Kontrollrummet

R E M I X __ Vad är det egentligen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejsan!
Måste släng upp en fråga som säkert är självklar för största delen av er, men sjäv verkar jag ha attityder mot remixandet och det hoppas jag få en korrigering på detta med information och erfarenheter av er. :)

Vad innebär det alltså att göra en REMIX? Är det en egen genre? VEm gör remixar, e de DJ:ar eller finns det riktiga profsremixare?

Har förstått att en remixare inte gör egna låtar, dvs sitter o plitar ihop ackordfölder och melodier utan använder färdiga redan utgivna låtar som han/hon sen med egen apparatur börjar bearbeta, tempoändringar, pitchändringar, repeats etc.

Remix hit o remix dit och så anvaänds ofta ordet FEAT har jag märkt, och talar man knappast fötter.

Är remixarn en konstnär, finns det ett sånt yrke, lever man på det?

Om jag laddar ner en mp3 med t.ex Sibelius musik från webben och så har jag själv ett spår med ljudet av t.ex en ångmaskin, sen mixar jag ihop dessa två spår, har jag då åstadkommit en remix?

Hur e det men upphovsmannarätten i remixandet?

Som ni märker på mina frågeställningar och som jag redan tidigare sa så är min attityd mot remixandet ganska negativt, en orsak är att jag kanske vet för lite om hela den delen och därför hoppas jag nån skall kunna belysa mig med riktig info.
HElp me out here :o

h.   JOhan
« Senast ändrad: 02.07.2007, 13:24:46 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bra fråga faktiskt! jag har nog lite samma attityd mot remixer som du har... eller något liknande i alla fall. Har inte sett "storheten" i remixer men somliga bekanta tycker att det är grymt. Vad är det som är grymt? Jag känner ibland att jag har missat något och jag vill inte missa något som är bra. Å andra sidan kan det ju vara som med stepdans - visst de kanske är skickliga och taktkänsla och allt det där men det gör det inte mer intressant att titta på (för mig!).


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Upphovsrätten tillhör den ursprungliga upphovsmannen om du remixar, precis som när man gör en cover. Du har gjort vad som formellt kan kallas bearbetning om du gör en remix - men om du ska ha ut det på något sätt, så vill det till att du skaffar tillstånd från upphovsmannen om du inte ska riskera problem...

Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei
tydligen inte ensam ute o cycklar. Här på KR kommer nu å då remixar upp och jag har tusingens svårt att kommentera en sådan helhet, därav egentligen orsaken till att jag tog upp frågan. Hoppas verkligen att nån som sysslar med remix kunde underrätta oss vad det riktigt e fråga om :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Från början måste väl remix betytt ommixning - helt enkelt att bara mixa om inspelat material.
Idag har det mer övergått till att göra något helt annat slutresultat än det man utgått från.
En bearbetning, som Claes sa.
Skulle tro att begreppet idag på engelska omfattar både det ursprungliga och det senare.
Pratar vi 'svenska' o säger "göra en remix" så menas nog ändå att bearbeta mer än att bara mixa om bef material.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Vad innebär det alltså att göra en REMIX?
Något som Studio har totalt missuppfattat!!
remix är alltså att göra en (oftast) mer dansant version av en låt, men kan även vara tvärtom, att man gör en dansant låt lite lugnare!!

Mna lägger på nya synthar, trummor o grejjer, men behåller vissa småpartier ur originalet..

Studio skrev "Remixa Hammerfall" och den som vann hade mixat om låten, och inte remixat, så personligen tycker jag att det var väldigt dåligt att de inte ens kunde skriva ut kriterierna rätt!!!  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Vad innebär det alltså att göra en REMIX?
Något som Studio har totalt missuppfattat!!
remix är alltså att göra en (oftast) mer dansant version av en låt, men kan även vara tvärtom, att man gör en dansant låt lite lugnare!!

Mna lägger på nya synthar, trummor o grejjer, men behåller vissa småpartier ur originalet..

