Kontrollrummet

R E M I X __ Vad är det egentligen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Vad kallas det då idag?

Ett bra sammanfattande inlägg i övrigt!

Vet faktiskt inte, kan inte påminna mig att jag sett någon sådan credit på länge. New mix kanske? :)
"Remix" om en ommixning kan möjligen funka i en genre där man aldrig skulle kunna misstänka en dansvariant, som en cd-reissue av en sextiotalsplatta eller så. Men nu är jag utanför mitt område.
...men sextiotals-plattor brukar väl ges ut som "remastered", med söndertryckt dynamik för att passa folk utan öron - eller så gör man i stället coverlåtar som blir fullständigt olyssningsbara och är rena hånet mot originalet - och kidsen tror att det är den "fantastiska" nya autotunade och speedade eurodisco-artisten som har gjort låten... <_<  :lol:
Nä - det var bättre förr... :rolleyes:
Fan Claes, är det det dåliga semestervädret som börjar tära på dig?  :D ;)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
En EDIT ska väl egentligen vara en "Editering" i ett projekt som redan är påbörjat?
Menas en remix är en "ny låt" från grund.. men jag tror inte det där stämmer riktigt .

utan det blir nog som det känns bara när man skriver ut låtnamnet.. ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Vilken härlig tråd, proppfull av okunskap och förakt mot ungdomskultur. Jag har roat mej med att sammanställa några citat från den självutnämnde obotlige optimisten... lagt till fetstil.

Citera
Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).

[...]

Det är alltså inte bara originallåtarna som förvanskas och förstörs numera, utan även själva begreppet "Remix".

[...]

Man gör ju sin musik på det sätt man själv tycker blir bäst - och då behövs verkligen inga remixar med höjt tempo och standard-äckel-trumtakt och standard-äckel-basslinga påslängd i en hast...

[...]

Helt ofattbart att en sådan fruktansvärt dålig sångerska släpps fram på det sättet.

[...]

Det är en bisarr upplevelse att diskutera musik med sådana människor

[...]

ultrahemsk falsksång från Hip-Hop:are och andra

[...]

söndertryckt dynamik för att passa folk utan öron

[...]

coverlåtar som blir fullständigt olyssningsbara och är rena hånet mot originalet

[...]

kidsen tror att det är den "fantastiska" nya autotunade och speedade eurodisco-artisten som har gjort låten

Jag blir uppriktigt sagt bedrövad över att höra hur mycket förakt och bitterhet du spyr ur dej, Claes.  :( Och det gäller inte bara den här tråden, nästan konsekvent när sampling mm kommer upp kräker du ur dej sånna här grodor. Varför hatar du all musik som är gjord av och för en helt annan generation än dej?  :ph34r: Tror du på fullaste allvar att det inte finns några nyanser eller någon konstnärlighet i en viss musikstil, bara för att den har t ex en viss sorts trummor?

Kan du förklara för mej på vilket sätt man "förvanskar" en låt genom att göra en ny version av den? Den gamla låten finns ju kvar!  -_- Jag förstår på fullaste allvar inte vad det handlar om. Är det så att vissa former av kreativitet är "sanna" och görs av folk med riktig talang som förtjänar respekt på riktigt, medans andra former är sånt som talanglösa människor som inte kan bättre ägnar sig åt för att dom vill få brudar och pengar? Tror du det? :wacko: Eller är det så retfullt att en musikstil som INTE är gjord för DEJ får större spridning än det just du själv håller högst? Hjälp mej, vad katten handlar det om. Du verkar ju på fullaste allvar tro att alla ungdomar som tycker om den musiken som du avskyr är hjärntvättade, "utan öron", omusikaliska, etc etc. :rolleyes:

Om du tycker om att spela offer och vara kränkt över att det finns nya musikaliska strömningar som har andra ideal än du så är det väl upp till dej, men då får du tamejfanken ta och byta ut "obotlig optimist" mot "bitter". :lol:


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
För att vara lite mer på ämnet: De flesta inom den elektroniska musikscenen tycker om att bli remixade - att höra någon annan tolka ens egna låt. Remixandet pågår för fullt även på "indienivå", det handlar inte bara om att slänga på en baskagge på en befintlig låt för att göra den mer dansant. Jag har blivit ombedd vid ett par tillfällen att göra remixer där det verkligen har understrukits att jag har helt fria händer, eftersom personen ifråga vill att jag faktiskt ska tillföra något speciellt som låter mej. Det är alltså en form av enkelriktat samarbete, och enligt mej kanske en av de mest kreativt laddade formerna av musik.

