.08.2012, 18:29:43 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Positiv melankoli.

Välspelat och suggestivt.

Får bilder av en hotellbar i sydamerikanskt land och beslutsångest, en välskrudad latinotjej och ett par tomma bord och ett kullvällt vinglas.

Va synd att de spillde ut vinet, men det kanske gick hett till. Tack för responsen.

roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej tigersoul

Vi talar min min røde mick (pxm skriver "röde" utan danskt ö). Jag sjunger själv, blev inspirerad av din låt "När du går". Jag skrev att jag måste ta upp sången igen och inte bara köra sax. Bakgrunden är fortfarande BIB.
Förstod intedet där med "rummet", menar du reverb eller? Jag fick en fil i av Asti som har gjort gitarrpålägget.Hur skulle jag kunna fixa till den?

mvh Roffe H  :)

 
Det finns många olika Rödemickar, det var det Tiger var ute efter. Jag gissar på en NT2-A?
Gitarrsolot tycker jag ligger lite för starkt i mixen, sen skulle du kanske lagt på lite lämpligt reverb, dvs ett som har ungf samma storlek, eller fingerar storleken på rummet där gitarren är inspelad så det låter som att Asti spelat in i samma lokaler som resten. Nu hörs det att rummet är mindre, eller annorlunda i alla fall. Det blir mindre tydligt om du bara sänker gitarrvolymen lite.
Bra låt!

Edit: Gitarren borde få lite eq-justering också, en sänkning nånstans i låga mellanregistret, den är lite bumlig nånstans där. Din elektroniska trummis är j-a bra tycker jag, låter väldigt live...

Ok, jag förstår...det var är NT 3, ska prova med volymen. Tack för tipset.
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej tigersoul

Vi talar min min røde mick (pxm skriver "röde" utan danskt ö). Jag sjunger själv, blev inspirerad av din låt "När du går". Jag skrev att jag måste ta upp sången igen och inte bara köra sax. Bakgrunden är fortfarande BIB.
Förstod intedet där med "rummet", menar du reverb eller? Jag fick en fil i av Asti som har gjort gitarrpålägget.Hur skulle jag kunna fixa till den?

mvh Roffe H  :)

 
Det finns många olika Rödemickar, det var det Tiger var ute efter. Jag gissar på en NT2-A?
Gitarrsolot tycker jag ligger lite för starkt i mixen, sen skulle du kanske lagt på lite lämpligt reverb, dvs ett som har ungf samma storlek, eller fingerar storleken på rummet där gitarren är inspelad så det låter som att Asti spelat in i samma lokaler som resten. Nu hörs det att rummet är mindre, eller annorlunda i alla fall. Det blir mindre tydligt om du bara sänker gitarrvolymen lite.
Bra låt!

Edit: Gitarren borde få lite eq-justering också, en sänkning nånstans i låga mellanregistret, den är lite bumlig nånstans där. Din elektroniska trummis är j-a bra tycker jag, låter väldigt live...

Ok, jag förstår...det var är NT 3, ska prova med volymen. Tack för tipset.
mvh Roffe H

Så där ja, har ändrat lite i mellanregstret samt tagit bort lite reverb och justerat volymen något, tycker att det låter mer "i samma rum" nu.  :unsure:

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu är det mer lagom med gitarr. Ska jag vara petig skulle jag vilja ner den bara aningen lägre ändå.  :rolleyes:
Solosaxarna i slutet ligger i starkaste laget de med. Plus att du kunde komprimera dem en aning, då hörs de bra i mixen även på lägre volym.

Låten är en hit. Borde sno den till mitt enmansband.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Håkan tänker sno din låt och lira upp för gamlingarna - det är ett bra betyg.

Jodå jag gillar det här oavsett rum och variant av mick. Ni fixar evergreens baklänges s.a.s. klart njutbart.

Ska skicka ett PM till dig snart Roffe.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Håkan och Eddi

Visst får du vara petig och spela låten i ditt enmansband. Povel lär ha sagt nåt i stil med att: "Det är skam när man gömmer undan visorna i en byrålåda", (andemeningen, i alla fall).
Ska se vad jag kan göra åt saken låten. Tyckte också att gitarren var lite,lite stark.  :wacko:

Jag såg ditt pm Eddi, ska börja  under morgondagen får se hur mycket jag hinner, men det kommer vad det lider.
Visst är det ett fint betyg, absolut.

Vi hörs Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu är det mer lagom med gitarr. Ska jag vara petig skulle jag vilja ner den bara aningen lägre ändå.  :rolleyes:
Solosaxarna i slutet ligger i starkaste laget de med. Plus att du kunde komprimera dem en aning, då hörs de bra i mixen även på lägre volym.

Låten är en hit. Borde sno den till mitt enmansband.

Hallå Håkan mfl.

Har nu ändrat gitarren och saxarna efter ditt senaste inlägg, jag tycker det blev bra så här. Kommer att lägga upp den som färdig demo om det inte dyker upp något mer.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)