Forum > Demolåtar

Tokai - På tivoli (version 2 lite fix och trix)

<< < (2/5) > >>

MaxB:
Kul tema, och kul att höra instrumenten. Mycket i harmonierna upplever jag Beatlesk på ett gott sätt.
Kolla den ojämna volymen på körstämman vid 73 sek - låter ojämn och för hög en kort stund.

Asti:
Riktigt bra poplåt med fina harmoniföljder!
Bra elgitarr- och trumljud. Lite för stark elgitarr på ett par ställen.
Sången kunde nog höjas en aning och kanske dubbas eller få mer reverb för
att öka på fylligheten...? Lite ojämna nivåer på sången.
Kunde tänka mig att bredda stereobilden något, den är ganska centrerad nu.
Vore kanske inte fel att låta cirkusljudet överlappa låten mer i början.
Är dock osäker på om det funkar eftersom dom har så olika tempo....
Originell och bra text!
/Asti

Tokai:
Eddi
Tjenare! Ja, funderar på att korta ner lite på slutet, ett (1) "gitarrsolo" räcker.
Kul att du gillar. Använder inte så ofta ljudeffekter men kan va skoj ibland. Bra ställe det där freesound.

equality
De jämförelser du nämner hade jag nog i åtanke, men det blev inte riktigt så ändå  tycker jag.
Harmisarna är lite skojiga. Versen tycks gå i D-dur men visar sig gå C-dur. Refrängen känns som G-dur med E-mollet som första ackord, men går också i C-dur.
Tycker också sticket kommer för tidigt. Men fann ingen annan plats. Låtens verser är indelade i tre åldersperioder: barndom, vuxenålder och (framtida)ålderdom. Efter vers 1-2 (barndom) och första refrängen ville jag rocka till det - som ett intro till vuxenåldern.
Att jag har ett unikt sound är jättekul att höra!

tigersoul
Mitt svar ang sticket är detsamma som till equality. Problemet är nog att delen fram till sticket kanske är för kort.  Möjligtvis lägga in akustisk version (utan trummor) en refräng mellan 1:a och 2:a versen?
Roligt att höra av sångpedagog (eller blivande) att man har en skön pipa.
Du rätt vad gäller slutet med tivoliljudet - ändå har jag flera gånger flyttat dem bak.

pxm
Hej! Kul att den fastnar! Tack för att du lyssnat!

MaxB
Tackar för lyssning och att du gillar! Ja instrumenten hörs, du menar kanske att man kan urskilja dem. Lite Beatles blir det alltid när stilen går åt pophållet. Ska kolla upp stället vid 73 s. Har nog varit lite slarvig överlag.

Asti
Stället där det blir lite mer ös blir det lite mer gitarrer, sångvolymen borde kanske höjas något. Borde automatisera den lite mer. Är inte förtjust i mycket reverb. I sista verserna är det nästan inget alls på sången men glömde dra upp den igen på efterföljande refrängen. Men lätt fixat. Kanske dubba vore en bra idé. Är faktiskt mer vanligt än man tror.
Har testat det sista du skriver, men som sagt olika tempo - och olika tonarter. Blev rörigt.
Kul att du gillar texten!

Sammantaget upplever jag det som att det största problemet med låten är arrangemanget som helhet. Så jag har nog en hel att se över.
Tack alla!

Eddi:
Tivoliljudet kan du pitcha lätt till rätt tonart om du vill - har jag gjort tidigare - funkar bra.

Gurano:
Hejsan
Har varit på semester så jag har missat denna. Början med cirkusmusik och ljud gör att jag direkt associerar till The Queen (Brighton rock) men sedan tar likheterna slut då det blir en typisk Tokai tycker jag ... med allt vad det innebär :)
Underfundig med trevlig melodi och text. Bra ljud i elguran och bra nivåer i övrigt i mina lurar.
Sologuran vid 194 å framåt är lite lite närmare än resten - kan kanske flyttas bak lite.

Jag hör ett knäpp vid 11 (förstår att det är i cirkusljudet/filen) men går det få bort? Tycker att cirkusljuden kan få lite bättre övergångar i mixen.

Skön låt!
Gurano

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion