Kontrollrummet

Roffe H i collab med pxm - Co-Blues !!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 Under sommaren har jag och Roffe H jobbat med att spela in hans blues i Cm.
Den är genial och genomtänkt till sin uppbyggnad med andra delen av 12:an tycker jag
och blev glad över att få vara med. Det här vårat första collab. med varandra.

 Bluesen består av fyra delar, den börjar med en melodi av Roffe H,
sedan kommer lika många takter gitarrsolo följt av lika många takter saxofon solo för att sedan
avslutas med melodin som då spelas en gång till.

 Vi började med regeln att hålla det så enkelt som möjligt.  Till att börja med gjorde jag ett gitarrkomp
vilket vi till slut övergav för BiaB:s piano. Många versioner blev det och det är kanske inte helt perfekt till
100 % men känslan, the Spirit, finns där nu. Är rädd att förlora den och det där odefinierbara levande
 som gör musiken liksom om vi skulle jobba på att få det helt perfekt. Nu låter det bra blues om projektet.
Och jag gillar jazzstuket i bluesen.

 Det har varit ett fantastiskt samarbete tycker jag. Roffe H är en fantastisk musiker med bra öra och goda ideer.
Har lärt mig av detta samarbete och haft roligt tiden vi gjorde det. Sådant jag tycker är viktigt vid samarbeten.

 Vi har närmat oss slutet av arbetet och nu återstår det att presentera det för höra vad ni tycker. Det skall bli intressant att
höra och vi kommer att diskutera ev förslag för att kanske ändra/korrigera något men bluesen känns i det mesta klar
för oss nu. Det ska bli spännande att få läsa vad ni och om ni gillar den här. (Är litet nervös faktiskt..) :lol:

 Skön saxofon i både melodi och solo samt komposition av Roffe H.
Jag, pxm, försöker att spela gitarr.....
Trummor, bas och piano är BiaB med Roffe H vid kontrollerna.......

Vi mixade våra egna instrument, Roffe mixade BiaB dessutom och
jag har försökt att mastra mixen.

mvh
« Senast ändrad: 09.08.2012, 13:10:05 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Briljant samspel, det här gillar jag :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mycket fint. Går igång på det sköna kompet.

I lurarna låter saxen långt fram. Skulle fundera på att justera ned nivån något.

Mera sånt här. :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för fin respons Marre och 1up.
Menar du saxen på melodin tillsammans med gitarren eller på solot 1up?
mvh Roffe H  ;)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra driv i detta. Tycker du (pxm) lirar riktigt bra här liksom övriga musiker. Lite förvånande med det unisona gitarr-saxspelet i början och slutet, fast ganska snyggt när det blir stämmor. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Equality

Vi tyckte det var lite kul med unison sax och gitarr i melodins A-del och eftersom det inte är perfekt synkat så blir det en viss spänning och lite levande, men visst är det snyggt med stämmor.
Lyssnade på din Träskvals, jätteskön låt, bra text och snyggt komp. Blir lite avis på ditt gitarrspel.  :)

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin komposition. Biab funkar ju hur bra som helst som komphund i detta sammanhang.

Jag tycker att du pxm peakar i din KR-karriär här helt klart. Fortsätt på den inslagna vägen att hålla det enkelt. Ditt gitarrspel funkar för första gången hela vägen. Bra jobbat!!!!

Skumt mixat då det pumpar en hel del om kompet speciellt när saxen är ensam. Lätta på masterlimitern?

Roffe spelar fint också.   :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Equality

Vi tyckte det var lite kul med unison sax och gitarr i melodins A-del och eftersom det inte är perfekt synkat så blir det en viss spänning och lite levande, men visst är det snyggt med stämmor.
Lyssnade på din Träskvals, jätteskön låt, bra text och snyggt komp. Blir lite avis på ditt gitarrspel.  :)

mvh Roffe H

Kul Roffe! Men du skall veta hur många gånger jag har önskat att jag kunde spela sax. Ni saxofonister måste vara hemstudiomänniskorna mest önskade co-labbare. Finns ju inte samplingar som kommer i närheten...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fin komposition. Biab funkar ju hur bra som helst som komphund i detta sammanhang.

Jag tycker att du pxm peakar i din KR-karriär här helt klart. Fortsätt på den inslagna vägen att hålla det enkelt. Ditt gitarrspel funkar för första gången hela vägen. Bra jobbat!!!!

Skumt mixat då det pumpar en hel del om kompet speciellt när saxen är ensam. Lätta på masterlimitern?

Roffe spelar fint också.   :D

Kul - tja det låter bättre om gitarren då jag inte själv komponerar kompet och gör arret. Det blir litet mycket och stökigt ofta då och svårt för lyssnaren att hitta tråden sammanhanget. Har ADHD så koncentrationen hos mig ensam räcker inte ända fram till att göra klart till färdig låt av en ide. Collabs brukar bli bättre och jag gillar att mest bara koncentrera mig på gitarren. Det är roligast att göra /spela musik så också tycker jag.  :)

Tack för att du lade märke till att det pumpar.. Skall lätta på masterns limiter i morgon eftermiddag...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Wernborg

Tack för fint omdöme och bra tips. Har varit inne och lyssnat på några av dina grejer, låter jättebra. Gillar särskilt gitarrspelet, och som jag skrev till equality, man blir avis.
Och visst BIAB är fantastiskt ibland speciellt när man inte har någon studio med plats för trummor, basar klaviatur och andra tillbehör, utan sitter med en dator, ackegura och två saxar.

mvh Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har ADHD så koncentrationen hos mig ensam räcker inte ända fram till att göra klart till färdig låt av en ide. Collabs brukar bli bättre och jag gillar att mest bara koncentrera mig på gitarren. Det är roligast att göra /spela musik så också tycker jag.  :)
Det kanske är så enkelt som att låta bli att göra allt på en gång? Denna låt tog ju tid och blev bra. Vila sig i form?  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt detta! :) Föreställer mig en rökig bar i sydstaterna...^^

Håller med Wernis - jag var också väldigt skum på dina "utflykter" ett tag pxm - det var oändliga mängder text och (som jag upplevde det) demos som kunde tjänat på att jobbas igenom mera... Förstår nu att det spelat grejer i din skalle som inte vi andra hört... Har nog skrivit det förr men tar det i så fall igen - ditt egenartade spel kan bli den där accenten som sätter färg på ett annars ganska "grått" stycke... men det här är behagligt från början till slut! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön blues med spännande samspel mellan gitarr och saxofon!
Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja, va kan man säga. Skönt colab.
Mera sånt här  :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mina tankar gick direkt till Twin Peaks denna skulle mycket väl kunna vara ett track därifrån. Snyggt colab grabbar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Här lättat på limitern i mastern och tagigt bort maximizern helt.
Nu låter saxen inte lika långt fram och kompet pumpar inte fram...
Börjar det snart bli klart att flytta den här till Färdiga demos ???

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bluesen består av fyra delar, den börjar med en melodi av Roffe H,
sedan kommer lika många takter gitarrsolo följt av lika många takter saxofon solo för att sedan
avslutas med melodin som då spelas en gång till.

Mixmässigt tänker jag mig lite mer verb på saxofonen, lite "avstånd".. Ang. låten är det som jag sagt tidigare när jag lyssnat på dina gitarrsolon, att det är där man vill ha dig med i bandet :) Eller det har jag inte sagt, men tänkt. Hehe. Snygg rekapitulation av inledande sax-temat vid 150, låter proffsigt om allt förutom kanske Band in a box-kompet.

(Hade kanske testat - som en idé - att behålla bara trummorna från kompet, och lägga synth-stråk och/eller pads. Föreställer mig att det låtit bra :) )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack, Dividend - det är nog där jag helst vill ha min plats i ett band !!!  :)
Intressant tanke med synth-stråk/pads.....Skall ha det och dig i åtanke för
ev. kommande projekt...

Vi hörs !!!  :)

mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Dividend , även fr Roffe H. Har prövat mer verb på saxen , men enligt min åsikt blir soundet lätt "ihåligt" när man lägger för mycket reverb, jag är nämligen lite svag för det lite torra, och fluffiga "Ben Webster soundet", men man kanske kunde  ta ner volymen för att få lite avstånd?
Tack för all goda råd!  ;) mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack, Dividend - det är nog där jag helst vill ha min plats i ett band !!!  :)
Intressant tanke med synth-stråk/pads.....Skall ha det och dig i åtanke för
ev. kommande projekt...

Vi hörs !!!  :)

mvh



Strålande ny master PXM...Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)