Kontrollrummet

Mr G, Djonas & Asti - Natural rythm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja
En låt som lätt passerar tarmsystemet antar jag :)
Detta är helt enkelt en liten lek med en rytm på 2 min - gjord för att bl.a. ha nåt att öva lir och mixning på. Bas ska läggas på!
Tar tacksamt emot tips och råd.

Är även öppen för vidareutveckling och collabs på denna om man vill (skicka då ett PM)

Ha det gott
Gurano
---------------------------------
LÅTNAMN:               Natural rythm
ARTIST/GRUPP:        Gurano mä gäng
GENRE:                   Flum
LÅTLÄNGD:              Lagom
KOMPOSITÖR:          Gurano
PRODUCENT:            Gurano
EV. MEDVERKANDE:   Djonas & Asti
INSPELNINGSÅR:       2012
FORMAT:                 mp3
« Senast ändrad: 24.08.2012, 23:57:27 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Förbättringspotential:
Lite av "man ser inte skogen för alla trän". Det händer MYCKET, och hela tiden. Om det ska bli en låt blir mitt tips att sålla bland idéerna och att låta saker komma och gå i arret.

Kan tänka mig att det blir ännu trängre i ljudbilden när basen kommer till. Varför postar du en låt utan bas förresten? Det gör det inte lättare att förutse vad som behöver göras i mixen/arret.

Den andra lite elakare elgitarren är för mesigt elak. Gissar att du verkligen vill ha den elak med tanke på sammanhanget. Kan rekommendera att fimpa choruset. Det mjukar bara upp och luddar till det på en sån figur.

På plussidan:
Snyggt syntljud i början och grymt cool percussionrytm. Var är det för sound? Loop eller hemmasnickrat?
Bra struttiga gitarrmelodier. Speciellt stämmorna.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Wernis: nädå nog ser jag skogen - är mycket väl medveten om att den är proppad av grejor. Men så ser den ut i dagsläget då jag tränar på att få olika grejor på rätt nivå vid mixning. Om den drar vidare så kommer jag naturligtvis att välja vissa element att spinna kring, som du skriver.

En bas vill jag ha och det kommer att läggas, men sedan får man se hur den blir. Att jag lägger upp ideer utan att alla instrument/grejor finns med beror på att saker utvecklas - jag tillhör nog den lilla skara på KR som lägger upp ideer i alla olika stadier (från tidigt till slutfas) tror jag. Denna gång var det bas som saknades men en annan gång kan det tex vara en soloslinga eller synth - lägger du aldrig upp ideer där nåt saknas?

Ska se över det du kallar mesigt elak! men vad som är mesigt eller inte är nog avhängigt person.

Grundrytmen är hämtad från absynth men den är ngt modifierad av mig. Kul att vissa guror/melodier funkar.

Tack för tips och lyss
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skulle uppskatta lugna partier eller partier där inte alla Gurano spelar i munnen på varandra.  :lol:
Du är inne i en "stickiga gitarrer"-period hör jag, med mina öron. Men jag antar att du inte hör eller stör dig på det. Det är jag och nån som uttryckt det till dig i förra spåret du lagt upp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Denna gång var det bas som saknades men en annan gång kan det tex vara en soloslinga eller synth - lägger du aldrig upp ideer där nåt saknas?
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.
Där håller jag inte med
/G

Skulle uppskatta lugna partier eller partier där inte alla Gurano spelar i munnen på varandra.  :lol:
Du är inne i en "stickiga gitarrer"-period hör jag, med mina öron. Men jag antar att du inte hör eller stör dig på det. Det är jag och nån som uttryckt det till dig i förra spåret du lagt upp.
Vi får se om det blir något lugnt. Men jag upplever det inte särskilt olugnt. Ingen stickig period - kanske du som har din stickiga hörperiod ;)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.
Där håller jag inte med
/G

Gissade nästan det.  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Denna gång var det bas som saknades men en annan gång kan det tex vara en soloslinga eller synth - lägger du aldrig upp ideer där nåt saknas?
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.
Kul hur man uppfattar saker olika. Visst en bas fyller ut och kan till och med ibland ge låten en ny dimension om den spelas bra. Som god forumkamrat så måste man ju lämna lite plats för andra också :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Denna gång var det bas som saknades men en annan gång kan det tex vara en soloslinga eller synth - lägger du aldrig upp ideer där nåt saknas?
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.
Kul hur man uppfattar saker olika. Visst en bas fyller ut och kan till och med ibland ge låten en ny dimension om den spelas bra. Som god forumkamrat så måste man ju lämna lite plats för andra också :)
Ja det är kul. Ska du lira basen?

