Kontrollrummet

iPad/iPhone som MIDI-controller

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Hej!

Såg häromdagen en video på någon som satt och stekte och spelade snygga tranceslingor genom att ändra filter-cutoff och resonans med hjälp av en XY-pad på en Lemur controller surface. Tyckte att det verkade häftigt och kollade upp vad en sån kostade och kom fram till att den inte tillverkas längre, men går att köpa för ungefär 18000 kr. Blev lite besviken, men såg då någon kommentar till videon som sa att samma sak går att uppnå med en iPad. Jag råkar ha en iPad och valde att testa en app om heter S1 MIDI trigger. Eftersom den bara kostar 22 kr tänkte jag att det skulle vara ankskit full med buggar och skräp. Jag hade dock fel. Appen tillåter dig att skapa dina helt egna MIDI-controllers (med rattar, pads, xy-pads osv) och kommunicera MIDI till din dator med förvånansvärt låg latency.
Jag spelade in en film för att visa en tänkbar tillämpning av detta (improviserad skräpmelodislinga).
Jag lät min MIDI-controller vara en enda stor XY-pad och assignade CC11 (expression, i det här fallet dynamisk styrka på stråken) till X-axeln och CC1 (modulation, i det här fallet vibrato, leker dock inte så mycket med detta i filmen) till Y-axeln.
Blev lite konstigt med ljudsynchningen när jag exporterade filmen så det ser ut att vara mer fördröjning än vad det är.

Fördelen med detta jämfört med sliders och rattar tycker jag är att man får mycket bättre känsla på det här sättet. Särskilt för just orkesterinstrument. Har försökt med hårdvarusliders/rattar förut, men har aldrig tyckt att det blir lika bra som att rita kurvorna i Cubase. Nu är jag nog redo att påbörja en ny epok av mitt liv och spela in expressionkurvorna live.

Ville bara dela med mig av detta! Om man inte har en iPad eller iPhone blir det givetvis en rätt dyr MIDI-controller trots allt.

« Senast ändrad: 11.08.2012, 16:14:39 by Boxcutter »


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för tipset. Det låter användbart.
Är det Mac eller Windows som du använder här?
www.alatarmusic.com


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Windows 7 64-bit men fungerar även till Mac. På S1 MIDI triggers hemsida finns tydliga instruktioner exakt hur man gör för att få det att fungera. Några snabba steg som innefattar att installera ett litet serverprogram på datorn och en MIDI looper (smågrejer som är gratis, bara appen som kostar 22 kr).
Se: http://www.s1products.info/S1MidiWifiServer.html
Se till att ladda ner MIDI-loopern Loopbe1 (eftersom Loopbe30 kostar pengar och MIDI yoke inte fungerar till 64-bitsapplikationer).

På hemsidan under "Knowledge" kan man också läsa om hur man gör för att designa egna MIDI-controllers.
« Senast ändrad: 11.08.2012, 13:08:53 by Boxcutter »