Kontrollrummet

När Blommorna Vissnar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Om låten ”När blommorna Vissnar”.

2002 köpte jag min första sax och har allt sedan dess fastnat totalt för saxspelet, bluesen och de gamla traditionellal jazzlåtarna. (B Webster, Getz, Rollins m fl.) Har knappast spelat något annat sedan dess. Skrev tidigare både egna visor och lite annat. Klinkade gitarr och sjöng, gärna stämsång. Var också med i ett ”gubbrockband”, i många år som spelade på minde fester. Laborerade ofta i min lilla studio, som jag inte längre har kvar (sedan en flytt för sex år sedan).

Sedan jag gick med i KR i år har jag lyssnat mycket på vad som görs där. Har blivit mycket inspirerad av er kreativitet och experimentlusta, så jag måste bara prova att göra en gammal låt på nytt sätt (med BIB, sång och mina saxar). Lite beror det på att man inte kan lägga upp ”covers” på jazz och blues. På forumet handlar det ju om att skapa eget material. Så varför inte” renovera” någon gammal dänga och ge den en ny skepnad. Sagt och gjort!
Att jag jobbar så mycket med BIB beror på att det gick åt för mycket kraft och tid att skapa bakgrunder till mina låtar (i och för sig kul) när jag egentligen ville spela sax. Detta blev nästan en hel presentation, vilket jag faktiskt missade när jag gick med i KR.
Kom dansa med mig är gjord någon gång på 90-talet. Så här blev den 2012.

Mvh Roffe H   :)


När blommorna vissnar

Det är nå’t i luften i ert trygga hem,
hon gör sig vacker du undrar för vem.
Hon säger ivrigt hej, för att komma iväg.

Försvann i stadens vimmel i lyktornas parad.
Nå’n annan får agera ikväll på känslornas estrad.
Hon gömmer sig i mängden, alla vet ingenting.

Du kan bara se på, fast du vet att hon går fel,
som när blommorna vissnar bort och löven faller ner.

Fångad i en verklighet som aldrig vill ta slut.
Du kan inte komma loss, inte ta dig ut.
Ditt sista vin har du redan druckit ur.


Text & musik Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt, har lyssnat en gång och kände att det skulle sitta bra med nån Mark Knoppfler-liknande gitarr i det här arret. Skulle vara kul att testa men tiden är bristvaran för mig nu...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt, har lyssnat en gång och kände att det skulle sitta bra med nån Mark Knoppfler-liknande gitarr i det här arret. Skulle vara kul att testa men tiden är bristvaran för mig nu...

Synd att du inte har tid, hade varit kul om du kunde kört ett solo på någon del. Skulla ha passat med en gura, det räcker gott och väl med ett stick med sax.

mvh Roffe  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Verkligt bra , Roffe !!! :)
Visste inte att du kunde sjunga också....!!!!
Stark text, bra melodi, sköna saxsolon och fills
till ett shysst arrangemang.
Skönt gitarrljud också-är det du som spelar ???


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fin text och melodi. Snygg! :)

Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Verkligt bra , Roffe !!! :)
Visste inte att du kunde sjunga också....!!!!
Stark text, bra melodi, sköna saxsolon och fills
till ett shysst arrangemang.
Skönt gitarrljud också-är det du som spelar ???


mvh



Hej PXM
Nej, tyvärr PXM, men jag borde nog börja öva upp mig lite vad det lider, det är ju roligare om man kan lägga egna grejer i så stor utsträckning som möjligt.
I den här demon hade jag jobb med sången (speciellt stämman) så det räckte..

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg låt med eget sound. Blytung text om verkligheten.
Jag tycker det låter bra utan gitarrsolon.

MVH Håkan.
(Guitar Nilsson i grannforumet)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snygg låt med eget sound. Blytung text om verkligheten.
Jag tycker det låter bra utan gitarrsolon.

MVH Håkan.
(Guitar Nilsson i grannforumet)

Tack Håkan i grannforumet. Jag hade tänkt att prova i alla fall med gura, men det är alls  inte säkert att det blir bättre, precis som du säger.
Vi får se hur det blir, på halvfärdigt är det ju ok att experimentera.
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det kan ju bl hur bra som helst med gitarr, både el o akustisk. Jag är bara inne på att det som är bra ofta innehåller ganska få instrument. Ofta hör man förslag på; lägg på en xxxx sen en xxx plus överstämmor smt två olika stick. Sällan eller aldrig tycker nån att man borde ta bort nåt instrument. Tar man bort ett instrument tillsätter man samtidigt luft i låten.
Lite tankar i allmänhet bara...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det kan ju bl hur bra som helst med gitarr, både el o akustisk. Jag är bara inne på att det som är bra ofta innehåller ganska få instrument. Ofta hör man förslag på; lägg på en xxxx sen en xxx plus överstämmor smt två olika stick. Sällan eller aldrig tycker nån att man borde ta bort nåt instrument. Tar man bort ett instrument tillsätter man samtidigt luft i låten.
Lite tankar i allmänhet bara...

Du har så rätt så, håller absolut med, ett fel man ofta gör och lägger på "för mycket av allt" och till slut blir allt en enda gröt. Jag ska verkligen testa innan jag gör något nytt.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)