Kontrollrummet

Fibes oh Fibes

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Detta band dyker upp mer och mer i media och verkar bli allt populärare....
Jag fattar ingenting. Tråkiga låtar, medioker sång och nazi-liknade frontfigur.
Någon som kan upplysa mig om eventuella kvalitéer?
/Asti t.f. Kvalitetsivrare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vi är för gamla det här är något för den stora skaran indiepopparna. Hör du inte Yllet i det här? Saknar bara knastret :D

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vi är för gamla det här är något för den stora skaran indiepopparna. Hör du inte Yllet i det här? Saknar bara knastret :D


Nä, Yllet är mycket bättre än detta ointressanta tramset!
/Asti t.f. Gamling  ;)
« Senast ändrad: 24.07.2012, 23:01:52 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Troligen för att ni inte gillade den här typen av musik när ni var unga.
Det krävs rätt mycket för att lyssna och uppskatta ny musik.
Dom flesta har efter 25 en klar bild vad dom gillar och söker sällan vidare musikaliskt...
Det finns en hel del ny musik som jag uppskattar, men just hos detta band hittar jag ingenting
och det var det jag ville ha input på!
Är alltså tacksam för synpunkter på vad detta band har som är värt att spendera tid på.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har inte "djupat" men hört en o annan låt på radion som jag tyckt varit ok - tom bättre än mycket annat som spelas där...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja inte tycker jag att det är så kul musik - rent av boring faktiskt. Men smaken är som baken och andra gillar detta.

Troligen för att ni inte gillade den här typen av musik när ni var unga.
Det krävs rätt mycket för att lyssna och uppskatta ny musik.
Dom flesta har efter 25 en klar bild vad dom gillar och söker sällan vidare musikaliskt...
Om det är så - så är det lite synd om dessa människor, tycker jag - själv hittar jag ny musik ofta. Har t.o.m. börjat lyssna på sådant som jag inte gillade som yngre.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte lyssnat på dem förut och håller med Eddi om att det finns kopplingar mellan detta och "Sound from Wool" (Yllet).

Fortfarande ingen som enligt Astis initiala fråga satt fingret på en eller annan kvalité, som gör att man gillar gruppen eller låtarna. Nån som axlar manteln?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... och nazi-liknade frontfigur.

 :o

Är det den korthåriga frisyren som stör?

Det här nya bandet slog igenom 2003.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Någon som kan upplysa mig om eventuella kvalitéer?

Citerar en recension från SvD:

"Det fanns en tid då Fibes, Oh Fibes! var så mycket hipster att det gjorde lite ont. Allt som Göteborgsbandet tog i befann sig mitt i populärkulturen. De rörde sig överallt där det brändes. Det var då, när guilty pleasure-trenden befann sig på sin topp och alla överallt skyndade sig ut ur garderoben med gamla idoler som de minsann inte längre skulle skämmas för att de gillade. Där i stormens öga stod Christian Olsson och hans band och levererade smöriga ballader. Fibes, Oh Fibes! bjöd upp såväl Björn Skifs och Kim Wilde som Gary Kemp från Spandau Ballet."


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
... och nazi-liknade frontfigur.


Det här nya bandet slog igenom 2003.
I hela Göteborg?  ;)

Jag har såklart missat dom då jag inte orkar lyssna på P3. Inte för musikens skull utan alla tramsiga programledare (tjej och kille som har så sjuukt kul i studion).

Nåväl, visst är det hypat. Men om man lägger det åt sidan tycker jag det låter som nånting jag skulle stå ut att lyssna på ett helt album. Just den här låten låter mycket Yllet för mig - tajt oktavsång t ex.  Gillar att det kommer oväntade saker i arret. Men jag tycker Yllet programmerar trummor bättre, de här lät rätt uselt.
Men blev nyfiken och kollade tuben lite. Hittade ett klipp från igår från Allsång på skansen. Avslöjad, Asti!  :D
Men den här versionen är bättre.



Här låter de annorlunda, kan det vara singback? Fast man hör en sejamatta durra med i början. Bra driv när de kommer igång. Tycker väl att sångaren lever mer på sitt utseende än röst. Och när ska den stackars basisten hinna spela gitarr? :)

Tja, summerat mindre än en timme efter jag hört talas om dem första gången: rätt OK. Tack för musiktipset Asti.
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker också att det låter en hel del Yllet om Fibes. Väl-arrad/proddad radiopop. Bra melodier, lite melankoli men ändå hyffsat glatt för att många ska gilla det. Sommarmusik? Weeping Willows gjorde väl sån har svulstig pop redan på 90-talet, tycker dock Fibes har bättre sång än WW.

Asti: Får man fråga det omvända, vad är det som inte tilltalar? Detta är personligen ingen musik som jag går sådär våldsamt igång på eller skulle köpa ett album av, men nån enstaka låt kan lätt åka in på min Spotifylista.

Nazi-liknande figur? Hurså?

Troligen för att ni inte gillade den här typen av musik när ni var unga.
Det krävs rätt mycket för att lyssna och uppskatta ny musik.
Dom flesta har efter 25 en klar bild vad dom gillar och söker sällan vidare musikaliskt...

Vet inte om du har nåt belägg för resonemnaget, men det kanske stämmer på många vad vet jag  :). Personligen har min nyfikenhet och uppskattning av andra musikstilar bara blivit större ju äldre jag blir.

Däremot så har det omvända hänt mig. Musik som jag tokdiggade när jag var 25 som jag knappt står ut med längre, som t.ex Jazz i alla former som jag idag tycker är ganska själlös och tråkig musik förutom några enstaka undantag (min helt personliga åsikt så motargument undanbedes  :D) Däremot är det kul musik att spela tillsammans i nån livekonstellation, men inte att lyssna till.
« Senast ändrad: 25.07.2012, 19:38:05 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Troligen för att ni inte gillade den här typen av musik när ni var unga.
Det krävs rätt mycket för att lyssna och uppskatta ny musik.
Dom flesta har efter 25 en klar bild vad dom gillar och söker sällan vidare musikaliskt...

Tycker detta är ett löjligt kategoriskt uttalande, som jag inte kan se gäller för musiker. För de flesta som sysslar med att skapa musik hör det till att man hela tiden söker vidare bland det som andra gör/gjort.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Arbete en sak och vad du verkligen gillar nåt annat. Enstaka låtar hit eller dit men en genre eller flera har du ofta fastnat i och föredrar.

Jag kan verkligen inte hålla med dig, men du verkar väldigt säker på din sak så jag antar att du har några vetenskapligt fastställda fakta som backar upp dina argument och att du inte grundar det på dig själv och hur du känner  :) Jag tycker och upplever det precis tvärtom både gällande mig själv och folk i min omgivning som jag umgås med. När man var yngre så var man så otroligt mycket mer genre-smal, kanske mycket för att musiken mycket mer då än nu definierade en som person. I mitt fall så var jag synthare. Visst lyssnar jag på synth fortfarande men med åldern blir man(läs jag) mer "svampig" och suger åt sig mer och är mer nyfiken, och just nyfikenheten är ju den som skapar förståelse och lär en att uppskatta och njuta av andra saker än dom gamla vanliga. Detta är absolut inget jag behöver arbeta på för att det ska ske, det sker helt av sig själv. Samma sak gäller ju med andra konstformer och mat & dryck. För tio år sedan t.ex tyckte jag whisky smakade apa och var nåt man drack i nödfall om ingen annan alkohol fanns tillgänglig. Idag är jag en stor whiskygourmé. I matvärlden upptäcker man ju (som hobbykock :)) hela tiden nya kök, variationer och crossovers mm som är helt fantastiskt. En fördel också med att man uppskattar fler och fler genrer (och slutar uppskatta vissa) är att man mer eller mindre slutar att bry sig om genre och endast lyssnar till låtens och artistens kvalitéer oavsett genre.

Detta är helt grundat på mina egna erfarenheter och folk som lever omkring mig, jag har inget annat som kan backa upp mina argument så det inget som är vetenskapligt fastställt  :D
« Senast ändrad: 25.07.2012, 21:09:14 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det beror nog på vilken människa det är. Det är ju typ totalt vetenskapligt fastställt ( :D ) att kreativa människor är det på flera plan än bara det som är deras huvudintresse (t ex musik). Sen finns det ju "skittråkiga" människor (folk som inte har några kreativa intressen alls, återigen vetenskapligt bevisat) som lyssnar på enbart det de lyssnade på när de var 20.

Men det betyder ju inte att alla vetenskapliga människor är likadana :)

(Eller nåt.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen finns det ju "skittråkiga" människor (folk som inte har några kreativa intressen alls, återigen vetenskapligt bevisat) som lyssnar på enbart det de lyssnade på när de var 20.

Jag antar att "skittråkiga" också är den vetenskapliga termen för denna avart av männsikor  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp, eller Homo tristessus :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tråden handlar ju inte om detta men jag känner mig inte heller träffad drloop. Har hittat mycket musik efter 25 och blir fortfarande väldigt glad då jag stöter på något jag inte kände till, som jag kan uppskatta.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tråden handlar ju inte om detta

Sant, men trådens ämne väcker ju frågor så diskussionen känns ju relevant ändå. Trådar brukar kunna spåra ut mer än så här  :lol:

Jag försökte även ge några svar på Astis frågor i ett tidigare inlägg och ställde även en motfråga.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här hörde jag på radion i dag och tänkte faktiskt på den här tråden. Hur hade jag upplevt denna om jag hade hört den typ 1970? Jag är rätt så övertygad om att jag hade tyckt den var helcool - och i dag tycker jag den är just hel-cool. Frågan är då om jag bara gillar sådan musik som jag hade gillat om jag hade hört den 1970 eller finns det någon form av utveckling här? Jag har inget svar bara frågor - men det är en superskön låt som Karlstadsbandet har knåpat ihop.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... och nazi-liknade frontfigur.


Det här nya bandet slog igenom 2003.
I hela Göteborg?  ;)

Får du inte in P3 där uppe?  ;)

Du lyssnade ju inte på P3 och dom väl urtypen av ett sånt där hypat P3-band. Vet iofs inte heller hur man definierar "slå igenom". Krävs det att man är etta på svensktoppen och gästar Bingolotto så har dom nog fortfarande inte slagit igenom. Trots årets medverkan i Allsång på Skansen.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för alla intressanta inlägg!
"Nazi-liknande front-figur" måste jag erkänna var lite överdrivet och vårdslöst formulerat.
Men jag får faktiskt vissa associationer åt det hållet. Är väl gammal och fördomsfull....?  :) Har för mig att Alexander Bard ett tag hade en
liknande look. Tror iofs inte sångaren i Fibes oh Fibes har några andra avsikter än att försöka se cool ut...?
Musiken däremot kan jag inte säga något annat om än att jag tycker den är helt ointressant. Men det står för mig.
Var väl förhoppningsvis ute efter tips eller förslag som kunde ge mig en hint om varför de uppmärksammats så mycket....
Men som sagt - smaken är som baken, där det svårsmälta kan ha svårt att passera!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du kan då få till det med formuleringarna.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google