Kontrollrummet

Musiken allt sämre med åren?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Hittade en intressant artikel kring hur populärmusiken (vad det nu är?) utvecklats.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3516855.ece

Detta borde kunne skapa en bra debatt här på forumet.

Jag tycker artikeln är missvisande. Jag tror att om man tittar på vad som spelas på stora radiokanaler, så stämmer det nog, men om man tar ett tvärsnitt över all musik som är tillgänglig på spotify tex, så tycker jag nog att det är mer variation på vad som finns idag, framförallt om man tittar på arr/produktion/sound.



Let the debatt commence!?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad gäller populärmusiken håller jag med. Den är mer strömlinjeformad och fegare idag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skitkass !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan nog tycka att det vågas mer idag, harmonimässigt men även när det gäller melodier. En dänga från Madonna tex
kan vara väldigt komplex i kompet och harmonier som skulle få folk att sätta i halsen på 80-90-talet.
Tycker det finns en mer tillåtande attityd till musik idag. Men att man sedan pumpar hitsen på radiokanalerna gör ju att man blir halvgalen..  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Är det så? Man hör ju t ex inte en enda blue note idag och ta t ex harmisarna i Nat King Coles låtar, hör inget på kommersiella radiostationer som kommer i närheten av detta idag. Inget får provocera eller kräva något av lyssnaren, bara kamma medhårs.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
När jag läste artikeln tidigare i veckan tänkte jag spontant på de sköna harmisarna i dn i den tidigare musiken. Det kan alltid debatteras om outputten totalt sett är bättre eller sämre än förr. I och med teknik utvecklingen kan var man göra musik idag, så det finns mindre barriärer mot låg kvalitet How musik. Och enkel musik kan fa stor spridning idag vilket inte gick förr.

Hur ofta görs symfonier och operor idag?

Jag ställer mig på eqs sida om staketet. Mer chip och vismusik åt folket.:)   


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Är det så? Man hör ju t ex inte en enda blue note idag och ta t ex harmisarna i Nat King Coles låtar, hör inget på kommersiella radiostationer som kommer i närheten av detta idag. Inget får provocera eller kräva något av lyssnaren, bara kamma medhårs.

Beror ju på vad man jämför med.. är det 107.5 så är det ju bara hitsen som gäller, lyssnar man på Spotyfi så finns en enorm bredd och en hel del blåa toner. Kolla igenom Reverbnation t.ex, finns hur mycket bra och udda som helst. men styrningen från radiokanalerna är ju stenhård men det var den förr i tiden åxo... förutom SVT1  och SVT2 då..  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Är det så? Man hör ju t ex inte en enda blue note idag och ta t ex harmisarna i Nat King Coles låtar, hör inget på kommersiella radiostationer som kommer i närheten av detta idag. Inget får provocera eller kräva något av lyssnaren, bara kamma medhårs.

Beror ju på vad man jämför med.. är det 107.5 så är det ju bara hitsen som gäller, lyssnar man på Spotyfi så finns en enorm bredd och en hel del blåa toner. Kolla igenom Reverbnation t.ex, finns hur mycket bra och udda som helst. men styrningen från radiokanalerna är ju stenhård men det var den förr i tiden åxo... förutom SVT1  och SVT2 då..  :D


Håller med Clemens. Det finns musik som är så blå att man blir färgblind, och massvis med kompositörer som skriver oerhört komplexa verk. Ta alla jazzfusionelektropunkrockband och liknande band som finns. De tar ut svängarna på sätt som kanske fanns förut, men nu har de även en till dimension i oändlig variation i sound att labba med.

Nat King Cole och gänget var väl också tvingade av bolagen att spela på ett visst sätt? Visst, det finns ju förstås akter som klarat sig på en egen stil, men bolagen hade nog större makt förut. Nu kan ju vem som helst (jag!) släppa vilket gödsel som helst på spotify, så jag menar att variationen är klart större.

Däremot, på kommersiella kanaler, och även tex P3, är det ju likriktning in absurdum som gäller.

MEn totalt set, inklusive Chrome, Dividend, pxm, eq och clemes, så hävdar jag att det finns en större variation/bredd/attitydsbreddning i musiken idag. Framförallt i sound kanske.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Nat King Cole var diskare på en lönnkrog under förbudstiden.
En dag var pianisten sjuk och stämmningen på lönnkrogen var hysterisk.
Nat sade att han kunde försöka att spela.
Efter ett tag kom en snubbe fram och sade; Min chef vill att du skall sjunga !!!
Nat svarade; Men jag kan inte sjunga !!!!
Snubben kontrade med ; Jag tror inte du vet vem min chef är..." och gjorde
en gest mot ett bord. Där satt Al Capone´.
Nat sjöng.....
...och gjorde succe-en stjärna var född !!!!

Så litet tvång var det med i leken när det gäller just Nat King Cole i a f.
Men det blev ju bra... :)

Hört detta, under en konsert, av pianisten/sångaren som ledde ett tributeband (till Nat King Cole´) från Italien
då han presenterade historia och bakgrund till låtarna de spelade.

mvh
« Senast ändrad: 12.08.2012, 23:46:40 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, det beror nog på vad man gillar för musik. Jag gillar ju " Electronica" å där har utvecklingen varit grym  :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jazz/Fusion genres har också gjort ett jättesprång med många nya musiker och band med nya ideer.
Intresset för jazz och språket/teorin växer.
Kontemporär musik är på frammarch men då menar jag jazzfronten.
Jag lyssnar sällan på skvalkanalerna, tycker att det låter mest illa......
Men smaken är som baken......
Låter den här illustrationen visa det:




mvh
« Senast ändrad: 12.08.2012, 22:49:56 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Orkar inte läsa artikeln, men....

Typ allt är bättre nu. Soundet, låtarna, musikerna.

Det är känslan jag har i alla fall.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad gäller populärmusiken håller jag med. Den är mer strömlinjeformad och fegare idag.

Det jag tycker är trist med modern musik är likriktningen i radioskvalet.
Men det är fler saker i samhället som blivit mer lika varandra, moderna bilar som ett exempel.
« Senast ändrad: 12.08.2012, 23:09:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Frågan kan väl aldrig besvaras med något som ens snuddar vid vetenskap? Skulle man kunna mäta ett verks komplexitet exempelvis på harmoniken, hur många ackord låten innehåller, tonartsbyten eller någon annan variabel? Detta kan ju aldrig vara en kvalitetsstämpel eftersom en sådan alltid är subjektiv. Något objektivt mått på ett verks komplexitet kunde ju vara kul att ha som jämförelse mellan låtar som hamnade på listtoppen 1959 och 2005? Men det kanske inte finns?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
1971 låg ELPs Tarkus etta på UK-albumlistan,
1974 så även Tubular Bells och Hergest Ridge

"Tubular Bells stayed in the British charts for 279 weeks. It climbed the charts slowly but steadily, and did not reach number one for over a year. In doing so it displaced Oldfield's second album, Hergest Ridge, which had been at number one for three weeks. This made Oldfield one of only three artists in the UK to beat himself to the top of the album charts."


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
1971 låg ELPs Tarkus etta på UK-albumlistan,
Det där faktumet är rätt fantastiskt. Låg bland de 50 mest säljande plattorna i usa det år också. Säger rätt mycket om tiden då jämfört med idag. Folks "attention span" och kulturella intelligens då och nu. Visst har musiken blivit sämre. Speciellt de senaste 20 åren. Skyller de digitaltekniken för det. För lätt få göra en platta utan att ha det kunnande som musiker/tekniker hade på den tiden då det var personer som spelade och inte klockpuls styrda maskiner. Behöver inga empiriska data som bevis för att det var bättre förr. Det hörs ju.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Det där faktumet är rätt fantastiskt. Låg bland de 50 mest säljande plattorna i usa det år också. Säger rätt mycket om tiden då jämfört med idag. Folks "attention span" och kulturella intelligens då och nu. Visst har musiken blivit sämre. Speciellt de senaste 20 åren. Skyller de digitaltekniken för det. För lätt få göra en platta utan att ha det kunnande som musiker/tekniker hade på den tiden då det var personer som spelade och inte klockpuls styrda maskiner. Behöver inga empiriska data som bevis för att det var bättre förr. Det hörs ju.


