Hejsan!
Måste släng upp en fråga som säkert är självklar för största delen av er, men sjäv verkar jag ha attityder mot remixandet och det hoppas jag få en korrigering på detta med information och erfarenheter av er.

Vad innebär det alltså att göra en REMIX? Är det en egen genre? VEm gör remixar, e de DJ:ar eller finns det riktiga profsremixare?
Har förstått att en remixare inte gör egna låtar, dvs sitter o plitar ihop ackordfölder och melodier utan använder färdiga redan utgivna låtar som han/hon sen med egen apparatur börjar bearbeta, tempoändringar, pitchändringar, repeats etc.
Remix hit o remix dit och så anvaänds ofta ordet FEAT har jag märkt, och talar man knappast fötter.
Är remixarn en konstnär, finns det ett sånt yrke, lever man på det?
Om jag laddar ner en mp3 med t.ex Sibelius musik från webben och så har jag själv ett spår med ljudet av t.ex en ångmaskin, sen mixar jag ihop dessa två spår, har jag då åstadkommit en remix?
Hur e det men upphovsmannarätten i remixandet?
Som ni märker på mina frågeställningar och som jag redan tidigare sa så är min attityd mot remixandet ganska negativt, en orsak är att jag kanske vet för lite om hela den delen och därför hoppas jag nån skall kunna belysa mig med riktig info.
HElp me out here

h. JOhan
« Senast ändrad: 02.07.2007, 13:24:46 by mahan »
---<<<<---- theoldmanstillgoingstrong ---->>>>---
..............