Självklart kan även jag ha lite fantasi och feedbacka även om stycket inte innehåller bas, och det gjorde jag ju i denna tråden också, eller hur. Men jag menar att denna dimension du pratar om faktiskt är ett skallkrav för mig i pop/rock-musik även om inte basen ens spelas på något särskilt utstickande sätt utan bara följer ackorden.

Svenskarna JohnOssi är en duo som har trummor och gitarr/sång. Gitarristen gör sitt bästa (utan att lyckas hela vägen enligt mig) för att fylla ut det register som faktiskt saknas för att det ska vara skönt att lyssna på. Istället för det uppenbara att skaffa en bassist.

 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Denna gång var det bas som saknades men en annan gång kan det tex vara en soloslinga eller synth - lägger du aldrig upp ideer där nåt saknas?
Aldrig utan bas. (I ett sammanhang där det ska finnas i slutändan.) Jag tycker musik är näst intill obedömbar utan bas. Livlös.
Kul hur man uppfattar saker olika. Visst en bas fyller ut och kan till och med ibland ge låten en ny dimension om den spelas bra. Som god forumkamrat så måste man ju lämna lite plats för andra också :)
Ja det är kul. Ska du lira basen?

Självklart kan även jag ha lite fantasi och feedbacka även om stycket inte innehåller bas, och det gjorde jag ju i denna tråden också, eller hur. Men jag menar att denna dimension du pratar om faktiskt är ett skallkrav för mig i pop/rock-musik även om inte basen ens spelas på något särskilt utstickande sätt utan bara följer ackorden.

Svenskarna JohnOssi är en duo som har trummor och gitarr/sång. Gitarristen gör sitt bästa (utan att lyckas hela vägen enligt mig) för att fylla ut det register som faktiskt saknas för att det ska vara skönt att lyssna på. Istället för det uppenbara att skaffa en bassist.

 :)
Nej jag hade inte tänkt lira bas jag har ju bara en 4-strängad jag vet en som har 5 :D
Mer bastankar då - MaxB la uppen variant av sin reaggie utan bas och där spricker det ju - basen är ju ett huvudinstrument inom reaggien. Nu har jag inte lyssnat på JohnOssi men jag får väl göra det - de kanske inte tycker att en bas tillför något kanske? Jo jag ska lyssna ska föresten ska kolla om det inte finns en utube på dom....

Jorå hittade en och jag måste säga att jag inte saknar bas speciellt mycket i denna dänga (Sorry för OT Göran men basens vara eller icke vara måste utredas)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nej jag hade inte tänkt lira bas jag har ju bara en 4-strängad jag vet en som har 5 :D
Mer bastankar då - MaxB la uppen variant av sin reaggie utan bas och där spricker det ju - basen är ju ett huvudinstrument inom reaggien. Nu har jag inte lyssnat på JohnOssi men jag får väl göra det - de kanske inte tycker att en bas tillför något kanske? Jo jag ska lyssna ska föresten ska kolla om det inte finns en utube på dom....

Jorå hittade en och jag måste säga att jag inte saknar bas speciellt mycket i denna dänga (Sorry för OT Göran men basens vara eller icke vara måste utredas)
Utred basens vikt ni, helt ok med OT - inga problem :)
I många fall är basen nödvändig - i många fall inte nödvändig. Jag behöver i alla fall inte alltid ha med en bas för att kunna bedöma ett alster utifrån en given startpunkt. En låt är aldrig näst intill obedömbar i något skede/fas, enligt mig då! Jag tycker att det mångt och mycket handlar om hur flexibelt öra man har och hur man relaterar till ljuden som framförs.

Ha det gott
/G 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan även tillägga att jag inte tycker att JohnOssi behöver en bas - låter förträffligt tycker jag! :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKönt!

Det är mycket som händer, men det är inte överbelamrad. Konstruktiv kritik: Inför dynamik, tex innan gitarren kommer in runt 125, lugna ner det där och kör på som vanligt sen :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan även tillägga att jag inte tycker att JohnOssi behöver en bas - låter förträffligt tycker jag! :D
/G
:lol:

Då förstår vi varann.  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 640
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna rytmer och fantasifullt arr!
Kan tänka mig denna utvecklas till något afro/rock fusionsaktigt!  :)
Spännande!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar efter basdiskussionen:

Snyggt ljudkollage som inleder. Suggestivt.

Sedan blir man lite snuvat på konfekten, kanske lite det som wernborg är inne på, händer hos mig. Gitarrljuden OCH spelstil/toner låter lite för piggt, trevligt, och glatt för att svara upp mot introt, som lovar mer domedag och mörker.

Jag skulle göra så här:

Bevara intro. På med elakt malande synthbasar, bort med gitarrerna och ersätt med enkla distmattor. Mullrande synthtrummor som inte alls behöver låta naturliga alls.

Sedan skulle jag göra en helt ny version; Byt ut percussion mot mer "naturlig" bongo/conga/marimba, kanske lite afrorytmer, och syntharna mot lite mysigare ljud. Behåll gitarrer, och ha "akustiska" trummor. Gitarrfiguren tycker jag du fått till riktigt bra, och den passar nog i lite mer "akustisk" miljö, eller hur jag nu menar :S



bara lite rankar. Jag gillar verkligen elementen i sig, men inte ihop :S :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnar efter basdiskussionen:
Snyggt ljudkollage som inleder. Suggestivt.
Sedan blir man lite snuvat på konfekten, kanske lite det som wernborg är inne på, händer hos mig. Gitarrljuden OCH spelstil/toner låter lite för piggt, trevligt, och glatt för att svara upp mot introt, som lovar mer domedag och mörker.
Jag skulle göra så här:
Bevara intro. På med elakt malande synthbasar, bort med gitarrerna och ersätt med enkla distmattor. Mullrande synthtrummor som inte alls behöver låta naturliga alls.
Sedan skulle jag göra en helt ny version; Byt ut percussion mot mer "naturlig" bongo/conga/marimba, kanske lite afrorytmer, och syntharna mot lite mysigare ljud. Behåll gitarrer, och ha "akustiska" trummor. Gitarrfiguren tycker jag du fått till riktigt bra, och den passar nog i lite mer "akustisk" miljö, eller hur jag nu menar :S

bara lite rankar. Jag gillar verkligen elementen i sig, men inte ihop :S :lol:
Tack för feedback
Ja kanske är det detta som wernis var ute efter men inte vad som skrevs, men men...så är det.

Intressant att man kan uppleva musik så olika - det du beskriver som upptakten till domedag och mörker upplever jag snarare som positiv energi och glada ljud :D.
Som jag förstår det så tycker du att jag ska göra två låtar av det hela - en mörk och en ljus, ja det är kanske inte en så dum idé. Men vi får se - en liten gallring kommer det i alla fall att bli.

Kul att du i alla fall gillar låtelementen var för sig ;)


Sköna rytmer och fantasifullt arr!
Kan tänka mig denna utvecklas till något afro/rock fusionsaktigt!  :)
Spännande!
/Asti
Tack - kul att du gillar leken :)
Du liksom Emu är inte på afrotoner - ska kanske försöka vrida lite åt det hållet på något sätt? Tack för feed

SKönt!
Det är mycket som händer, men det är inte överbelamrad. Konstruktiv kritik: Inför dynamik, tex innan gitarren kommer in runt 125, lugna ner det där och kör på som vanligt sen :)
Hehe vid 125 kommer inga gitarrer in...snarare så slutar idén där ;)
men mer dynamik ska jag jobba på!

Kul att du inte tycker att idén drunknar i det som händer. Tror själv att ju fler gånger man lyssnar desto mer faller grejorna på plats och inte upplevs som en tät bilväg där bilarna krockar med varandra - Tack

Tack alla för era tankar - ska fundera vidare på denna tidiga idé/utkast
/Gurano

Ha det gott
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
bilarna krockar med varandra


 :o   B)   :D    :lol:    :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Gillar detta, får lite M Oldfield feelings! Att det é mycket ljud é bara fint för då kan du plocka bland mycket om du förlänger låten! Angående hur man upplever låtar, nån sa mörker å domedag vilket jag ej tycker,,, jag blir tex upprymd å glad av Alice in chains EP jar of flies   :P
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar detta, får lite M Oldfield feelings! Att det é mycket ljud é bara fint för då kan du plocka bland mycket om du förlänger låten! Angående hur man upplever låtar, nån sa mörker å domedag vilket jag ej tycker,,, jag blir tex upprymd å glad av Alice in chains EP jar of flies   :P
Kul att du gillar! Inte heller du hör mörkret...då e vi två :D

Tack för din lyssningstid och kommentarer
/Gurano 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För mig ligger alltså mörkret i ljudvalen -excellenta ljud för att skapa murrigt mysmörker, snarare än i tonerna, som jag håller med om är upplyftande positiva :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Här händer det mycket. Gillar låten men den behöver ett lugnande element tycker jag. Gitarren är för högljudd. Dämpa den en aning.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här händer det mycket. Gillar låten men den behöver ett lugnande element tycker jag. Gitarren är för högljudd. Dämpa den en aning.

Space
Tack för lyss och kul att du gillar. Ska se över nivåerna på gurorna. I det skick låten är nu så är det ett ganska tidigt utkast som säkert kommer att ändras - där element tas bort och läggs till. Ska söka ett lugnande element.

Tack för tankar!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Ny verre 13 aug 2012 med Djonas på bas.
Har inte riktigt mixat in den men ska göra det vid tillfälle - tänkte bara lägga upp den för hörning.

Ha det
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Djonas_Natural_Rythm4.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spontant - faaaan va ballt :D
Det är nästan så att jag hör en melodi också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 640
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt baspålägg! Tycker det svänger fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra sväng! djonas bas passar bra in, och mycket bra spelat, funkigt. Gillar gitarr(erna) också. Kan höra lite Peter Gabriel i det här. Så på med karl på sång  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och lägg in lite indian skinny-loops till ert häftiga spel.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Spontant - faaaan va ballt :D
Det är nästan så att jag hör en melodi också.
Kul - jag hör nästan oxå en melodi! :D
Tackar

Skönt baspålägg! Tycker det svänger fint!
/Asti
Vi tackar

Bra sväng! djonas bas passar bra in, och mycket bra spelat, funkigt. Gillar gitarr(erna) också. Kan höra lite Peter Gabriel i det här. Så på med karl på sång  :)
kul att du gillar - ja sång kan kanske funka - vi får tåla oss och se

Och lägg in lite indian skinny-loops till ert häftiga spel.
Tackar. Ja vi får se om det kommer till nåt mera till denna

Tack alla för era kommentarer
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har Asti lagt sin hand vid låtidén också. Blev kanon tycker jag!

Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Djonas_Asti_NaturalRythm.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jäkligt läckert blev det!
Det som var en spännande grund har utvecklats är nu som en mix av Beatles och CSN
Hur är sången gjord?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Haha. Vilken haschdimma Asti tillförde.
Gitarrmelodierna gifte sig helt ok med sången. Udda bas, men som blev ett kul bryt.

Kul collab!  :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 640
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jäkligt läckert blev det!
Det som var en spännande grund har utvecklats är nu som en mix av Beatles och CSN
Hur är sången gjord?
Jag har sjungit i en mikrofon!  :)
Leadsången är dubbad och pålagt Lexroom (mjukvaru-)reverb och ADT (simulerad dubbning), som Jonnerstone tipsade mig om.
Kören är 4 spår (3 på ett parti) med enbart en del reverb via ett TC Electronic M300, inga andra effekter.
/Asti t.f. körsven
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jäkligt läckert blev det!
Det som var en spännande grund har utvecklats är nu som en mix av Beatles och CSN
Hur är sången gjord?
Kul att du gillar :)

Haha. Vilken haschdimma Asti tillförde.
Gitarrmelodierna gifte sig helt ok med sången. Udda bas, men som blev ett kul bryt.

Kul collab!  :)
Jepp det blev bra detta :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helskönt med Astis sång som gav en ny dimension - för mig blerv det en blandning mellan Paul Simon och Beatlarna tillsammans med de effektfulla instrumentljuden - härligt :D
« Senast ändrad: 20.08.2012, 10:39:16 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se