Håller inte alls med där. Mycket nu är hemkokat skräp där nån snubbe producerar låtar på löpande band såklart. Men så finns det riktiga guldkorn också, där inspelning, produktion, mix o master har givits full fokus, oh det låter bättre än nånsin.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Absolut blir musiken sämre med åren, framförallt den musiken som gjordes på 70-talet, den blir bara sämre och sämre ju mer tiden går.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gäller ju att man jämför rätt saker. Samhället var ju helt annorlunda på 70-talet. Musikutbudet dominerades helt av den allsmäktiga skivindustrin och vad diskjockeys på amerikanska och engelska radiostationer samt möjligen på Radio Luxemburg behagade välja ut. Dire Straits hade förmodligen inte fått samma genombrott, iaf inte då om inte den egensinnige nattdiskjockeyn John Peel hade envisats med att spela Sultans of Swing natt efter natt. I USA drevs ändå rättegångar mot skivindustrin när de mutat diskjockeys att spela deras låtar redan på 60-talet (50-talet?). Det var inte tillåtet. När sedan Napster kom långt senare började kräftgången för musikindustrin och de vågade helt enkelt inte satsa på mer udda talanger utan allt skulle trängas i mittfåran. Om kommersiell radio står för hitlistemusiken, tycker jag den är betydligt mer slätstruken idag än flera decennier sedan men guskelov finns ju Spotify, P2 och Kontrollrummet!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Absolut blir musiken sämre med åren, framförallt den musiken som gjordes på 70-talet, den blir bara sämre och sämre ju mer tiden går.

SHIT vad jag saknar like-knappar på kr :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Absolut blir musiken sämre med åren, framförallt den musiken som gjordes på 70-talet, den blir bara sämre och sämre ju mer tiden går.

Usch vad hemsk du är och dessutom inte den minsta lilla smiley!  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En kul grej jag harhört angående Rappens framfart var att det fanns några få band som körde rap-challenge mot varandra på EP-CD. Ena bandet kom ut med en låt och de andra svarade rakt mot den låten och det var ett fåtal radiostationer som körde låtarna. Inte sällan skedde detta live i ,imdre skalablandförtroga fans.

Men så var det nåt fördgeni som kom på att det där rapparna stora feta och skräckinjagade  skulle slå ihop sig med de modellagenturer som fanns och som hade ont om jobb och för att få till det visuellt så kunde man anlita en massa videonördar som arbetade på amatörbasis.

Plötsligt blev det en fluga att man fortsatte på samma stil låtmässigt men nu med allt skönare damer som gjorde sig bra på video och grabbarna sexade till låtarna lite och videonördarna fann sitt lystmäte med att klippa och cutta för allt vad tygen höll - och snipp snapp slugt togs det upp av MTV och sagan var gjord. Det är så en ny musikgenre skapas i ett statusquo-läge där omröstnngar gav vid handen att inte mycket kommer att utvecklas vad gäller ny musik i början av 90-talet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ded där "forskarna" är väl för tokroliga ändå. Tänk vad många konstiga undersökningar de kan prestera.  Man undrar om det ges statliga medel för sådana här kvasistudier eller om det egentligen bara rör sig om något slags examensarbete på ganska låg nivå. Undrar hur hyptosen som ligger bakom det löd. "Musiken var bättre förr" Men snälla nån det har man ju hävdat sedan urminnes tider. Under renässansen så tyckte mnånga att det var chokerande och hemskt så det kunde låta om de moderna tonsättarna, eller tänk "Istället för muisk förvirring".

För det första så tycker jag nog inte att det går att jämföra med villken musik som låg på listorna för trettio förtio år sedan. Det handlar ju mycket mer om vad för slags musik som för tillfälllet betraktas som mainstream eller listmusik. Även på den tiden fans det mycket dåligt producerad mainstreammmusik på listorna, Om vi nu pratar sjuttiotal så tänk bara David Cassidy, Bay city Rollers, The osmonds, Partridge family, osv osv. För varje bra låt eller skiva ni räknar upp kan jag också räkna upp en skitskiva eller skitlåt.

För det andra så tror jag inte att vi är så särkisllt representativa på det här forumet. De flesta av oss har ett mer omfattande musikintresse och går inte att jämföra med mainstreampubliken. Sannaingen är ju att det fortfarande poroduceras mycket bra musik. Ta en genre som t e x Progressiv metal. Det finns massor av bra band men de tillhör inte mainstreammusiken precis.

För det tredje så tror jag at inspelningstekniken faktiskt gjort att musiken  på många sätt låter mycket bättre nu än vad den gjorde förr. Möjligheterna till mer variation och bredd är ju betydligt större idag när du t e x kan konvolvera vilket rum som helst med en bra reverbplugg och inte måste spela in i den eller den studion för att få exakt det där soundet.
 :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror faktiskt att de har rätt om vi ser till utbudet från de större bolagen. Att de tar mindre risker är väl en utveckling som inte bara har med digitala medier att göra utan är en vanlig utveckling i vilken kommersiell, konkurrensutsatt bransch som helst. Via radio, topplistor och mediabevakning "skolas vi in" i vad vi kan förvänta oss och det som ges ut är ofta rätt likartat. Bredden hos det som ges ut har minskat och nisch-bolag har haft det svårt länge. Tack och lov för indie och osignad musik.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Allvarligt. DEt gjordes jättemycket dynga på 60 och 70-talen, liksom på 1700-talet för den delen. Vi kan ju inte titta på och värdera den musik "vi minns" när vi uttalar oss om 60-talet om vi inte gör samma om vår nutid?

Vilket är svårt idag, men det visar sig om 50 år eller så.

PS: Ska länka till lite nutida musik jag gillar, som ni garanterat inte hört eftersom ni tror att "nutida" musik är sådan som endast spelas på radio.
« Senast ändrad: 13.08.2012, 12:18:50 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
PS: Ska länka till lite nutida musik jag gillar, som ni garanterat inte hört eftersom ni tror att "nutida" musik är sådan som endast spelas på radio.

Tycker låtarna här står för en stor bredd! :)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php

Klart att det görs bra (och dålig) musik även idag. Allt var inte bra förr men den kommersiella musiken har blivit mer enkelspårig. Skivbolagen har blivit allt förre och allt större (med en liten reservation för att en hel del småbolag kommit till från indie och framåt) och är diversifierade, dvs det är ofta inte bara musik de sysslar med. Möjligheten att enkelt mångfaldiga digitala produkter tror jag har stor betydelse för deras inriktning. Det är helt enkelt så mycket billigare att satsa på massproduktion än bredd.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Framförallt har ju skivbolagens makt krympt. SOm tur är.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Framförallt har ju skivbolagens makt krympt. SOm tur är.

Det är aldrig bra om några få företag tillåts dominera. Men det har ju öppnat nischer från indie och framåt. Samma teknik som ger dem möjlighet att enkelt massproducera ger också en hel massa människor möjlighet att själva göra musik. :) Frågan är väl hur vi som musikkonsumenter (?) tillgodogör oss den mångfald som faktiskt finns? Kanske handlar det om IT-mognad och förändrade köpbeteenden? Medan vi väntar på svaret kan vi ju glädja oss åt en otroligt vital live-scen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Framförallt har ju skivbolagens makt krympt. SOm tur är.

Equality.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves