Kontrollrummet

Chrome - Beleive (2014-01-08)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
6.14 var wernborgs orginallängd efter han klippt ihop min första mix med nyskrivet stick och solo. Den är nog närmare 8 minuter just nu:S

!


I min lyssning klockar den in på 3.07.1

Ja, sorry för rörig förklaring! W's första fil var 6,14. NUvarande är just 3.07, men i projektet i logc är det just nu uppe runt 8 minuter, innan det kokas ner :)

Så, 3.07 äro korrekt!
Det innebär att
1. , i alla fall enligt den gamla matematiken, introt inte är halva låten! :)
2 du redan gjort en radioedit - ta bort 7.1 så går den in i schlagerfestivalen :)

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för det, cykeln =)


Meanwhile, har vi filat lite och fått ut version fyra. Inget direkt spänande, men jag har suttit och byggt lite småhårda synthljud som jag introducerar i vers två. Sedan ligger W's solo inlagt också, och en siste sång från JOnner, som egentligen kom med av misstag. Det saknas ett stick inan solot.

Så. Hur funkar solot i sig, och arret i vers två?
(andra synpunkter såklart välkomna)

hejhej :)
« Senast ändrad: 08.01.2014, 23:22:03 by Wernborg »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 Tycker solot skulle vara kortare och ganska ommgående skulle komma till ackordsvängen motsvarande där det sjunga "things... Got to move on" inte ligga kvar på samma ackord  och tappa fart. Sången soom kommer in efter solot skulle vara skönt om den också kom in med samma ackordsväng.
« Senast ändrad: 19.08.2012, 07:43:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förbannade t9
« Senast ändrad: 19.08.2012, 07:42:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hate t9. Blir alltid fel så fort man skriver saker som normalt folk inte skriver :lol:

Är helt med på när sången borde komma in. den "gör" det också, om någon hade kommit ihåg att klicka mute på den region som skulle bort :D

Tappa fart vill vi ju inte att det skall göra. Får se över detta, i samband med att vi monterar ihop sticket.

tack för tyck maxb!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjohejsanhoppsan forumfolk!

Nu har vi satt igång med slutförandet (igen...) av chromeskivan. Hittills har vi snyggat till och petat lite i tre låtar, och denna är fjärde till rakning.

Målet är att lägga ny sång på låtarna som kräver det, nån gitarr här o var, för att sedan bouncea ut eländet till wav och mixa. Helst via teamviewer, skype, eller kanske ett fjärrverktyg i Reaper.


Fortfarande är det samma vers som sjungs två gånger, Jonnerstone har ännu inte fått text och blivit tillfrågad officiellt om ny sång LOL.

Det vi mest undrar nu är angående solots nya disposition (jag har suttit och klippt ihop av W's gitarrfiler, samt breaket innan det startar)

Vissa mixmässiga grejor är inte hundra, men det är heller inte riktigt målet.

Funkar formen på låten tycker ni, och hur upplever man breaket innan solot drar igång?

givetvisfår man tycka till om precis vad som helst, framförallt om man inte hört 100 tidigare versioner  :rolleyes: :D
« Senast ändrad: 08.01.2014, 23:22:28 by Wernborg »
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vill inte jonnerstoned :D så kan ju JAG sjunga.. Allvarligt jag är jättebra, faktiskt :unsure:

Inledningen är reminiscent av en Bon Jovi-låt, tror den hette Blaze of Glory. Mycket depeche när sången kommer in.

Ingen av spelarna funkade, men hittade den ovan och lyssnade på den. Rammstein-gitarrer borde komma in och ösa på slutet.

Det här låter bellman, tyvärr hör jag inte vad som sjungs så här på en snabblyssning så jag ger inget betyg. Kanske ska sången upp lite, men det fixar väl J.
Snyggt proddat så långt.

ETT RIFF! Hårdare än Rammstein, tänk Carcass :) På sluttampen alltså. Snygg percussion
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fungerande spelare i första inlägget.

Bellman och Bon Jovi. Jösses!  :o

Jorå, det blir mer gitarrer i slutet. Finns nåt där i gitarrsolot som ska renodlas och förvaltas. Rammstein tror jag vi har tillräckligt av på resten av låtarna, så kanske får de referenserna vila lite här.

 :D


Edit: Rensat bort trasiga länkar.
« Senast ändrad: 08.01.2014, 23:23:23 by Wernborg »


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ja, vad säger man....

Detta är inte min bakgård om jag säger som så....sen att ni blir så jmf med DM fattar jag inte alls. På min tid (när jag var liten, hemma på mammas gata i stan) så var DM rätt hård syntmusik och eftersom jag själv ha levt ett antal år med ynnesten att gå och permanenta mig för att se ut lite som Joey THE hardrocker Tempest så vet ni att DM inte spelades på stereon i mitt rum.

