Forum > Demolåtar

Lugna Visan

<< < (3/7) > >>

Eddi:

--- Citat från: MaxB skrivet 12.08.2012, 11:26:45 ---Pianots arpeggio kanske gör det stressigt? Jag tycker den här hastigheten är bra. Blockflöjt skulle också passa bra förutom övriga instrument att väva in: fiol, nyckelharpa, mungiga, olika slags trummor där bodhran är en av dessa och andra rytminstrument liksom bjällror.

Kan se framför mig en grupp musiker med 1700-tals-kläder som stryker runt i buskspelet på spelmansstämman, som jag minns att Iggesundsgänget gjorde förr, då de rönte uppmärksamhet. Sjunger för en sup, som Iggesundsgänget gjorde då...

Med mer attityd på en del av sångstämmorna är det lätt hänt att flera av de som lyssnar också klämmer i och sjunger med i melodin. Tycker det är en perfekt melodi till det, enkel att lära sig och kul att hänga på och sjunga.

--- Citat från: Eddi skrivet 12.08.2012, 02:53:07 ---Ni vet sådana  där röda klassiska loftgångshus. Där i nedre loftgången underctreappan är denna låt placerad. Inte så särskilt spännande alltså Jag tror det är en låt för scenen. Mixa om i den riktningen så tror jag det blir bra.

--- Slut citat ---
Jag tror inte du syftar på den här melodin Eddi? Annars, förklara lite mer, jag är nyfiken hur du tänker.

--- Slut citat ---
Klart jag menar den här låten alla instrument är tystlåtna det är endast sångaren som sträcker ut huvudet nära mikrofonen såpass nära att invandringarna är lika hörbara som trallen. Men jag gillar låten fast allt utom inandningarna borde accentueras bättre. Capiche?

MaxB:

--- Citat från: Eddi skrivet 12.08.2012, 13:34:09 ---Klart jag menar den här låten alla instrument är tystlåtna det är endast sångaren som sträcker ut huvudet nära mikrofonen såpass nära att invandringarna är lika hörbara som trallen. Men jag gillar låten fast allt utom inandningarna borde accentueras bättre. Capiche?

--- Slut citat ---

Aha, det kanske är en orsak till att sången lät stressig, att inandningarna är stressade och stressande. Instrumenten har inte hunnit komma på plats ännu i min värld. Pianot finns där som rytmiskt och melodiskt stöd men jag hör ju många andra bärbara instrument som enligt mig borde vara med.

cykeln:
colab by not asking :)

Jag är en fin gammal visa
Jag klär mej i dur och i moll
Jag var en gång ”Skogvaktarns Lisa”
En gång var jag elva små troll
Jag kan låta som sju svarta sorger
Jag kan sätta hjärtan i brand
Jag kan vara den som har fått korgen
Jag kan vara det guld som blir sand

Man glömmer bort mej ibland
Men när man någon ska prisa
då plockar man fram mej minsann
Ja, då provar man glatt mina toner
och man sjunger fast orden tar slut
Jag låter som skrämda kalkoner
Som visa får man stå ut 

https://www.box.com/s/1afdafcd93d5643d4a28

Dividend:
Bra! (Första lugnet jag har fått inombords på ca 5 dagar. Tack för det!)

MaxB:
Får flera skicka sångspår med den här texten? Här ett möjligt upplägg med den inspelning du har

- Vers 1
Jag klär mej i dur och i moll
Jag var en gång ”Skogvaktarns Lisa”
En gång var jag elva små troll
- Refräng
Jag kan låta som sju svarta sorger
Jag kan sätta hjärtan i brand
Jag kan vara den som har fått korgen
Jag kan vara det guld som blir sand
- Vers 2