Kontrollrummet

Tigersoul - När du går - NY VERSION!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Halloj på er!

Äntligen börjar det bli klart med omrubistreringarna i studion så man kan ägna sig åt musik igen!

Satt o skrev på en låt idag som jag av någon orsak la väldigt högt. Det liksom kändes som den skulle ligga där uppe. Frågan är om det fungerar?? Musikbakgrunden är BIAB renderad för o spela in en snabb test bara och röstspåret är en enda tagning utan varken röstuppvärmning eller några fixar så tydlighet i uttal och pitch kan säkerligen bli bättre, men frågan är om det blir bra? Det känns som det är falsett eller nära falsett mer eller mindre rakt igenom.

Det var en mildare mardröm att mixa för att få rösten tydlig. Jag drog upp runt 2khz för att tränga fram tydligheten och pga den illa anpassade instrumentbädden som kampar rejält om det området med sina gitarrer fick jag dra ner dessa på samma ställe. Resultatet är lite burkigt sound men för att försöka illustrera någon slags idé kring sången med ett illa valt arr. Jag är tyvärr ändå relativt säker på att den som inte läst texten inte har en jäkla aning om vad jag sjunger dessvärre, samtidigt kan man väl kanske kalla det en viss... stil? Äh låt kommentererna hagla, vad tycker ni? Låten i övrigt är väl inte precis klar, det hela blev mer o mer en test i sångteknik!

Låt texten slänger jag in nedan, men kolla först om ni kan urskilja orden utan att läsa ;)

VANLIG MEDIA LÄNK NEDAN OM SOUNCLOUD INTE FUNKAR (gör den inte just nu iaf)


EDIT:

Nu har jag lagt upp en ny version med ett riktigt ARR lagt. Det är fortfarande samma sångspår men visst kommer rösten fram betydligt bättre här. Sången ska dock göras om o bli mer tydlig o ren så klart, men tycker ni det går åt rätt håll?

Vers

Mörkret är kvävande svart i ditt rum
Inga strimmor av ljus

Natten är stilla men tankarna far
Dit dom inte får va'

Morgonen gryr men din mardröm består
Allt mera fast på ditt spår

Ref

Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Och ingen ser på

När du går

Inst
Am E Am E Am

Vers

Tyngden har lättat, snart ordnar sig allt
All din väntan är slut

Krigarna letar sig fram till sitt mål
Du ligger tyst och ser på

Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå

Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni
Det är tomt
Fastän alla ser på

När du går

Inst
Am E Am E Am
« Senast ändrad: 07.08.2012, 19:51:43 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker låtpaketet är en fungerande helhet att snickra vidare på. Sången framförs så där tyst, nästan viskande. Hade du tänkt att det ska vara så då den är klar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar låten, men sången känns för osäker.
Röstläget kan nog funka om du övar in melodi och text
så att det inte känns så svajigt och sluddrigt.
Tycker om närheten i sången. Bra text.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Sången är för hög i volym jämfört med resten tycker jag. Sedan håller jag också med om osäkerheten i sången samt att det är lite sluddrigt/otydligt på vissa passager, tex vid Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå
. Musiken behöver något som bryter det lugna tugget oxå.

Tja det var lite tankar från mig.

GuraNO
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker låtpaketet är en fungerande helhet att snickra vidare på. Sången framförs så där tyst, nästan viskande. Hade du tänkt att det ska vara så då den är klar?

- Sångmetoden uppkom av sig själv när jag satt o skrev. Låten fick s.a.s "eget liv" o jag hamnade bara där, det blir så ibland när jag sitter och skriver och jag har inte funderat över hur den "ska" vara ännu. Det hela blev allt mer ett test i sångteknik när jag la refrängen o insåg hur högt det blev. Arret ska definitivt inte låta så här i alla fall, jag tänker mig något rätt dovt dunkelt, någon pad, lite strängar kanske? Snåla trummor med lite delay bakom... Gott om utrymme för den spröda sången.

Jag gillar låten, men sången känns för osäker.
Röstläget kan nog funka om du övar in melodi och text
så att det inte känns så svajigt och sluddrigt.
Tycker om närheten i sången. Bra text.
/Asti

- Jag instämmer, det måste bli tydligare o mindre sluddrigt men det finns säkerligen gott om utrymme för förbättring där i tanke på att det bara var en snabbinspelning. Det är ett ganska krävande sätt att sjunga. Svårt att få rent, lätt att uttala fel och så pitchen som lätt glider iväg på de där höga tonerna. Det jag gillar i sången är samma som dig, den där "jättenära" känslan, det låter också lite för bumligt men det kanske mer handlar om EQ. Sjung VÄLDIGT nära micen så proximitin gjorde väl sitt, klurig sång att micka i huvud taget.

Kul du gillade texten, jag skrev ner refrängen från ingenstans på några minuter. Var en sådan där låt där man känner sig mer som en kanal än en skapare och jag gillade det intima i att använda Svenska.

Låter som jag ska klura vidare på detta alster i alla fall sammantaget. Ska skissa på ett arr o dra om sången om jag får till det. Var en kul grej att hitta ytterliggare ett uttryckssätt i rösten.

Hej
Sången är för hög i volym jämfört med resten tycker jag. Sedan håller jag också med om osäkerheten i sången samt att det är lite sluddrigt/otydligt på vissa passager, tex vid Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå
. Musiken behöver något som bryter det lugna tugget oxå.

Tja det var lite tankar från mig.

GuraNO

- Det är ett medvetet "misstag" för att lyfta fram sången för analys, jag vet att den ligger lite för högt, även om jag iofs gillar hett mixade vocals på min röst ;)

Vad gäller musiken har jag övervägt att lägga in något instrumentalt som piskar upp det lite mellan satserna med en lugn bakgrund i övrigt. Vi får se.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kanske du skulle ta i mer med sången, då skulle nog tonarten kännas mer rätt. Tycker det finns väldig potential i din sångröst. Det är nog viktigt att tänka vad man sjunger om för att få texten trovärdig. Ett trick är att i stort sett prata/läsa texten med övertygelse och så övergå att mer och mer få in melodin. Mycket snygg låt!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Dåså gott folk så har jag gjort en ny version. Lagt ett arr nu som är någonstans i trakten kring vad jag tänkt. Sångspåret är detsamma men visst kommer orden fram betydligt bättre nu? Nytt sångspår ska dock naturligtvis in som är tydligare o renare, men jag ville först fortsätta med arr-delen för att se att det smälter ihop som jag tänkt mig. Vad tycker ni? En lång väg från alla akustiska gitarrer jag normalt använder ;) Var skitkul o prova något helt annat soundmässigt!

Ny version finns i första posten längst upp, även uppdaterat på soundcloud:


91an: Den här sångtekniken är ganska ny för mig men du har säkert rätt att jag kan ta i mer egentligen o då kommer nog orden bli betydligt tydligare också. Brist på känsla däremot vet jag inte om jag håller med dig om, det är ju jag som skrivit låten, men det är däremot slarvigt insjunget det är jag helt med på, kanske använder vi olika ord för samma sak så att säga. Kul du gillar den, blir kul o höra vad du säger om det riktiga arr'et nu också.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Blev ju jättebra med nya arret! Behöver bara putsas lite i sången så blir det kanon!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Blev ju jättebra med nya arret! Behöver bara putsas lite i sången så blir det kanon!

Danke schön :P Jo ett nytt varv med vocals så sitter det nog ihop rätt fint det här. Några andra förslag på arr'et någon? Jag själv känner mig ganska... nöjd lustigt nog? Jag vill iaf inte ha till något mer tror jag, kanske lite finputs bara. Vet inte hur jag blev så nöjd så fort.

Hur är ljudbilden hos er? Basen var RIKTIGT klurig i mitt dåligt behandlade rum kan jag säga, jag dubbelkollade mkt noga med lurarna o tror jag fått rätt nivå o mängd.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Texten är så tung att det passar bäst med ett teatraliskt framförande. Flera ord bör vara tyngre i betoningen. Andra ord bör ligga lättare i rösten. Här är allt sjunget med ungefär samma röst och känsla, i rösten. Jag är troligen inne på det 91:an sa tidigare men jag vet inte om det är lätt att tillämpa i praktiken (i den här tonarten). Jag markerar med fetstil några ställen jag spontant tycker borde ha en kraftigare betoning (ett större eftertryck). Kan tänkas att det markerade kan sjungas både kraftfullare och snabbare, än melodin för övrigt. Jag har en favoritsångare som är f.d. teatermänniska. Han är den första som fått mig att verkligen lyssna på "gamla mossiga vistexter". Jag hör vad han säger, ex:

Mörkret är kvävande svart i ditt rum
Inga strimmor av ljus

Natten är stilla men tankarna far
Dit dom inte får va'

Morgonen gryr men din mardröm består
Allt mera fast på ditt spår

Ref

Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni

Det är tomt
Och ingen ser på

När du går

Inst
Am E Am E Am

Vers

Tyngden har lättat, snart ordnar sig allt
All din väntan är slut

Krigarna letar sig fram till sitt mål
Du ligger tyst och ser på

Älvorna dansar runt djävulens bål
Strax bortom dimmans ridå

Ref
Och regnet det faller
Fast tiden står still
I ditt bröst
Dit ingen kan nå

Och tårarna skriker
I regnets freni

Det är tomt
Fastän alla ser på

När du går
« Senast ändrad: 07.08.2012, 22:20:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin låt! Schysst arr också. Du har jättebra röst men behöver ta mer bukstöd här. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Maxb:

Intressanta förslag! Jag har fått lite bud här o där ifrån nu och det är några som tycker det är lite för emo, lite för Jocke Berg, att det behövs mer tydlighet o någon "edge" för att bli topp. Nu är det ju bara en slasksång än så länge så det finns ju gott om utrymme att forma, vilket också är tanken med slaskmetoden ;) Sångtekniken, att hålla sig så sprött så här högt upp låten rakt igenom är ny i huvud taget för mig. Jag har ju sjungit mycket falsett men det här tar verkligen priset och frågan är hur svårt det är att tona och understrycka i den här tonarten. Jag måste nästan labba lite med det innan jag vågar säga något, det är lite för ny mark för o säga något säkert ;)

Idéerna är dock klart goda o ska ta med dem när jag sätter (förlåt ställer) mig vid micken igen o testar olika möjligheter för låten. Vad tyckte du om arr'et?

Fin låt! Schysst arr också. Du har jättebra röst men behöver ta mer bukstöd här. 

Du har så rätt, jag är för oerfaren helt enkelt. Hela låten svävar ju runt falsettgränsen fram o tillbaka så här krävs det nog teknik som heter duga för att få det perfekt. Börjar hos sångpedagog om några veckor, det kommer verkligen i rättan tid!! Är klurigt o kombinera bra bukstöd med de här höga tonerna tycker jag.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror på arret.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tror på arret.

Gött ;) det slängdes ihop ganska snabbt, hade ett jäkla flyt. "Jag vill ha en synth som låter ungefär såhär", första jag hittar passar o så fortsatte det bar så. Tänk om man alltid hade det där flowet alltså.

Idag blir det en liten break då mina trummonitorer kommer så ska fixa klart det sista med dem först så studion är helt klart, ska bli jäkla gött. Tre 10" subbor i ett rum på 3.5x2 meter är ingenting konstigt va? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker att arret låter bra! Nu är det bara sången som ska slipas till så blir det kalas!
Vad gör de tre subborna i studion? Doa-kör?  :unsure:
/Asti t.f. Mullig Mansgris
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker att arret låter bra! Nu är det bara sången som ska slipas till så blir det kalas!
Vad gör de tre subborna i studion? Doa-kör?  :unsure:
/Asti t.f. Mullig Mansgris

- Mitt lilla harem av mulliga subbor är relativt lättförklarat ;) En första för det vanliga 2.1 systemet för vanlig musikavnjutning, den andra tillhör monitorerna, den tredje trummonitorerna. Det var väl inte så konstigt även om jag förvisso gärna skulle kombinera åtminstone två av dem och det går säkert om man är lite finurlig men samtidigt vill jag inte spela skiten ur monitor-subben på det sätt som jag gör med den till de vanliga högtalarna av naturliga annledningar så tja, det får bli så ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ett annat gissel jag har är att den är för kort, nätta 2:30 med den långa uttoningen. Det känns lite som att den avslutar lagom när den når climaxet dessutom. Funderar på om jag ska dra på ett gitarrsolo eller annan instrumentaldel lagom när låten slutar. Att jag dvs behåller den lugnare delen där trummorna går tillbaka till enb kick o hihat men sen drar på med snare igen som innan o där lägger ett solo som följer vers-ackorden och sedan sjunga refrängen igen en sista gång efter det o avsluta på samma sätt som nu. Det borde bli runt 3:30 någonstans.

EDIT: Ungefär såhär (se ljudspår) ni får tänka er gitarrsolot helt enkelt har inte lagt in något ;) Någon som är sugen? *blinkar*
« Senast ändrad: 08.08.2012, 15:13:08 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre. Gillar arret mycket med den studsiga basen (delayad?) men skall trumman vara sådär snustorr? Ja, kanske, ger nån obönhörlig, militärisk disciplin som kontrasterar mot den sorgliga texten (lite som Dave Stewarts eminenta Lily was here). Du kanske skall spika virveln än hårdare. Sången som sagt mycket säkrare nu. Bra jobbat! Lite kort som sagt.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Girly

Gillar den här låten. Bra text och melodi/arr  :)
Jag upplever att sången är lite för luddig (tvekande) och texten går förlorad.
Tror att den skulle tjäna på att du sjunger texten liiite tydligare... men ändå bibehålla ditt försiktiga, mjuka, lite viskande sätt att framföra den.
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar den här låten. Bra text och melodi/arr  :)
Jag upplever att sången är lite för luddig (tvekande) och texten går förlorad.
Tror att den skulle tjäna på att du sjunger texten liiite tydligare... men ändå bibehålla ditt försiktiga, mjuka, lite viskande sätt att framföra den.
Lena

Nu är det många som förmedlar samma budskap med olika ordval!  B)
« Senast ändrad: 08.08.2012, 17:33:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gillar den här låten. Bra text och melodi/arr  :)
Jag upplever att sången är lite för luddig (tvekande) och texten går förlorad.
Tror att den skulle tjäna på att du sjunger texten liiite tydligare... men ändå bibehålla ditt försiktiga, mjuka, lite viskande sätt att framföra den.
Lena

Nu är det många som förmedlar samma budskap med olika ordval!  B)

- Sannerligen, och jag håller helt med. Jag är nog inne lite på Girly's spår att göra det lite tydligare men inte kliva ur det spröda mjuka tonläget, lite av en utmaning kanske men kör man några tagningar kan man nog peta ut en bra comp.

Klart bättre. Gillar arret mycket med den studsiga basen (delayad?) men skall trumman vara sådär snustorr? Ja, kanske, ger nån obönhörlig, militärisk disciplin som kontrasterar mot den sorgliga texten (lite som Dave Stewarts eminenta Lily was here). Du kanske skall spika virveln än hårdare. Sången som sagt mycket säkrare nu. Bra jobbat! Lite kort som sagt.



- Sången är oförändrad, det är bara ett riktigt arr som medvetet är lagt på ett sätt så det inte konkurrerar med sångens frekvensutrymme ;) Men sången ska dock bli ytterliggare lite bättre är det tänkt.

Virveln... jag satt o velade lite fram o tillbaka på att droppa ner den i reverb eller hålla den kontrasterande. Jag gillar ju när virveln kommer in i bilden det blir en hård brytning som liksom knackar på allt det mjuka och böljande med strängar o pads med mkt reverb, så jag fastnade för att ha den så. Du har nog rätt i att jag skulle göra virveln lite snärtigare dock för att verkligen ta fram den där kontrasten o tonen jag är ute efter.

Vad tror ni om idéen med ett solo som jag la upp det i versionen i posten ovan då? Jag kan inte bestämma mig om det ska bli gitarr solo eller vad det ska vara. Var nästan inne ett tag på något lite mer elektroniskt sound, kanske någon slags fejk-gura av någon synth med lite rullningar på pitchbendern?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
NY VERSION igen :P

La till en simulerad elgitarr från en sådan där modeleringssynth o körde den genom en gitarrförstärkare för o få något slags semi-realistiskt ljud som ändå utstrålar någon slags elektronisk kontakt med den andra ljudbädden. Kan ju inte påstå att jag var så mkt bättre på elgitarr-solon när jag fick en keybaord istället för strängar men iaf :P Lite annat på trummor o dyl också, vad tycker ni?

Den nya versionen på soundcloud + i denna post.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillade den här låten riktigt mycket. Tycker mycket om sådana här låtar som man liksom vaggas in i och tycker inte det behöver hända mer. "Gitarrsolot" funkade absolut tycker jag.

Betyg 7/10

För ett högre betyg krävs mer genomarbetad sång. Med jobb och/eller tonkorrigeringsprogram går det säkert att göra detta ytterligare njutbart.

Skönt!!!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj.... va fint. Det har sagts så mycket om sången redan så jag låter bli.
Vilken stämning alltså... påminner lite om Eva Dahlgrens absolut bästa låt "Bara ibland".
Jobba med sången en smula till.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gillade den här låten riktigt mycket. Tycker mycket om sådana här låtar som man liksom vaggas in i och tycker inte det behöver hända mer. "Gitarrsolot" funkade absolut tycker jag.

Betyg 7/10

För ett högre betyg krävs mer genomarbetad sång. Med jobb och/eller tonkorrigeringsprogram går det säkert att göra detta ytterligare njutbart.

Skönt!!!

Oj.... va fint. Det har sagts så mycket om sången redan så jag låter bli.
Vilken stämning alltså... påminner lite om Eva Dahlgrens absolut bästa låt "Bara ibland".
Jobba med sången en smula till.

Space

- Tackar tackar... jo sången ska få sig en omgång. Kör fortfarande med den initiala snabbtagningen så det ska dit lite bättre uttal har jag tänkt och lite småputs blir det väl också på densamma. Annars är jag faktiskt ganska nöjd. Lyssnade på gitarrsolot igen efter jag låtit den ligga över natten och det är inte alls tokigt alltså. Nästan "för" realistisk gitarr dock, men det funkar bra så den får nog bestå. Har lite småfunderingar jag ska gå igenom, huruvida hihaten ska vara där etc, men annars börjar det lukta klart nästan (förutom nytt sångspår)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tigersoul, jag gillar det här.

Ju mer man lyssnar på KR desto mer önskar man att man kunde själv... gitarren är smakfull och du bygger upp låten bitvis, snyggt. Texten är grym, man blir avis ...ska försöka skriva nåt så där lite "mörkt" och härligt. Vi får se om det kommer nåt vad det lider...det som är så bra med KR är också att så många bryr sig och kommer med förslag och förbättrande tips (här fick du bara beröm) men det behöver man ju också. Sedan är ju forumet en så stor inspirationskälla till att hålla på med musik, helt overkligt ...

mvh Roffe H   :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tigersoul, jag gillar det här.

Ju mer man lyssnar på KR desto mer önskar man att man kunde själv... gitarren är smakfull och du bygger upp låten bitvis, snyggt. Texten är grym, man blir avis ...ska försöka skriva nåt så där lite "mörkt" och härligt. Vi får se om det kommer nåt vad det lider...det som är så bra med KR är också att så många bryr sig och kommer med förslag och förbättrande tips (här fick du bara beröm) men det behöver man ju också. Sedan är ju forumet en så stor inspirationskälla till att hålla på med musik, helt overkligt ...

mvh Roffe H   :)

Jag instämmer helt i att forumet är en riktig guldgruva för oss musiker. Bra feedback, kunniga musiker som kommer med bra förslag. Jag är även medlem i ett annat forum, inga namn nämnda, men stämningen och utbytet mellan medlemmarna där är inte i närheten av den stämning som råder här. Tummen upp till alla som bidrar till det!

I övrigt tackar jag så mycket för betyget. Gitarren är ju "fake", dvs genererad av datorn. Det är inte ens samplingar utan en plugin som simulerar ljudet av en gitarrsträng som sent körts via en gitarrförstärkare med dist o annat godis o så ett fett delay på för o få ett riktigt grötigt härligt sound. Blev riktigt nöjd med den faktiskt med dens långa pitchbends som hade blivit jobbigt på riktig gitarr ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick

- Sången är oförändrad, det är bara ett riktigt arr som medvetet är lagt på ett sätt så det inte konkurrerar med sångens frekvensutrymme ;)

Din luring!  :D Gitarridén bra men skall ju vara med en riktigt sådan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se

- Sången är oförändrad, det är bara ett riktigt arr som medvetet är lagt på ett sätt så det inte konkurrerar med sångens frekvensutrymme ;)

Din luring!  :D Gitarridén bra men skall ju vara med en riktigt sådan.

- Jag har både strata o LP men jag lirar inte så pass bra för o dra in något sådant där *skrattar* lyssna på min "Are you happy now" så hör du vilken nivå jag har på gitarrsolon el i huvud taget melodispel på gitarr. Jag kommer från klaviaturvärlden o spelar mest ackord på gitarr bara. Tänkt bli bättre men det blir mest låtskrivande som tar tiden o det är ju så mkt roligare ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Utkast med elgit. Kan inte jag lyssna på m iPad
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Utkast med elgit. Kan inte jag lyssna på m iPad
Jo, men det är krångligt. Du kan citera första inlägget och kopiera url-en till soundcloundfilen och klistra in den i webbläsaren. Då får du upp filen på Soundclouds sida.

Fast det vore bättre om alla som använder Soundcloud kompletterar med en vanlig länk till soundcloudfilen parallellt med den inbäddade soundcloudspelaren. Men det är ju inte lätt att veta om när man surfar på flashkompatibla enheter enbart. Forumet har ju inte stöd för att med Html5 (som funkar överallt) bädda in Soundcloud.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Lyxig låt. Skön sång och en bra text!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vad kommer sig detta tro, den fungerar finfint här, inte provat på paddan iofs men den funkar fint på min android mobil så det borde inte vara några problem? Är det soundcloud eller klippet ovan du har problem med?

EDIT: såg nu, missade de 2 sista inläggen. Här har du soundcloud url:

http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/n-r-du-g-r-draaaaaft

Lyxig låt. Skön sång och en bra text!


Vilken skön kommentar, du får gärna rida vidare på lyxig o vad som ingår i det ordvalet för jag blev klart nyfiken ;)
« Senast ändrad: 10.08.2012, 19:57:37 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för Soundcloud länken så att jag kunde lyssna. De första 42 sekunderna är ok förutom lite flummigt sjungen utan text hör man inte vad som sjungs men det har du ju redan sagt att det är en slask. När refrängen kommer skulle jag önska en helt annan sångstil tillsammans med fetare bas och häftigare trummor. Guran är rätt tänkt men skulle låta så mycket bättre naturell och med hårdare komp. Låten just nu är ju ett utkast så jag hoppas på utveckling i den riktning som står på min önskelista.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för Soundcloud länken så att jag kunde lyssna. De första 42 sekunderna är ok förutom lite flummigt sjungen utan text hör man inte vad som sjungs men det har du ju redan sagt att det är en slask. När refrängen kommer skulle jag önska en helt annan sångstil tillsammans med fetare bas och häftigare trummor. Guran är rätt tänkt men skulle låta så mycket bättre naturell och med hårdare komp. Låten just nu är ju ett utkast så jag hoppas på utveckling i den riktning som står på min önskelista.

- Utveckla gärna "helt annan sångstil", gå ur falsetten o gå ner en oktav? starkare?

- Fetare bas o trummor, det ÄR en idé som jag tänkte tanken på när jag byggde arr'et, men mitt mål här är ett stämningsfullt lätt arr som bjuder på en lugn stegring, så där tror jag att jag håller mig på min idé.

- Elgitarren, personligen gillar jag det ganska överprocessade ljudet. Jag vill åt ett lite förvridet ljud som rimmar med låtens tema, att det ska låta lite "obehagligt" på något sätt. Det här hör väl ihop med trummorna o basen. Jag har format ljudet så medvetet o tror jag behåller det. Däremot skulle det kanske egentligen vara riktig gitarr istället, men jag kan inte spela det där solot på riktig gitarr tyvärr.

Vad gäller rösten så har jag påbörjat insjungning av skarpa vocals men jag damp in i ett problem. Först började jag undersöka hur jag sjung in den från början o vad jag gör när jag sjunger den renare. Det visade sig att jag ursprungligen sjöng in den väldigt nynnande. När jag dock sjunger in den rent dvs normal stämma, så blir det rent o tydligt MEN låten tappar helt plötsligt något. Den blir mer generisk och mindre personlig, man dras inte in i låten på samma sätt. Svaret kanske är att sjunga den i ett läge mitt emellan dessa två, men det var ganska klurigt att lägga sig lite lagom sådär mellan de två lägena (bör noteras att jag bara sjungit i några månader). Så just nu vet jag inte hur jag ska göra med sången. Som experiment så sjöng jag in någon slags mellan-"rena" vocals som jag klippte in på de platser där det var som värst i den ursprungliga versionen. "Älvorna dansar" och ett antal konsonanter. Jag körde även summan genom melodyne o förfinade pitch. Känslan består, o det är lite bättre hörbarhet, men nu står jag o väger och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Klurigt minst sagt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se