Men att jmf detta med DM blir då alltså väldigt konstigt...detta soundet är ju riktigt bra och alla detaljer, små fills, små sound ALLT planerat innnnn i miiiinsta detalj Sickan - och då menar jag bara på gott. Gillar detta riktigt, riktigt mycket.

Att ni sen är tre skickliga musiker är ju inte helt nytt men detta är NYTT för mig. Det är kanske som jazzen man måste nå en viss mognad innan man vågar känna syntharen inom sig - som en annan medlem uttrycker det :-) (i alla fall jag)

I just can´t get enough

/palm


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker det låter i stort sätt färdigt !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, vad säger man....

Detta är inte min bakgård om jag säger som så....sen att ni blir så jmf med DM fattar jag inte alls. På min tid (när jag var liten, hemma på mammas gata i stan) så var DM rätt hård syntmusik och eftersom jag själv ha levt ett antal år med ynnesten att gå och permanenta mig för att se ut lite som Joey THE hardrocker Tempest så vet ni att DM inte spelades på stereon i mitt rum.

Men att jmf detta med DM blir då alltså väldigt konstigt...detta soundet är ju riktigt bra och alla detaljer, små fills, små sound ALLT planerat innnnn i miiiinsta detalj Sickan - och då menar jag bara på gott. Gillar detta riktigt, riktigt mycket.

Att ni sen är tre skickliga musiker är ju inte helt nytt men detta är NYTT för mig. Det är kanske som jazzen man måste nå en viss mognad innan man vågar känna syntharen inom sig - som en annan medlem uttrycker det :-) (i alla fall jag)

I just can´t get enough

/palm
Förstår din oförståelse kring jämförelse med Depeche. Om man bara har hört de tre-fyra första plattorna där på åttiotalet. Sedan hände något. Om du gillar detta så har du mycket att upptäcka.
Kul att du nämner just detaljer och små sound och fills. Det är just det som är Depeche styrka på ett antal av plattorna. Och soundet från Songs of faith and devotion fram till idag har över huvudtaget inga likheter med "Just can't get enough". Senaste plattan Delta Machine är grym också. Lite som blues förklätt i elektroniska kläder.

Mycket svammel, men jag gick igång...  :D

Tycker det låter i stort sätt färdigt !!
Härligt. Sången är ju dock samma i båda verserna så det ska fixas.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
så löjligt djävla bra
i inledningen    låter emu som en dist gura eller distguran som em ..något annat tonläge på det kanske

lite halv tråkigt komp på gitarren på solot

detta är små skitsaker
men när saker är så bra hittar man dom som inte är lite bra

underbar sång också

tony
att leva är att dö


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tjabba, tjenar och hallå (fredagsglädje)

Igår tillbringade jag en bra stund med att lyssna igenom DM senaste skiva. Okej jag känner kopplingen till er musik klart och tydligt. Både den blusiga känslan på vissa av deras låtar på skivan och i denna låt. De små fillsen som är både fräcka genomtänkta känner jag oxå igen. Dock har DM lite för fantasifullaljud och förflyttningar i ljudbilden för mig. Gillar deras förmåga att placera ljud i hela rummet den ÄR grym. MEN ni vinner ändå för DM saknar en sak:en riktig "ävlar" skön distad gitarr, som spelar både figurer och solo. Visst har de gitarr ibland men inte på samma sköna sätt.

Nu är det ju så att jag lärt mig något ny DM är inte samma DM som på 80-talet och det finns faktisk risk för fler lyssningar :-)

/Palm


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tuff och skönt genomproddad låt. Bra melodier med pondus i sin monotoni. Läckert när sologuran inte sticker ut mer än så här. Har inga förbättringsförslag (mer än stavningen - believe), möjligen skulle där finnas en kortare snigelversion också.  ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vill inte jonnerstoned :D så kan ju JAG sjunga.. Allvarligt jag är jättebra, faktiskt :unsure:

Inledningen är reminiscent av en Bon Jovi-låt, tror den hette Blaze of Glory. Mycket depeche när sången kommer in.

Ingen av spelarna funkade, men hittade den ovan och lyssnade på den. Rammstein-gitarrer borde komma in och ösa på slutet.

Det här låter bellman, tyvärr hör jag inte vad som sjungs så här på en snabblyssning så jag ger inget betyg. Kanske ska sången upp lite, men det fixar väl J.
Snyggt proddat så långt.

ETT RIFF! Hårdare än Rammstein, tänk Carcass :) På sluttampen alltså. Snygg percussion

tack för tyck divi. carcass, bellman å bon jovi då  :wub:

får se vad evil jazzman hittar på för gitarrer :)
Ja, vad säger man....

Detta är inte min bakgård om jag säger som så....sen att ni blir så jmf med DM fattar jag inte alls. På min tid (när jag var liten, hemma på mammas gata i stan) så var DM rätt hård syntmusik och eftersom jag själv ha levt ett antal år med ynnesten att gå och permanenta mig för att se ut lite som Joey THE hardrocker Tempest så vet ni att DM inte spelades på stereon i mitt rum.

Men att jmf detta med DM blir då alltså väldigt konstigt...detta soundet är ju riktigt bra och alla detaljer, små fills, små sound ALLT planerat innnnn i miiiinsta detalj Sickan - och då menar jag bara på gott. Gillar detta riktigt, riktigt mycket.

Att ni sen är tre skickliga musiker är ju inte helt nytt men detta är NYTT för mig. Det är kanske som jazzen man måste nå en viss mognad innan man vågar känna syntharen inom sig - som en annan medlem uttrycker det :-) (i alla fall jag)

I just can´t get enough

/palm
Tjabba, tjenar och hallå (fredagsglädje)

Igår tillbringade jag en bra stund med att lyssna igenom DM senaste skiva. Okej jag känner kopplingen till er musik klart och tydligt. Både den blusiga känslan på vissa av deras låtar på skivan och i denna låt. De små fillsen som är både fräcka genomtänkta känner jag oxå igen. Dock har DM lite för fantasifullaljud och förflyttningar i ljudbilden för mig. Gillar deras förmåga att placera ljud i hela rummet den ÄR grym. MEN ni vinner ändå för DM saknar en sak:en riktig "ävlar" skön distad gitarr, som spelar både figurer och solo. Visst har de gitarr ibland men inte på samma sköna sätt.

Nu är det ju så att jag lärt mig något ny DM är inte samma DM som på 80-talet och det finns faktisk risk för fler lyssningar :-)

/Palm


Stort tack för dina synpunkter, och det är glädjande att läsa att det finns lyssnare somuppskattar sån här överarbetad produktion :D Vi kompletterar nog varandra rätt bra i denna låten, där Wernborg och även Jonnerstone står för det där med att vara skicliga musiker och grymt bra sång och så, och jag står för...det andra :S Eftersom jag inte kan spela i närheten av övriga herrar så har jag istället utvecklat stort intresse för ljudbilder och känslorna musiken skall ta fram. Om de sköter penslandet så är det jag som lägger färger och texturer i målningen, eller hur man nu ser det. Sen om det är bra eller dåligt kan man tycka olika om, men genomarbetat är det iallafall  :lol:

suger åt oss som svampar angående detaljkommentarerna :D


Och, den absolut bäst producerade musiken av dm kom från Blackcelebration och framåt tror jag.

Music for the masses är en skiva me mer arenasynt, lite rockigt kanske. stort sound.

Violator såg mer gitarrer i produktion, ch är väl deras bästa synthskiva kanske, produktionsmässigt, och första riktiga giftermålet med gitarrer i musiken, innan var det mest never let me down från music for the masses som var lite gitarrig.


Songs of Faith and devotion är nog den DM vi liknar mest jus här. Enligt mig då är det den bästa synth/grunge/rock-fusion som nånsin gjorts, framförallt liveversionerna. Lyssna gärna på den, så kommer nya ögon öppnas :D

tack!
Tycker det låter i stort sätt färdigt !!

tack, jag tror också det är mest mixmässiga saker kvar när W lagt nya gitarre och micke sjungit vers två med korrekt text!
så löjligt djävla bra
i inledningen    låter emu som en dist gura eller distguran som em ..något annat tonläge på det kanske

lite halv tråkigt komp på gitarren på solot

detta är små skitsaker
men när saker är så bra hittar man dom som inte är lite bra

underbar sång också

tony


tack ska du ha tony! Ser över vad som låter vad i introt, och W gör neues gitarren :)

kul att du gillart!
Tuff och skönt genomproddad låt. Bra melodier med pondus i sin monotoni. Läckert när sologuran inte sticker ut mer än så här. Har inga förbättringsförslag (mer än stavningen - believe), möjligen skulle där finnas en kortare snigelversion också.  ;)


Aah, det där ja. Musik för musiker. intron som vanliga människor föraktar. Men det tar ju minst en minut att bygga upp ett sånt här sound LOL.

Håller med dock, man borde göra kortare versioner av flera av våra låtar med. Lite kortare intron och så. Får väl bli när nåt stort skivbolag knackar på dörren, så vi har nog oändligt lång tid på oss att fundera :lol:

stort tack för tyck!

https://soundcloud.com/secondary-protocol