Har äntligen kommit till studion för att testa nya mikrofonen och preampen. Går oerhört vetenskapligt tillväga och börjar med en jämförelse mellan gamla och nya mikrofonen. Har alltså inte kopplat in den nya micpreampen.
För att det ska vara extra vetenskapligt får mikrofonerna byta plats med varandra i mixern så att båda har använt kanal 4 och 5 i mixern så att inte mixerstrippen skulle påverka resultatet till någons fördel.
Spelar in en del av sången i låten jag har på gång i en annan tråd - först med SP B1 (gömd till vänster) sen Röde NT1-A. Sen spelar jag in samma sångparti med den andra mikrofonen. Därefter byter de kanalstrip i mixern och jag sjunger in samma sak igen.

Jag uppfattade det som att de olika kanalstriparna inte skilde sig märkbart åt i ljudkvalitén. I wavefilen i länken har jag valt den andra inspelningen. Den är inspelad och sparad i stereo, 16 bitar 44.1 kHz wave. Har klippt upp filen så att jag först sjunger en rad i B1, sen samma rad i NT1-A, båda i samma spår i Cubase så där har de samma inställningar som varandra.
Mp3:a:
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/B1_Rode/Comparison_SP_B1_Rode_NT1-A.mp3[/mp3]
wave:
http://www.shivas.se/files/B1_Rode/Comparison_SP_B1_Rode_NT1-A.wavSå här ser bakgrundsbruset ut i en del av det gemensamma sångspåret, då kurvan är förstorad massor av gånger (shift+uppåtpil i Soundforge). Det är tystnadens kurvor man ser och sången är visuellt så förstärkt att den är helblå fyrkanter i bilden. Normalt ser tystnaden i spåret ut som ett rakt streck, oavsett vilken mikrofon som är den aktiva i inspelningen så därför har jag förstärkt det visuella, för att skillnaden ska framgå. Första halvan visar B1, andra halvan NT1-A så det ser ut som B1 levererar mer brus.

Men nu efteråt kom jag på hur ovetenskaplig jag varit. Jag har konsekvent använt olika mikrofonsladdar på mikrofonerna. B1:an har hela tiden haft sin gamla XLR-sladd (balanserad?) och Röde har hela tiden använt sin egen nya fina balanserade sladd som det står Röde på. Så ligger det till men här är i alla fall resultatet trots det. Är det en märkbar skillnad i ljudet mellan B1 och NT1-A på den här snabba sångtagningen? Det är frågan. Och låten nån av mokrofonerna subjektivt eller objektivt bättre? Vad tycker du och du och du?