Kontrollrummet

Tokai - På tivoli (version 2 lite fix och trix)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jaha vad ska herr Tokai hitta på nu då? Tivoli? Blir det det nåt crazy typ "Emily play"? Nä, vanlig hederlig pop blev det, tyvärr kanske.
Skrev texten först, hade vissa problem med att hitta melodi, kunde ha valt en helt annan än denna, men till slut måste man bestämma sig. Kanske blev det fel ändå?
Alltid varit fascinerad av tivoli ung som gammal, och kommer så att förbli, trots att Tivoli i Köpenhamn skippat dom gamla fina enarmade banditerna som man drog i med en... ja just det: arm. Numera är dom elektroniska, man trycker på en knapp och hoppas på det bästa. Skit, alltså. Tidigare kunde man med viss känsla styra resultaten med armen (eller så var det bara en illusion)
Ok, här kommer en låt om detta. Känns som färdig, men tror att det finns en hel del att ändra på inte minst sången som jag bara slängde upp

Instrument på detta är:
Bas
Trummor
Ett antal akustiska guror
Ett antal elektriska guror
Elpiano
Elorgel
Tamburin
Ljud från olika nöjesparker (freesound.org) - rekommenderas! Gratis inträde! Bra regga sig. Finns mycket annat också, bra kvalitetet (stereo)
Låttid: 4:14.

Text:
På tivoli
1.
Lustiga huset, lutande golv
Sockervadd och varmkorv

2.
I spegelsalen såg man lustig ut
vägen ut fann man till slut.

refr
Du fria nöjespark
man växte sig stark
på Tivoli
Man härjade och stod i
allt var toppen på Tivoli

stick

3.
Sen blev jag stor men sökte jag mig dit
med båt över sundet till Tivolit

4.
Rök och öronbedövande larm
när vi drar i banditens arm

refr

5.
När jag närmar mig ålderns höst
Tivoli får bli min tröst

6.
Blir nog yr av karusellen
suger förnöjt på mintkaramellen

refr
Du gamla nöjespark
man växte sig stark
på Tivoli
Man härjade och stod i
allt var toppen på Tivoli

Något ny version
. Lite mer reverb på sången
.- fixat hoppas jag intro och outro av tivoliljud
- Automiserad sången
 -Ja, det är väl allt.


« Senast ändrad: 29.07.2012, 14:25:24 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är alltid lika spännande att lyssna på något från dig. För det blir aldrig något som bara passerar utan alltid en låt som berör på något sätt så även denna.

Jag kan tycka att den travar lite på tomgång mot slutet  och att din lead borde upp något men det är de enda nitsen.

Hör att du kör med ett ljud som jag också har använt i en låt den där med berg- o dalbanan alla ljudeffekter gör sig bra i denna. Kul låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Du har ett unikt sound. Lite psykadelia typ tidig Pink Floyd eller For the Benifit of Mister Kite uppfattar jag det nog. Fina harmonier där refrängen bryter av snyggt. Arret (trummorna!) gillas. Kommer inte sticket för tidigt? Hur som helst originell, fin låt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Instämmer, det är alltid en upplevelse att ta del av dessa alster.

Totalt oväntat ämne, plus för det! Instrumentbädden tycker jag är kanon. Instämmer i att sticket kanske är lite tidigt, o en bit in i låten känns tyvärr (för man vill inte medge det) som att det börjar bli lite tomgång precis som Eddi påpekade. Jag kan inte riktigt säga vad du ska göra åt det, men jag skulle börja med att flytta sticket o göra något lite mer brytande med det.

Annars udda låt (på ett bra sätt) som jag gillar! Kanske KANSKE balanserar dina vocals lite för långt ut på gränsen till surhet men du kommer undan med det med din sköna pipa o stil!

Minipill: jag vill att tilvoliljudet på slutet fejdar in mjukare o tidigare i låten, nu känns det som att det blir en paus o sen ljudet.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag lyssnade på den här tidigare idag och har funnit att jag under kvällen gått och nynnat på den.. !!!
Häftigt !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul tema, och kul att höra instrumenten. Mycket i harmonierna upplever jag Beatlesk på ett gott sätt.
Kolla den ojämna volymen på körstämman vid 73 sek - låter ojämn och för hög en kort stund.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt bra poplåt med fina harmoniföljder!
Bra elgitarr- och trumljud. Lite för stark elgitarr på ett par ställen.
Sången kunde nog höjas en aning och kanske dubbas eller få mer reverb för
att öka på fylligheten...? Lite ojämna nivåer på sången.
Kunde tänka mig att bredda stereobilden något, den är ganska centrerad nu.
Vore kanske inte fel att låta cirkusljudet överlappa låten mer i början.
Är dock osäker på om det funkar eftersom dom har så olika tempo....
Originell och bra text!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eddi
Tjenare! Ja, funderar på att korta ner lite på slutet, ett (1) "gitarrsolo" räcker.
Kul att du gillar. Använder inte så ofta ljudeffekter men kan va skoj ibland. Bra ställe det där freesound.

equality
De jämförelser du nämner hade jag nog i åtanke, men det blev inte riktigt så ändå  tycker jag.
Harmisarna är lite skojiga. Versen tycks gå i D-dur men visar sig gå C-dur. Refrängen känns som G-dur med E-mollet som första ackord, men går också i C-dur.
Tycker också sticket kommer för tidigt. Men fann ingen annan plats. Låtens verser är indelade i tre åldersperioder: barndom, vuxenålder och (framtida)ålderdom. Efter vers 1-2 (barndom) och första refrängen ville jag rocka till det - som ett intro till vuxenåldern.
Att jag har ett unikt sound är jättekul att höra!

tigersoul
Mitt svar ang sticket är detsamma som till equality. Problemet är nog att delen fram till sticket kanske är för kort.  Möjligtvis lägga in akustisk version (utan trummor) en refräng mellan 1:a och 2:a versen?
Roligt att höra av sångpedagog (eller blivande) att man har en skön pipa.
Du rätt vad gäller slutet med tivoliljudet - ändå har jag flera gånger flyttat dem bak.

pxm
Hej! Kul att den fastnar! Tack för att du lyssnat!

MaxB
Tackar för lyssning och att du gillar! Ja instrumenten hörs, du menar kanske att man kan urskilja dem. Lite Beatles blir det alltid när stilen går åt pophållet. Ska kolla upp stället vid 73 s. Har nog varit lite slarvig överlag.

Asti
Stället där det blir lite mer ös blir det lite mer gitarrer, sångvolymen borde kanske höjas något. Borde automatisera den lite mer. Är inte förtjust i mycket reverb. I sista verserna är det nästan inget alls på sången men glömde dra upp den igen på efterföljande refrängen. Men lätt fixat. Kanske dubba vore en bra idé. Är faktiskt mer vanligt än man tror.
Har testat det sista du skriver, men som sagt olika tempo - och olika tonarter. Blev rörigt.
Kul att du gillar texten!

Sammantaget upplever jag det som att det största problemet med låten är arrangemanget som helhet. Så jag har nog en hel att se över.
Tack alla!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tivoliljudet kan du pitcha lätt till rätt tonart om du vill - har jag gjort tidigare - funkar bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Har varit på semester så jag har missat denna. Början med cirkusmusik och ljud gör att jag direkt associerar till The Queen (Brighton rock) men sedan tar likheterna slut då det blir en typisk Tokai tycker jag ... med allt vad det innebär :)
Underfundig med trevlig melodi och text. Bra ljud i elguran och bra nivåer i övrigt i mina lurar.
Sologuran vid 194 å framåt är lite lite närmare än resten - kan kanske flyttas bak lite.

Jag hör ett knäpp vid 11 (förstår att det är i cirkusljudet/filen) men går det få bort? Tycker att cirkusljuden kan få lite bättre övergångar i mixen.

Skön låt!
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltid lika skoj när det dyker upp 'nya' Tokai låtar..
Denna är inget undantag,underfundiga melodier och text.
Gillar sound oxo.
Fast jag måste erkänna att Tivoli och Cirkus aldrig varit någon fasination hos en annan.. ;)
Och ja Cirkusljuden skulle kunna styras upp lite,fast inte störs jag så mycket av det..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tivoliljudet kan du pitcha lätt till rätt tonart om du vill - har jag gjort tidigare - funkar bra.
Jo, det är ju klart förstås. Gjorde det med bl.a den ensamma gitarren i början när låten går upp ett tonsteg

Gurano

Ja, fan i mig. Precis som Brighton rock. Har inte lyssnat på Sheer heart attack på minst 20 år. Men kanske låg det där i bakhuvudet? En annan låt med nåt liknade är kanske Little egypt med Downliners sect. Fast det är nog mer typ Kiviks marknad.
Det är inte cirkusmusik utan tivolimusik, som är mekanisk (positiv o. dyl) En liten orkester högst upp på ett slags podium i ett tält spelar cirkusmusik - oftast live med grym precision.
Det stämmer väl att sologuran kan sänkas något.
Ska lyssna på knäppet, men tror att det är nåt naturligt, inte digitalt.
Och ja, ska försöka få musik och bakgrundsljud att glida in i varandra bättre.
Tack, roligt att låten uppskattas!

bjurte
Cirkusmusik är det som sagt inte...
Underfundig har väl blivit lite min nya stil. Jag kör vidare med det och text på svenska.

