Kontrollrummet

C Minor Blue

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag har en lite ovan att sitta och leka med harmonier innan läggdax för att komma till ro. För det mesta blir det som att läsa en dålig bok, man blir trött. Men emellanåt kommer inspirationen och man kommer på nåt som blir riktigt bra och hjärnan börjar forma melodier, då blir det nattvak...saxspelet får man dock vänta med, fast svårt är det...
Men det verkar som melodierna, när de kommer, finns kvar där i huvet vare sig man ligger i sängen eller sitter på bussen. Sedan när man kommer hem efter jobbet får man prova sina ideer, helt underbart. Så dan därpå var det bara att ställa sig framför RØDE micken och köra igång.
Vad vore livet utan musik?

På detta viset "hittade" jag dena rara lilla melodi efter att ha laborerat med olika harmisar en bra bit in på nattkröken. En ovana som inte är helt fel, eftersom den ibland leder till ett magnifikt skapande.

mvh Roffe H  -_-  :wacko:
 
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om saxofonen är en hon skulle man kunna säga att du på nattkröken har ett möte med nattfröken.
Hon är fin, då man är varsam!

Hur står det till med pianisten vid 81 och 85 samt 105 och 108 och några ställen till. Är det jag som är ovan eller har pianisten nickat till och tar "fel" harmonier (ackord) där?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Han måste ha varit ganska trött , ja!
 Men det blev ju rätt sent. Skall gå in i mixe och kolla
Tack för dina goda öron MaxB 

Roffe H :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om saxofonen är en hon skulle man kunna säga att du på nattkröken har ett möte med nattfröken.
Hon är fin, då man är varsam!

Hur står det till med pianisten vid 81 och 85 samt 105 och 108 och några ställen till. Är det jag som är ovan eller har pianisten nickat till och tar "fel" harmonier (ackord) där?
Jag tycker just dom ackorden är riktigt bra. Tycker nästan du ska förstärka dom genom att lägga nån meloditon i ackordens mer out toner. Sånt som ofta Bossa-melodier av Antonio Carlos Jobim brukar innehålla.

Väldigt vilsamt igen!! Tänker Stan Getz när jag hör dig. Samma mjuka väsande sax.
Gött!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det ligger mer åt det folkmusikiga hållet än åt Stan Getz. Eller, ja, en blandning då.
Slaviskt och bl a de inledande tonerna låter väldigt nordiska.

Trevligt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Wernborg
Vilken jämförelse...med Getz sound, en av de största, komplimang må jag säga.
(och jag förstår att du menar soundet och inte spelet, men det räcker ju..)
Har också en annan av de stora som förebild när det gäller sound, nämligen Ben Webster, där kan man snacka "rökigt". Kan man bara komma lite i närheten av hans sound blir man aningen euforisk...
Du pratar om "out toner". Är inte så bevandrad när det gäller det teoretiska, jag är mer en självlärd "speleman från skogarna"  kan man säga. Skulle vara lärorikt för mig om du kunde utveckla det där, om det går ?
Jag funderade på att lägga upp en ny version så småningom.

Och visst Dividend
Finns en del folkmusik i både harmonierna och tonerna. Har tidigare, för husbehov och skoj, spelat folkmusik på fiol och det sitter väl kvar lite av detta kan jag tänka.

mvh Roffe H  :unsure:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ang. "out toner" så tänkte jag på de där tidsangivelserna och att du kunde låta melodin passera de mindre "passande" tonerna i de ackorden.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Får man testa att lägga lite piano på de inledande 20-30 takterna?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ang. "out toner" så tänkte jag på de där tidsangivelserna och att du kunde låta melodin passera de mindre "passande" tonerna i de ackorden.

Du menar att man helt enkelt låter bli att spela där...???
I så fall inga probem
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Får man testa att lägga lite piano på de inledande 20-30 takterna?

Absolut, det vore jättespännande att höra... hur gör vi? Ska jag skicka filen på e-post eller laddar du ner den själv och bara lägger på pianot (jag menar om jag behöver lämna någon lucka åt dig?)
Hälsar Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej tvärtom. Att du betonar ackordets ovanliga toner.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nej tvärtom. Att du betonar ackordets ovanliga toner.

Jag förstår, då blev det genast lite svårare,   :wacko: men något att tänka på. Tack för tipset, men jag skall nog lyssna lite på Antonio Carlos först så får vi se sen...

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej tvärtom. Att du betonar ackordets ovanliga toner.

Jag förstår, då blev det genast lite svårare,   :wacko: men något att tänka på. Tack för tipset, men jag skall nog lyssna lite på Antonio Carlos först så får vi se sen...

mvh Roffe H  :)
Men du vet ju exakt vilka toner som ingår i ackordet eftersom du själv valt det i Biab??


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ett nytt skönt stycke, men nu med lite mer "blå" toner och i stilla jazzlunk.
Du har ett mjukt, känsligt spel med en frasering som jag tycker mycket om.
Sedan är ju saxljudet "himmelskt"!  :wub:
Härligt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
När man hör det här blir man lite sugen på att lära sig spela sax istället för dom halvkassa samplingar man har. Och det är ett relativt tyst instrument till skillnad från t.ex trumpet. Saxen lär vara ett av de enklaste blåsintrumenten att lära sig, men lika bra som du lär väl ta många år.
Tidigare trodde jag mig höra dist i inspelningen men förstår nu att det är nåt från klaffarna eller vad det heter.
Ibland kan jag tycka att det vore kul om du tog nåt steg tillbaka från miken och "brölade" på lite, kanske i nåt improviserat soloparti.
Band in the box låter överraskande bra, men det blir dock lite pianobar s.a.s över det hela.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ett nytt skönt stycke, men nu med lite mer "blå" toner och i stilla jazzlunk.
Du har ett mjukt, känsligt spel med en frasering som jag tycker mycket om.
Sedan är ju saxljudet "himmelskt"!  :wub:
Härligt!
/Asti

Kul Asti ,att du gillar soundet

Jag vet inte om jag gör rätt nu, när jag citerar. Hoppas det. Är ju så pass ny att jag måste prova lite hur man bär sig åt.
Hoppas det blir bra. Tycker du jag ska lägga upp låten med "nylonsolot" så länge de blev jättebra?
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ett nytt skönt stycke, men nu med lite mer "blå" toner och i stilla jazzlunk.
Du har ett mjukt, känsligt spel med en frasering som jag tycker mycket om.
Sedan är ju saxljudet "himmelskt"!  :wub:
Härligt!
/Asti
Kul Asti ,att du gillar soundet
Jag vet inte om jag gör rätt nu, när jag citerar. Hoppas det. Är ju så pass ny att jag måste prova lite hur man bär sig åt.
Hoppas det blir bra. Tycker du jag ska lägga upp låten med "nylonsolot" så länge de blev jättebra?
mvh Roffe H
Du gör precis som vi andra brukar göra, om nu det är rätt!  :)
Om du tycker att "nylonsolot" är en förbättring så tycker jag du kan göra det.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad läckert! Gillar också de mer färgade ackorden.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
När man hör det här blir man lite sugen på att lära sig spela sax istället för dom halvkassa samplingar man har. Och det är ett relativt tyst instrument till skillnad från t.ex trumpet. Saxen lär vara ett av de enklaste blåsintrumenten att lära sig, men lika bra som du lär väl ta många år.
Tidigare trodde jag mig höra dist i inspelningen men förstår nu att det är nåt från klaffarna eller vad det heter.
Ibland kan jag tycka att det vore kul om du tog nåt steg tillbaka från miken och "brölade" på lite, kanske i nåt improviserat soloparti.
Band in the box låter överraskande bra, men det blir dock lite pianobar s.a.s över det hela.

Hej Tokai, tack för att du lyssnar.
Jag började lira sax 2002, som tur var fick jag tag på en bra mentor som kunde stötta mig annars vet jag inte hur det hade gått. Menjag tycker inte det var helt lätt faktiskt. Klaffarna kluckar, men det hör till, jag tycker inte det stör. Däremot är inte saxen särskilt "tyst" instrument. Jag fick lova att isolera "spelrummet" för att inte störa grannarna. Något saxbröl lär du tyvärr inte få höra (även om jag också tycker det kan låta häftigt ibland), jag spelar helst soft. Mina förebilder är väl närmast Getz och Webster. Finns många fler , men just de här två är väldigt speciella, tycker jag.
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
När man hör det här blir man lite sugen på att lära sig spela sax istället för dom halvkassa samplingar man har. Och det är ett relativt tyst instrument till skillnad från t.ex trumpet. Saxen lär vara ett av de enklaste blåsintrumenten att lära sig, men lika bra som du lär väl ta många år.
Tidigare trodde jag mig höra dist i inspelningen men förstår nu att det är nåt från klaffarna eller vad det heter.
Ibland kan jag tycka att det vore kul om du tog nåt steg tillbaka från miken och "brölade" på lite, kanske i nåt improviserat soloparti.
Band in the box låter överraskande bra, men det blir dock lite pianobar s.a.s över det hela.

Hej igen Tokai
Du har ju lyssnat på några av mina låtar...så jag blev nyfiken på vad du har gjort. Har lyssnat på "När jag var ung" och "Jag ger mig av". Sköna låter bägge två. I den första får jag 60-tals vibbar, stämsång och fina gitarrer och den andra låten svänger ju som bara fasen
Hur mycket lirar du själv, det låter som du är en riktig "guitarman. Vad spelar du själv för instrument förutom gitarr ? (du sjumger bra också!  :))
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt och fin melodi!
Tycker man hör att en ljus lite hes kvinnostämma skulle passa på denna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vill svara med pm men glömt bort hur man gör, så här ett snabbt svar:

Ja, gitarren är mitt huvudinstrument. Kan spela bas också men har ingen så det blir via midikeyboard, vilket inte är så kul. Funderar på att skaffa mig en bas.
Roligt att du lyssnar just på dessa två låter som är några av mina favoriter. Gillar själv också Damen med slöjan (trots en viss kritik mot det orientaliska inslaget)
Jag gillar att testa olika genres, fast inte hårdrock eller hip-hop. Men är nog mest bekväm med den musik jag är uppfödd med: 60-tal.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vill svara med pm men glömt bort hur man gör, så här ett snabbt svar:

Ja, gitarren är mitt huvudinstrument. Kan spela bas också men har ingen så det blir via midikeyboard, vilket inte är så kul. Funderar på att skaffa mig en bas.
Roligt att du lyssnar just på dessa två låter som är några av mina favoriter. Gillar själv också Damen med slöjan (trots en viss kritik mot det orientaliska inslaget)
Jag gillar att testa olika genres, fast inte hårdrock eller hip-hop. Men är nog mest bekväm med den musik jag är uppfödd med: 60-tal.

Tycker du ska köpa en bas, det ger en helt annan känsla och det är alltid roligt med nya prylar, eller hur?
mvh Roofe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Girly

Snyggt och fin melodi!
Tycker man hör att en ljus lite hes kvinnostämma skulle passa på denna
Håller med!
Skön låt, längtar till sena kvällen, den här i högtalarna och whiskey i glaset... mmm...  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...riktigt fint spelat!!   Vilken plugin använder du för det soundet??  :huh: :rolleyes: :D

Skämt åsido - skönt cool stil - i Dexter Gordons och inte minst Lester Youngs anda :) Men tonspråket är snarare Chet Bakers...  :wub: Ser fram emot att höra mer! 


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Girly och HasseFX

Tackar för uppmuntran. :)

Att bli jämförd med de där herrarna är inte dåligt. Jag gillar dem skarp, särskilt Chet med sin speciella röst och fina lir. (där kan man lära sig en hel del) Jag har en favorit saxofonist som heter Ben Webster, med ett enormt grymt sound. Har ni inte hört honom tidigare måste du lyssna...risken är kanske att man sätter virren i halsen.

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)