Även det att ta ett par takter från en gammal hit och föra in den i ett helt nytt sammanhang är något ganska nytt som faktiskt kan ha ett stort konstnärligt värde även det. Man måste förstå låtarna utifrån ett kulturellt sammanhang. När t ex Daft Punk tar en gammal funklåt med nåt okänt band vid namn "breakwater", samplar ett par takter rakt av och loopar i ett par minuter utan mycket mer tillagt (jämför: Daft Punk - Robot Rock, ), så är det lätt att kalla det för meningslöst eller okreativt eller vad man vill. Men då missar man hela poängen. För hur man än vrider och vänder på det så är Robot Rock en helt annan låt än Release the beast, och om ni frågar mej är den katten så mycket bättre. Det sköna med detta är att man helt frånsäger sig idén om att man ska vara skicklig på nåt visst hantverk - det enda som spelar någon roll är resultatet. Därför spelar det ingen roll som mahan frågade om vem som har gjort vad, vad har remixaren gjort, vad har originalartisten gjort? Släpp det och digga musiken istället! :rolleyes:

Jag kan förstå att detta sticker i ögonen på de musikskapare som tycker att man ska lära sig ett "riktigt" instrument och öva på det flera timmar om dagen innan man får kallar sig för musiker...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jäkligt snygga inlägg Tbruce!

Musiken i en Remix e de ju inga fel på om det är fråga om lite kunnigare remixare, problemet för mig uppstod ju faktiskt när jag kommenterade en remixares alster och hans grymma körsång, och det var ju lite snopet påsättovis när det kom fram att körerna var original och inte remixarens verk. Hoppas ni förstår min synvinkel.

Men jag har fått en hel massa härliga uppgifter och vinklar till remixandet som inte ens kunda ana mig till. Så tackar för all upplysningar, och mera får det förståss komma! :)

Vi fortsätteratt njuta av REMIX! :D


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
För att vara lite mer på ämnet:[...]
Tack tbruce! Det finns så mycket mer till remixandet än nån hip-hopsnubbe som rappar till några takter av "Every breath you take"...
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


freddy

  • Gäst
Självklart är det den som har skrivit låten som står för den musikaliska talangen. Att lägga på ett nytt beat eller på något annat sätt förbättra, anpassa till ett annat sammanhang kan knappast anses likvärdigt i min värld. Visst gillar jag vissa covers mer än originalet, men det är för att dom är mer anpassade till vad jag gillar stilmässigt, inget mer.

Sen att ett cover oftast även lyfter fram originalartisten bör man också tänka på. "originalet är alltid bäst" brukar folk säga, men det är bara nästan alltid sant... ;) 


Utloggad tsmalmbe

Men Cover och remix är nog två så skilda saker, att det inte går att jämföra. Alls.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Men Cover och remix är nog två så skilda saker, att det inte går att jämföra. Alls.


jo, det är väldigt sant. Men det är lite i gränslandet ibland, kanske av okunnighet. Men eftersom någon nämnde låten "every breath you take" med rap, så tänkte jag direkt cover...
Men det jag pratade om gäller både covers och remixar egentligen enligt mig dock. Skillnaden ligger väl i att det är en annan artist som sjunger/spelar när det är cover och en remix är en omarbetning av originalet. Annars finns det ganska många likheter tycker jag, det är ju någon annan person som går in och pillar i en annan persons låt. :) 


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Självklart är det den som har skrivit låten som står för den musikaliska talangen.
Det är väl inte alls självklart? Det beror väl på hur mycket man har kvar från originalet och hur mycket nytt man har tillfört? Remix är INTE synonymt med att man lägger på lite nya trummor (även om det är hyfsat vanligt att man gör så).
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


freddy

  • Gäst
Självklart är det den som har skrivit låten som står för den musikaliska talangen.
Det är väl inte alls självklart? Det beror väl på hur mycket man har kvar från originalet och hur mycket nytt man har tillfört? Remix är INTE synonymt med att man lägger på lite nya trummor (även om det är hyfsat vanligt att man gör så).

okej, jag har inte hört någon sån remix då antagligen. Kan du ge några exempel på såna låtar? Där originalet är en väldigt liten del av låten.


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Självklart är det den som har skrivit låten som står för den musikaliska talangen.
Det är väl inte alls självklart? Det beror väl på hur mycket man har kvar från originalet och hur mycket nytt man har tillfört? Remix är INTE synonymt med att man lägger på lite nya trummor (även om det är hyfsat vanligt att man gör så).

okej, jag har inte hört någon sån remix då antagligen. Kan du ge några exempel på såna låtar? Där originalet är en väldigt liten del av låten.
Finns drösvis med exempel inom dansmusiken. Gå till www.beatport.com, sök på Axwell som artist, klicka i "Display your results as tracks", bläddra till låten "Get Dumb" och lyssna på:
Originalet
Giorgio Prezioso & Libex Remix
Mark Knight Remix

Det enda de har gemensamt är rösten som säger "Get dumb".

Finns hur många exempel som helst på den sidan om du orkar kolla.
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


freddy

  • Gäst