Studio skrev "Remixa Hammerfall" och den som vann hade mixat om låten, och inte remixat, så personligen tycker jag att det var väldigt dåligt att de inte ens kunde skriva ut kriterierna rätt!!!  :lol:
Fast vad heter mixa om på engelska?  ^_^


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Vad innebär det alltså att göra en REMIX?
Något som Studio har totalt missuppfattat!!
remix är alltså att göra en (oftast) mer dansant version av en låt, men kan även vara tvärtom, att man gör en dansant låt lite lugnare!!

Mna lägger på nya synthar, trummor o grejjer, men behåller vissa småpartier ur originalet..

Studio skrev "Remixa Hammerfall" och den som vann hade mixat om låten, och inte remixat, så personligen tycker jag att det var väldigt dåligt att de inte ens kunde skriva ut kriterierna rätt!!!  :lol:
Fast vad heter mixa om på engelska?  ^_^
Exakt! Tidigare har det förekommit remixar av tidigare utgivna album - och då har det inte inneburit några drastiska förändringar, utan kanske att sången har fått mer utrymme, att man har behållit avslaget i slutet i stället för att köra en fade, att man har ändrat eq på trummorna eller andra sådana saker. Det är alltså inte bara originallåtarna som förvanskas och förstörs numera, utan även själva begreppet "Remix"... :rolleyes: ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Burnin Sven

  • Gäst
Remix betyder nog bara att göra om en låt på nåt sätt sen tolkas nog begreppet som man vill beroende på vad man håller på med och det vanligaste är väl i Dance musik tror jag.
På tal om studio så har dom en lite märklig inställning till om det ska va remixer på sin site eller ej. Hammerfall tävlingen är tydligen helt ok men en tävling på Real World remixed där upphovsmannen till låten(Angelique Kidjo) och även grundaren (Peter Gabriel) av det som ligger bakom siten uppmanar folk att göra remixer gåt tydligen inte. Det skulle kunna bli nåt strul med upphovsrätten hur dom får till det vet jag inte. På samma sätt som Hammerfall uppmanar folk att tävla gör dom ju det oxå och båda parter äger sina låtar, märkligt är det i alla fall? Sen i senaste Studio så gör man reklam för ytterligare en tävling där vinnaren då får x antal timmar i Peter Gabriels studio Real World studios ja jag fattar ingenting. Kort sagt det där med remixer är jäkligt invecklat tydligen.

Lägger på länken till min remixsida på real world remixed. Jag tycker inte mina låtar är bleka dussin dance versioner av orginalen jag har gjort ja typ egna lagt på gura bas och trummor och Kidjos Salala och Gabriels Shock the monkey tycker jag blev helt ok. För mig är det mer spännande att ta en remix åt ett helt annat håll än orginalet. När det gäller Salala av Kidjo så tog jag den från Afrikansk Pop till en svängjazzig (gillar inte ens jazz men vad gör man när det kommer) sak med afrikansk sång.
Göran

http://realworldremixed.com/remixer.php?remixer_id=hgbg1lE9aRYp2W_sbto.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lägger på länken till min remixsida på real world remixed. Jag tycker inte mina låtar är bleka dussin dance versioner av orginalen jag har gjort ja typ egna lagt på gura bas och trummor och Kidjos Salala och Gabriels Shock the monkey tycker jag blev helt ok. För mig är det mer spännande att ta en remix åt ett helt annat håll än orginalet. När det gäller Salala av Kidjo så tog jag den från Afrikansk Pop till en svängjazzig (gillar inte ens jazz men vad gör man när det kommer) sak med afrikansk sång.
Göran

http://realworldremixed.com/remixer.php?remixer_id=hgbg1lE9aRYp2W_sbto.

Det är kanske egentligen detta som gör mig mest fundersam. Hur kan jag veta vilken del av låten som är original och vad eller vilket är remixat eller tillsatt. Du hade satt upp en av dina remix och jag kommenterade den som alldeles fantastisk och bad dig sätta upp den på färdiga demon. Blev lite snopen när det framkom att du inte kunde sätta upp den av upphovsrättsliga skäl, och att du "producerat" bara en del av detta alster, som redan fanns utgivet. Men börjar småningom fatta what this isall about :)

Det knepiga är ju att för att kunna uppskatta det som du har gjort så borde jag känna originallåten väldigt väl. HAr du lagt på bas, trummor, sång eller annat, det nämns väl sällan. Jag visste faktiskt inte förrän du förtäljde om saken att man faktiskt lägger till både bas o trummor etc i en remix, begriper dock fortfarande ej hur detta går till, får hoppeligen en förklaring snart.

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra fråga faktiskt! jag har nog lite samma attityd mot remixer som du har... eller något liknande i alla fall. Har inte sett "storheten" i remixer men somliga bekanta tycker att det är grymt. Vad är det som är grymt? Jag känner ibland att jag har missat något och jag vill inte missa något som är bra. Å andra sidan kan det ju vara som med stepdans - visst de kanske är skickliga och taktkänsla och allt det där men det gör det inte mer intressant att titta på (för mig!).

Nja, jag tror att många (inkl mig) ibland lyssnar på musik, och tänker att något kunde göras bättre. Remixaren är väl den typen, som tycker att pitch, tempo, vocal-spår och nivåer och sånt är kul att pula med och göra "perfekt". (Vilket det ju inte blir eftersom smaken är delad)

Jag har dock hört en bra remix i mitt liv faktiskt! Av Morbid Angels death/doommetal låt God of emptiness, men minns inte namnet på snubben ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det är kanske egentligen detta som gör mig mest fundersam. Hur kan jag veta vilken del av låten som är original och vad eller vilket är remixat eller tillsatt. Du hade satt upp en av dina remix och jag kommenterade den som alldeles fantastisk och bad dig sätta upp den på färdiga demon. Blev lite snopen när det framkom att du inte kunde sätta upp den av upphovsrättsliga skäl, och att du "producerat" bara en del av detta alster, som redan fanns utgivet. Men börjar småningom fatta what this isall about :)

Det knepiga är ju att för att kunna uppskatta det som du har gjort så borde jag känna originallåten väldigt väl. HAr du lagt på bas, trummor, sång eller annat, det nämns väl sällan. Jag visste faktiskt inte förrän du förtäljde om saken att man faktiskt lägger till både bas o trummor etc i en remix, begriper dock fortfarande ej hur detta går till, får hoppeligen en förklaring snart.

Vad spelar det för roll?!? Om resultatet är njutbart är väl det viktigare än att veta vad som är original och vad som lagts på?

Begreppet remix är luddigt och brett och precis som med allt annat inom konst finns det mer eller mindre njutbara och mer eller mindre kreativa varianter.
För det första kan det faktiskt, och det är originalmening av det engelska ordet, betyda att man bara gör om mixen, till exempel för en återutgivning till CD eller en surroundversion. I sverige säger vi då kanske hellre ommix.
För det andra kan det innebära att man gör större eller mindre kreativa ingrepp i en låt vilket i princip är samma sak som en cover, bara att man använder något element ur en annan låt (eller flera) som grund eller som en del.

Jag ser inget som helst fel i detta! Visst kan man vara trött på alla dessa bleka, förstörda låtar remixade efter Prydz-mallen i försök att få det att funka på stadshotellets dansgolv. Men att rakt av såga remixning utifrån detta är som att såga covers för att man hört Herman-Olofz's version av Johnny B Goode!

En bra remix tycker jag ska tillföra någonting kreativt, vara en ny originell tolkning på låten som får en att uppskatta den på ett annat sätt. Hellre en kreativ remix/cover än en icke kreativ så kallad originell låt (typ: vi gör en rock/pop låt med Am F C G som handlar om olycklig kärlek, eller allt med Nickelback etc).

Sen har vi såna som Avalanches som verkligen drar det där till sin spets... En låt som Frontier Psychiatrist är bara brilliant rakt igenom! Eller 2 many DJ:s/Soulwax som gör mycket kreativa DJ-set och mixar ihop låtar i de mest udda kombinationerna. Båda dessa kan gå under begreppet remix också om man tänjer på det.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Remix i sig är ju ett rätt luddigt begrepp. Fast skillnaden mellan en cover och en remix är rätt lätt att dra (i teorin); i en remix använder man delar av originallåten, i en cover gör man allting nytt.

Fast då kommer man förstås till problemet med samplingar. Om jag sliter ut ett kort ljud ur en låt, och sen använder detta för att göra en ny låt som inte har något med originalet att göra förutom det ljudet, har jag då gjort ett nytt verk eller har jag gjort en remix? Finns ju remixar som t.ex. använder bara något kort ord ur en refräng, medans det finns "riktiga" låtar som använder större delar av andra låtar som grund.

Fast i huvudsak känns det som att det är rätt enkelt att säga vad som är vad, man får använda skallen helt enkelt :-)


Remixar tycker jag i allmänhet kan vara rätt sköna, de bästa ger en ny bild av en låt. De sämsta använder originalets goda namn för att dra uppmärksamhet till sig själv.


Burnin Sven

  • Gäst
Lägger på länken till min remixsida på real world remixed. Jag tycker inte mina låtar är bleka dussin dance versioner av orginalen jag har gjort ja typ egna lagt på gura bas och trummor och Kidjos Salala och Gabriels Shock the monkey tycker jag blev helt ok. För mig är det mer spännande att ta en remix åt ett helt annat håll än orginalet. När det gäller Salala av Kidjo så tog jag den från Afrikansk Pop till en svängjazzig (gillar inte ens jazz men vad gör man när det kommer) sak med afrikansk sång.
Göran

http://realworldremixed.com/remixer.php?remixer_id=hgbg1lE9aRYp2W_sbto.

Det är kanske egentligen detta som gör mig mest fundersam. Hur kan jag veta vilken del av låten som är original och vad eller vilket är remixat eller tillsatt. Du hade satt upp en av dina remix och jag kommenterade den som alldeles fantastisk och bad dig sätta upp den på färdiga demon. Blev lite snopen när det framkom att du inte kunde sätta upp den av upphovsrättsliga skäl, och att du "producerat" bara en del av detta alster, som redan fanns utgivet. Men börjar småningom fatta what this isall about :)

Det knepiga är ju att för att kunna uppskatta det som du har gjort så borde jag känna originallåten väldigt väl. HAr du lagt på bas, trummor, sång eller annat, det nämns väl sällan. Jag visste faktiskt inte förrän du förtäljde om saken att man faktiskt lägger till både bas o trummor etc i en remix, begriper dock fortfarande ej hur detta går till, får hoppeligen en förklaring snart.

h.  JOhan

Tjena Johan ja remix är väl ungefär ett lika stort och luddigt begrepp som framgår av den här tråden men kort sagt ändrar man nåt i låten och då blir den väl en slags remix.
I mitt fall så behöll jag bara sångfilerna en aksutiskt gitarr och handtrummor resten är mitt gitarr bas och trummor och i princip hela låten som den blev till sist blev iom. att den skiljer sig ganska mycket från orginalet.

http://realworldremixed.com/download.php
här har du orginalet som låt nr. 2 klicka på klick here and listen så ska den spela.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil


Ok Göran, börjar klarna nu,
men fortfarande tekniken...när du säger att du behöll bara sångfilerna, hur får du access till bara dem, menar har du nån deal med utgivaren så att dom skickar de filer du önskar, man kan väl inte spränga en mp3:a och välja delar...Hur går det till i praktiken detta, eller hör det till saker man inte pratar om? :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Ok då förstår jag vad du menar, det är så här att på Real World Remixed så erbjuder dom (som förmodligen på alla andra seriösa remix siter) att man får ladda hem ett samplepack med orginalfilerna från låtarna. Sen är det bara att packa upp filerna och ta in dom i ditt program och köra loss så tonerna kroknar hehe. Signa upp där och testa vet jag det är kul som fan, såg att det hade kommit en ny låt.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Innerligen tacksam för detta Göran!
Sen när man begriper att ställa rätta frågor så fär man rätta svar, he he :D
Ska nog kolla upp den länken bara höstregnen börjar falla, ska definitivt göra en mahanremix :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Jag är av den typen som ÄLSKAr remixer.
Remixerna är oftast bättre orginalen, iaf när det gäller bloggvärlden
Det uppstod tom en helt ny genre iom att folk började lägga upp remixar av låtar på bloggar och det tillslut visade sig att alla dessa var genrelika varandra men inte lika något annat. Då uppstod Bloghousen.
och jag vet inte. men visst inom många genrer är remixer nästan bara till det sämre, men i den typ av musik där jag leker så är det nästan bara positivt då man tar låtar som inte har sitt ursprung inom samma typ av musik.
Kan t.ex. ta remixen av KLaxons gravitys rainbow, gjord av Kavinsky. Riktigt sjukt fet låt som remix. Orginalet är också bra det, men då inom en helt annan genre :)
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Upphovsrätten tillhör den ursprungliga upphovsmannen om du remixar, precis som när man gör en cover. Du har gjort vad som formellt kan kallas bearbetning om du gör en remix - men om du ska ha ut det på något sätt, så vill det till att du skaffar tillstånd från upphovsmannen om du inte ska riskera problem...

Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).

Där tycker jag du har jättefel ;)

"Varför förstöra en låt med en remix".   finns mååånga anledningar att det finns tex "Club Edit" "Club Remix" "Dance Remix" osv osv på lugnare låtar i orginal.

Det är ju PR grejer.. spelas en låt som e lugn på radion, så är det nästan 100% att den kommer komma i en clubedit om låten blir stor, pga diskoteken, dj's eftersöker det.. dvs mer pengar att tjäna, mer pr, den hörs mer, folk blir nyfikna.

Jag jobbar mkt med att remixa musik och jag älskar det.

Så jag tycker snarare tvärtom att en del remixar är bra mkt bättre än orginalen. men det är ju smaksak, jag lyssnar ju hellre på min egna clubversion av Marie Lindberg - Trying to recall än orginalet tex ;);)
Och jag tror dom flesta dance/trance/club lyssnare gör det också faktiskt, istället för en ballad som sjungs sisådär falskt :P

Ni ska höra orginalsången  :o   utan autotune vore den inte släppt på cd haha ;)
Sorry Marie!




 :wub:

/Perrra
« Senast ändrad: 06.07.2007, 17:25:34 by perrra »
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bättre än orginalen..hehe. De är väl annorlunda, och bra på annat sätt, lyfter fram andra saker.

jag älskar remixar...inte just av typen som gör dance av gamla klassiker, men som ändrar låtars karaktäör och lyfter fram vissa saker .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Upphovsrätten tillhör den ursprungliga upphovsmannen om du remixar, precis som när man gör en cover. Du har gjort vad som formellt kan kallas bearbetning om du gör en remix - men om du ska ha ut det på något sätt, så vill det till att du skaffar tillstånd från upphovsmannen om du inte ska riskera problem...

Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).

Där tycker jag du har jättefel ;)

"Varför förstöra en låt med en remix".   finns mååånga anledningar att det finns tex "Club Edit" "Club Remix" "Dance Remix" osv osv på lugnare låtar i orginal.

Det är ju PR grejer.. spelas en låt som e lugn på radion, så är det nästan 100% att den kommer komma i en clubedit om låten blir stor, pga diskoteken, dj's eftersöker det.. dvs mer pengar att tjäna, mer pr, den hörs mer, folk blir nyfikna.

Det handlar om PR och att tjäna mer pengar för att det spelas mer, ja - men det låter ju gräsligt, så var är poängen med det egentligen? Jag skulle aldrig som upphovsman ställa upp på sådant. Man gör ju sin musik på det sätt man själv tycker blir bäst - och då behövs verkligen inga remixar med höjt tempo och standard-äckel-trumtakt och standard-äckel-basslinga påslängd i en hast...
...fast det där med konstnärlig integritet försvinner kanske med miljonerna, så att de som är etablerade tänker mer på pengarna än på att deras musik ska låta bra... :rolleyes:

Citera
Jag jobbar mkt med att remixa musik och jag älskar det.

Så jag tycker snarare tvärtom att en del remixar är bra mkt bättre än orginalen. men det är ju smaksak, jag lyssnar ju hellre på min egna clubversion av Marie Lindberg - Trying to recall än orginalet tex ;);)
Och jag tror dom flesta dance/trance/club lyssnare gör det också faktiskt, istället för en ballad som sjungs sisådär falskt :P

Ni ska höra orginalsången  :o   utan autotune vore den inte släppt på cd haha ;)
Sorry Marie!

Det hörde man ju redan under melodifestivalen. Hon borde aldrig ta en ton utan Out-of-tune inkopplad... Helt ofattbart att en sådan fruktansvärt dålig sångerska släpps fram på det sättet.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Upphovsrätten tillhör den ursprungliga upphovsmannen om du remixar, precis som när man gör en cover. Du har gjort vad som formellt kan kallas bearbetning om du gör en remix - men om du ska ha ut det på något sätt, så vill det till att du skaffar tillstånd från upphovsmannen om du inte ska riskera problem...

Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).

Där tycker jag du har jättefel ;)

"Varför förstöra en låt med en remix".   finns mååånga anledningar att det finns tex "Club Edit" "Club Remix" "Dance Remix" osv osv på lugnare låtar i orginal.

Det är ju PR grejer.. spelas en låt som e lugn på radion, så är det nästan 100% att den kommer komma i en clubedit om låten blir stor, pga diskoteken, dj's eftersöker det.. dvs mer pengar att tjäna, mer pr, den hörs mer, folk blir nyfikna.

Jag jobbar mkt med att remixa musik och jag älskar det.

Så jag tycker snarare tvärtom att en del remixar är bra mkt bättre än orginalen. men det är ju smaksak, jag lyssnar ju hellre på min egna clubversion av Marie Lindberg - Trying to recall än orginalet tex ;);)
Och jag tror dom flesta dance/trance/club lyssnare gör det också faktiskt, istället för en ballad som sjungs sisådär falskt :P

Ni ska höra orginalsången  :o   utan autotune vore den inte släppt på cd haha ;)
Sorry Marie!




 :wub:

/Perrra


Fast vanliga svenssons tycker ibland om det "falska". När det kommer en låt simpelt orkestrerad och med en yta som inte är perfekt, typ lite falsk sång, så händer det att artisten når igenom och blir popis. Såsom med Marie. Jag vägrar konsekvent att inse storheten i Sundström, Lundell och andra så kallade sångare ;) . Men jag får ju erkänna att nåt måste det ju finnas eftersom de är omtyckta av en icke försumbar andel av svenska folket. / Mikke  :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fast vanliga svenssons tycker ibland om det "falska". När det kommer en låt simpelt orkestrerad och med en yta som inte är perfekt, typ lite falsk sång, så händer det att artisten når igenom och blir popis. Såsom med Marie. Jag vägrar konsekvent att inse storheten i Sundström, Lundell och andra så kallade sångare ;) . Men jag får ju erkänna att nåt måste det ju finnas eftersom de är omtyckta av en icke försumbar andel av svenska folket. / Mikke  :)
Vanliga Svensson hör inte ens att det är falskt, utan låter sig imponeras av alla som står på en scen - och tycker att allting är fantastiskt... :huh: Det är en bisarr upplevelse att diskutera musik med sådana människor - något jag har gjort med arbetskamrater ibland, när det gäller ultrahemsk falsksång från Hip-Hop:are och andra. Inte ens när man visar dem precis på vilket sätt det är falskt, kan de höra hur illa det egentligen låter... :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Burnin Sven

  • Gäst
Man ska nog ha klart för sig att en remix som sagt kan vara något mer än bara en dance anpassad version av en populär låt. Man ska nog oxå ha klart för sig att smaken är som baken och att det nog dessvärre hur ogärna vi än vill inte går att klart defeniera bra och dåligt inom musik. Folk köper lundellskivor, hellström, hip hop, finsk skrikkör, dansband, gamla velvet underground, Lloyd Cole, demian, allison krause, krautrock, etc etc en del köper till och med Toto, jazz och klassisk musik (sanlöst tråkig musik i mina öron) så är det bara och det är kvalitéts musik för just dom. Finns det nåt värre än när låt oss säga en skolad klassisk sångare/sångerska försöker sig på pop till exempel det blir totalt uttryckslöst men en jävla massa rena men intetsägande toner men folk gillar det oxå.

Att ta på sig nån hög hatt och tro att man vet mer om vad som är bra eller kass musik än nån annan bara för att man totaldiggar en viss tårtbit av hela solfjädern musik (som bildmässigt då kanske bäst beskriver musikfenomenet) tyder bara på inskränkthet.
Snackar ni med min mor med fästman som är en jävel på dragspel så är nästan all ny musik från typ 60 talet och framåt med bas gitarr och trummor dunka dunka, spelar ingen roll vilken gengre det är. Av nån märklig anledning så går det ändå ann med dansband för dom gillar att dansa. Kort sagt folk är inte kloka och det finns inte en chans på jorden att säga bra eller kasst om musik och att det ska stå som nån naturlag man gillar eller gillar inte så är det och några av oss gillar remixer i alla dess former.
Göran


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Man ska nog ha klart för sig att en remix som sagt kan vara något mer än bara en dance anpassad version av en populär låt. Man ska nog oxå ha klart för sig att smaken är som baken och att det nog dessvärre hur ogärna vi än vill inte går att klart defeniera bra och dåligt inom musik. Folk köper lundellskivor, hellström, hip hop, finsk skrikkör, dansband, gamla velvet underground, Lloyd Cole, demian, allison krause, krautrock, etc etc en del köper till och med Toto, jazz och klassisk musik (sanlöst tråkig musik i mina öron) så är det bara och det är kvalitéts musik för just dom. Finns det nåt värre än när låt oss säga en skolad klassisk sångare/sångerska försöker sig på pop till exempel det blir totalt uttryckslöst men en jävla massa rena men intetsägande toner men folk gillar det oxå.

Att ta på sig nån hög hatt och tro att man vet mer om vad som är bra eller kass musik än nån annan bara för att man totaldiggar en viss tårtbit av hela solfjädern musik (som bildmässigt då kanske bäst beskriver musikfenomenet) tyder bara på inskränkthet.
Snackar ni med min mor med fästman som är en jävel på dragspel så är nästan all ny musik från typ 60 talet och framåt med bas gitarr och trummor dunka dunka, spelar ingen roll vilken gengre det är. Av nån märklig anledning så går det ändå ann med dansband för dom gillar att dansa. Kort sagt folk är inte kloka och det finns inte en chans på jorden att säga bra eller kasst om musik och att det ska stå som nån naturlag man gillar eller gillar inte så är det och några av oss gillar remixer i alla dess former.
Göran

Amen  :wub:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Som sagt; Smaken är som baken - delad... :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Med andra ord så REMIXEN:s roll i musikvärlden beror helt på lyssnaren.
HAr lärt mig otroligt om remix i denna tråd, och eftersom jag startat den så tackar jag för allt deltaganden hittils. Finns detmånne nån modig remixare som kunde dra samman allt som sagts här. PÅ samma begäran skulle skribenten lägga in en liten story på våran Wiki, would be nice!  :)

h. Johan


EDIT: låt diskussionen flöäda vidare om det finns att kommentera!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Som sagt; Smaken är som baken - delad... :P

Ja  :D det belyser nog fenomenet Musik på ett helt enkelt fenomenalt kompetent sätt och visst fan är det irriterande att det är så  :D det vore ju lättare om jazz va kass och så vidare men sorry lorry så e det inte  :D . Konst är ett besynnerligt fenomen och musik i alla fall en ganska stor del av den kvalar in under begreppet konst. Men skitsamma jag köpte en 20 tums flatscreenskärm till datorn idag hehe nu ser man ju låtarna :D . Nä nu får jag ge mig of topic igen  :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Som sagt; Smaken är som baken - delad... :P

Ja  :D det belyser nog fenomenet Musik på ett helt enkelt fenomenalt kompetent sätt och visst fan är det irriterande att det är så  :D det vore ju lättare om jazz va kass och så vidare men sorry lorry så e det inte  :D . Konst är ett besynnerligt fenomen och musik i alla fall en ganska stor del av den kvalar in under begreppet konst. Men skitsamma jag köpte en 20 tums flatscreenskärm till datorn idag hehe nu ser man ju låtarna :D . Nä nu får jag ge mig of topic igen  :D

Oukki BS!
Har i planerna att byta bort de stora "gammaldags" monitorerna bara veckopengen tillåter. Lycka till med din 20:a skall snart genomgå samma prosedur! :)

h.  joHAN
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Tackar ska du ha, köpte den på PC city i Linköping för 1750 spänn inte den bästa men jag kör ju inga filmer eller spel på min dator så den duger.


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jag skulle vilja säga att ordet remix här i tråden felaktigt associeras till olagligheter och bootleggande, när begreppet inom (framförallt) dansmusiken står för att kreativt omarbeta en låt. Ett jobb som beställs av originalartisten eller hans skivbolag.

Från början var remixandet just vad ordet betyder, att mixa om. Som inom discon, då man helt enkelt höjde bastrumman i en phillylåt och kallade det Special Disco Version eller nåt liknande. :)
Senare utvecklades remixen till att innehålla allt mer unika och nya beståndsdelar, tillsatta av remixaren (som i mitten av 70-talet också började få credit på skivorna); Tom Moulton 1975 lade till lite percussion, Jellybean 1984 bytte ut hela rytmspåret och så småningom blev remixen en helt ny låt med bara små fragment kvar av originalet.
Det där skrev jag om i Studios remixskola häromåret.

Idag är remixandet antingen ett sätt för ett skivbolag att köpa underground kredd (tänk sunkig popartist remixas av cool technokille) eller ett sätt för dansfolket att arbeta tillsammans (tänk technokille remixar technokille) eller ett sätt att anpassa material för dansgolvet (tänk radiodänga förlängs med trumintro/outtro och tydligare beats) osv osv.
Kort sagt finns det många sorters remixer, och det gemensamma är alltså den kreativa biten - man lägger till och tar ifrån. En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.

Mina två korvören. ;)
/Danne


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Vad kallas det då idag?

Ett bra sammanfattande inlägg i övrigt!


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Vad kallas det då idag?

Ett bra sammanfattande inlägg i övrigt!

Vet faktiskt inte, kan inte påminna mig att jag sett någon sådan credit på länge. New mix kanske? :)
"Remix" om en ommixning kan möjligen funka i en genre där man aldrig skulle kunna misstänka en dansvariant, som en cd-reissue av en sextiotalsplatta eller så. Men nu är jag utanför mitt område.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Vad kallas det då idag?

Ett bra sammanfattande inlägg i övrigt!

Vet faktiskt inte, kan inte påminna mig att jag sett någon sådan credit på länge. New mix kanske? :)
"Remix" om en ommixning kan möjligen funka i en genre där man aldrig skulle kunna misstänka en dansvariant, som en cd-reissue av en sextiotalsplatta eller så. Men nu är jag utanför mitt område.
...men sextiotals-plattor brukar väl ges ut som "remastered", med söndertryckt dynamik för att passa folk utan öron - eller så gör man i stället coverlåtar som blir fullständigt olyssningsbara och är rena hånet mot originalet - och kidsen tror att det är den "fantastiska" nya autotunade och speedade eurodisco-artisten som har gjort låten... <_<  :lol:
Nä - det var bättre förr... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)