Kontrollrummet

SPACE / The Circle - Safe in your arms

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Slut på semestern... Tillbaka till vardagen

Håller på med ett project (The Circle) med Calle. Han planerar göra en CD med egna låtar. Några av dem spelas in i min lilla studio.


LÅTNAMN: Safe in your arms
ARTIST/GRUPP: The Circle
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:42 (för tillfället)
Text: Undertecknad
Musik: Calle
MEDVERKANDE: Calle, Mahan & Krister (tillsvidare)
INSPELNINGSÅR: 2011-2012

Alltså, HJÄLP!
Såga på, var ärliga. Inget ryggdunkande här. Calle ville ha med två solo-partier i låten. Skulle det sitta bättre med ett långt solo-parti (själv lutar jag litet åt dett hållet)? Calle vill ha gitarr och hammond inklämmt i solo-partiet. (gitarrsolot nu är en snabbis för att markera partiet). Om nån känner för att lägga ner ett solo så feel free  B)


[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SAFE_IN_YOUR_ARMS_5-8-2012.mp3[/mp3]

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra sound - kan inte såga på den punkten.
Omväxling kanske - efter 96 passar det med ett F till C-parti som omväxling.
Som gitarr och orgel ligger nu gillar jag det inte - bättre att gitarr har sitt solo-parti och den sköna orgeln är med här på andra ställen i låten och färgar soundet, ibland med enkel ton - ibland med hela tretoners-ackord.
« Senast ändrad: 05.08.2012, 21:45:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Rätt skön "lunk" i låten, men jag störs lite av den bumliga basen.
Jag skulle nog försöka hitta ett mjukare, mindre mullrigt basljud.
Sången är bra, men rösten låter "hård" ibland. Försök få lite mer värme.
Mixen är lite väl centrerad, sprid gärna ut instrumenten en aning.
Ang gitarrsolot, så kunde det väl vara lite längre än här, men gör det inte
för långt - tycker själv det ofta är tråkigt med långa gitarrsolon....
Orgeln kanske skulle fram lite mer i mixen...?
Antar att låten handlar om vapenskåp - "Kassaskåp i dina vapen"...?  :unsure:
/Asti
« Senast ändrad: 06.08.2012, 00:03:33 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra. Skönt lunk!
Kan tycka att det behövs lite figurer här å var av en gura, typ, annars kanske den blir lite seg - för mig då!

Jag håller på 2 pigga solon som bryter lunket lite grann.

Det finns knäpp/klipp vid 6-7 och vid 12-13 som stör mitt öra. Det är nog samma klipp som återkommer på dessa tidsangivelser. Knäpp å knaster, där det inte ska vara, är som en sten genom en glasruta i min skalle :D

Ha det
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det svänger bra detta. Lite bumligt som Asti var inne på. Ett mer definierat basljud kanske? Nu är det mest bas som känns. Lite mer sträng skulle jag skruvat fram.

Här och där låter det som att basisten inte är hundra på vilket ackord som spelas.

Akkegitarren tycker jag blir något påträngande efter ett tag. Jag tror att du skulle kunna dubba gitarrkompet med ett par elektriska gitarren som gör samma sak på varsin flank. Och sedan behålla akken i mitten. Ljudet på akken låter som inbyggd mik?? Ett mjukare uppmikat ljud passar nog bättre i denna mix.

Solot ja. Duell mellan distad hammond och elgitarr såklart.  :D Längden där det inte sjungs nu är lagom tycker jag. Tanken var väl att solot skulle vara längre än det som ligger nu?

Bra jobbat. Fortsätt så!!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inget att konstruktivt att komma med. Gillar sångarens röst. Solot behöver väl noter :D   (Tycker jag)

Tycker inte det händer så mycket i låten, men det är ett skönt lunk istället, och det funkar ju lika bra...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Många som skrivit men jag har inte läst hoppas jag inte upprepar mig. Till att börja med en ursköln låt men den kan bli bättre jag tror att basen är låtens clou. Så upp med den ordentligt och lägg på mer reverb på sången.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Inte min musik detta, men visst låter det bra... Riktigt skön låt. Dock kan jag tycka - och man får faktiskt tycka till om andras sång trots att man inte är bättre själv - att sångaren saknar karaktär.. Det låter lite karaoke över det hela...
Samtidigt sjunger han helt rätt.. Inga tonmissar eller så.. Det var bara inte en röst som kändes i magen..

Men allt funkar skitbra.. Men om man vill optimera så är det sången jag har synpunkter på. Men det där är ju - som vanligt - en smaksak...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez