Kontrollrummet

Chrome - Untitled

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅTNAMN: Untitled
GRUPP: Chrome
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: BWM
PRODUCENT: Emu/Wernborg
INSPELNINGSÅR: 2010-2012
FORMAT: mp3

Hejsan!

Rätt spretigt utkast till låten "Untitled", som skall bli titelspår på skivan. Vi behöver hjälp med att bena ut och få ihop alla råmixar vi har nu, och postar för att få lite tips.

Sången skall sjungas om, gärna med annan sångare, och en hel del småpill i mixen skall fixa, men vi tror att arret är någorlunda som det skall vara.

Tyck gärna till, om allt :)
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/media_untitled/06_untitled07.mp3[/mp3]
http://www.bwmusic.se/media_untitled/06_untitled07.mp3


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får nån slags flashback här har jag hört den här tidigare? Inte att det låter just Chrome för det gör det men just den här låten? Jaja. Jag tycker spontant att det blev lite lustigt när ackeguran går in i mitten emedan sången ligger höger/vänster - lustigt i bemärkelse av att jag fryser på det snarare än lyssnar på låten. Det händer i början och en bit in vid 165 eller så. Nuvarande brakeoutkörer tycker jag låter bra - så vid ev. sångarbyte försök få till samma som nu.
I övrigt ja vad ska man säga trummorna eller slagverken kanske man ska säga låter coola de bakomspelande gurorna likaså det strukturerade basbrumblet låter utmärkt. Radiorösten ligger i för länge i min smak vill ha in sången tidigare på slutet (här är det verkligen deja vu) alternativt något riktigt häftigt solo innan sången. Jag skulle vilja ända mina önskemål om att få till ett radikalt slut som gör att man sitter på helspänn - det saknar jag nu - kan emellertid bli en vanesak vid fler lyssningar - men rent spontant.
Bra Chromelåt anyhow :D
Jag tycker utsidn av albumet ska ha den där silverfärgade BMW:n oxå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Schysst med bra feedback eddi!

ja, jag TROR inte låten har varit uppe på KR tidigare. Möjligen kan du ha hört den från facebook? Har slängt upp en snutt av den där när vi gjorde den.

Jag skall lyssna till låten när jag kommer hem från ön, med dina mixkommentarer och se om jag kan fixa till dem.

Något kan man nog göra innan sången kommer efter radiorösten såklart, kanske korta eller stoppa in lite solo. Det händer massa saker nere i basregistret med trummorna där som förmodligen inte märks iallafall :lol:

Längden på radiorösten är fix i vårt huvud, det är min mac som läser upp en rapport från amerikanska myndigheter, sedan har jag pitchat rösten och kört lite småeffekter på den. Låter ganska radio? :)


Nu måste jag hjälpa dottern med packning innan vi åker. Jag återkommer i frågan om gura i mitten etc.


stort tack för tyck Eddi!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hade inte ro att lyssna klart tidigare idag men nu efter att ha vaknat från en tretimmars koma känns det här stycket bra. Det har bra attityd men kan få och bör få mer attityd. Här är mina 50-ören...

Sången från 59 till 86 och fram till 115 borde byggas upp med en sångare som kompletteras med en till och en till och de komprimeras så sången blir fetare och fetare, kanske fram till 86 eller ända fram till 115. Efter det borde sångaren börja på ny kula, ensam och naken igen (efter 115). Kanske skulle den skillnaden bli tydligast om ni får ner volymen (men inte intensiteten!) på instrumenteringen från 115 - Dynamik när den är som bäst. 

Vid 192 ingen aning om vad han snackar om - men ljud från bil som gasar iväg och tjutande däckspinn är häftigt (om det skulle passa i storyn).

335-346 är effektljuden bra men bör få mera kraft och gärna att de tydligt dämpar sig, då sången kommer in vid 346.

Säg till via PM, om jag, då det är dags, får vara med på de delar ni eventuellt kan tänka er att feta till sången. Kunde vara intressant eftersom "övertoner" från flera röster kan ge en hel del krydda. Kan vara värt att testa i alla fall och slänga om det inte passar... 
« Senast ändrad: 05.08.2012, 01:06:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för massa tyck maxb, återkommer i morgon när jag läst och förhoppningsvis begripit  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snabb tankar i mysig stämning förstärkt av ett glas rom och cola i handen.

Extremt bra sångmelodi! ljudbild och arrangerat väldigt stämningsfullt. Snygg snyggt!
Emu: Bellman-klass på denna ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker getinggitarren är jobbig, dränker sången totalt. Gillar annars den suggestiva frenesin i låten. Oktavstämman låter bra liksom parallellsången. Tjatigt med alla speakerröster i era låtar men arret runt detta gillar jag med läckra pianoackord med andra oväntade klavernedslag och klanger.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Håller med Eddi... lite lustigt med gitarren i mitten och sången panorerad. Kunde funka bra men gitarren är nu för dominerande, dra ner volymen.
Låten är bra, lite stökig ställvis dock. Oktavstämman gillas skarpt.

7 points av 10

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Grymt bra! Sången är väl det som drar ner just nu, känns lite svajig och lite sur här å där. Hitta en sångare som kan axla detta så blir det uberbra..  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg, tung ljudbild som målas upp! Gitarren som kommer in vid ca 60 sek
dränker tyvärr sången. Om ni tänker byta sångare tror jag en rockröst som
Mahan skulle passa fint! Melodiskt/harmoniskt tycker jag det händer för lite,
men det är suggestivt och stämningsfullt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hade inte ro att lyssna klart tidigare idag men nu efter att ha vaknat från en tretimmars koma känns det här stycket bra. Det har bra attityd men kan få och bör få mer attityd. Här är mina 50-ören...

Sången från 59 till 86 och fram till 115 borde byggas upp med en sångare som kompletteras med en till och en till och de komprimeras så sången blir fetare och fetare, kanske fram till 86 eller ända fram till 115. Efter det borde sångaren börja på ny kula, ensam och naken igen (efter 115). Kanske skulle den skillnaden bli tydligast om ni får ner volymen (men inte intensiteten!) på instrumenteringen från 115 - Dynamik när den är som bäst. 

Vid 192 ingen aning om vad han snackar om - men ljud från bil som gasar iväg och tjutande däckspinn är häftigt (om det skulle passa i storyn).

335-346 är effektljuden bra men bör få mera kraft och gärna att de tydligt dämpar sig, då sången kommer in vid 346.

Säg till via PM, om jag, då det är dags, får vara med på de delar ni eventuellt kan tänka er att feta till sången. Kunde vara intressant eftersom "övertoner" från flera röster kan ge en hel del krydda. Kan vara värt att testa i alla fall och slänga om det inte passar... 

såja :) nu har jag vaknat och läst =) Bra synpunkter överlag, sången kommer göras om, och då skall jag testa ideer härifrån. Tack för erbjudande om kör; jag är helt inne på din linje, det är i princip alltid bättre med olika sångare i kören, då det snabbt låter märkligt. skall kika p dina ideer om dynamiken med. tack för tips!

pratet är min mac som läser upp en rapport om hur barn far illa i usa, som jag hittade på myndighets hemsida där. I Texten (sången alltså) sjungs det om ett barn som flyr hemifrån och tar sig fram själv. breaket är väl tänkt som en obehaglig ljudkuliss till hur han kan ha det, där ljuden finns i miljön.

Nåväl, tack för tyck och tips maxb!
Snabb tankar i mysig stämning förstärkt av ett glas rom och cola i handen.

Extremt bra sångmelodi! ljudbild och arrangerat väldigt stämningsfullt. Snygg snyggt!
Emu: Bellman-klass på denna ;)

tack tack. Jag tror det blir bra med bättre sång också :):) Bellman-klass ja, vet ju att det är riktigt bra betyg, i enlighet med diskussioner vi haft :lol:

tack!


Tycker getinggitarren är jobbig, dränker sången totalt. Gillar annars den suggestiva frenesin i låten. Oktavstämman låter bra liksom parallellsången. Tjatigt med alla speakerröster i era låtar men arret runt detta gillar jag med läckra pianoackord med andra oväntade klavernedslag och klanger.  
''

Hm. Gitarren upplever jag inte så jobbig i studion, däremot mer i laptop. Kanske bättre separation och akustik o högtalare gör att jag mixat på lite på en knivsegg? Skumt. Jag skall kika vad som kan göras.

Synd att du uppfattar speakern som tjatig i våra låtar. PÅ plattan kommer tre låtar ha nån form av röst i sig tror jag, så "alla" vete fan :D men det klart, upplevar man något som kass på 30% av låtarna så är det ju jobbigt :lol:
Kul med övriga omdömen, tack :)
Håller med Eddi... lite lustigt med gitarren i mitten och sången panorerad. Kunde funka bra men gitarren är nu för dominerande, dra ner volymen.
Låten är bra, lite stökig ställvis dock. Oktavstämman gillas skarpt.

7 points av 10

Space

Tack! den skall vara stökig, så länge som det upplevs som <"stökigt på ett bra sätt" :D får se om man kanske kan fila av lite kanter inför sista mixen. Gitarren är ni flera som inte gillar, så där får vi sänka ner den.
7 av 10 är fantamig inte dåligt, tack :)
Grymt bra! Sången är väl det som drar ner just nu, känns lite svajig och lite sur här å där. Hitta en sångare som kan axla detta så blir det uberbra..  :)

Mmm. sång...gah! Håller helt med, oh vi får försöka lösa det :D :D

Kul att det funkar hos dig i övrigt.
tack!!
Snygg, tung ljudbild som målas upp! Gitarren som kommer in vid ca 60 sek
dränker tyvärr sången. Om ni tänker byta sångare tror jag en rockröst som
Mahan skulle passa fint! Melodiskt/harmoniskt tycker jag det händer för lite,
men det är suggestivt och stämningsfullt.
/Asti

Gitarren igen där, check :D

Vi får se om man får tag i en bra sångare, men en rockig rivig röst skulle som du säger passa in.

Suggestivt och stämningsfullt, tackar!





Vi återkommer med nästa variant med gitarr- och stökighetskorrigeringar. Ny sång ligger nog lite längre fram.


tack allihop för bra tyck o tips!


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Börjar suggestivt med gitarrtugget...lite åt ett U2-intro från Achtung baby. Men introt når inte upp till den nivån tycker jag. Om jag ska fortsätta jämföra med U2 (vilket jag gärna gör) så saknar detta deras tyglade kraft, en kraft som samtidigt på något sätt är omöjlig att tygla. Ert verk är slipat, bra spelat, men som sagt saknas sprängkraften som vill ut liksom!. (låter kanske flummigt men så upplever jag det). Vet inte vad man kan göra åt det - men kanske ett otyglat sound någonstans som spräcker ramen? Nu är den lite som att den går på räls rakt fram.

Sången/rösten är på tok för tunn för den tyngd som gitarrerna och rytmen påkallar. Jag tycker att någon med mer bas/djup i rösten bör sjunga - det skulle lyfta tror jag.   

Lite av vad jag tänker när jag nu lyssnar för 3e gången!
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej!
Börjar suggestivt med gitarrtugget...lite åt ett U2-intro från Achtung baby. Men introt når inte upp till den nivån tycker jag. Om jag ska fortsätta jämföra med U2 (vilket jag gärna gör) så saknar detta deras tyglade kraft, en kraft som samtidigt på något sätt är omöjlig att tygla. Ert verk är slipat, bra spelat, men som sagt saknas sprängkraften som vill ut liksom!. (låter kanske flummigt men så upplever jag det). Vet inte vad man kan göra åt det - men kanske ett otyglat sound någonstans som spräcker ramen? Nu är den lite som att den går på räls rakt fram.

Sången/rösten är på tok för tunn för den tyngd som gitarrerna och rytmen påkallar. Jag tycker att någon med mer bas/djup i rösten bör sjunga - det skulle lyfta tror jag.   

Lite av vad jag tänker när jag nu lyssnar för 3e gången!
/Gurano
Förstår precis vad du menar. Det är något som vill ut. Varken Tomas verssång eller min refrängsång är ju Bono direkt. Undrar om han är ledig?
Tack för lyssning. Att du orkade tre gånger måste ge nån slags guldstjärna.  :lol:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Detta gillar jag mycket! Määen,som Tony säger !!
Distguran dränker i stort sätt all när den kör sitt Riffande.
Sången håller inte riktig den höga standarden som musiken kräver kan jag tycka.
Men visst är det bra,lite slip och 'riktig' sång,sen så sitter den. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jäklans snygg ljudbild, härligt stökigt och spännande :P

Oktavsången gillar jag skarpt fast lite ojämn här och var, men idéen här är perfekt i denna låt.
Radiorösten gör sej perfekt, dock lite för lång passage på den, i mitt tycke.

Från 400 sek är leaden stadig och bra med en skön överstämma :rolleyes:

Fick en idé här, skulle inte Harmonica Mike kunna göra lite Rammstein-stämma här och du Emu lägger häftig överstämma? :wub:

Hur som helst, en riktigt tung manstämma skulle förgylla det här ytterligare.

Ner med gitarren i ljudbilden, f.ö tokgillar jag det här!

Welcome back Emu, du är efterlängtad :D

/Marre
« Senast ändrad: 06.08.2012, 20:23:42 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!
Börjar suggestivt med gitarrtugget...lite åt ett U2-intro från Achtung baby. Men introt når inte upp till den nivån tycker jag. Om jag ska fortsätta jämföra med U2 (vilket jag gärna gör) så saknar detta deras tyglade kraft, en kraft som samtidigt på något sätt är omöjlig att tygla. Ert verk är slipat, bra spelat, men som sagt saknas sprängkraften som vill ut liksom!. (låter kanske flummigt men så upplever jag det). Vet inte vad man kan göra åt det - men kanske ett otyglat sound någonstans som spräcker ramen? Nu är den lite som att den går på räls rakt fram.

Sången/rösten är på tok för tunn för den tyngd som gitarrerna och rytmen påkallar. Jag tycker att någon med mer bas/djup i rösten bör sjunga - det skulle lyfta tror jag.   

Lite av vad jag tänker när jag nu lyssnar för 3e gången!
/Gurano

Tack för tyck. jag tror jag brukar använda "återhållen kraft" i sammanhanget, som U2, depeche mfl. lyckas så bra med. Inte vi, dock LOL.

Rösten är jag helt med på. Vi byter ut sång, och petar med mix/arr och ber att få återkomma. Stort tack för tyck!!
Detta gillar jag mycket! Määen,som Tony säger !!
Distguran dränker i stort sätt all när den kör sitt Riffande.
Sången håller inte riktig den höga standarden som musiken kräver kan jag tycka.
Men visst är det bra,lite slip och 'riktig' sång,sen så sitter den. ;)

Håller med till fullo :) Skitkul att det går hem också! :)

tack!
Jäklans snygg ljudbild, härligt stökigt och spännande :P

Oktavsången gillar jag skarpt fast lite ojämn här och var, men idéen här är perfekt i denna låt.
Radiorösten gör sej perfekt, dock lite för lång passage på den, i mitt tycke.

Från 400 sek är leaden stadig och bra med en skön överstämma :rolleyes:

Fick en idé här, skulle inte Harmonica Mike kunna göra lite Rammstein-stämma här och du Emu lägger häftig överstämma? :wub:

Hur som helst, en riktigt tung manstämma skulle förgylla det här ytterligare.

Ner med gitarren i ljudbilden, f.ö tokgillar jag det här!

Welcome back Emu, du är efterlängtad :D

/Marre


samma med rösterna ja, precis :D En ljus + hmikemullrig röst vore toppen ja! Och guran ner. check igen :)


Ja tack för välkomnandet marre, efter ett års sömnbrist med en massa faktorer som jävlats i övrigt, så är man väl lite på banan igen.

kul att vara tebax ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Välkommen tbax!
Kul att du är tillbaka i pålkransverkstan!
Det låter snyggt, mörkt, välarrat och spännande.
Säger inget om sången eftersom den ska göras om
Partiet 275-347 skulle behöva något annat än "telefonrösterna". Gärna ett dissonant pianoackordsolo. Det kommer ett ackord där - bygg på det.
Den där taggtrådsguran som skär in i början är för hög i volym - ligger lite bättre när den återkommer (eller har jag bara vant mig?)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för tyck cykeln, kul att en hel del går hem hos dig också!


Får fundera kring breaket, jag gillar lite att det bara är små subtila filtertweaksar och knapt hörbara automationer som ligger där -fast det kan jag vara väldigt ensam om :lol:

Dissonant piano är ju iof aldrig fel, så det kan man absolut testa!

Gitarrerna verkar vara the issue i övrigt, för många, så det får bli nästa fokus!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Detta gillar jag!!! Tungt, fett och mekaniskt!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta gillar jag!!! Tungt, fett och mekaniskt!


Tackar! Precis rätt värdeord du nämner. Då har vi prickat rätt.  :)