Det känns festligt att du tycker det är skoj med mina låtar.
Inte ens som barn har du gillat tivoli (och för den delen också cirkus)? Klart du har!
Jag bugar och bockar!
« Senast ändrad: 24.07.2012, 20:03:38 by Tokai »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Njae!!
Det skulle vara någon "snällare karusell" då som kunde locka,inte dom där fartmonsterna i allafall.. :D
Cirkus ?? Allri.. Var livrädd för clownerna som liten...och hästar som red runt-runt-runt-runt...  <_<
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det är ok bjurte, jag förstååår... :D

Hur som helst ny version uppe nu.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp jag tycker du har fått mer flyt i det hela nu - lite ordfattigt i verserna kanske men jag överlever :D
Skön låt
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Väldigt snyggt gitarrljud.

Gillar idén med tematiska låtar som befinner sig i ett sammanhang (har väl gjort någon sådan själv :)). Musik har annars en tendens att spelas upp fritt och okopplat till annat.

Bra ljud på sången också. :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eddi
"ordfattigt" - ja, jag är väl ingen Bob Dylan precis, men fler ord kräver fler toner i melodin, och det finns det inte. Bra att det flyter bättre.
Tack för att du gav dig tid att lyssna på detta alster en gång till!

1up
Antar du menar den första gitarren vad gäller gitarrljud. Ett Gibsonsound enligt Variax, Les Paul junior faktiskt. Helt rent. I vers 3-4 är det lite dist på den. Hade lite problem att spela in eftersom jag fick stämma om guran hela tiden, så jag spelade in ett ackord i taget.
"Musik har annars en tendens att spelas upp fritt och okopplat till annat." Inte för att jag riktigt förstår men tror att det är positivt för min låt.
Tack så hemskt mycket för lyssning och fina beröm


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt intro.. man blir förflyttad till tivolit direkt här!  :D

soft låt.. progg-pop tänker jag.. man kunde höra liknande typ av låtar på radion på 70-talet
snyggt arrat & sitter ihop utan märkbara sömmar

gott jobbat! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Udda ;) spännande oförutsägbara harmisar...like it och det blixtrar till då och då i synnerhet i sticket...
Men sångmelodierna önskar jag mer fristående linjer...( har jag sagt det förr ;) det skulle göra att låten (dina låtar) får en jämnare balans....

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det finns en gemensam nämnare tror jag i vad Eddi, Larsson och karl skriver, nämligen den svenska texten.
Vad gäller Eddi så är jag en nybörjare på detta med att skriva text på svenska, stryker mycket text, därav det något ordkarga.

Larssons reflektioner ang 70-talet har kanske med att göra att mycket musik då, proggen inte minst, sjöngs på svenska. Kanske har jag det lite omedvetet i bakhuvudet. Det görs ju mycket musik i dag på svenska men som jag tyvärr inte lyssnar så mycket på, t.ex Kent eller Bob Hund. Därför blir det nog lite Ulf Dageby över det hela.

Och karl, när jag gör svenska texter blir liksom sångmelodin låst vid texten. Har lite att göra att texten tillkommer först. Sen när jag försöker hitta en melodi till texten har jag problem med att ändra texten till melodin. Jag tror förstår vad du menar med fristående linjer.
Om jag tar vers 1 i låten så är väl sångmelodin rätt så ok, men sen i vers 2 är den likadan. Kan tänka mig att du vill ha en utveckling av sångmelodin där. Men eftersom jag upplevde harmonierna som inte direkt enkla trodde jag att en upprepning inte var av skada. Men du är ju mästare på läckra melodier som går ut och in mellan ackorden och bygger upp spännande saker, så det är kanske inte så konstigt att du tycker som du gör. Och tycker helt rätt.
Kanonbra feedback - nu har jag nåt att ta itu med!!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nivåerna är bättre nu, bra mix!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten