Hej, i denna tråd tycker jag vi diskuterar akustik (aukustik?) som ju är ett utav de viktigaste ingredienserna och nyckeln till hur (pass bra) vi uppfattar olika ljudinspelningar.
Från förr och till idag , med betoning på förr eftersom de (tekniker/producenter på 50-60-talen) hade betydligt större koll/inriktning på detta än någonsin efteråt!
Jag är som bekant förtjust i tankebanorna kring detta och ser mer och mer (trots att det varit på uppåtgående igen i många år egentligen) att fåmikrofonteknik i rätt aukustisk miljö gör allting så mycket intressantare och klart mer spännande, givetvis beroende på musikstil men även här tycker jag man kan blanda in gammalt hederligt studiotänkande i kombination med tex electronica.
Finns ju många duktiga hemmapulare/låtsnickrare/kompositörer som gör jävligt bra grejor inom sin genre, sedan kanske dom missar på annat som just mikrofonteknik och inspelningsförfarande (om dom nu vill blanda in något aukustiskt element vilket säkert gör deras musik ännu bättre/mer intressant) bara för att dom tycker/tror att det "bara" är att sätta en mick frmaför en ljudkälla och sedan löser sig allting etc...
Jag har en stor gammal skola från 1926, i trä, där ett flertal varierade rumstyper erbjuds ifrån stora salar till heldämpade kammare, detta är en enorm tillgång jämfört med pojkrummets betongflutter tex.
Det jag förmodligen kommer att göra här någon gång i framtiden då tid/ekonomi tillåter och som kommer att lyfta denna studio ännu högre än vad den redan är, i de allra mest fanatiska jazz/kammarorkester-ögonen-öronen (dessa ständiga förbättringar vi tekniker pysslar med till fruars/familjers förtret, eftersom dessa sysslor ständigt stjäl vår tid från annat...

)
är att bygga ut med en enda stor flygel på västgaveln för att få det riktigt stora, ballroom eller hall-soundet eller vad man nu vill kalla det!
Måtten på denna tänkta idealbyggnad skulle bli någonstans; 12 m x 8m golvyta, 4-5 m takhöjd,
kakel eller stenytor (puts etc) och med det gamla medeltida konststycket med kryss eller rundvalv för ultimat efterklang...drömmar drömmar men faktum är att alla drömmar går att förverkliga om man ger sig faen på det och aldrig släpper visionen!
Fram tills dess går det självklart med det jag redan har, det är kanonbra som det är, men man blir ju aldrig nöjd som människa, eller mycket vill ha merr, när skall man stilla sig?
(man är ständigt kluven i denna bransch, någon som känner igen sig, alla dessa val...

)
Fram för mer experimenterande och innovativa gamla/nya idéer och förslag/tips!
Väl mött-
Kristian