Forum > Demolåtar
Tokai - På tivoli (version 2 lite fix och trix)
Tokai:
Jaha vad ska herr Tokai hitta på nu då? Tivoli? Blir det det nåt crazy typ "Emily play"? Nä, vanlig hederlig pop blev det, tyvärr kanske.
Skrev texten först, hade vissa problem med att hitta melodi, kunde ha valt en helt annan än denna, men till slut måste man bestämma sig. Kanske blev det fel ändå?
Alltid varit fascinerad av tivoli ung som gammal, och kommer så att förbli, trots att Tivoli i Köpenhamn skippat dom gamla fina enarmade banditerna som man drog i med en... ja just det: arm. Numera är dom elektroniska, man trycker på en knapp och hoppas på det bästa. Skit, alltså. Tidigare kunde man med viss känsla styra resultaten med armen (eller så var det bara en illusion)
Ok, här kommer en låt om detta. Känns som färdig, men tror att det finns en hel del att ändra på inte minst sången som jag bara slängde upp
Instrument på detta är:
Bas
Trummor
Ett antal akustiska guror
Ett antal elektriska guror
Elpiano
Elorgel
Tamburin
Ljud från olika nöjesparker (freesound.org) - rekommenderas! Gratis inträde! Bra regga sig. Finns mycket annat också, bra kvalitetet (stereo)
Låttid: 4:14.
Text:
På tivoli
1.
Lustiga huset, lutande golv
Sockervadd och varmkorv
2.
I spegelsalen såg man lustig ut
vägen ut fann man till slut.
refr
Du fria nöjespark
man växte sig stark
på Tivoli
Man härjade och stod i
allt var toppen på Tivoli
stick
3.
Sen blev jag stor men sökte jag mig dit
med båt över sundet till Tivolit
4.
Rök och öronbedövande larm
när vi drar i banditens arm
refr
5.
När jag närmar mig ålderns höst
Tivoli får bli min tröst
6.
Blir nog yr av karusellen
suger förnöjt på mintkaramellen
refr
Du gamla nöjespark
man växte sig stark
på Tivoli
Man härjade och stod i
allt var toppen på Tivoli
Något ny version
. Lite mer reverb på sången
.- fixat hoppas jag intro och outro av tivoliljud
- Automiserad sången
-Ja, det är väl allt.
Eddi:
Det är alltid lika spännande att lyssna på något från dig. För det blir aldrig något som bara passerar utan alltid en låt som berör på något sätt så även denna.
Jag kan tycka att den travar lite på tomgång mot slutet och att din lead borde upp något men det är de enda nitsen.
Hör att du kör med ett ljud som jag också har använt i en låt den där med berg- o dalbanan alla ljudeffekter gör sig bra i denna. Kul låt.
equality:
Du har ett unikt sound. Lite psykadelia typ tidig Pink Floyd eller For the Benifit of Mister Kite uppfattar jag det nog. Fina harmonier där refrängen bryter av snyggt. Arret (trummorna!) gillas. Kommer inte sticket för tidigt? Hur som helst originell, fin låt.
tigersoul:
Instämmer, det är alltid en upplevelse att ta del av dessa alster.
Totalt oväntat ämne, plus för det! Instrumentbädden tycker jag är kanon. Instämmer i att sticket kanske är lite tidigt, o en bit in i låten känns tyvärr (för man vill inte medge det) som att det börjar bli lite tomgång precis som Eddi påpekade. Jag kan inte riktigt säga vad du ska göra åt det, men jag skulle börja med att flytta sticket o göra något lite mer brytande med det.
Annars udda låt (på ett bra sätt) som jag gillar! Kanske KANSKE balanserar dina vocals lite för långt ut på gränsen till surhet men du kommer undan med det med din sköna pipa o stil!
Minipill: jag vill att tilvoliljudet på slutet fejdar in mjukare o tidigare i låten, nu känns det som att det blir en paus o sen ljudet.
pxm:
Jag lyssnade på den här tidigare idag och har funnit att jag under kvällen gått och nynnat på den.. !!!
Häftigt !!!!
mvh
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida