Forum > Demolåtar
Tokai - På tivoli (version 2 lite fix och trix)
1up:
Väldigt snyggt gitarrljud.
Gillar idén med tematiska låtar som befinner sig i ett sammanhang (har väl gjort någon sådan själv :)). Musik har annars en tendens att spelas upp fritt och okopplat till annat.
Bra ljud på sången också. :)
Tokai:
Eddi
"ordfattigt" - ja, jag är väl ingen Bob Dylan precis, men fler ord kräver fler toner i melodin, och det finns det inte. Bra att det flyter bättre.
Tack för att du gav dig tid att lyssna på detta alster en gång till!
1up
Antar du menar den första gitarren vad gäller gitarrljud. Ett Gibsonsound enligt Variax, Les Paul junior faktiskt. Helt rent. I vers 3-4 är det lite dist på den. Hade lite problem att spela in eftersom jag fick stämma om guran hela tiden, så jag spelade in ett ackord i taget.
"Musik har annars en tendens att spelas upp fritt och okopplat till annat." Inte för att jag riktigt förstår men tror att det är positivt för min låt.
Tack så hemskt mycket för lyssning och fina beröm
Larsson:
skönt intro.. man blir förflyttad till tivolit direkt här! :D
soft låt.. progg-pop tänker jag.. man kunde höra liknande typ av låtar på radion på 70-talet
snyggt arrat & sitter ihop utan märkbara sömmar
gott jobbat! :)
karl:
Udda ;) spännande oförutsägbara harmisar...like it och det blixtrar till då och då i synnerhet i sticket...
Men sångmelodierna önskar jag mer fristående linjer...( har jag sagt det förr ;) det skulle göra att låten (dina låtar) får en jämnare balans....
Allt gott karl
Tokai:
Det finns en gemensam nämnare tror jag i vad Eddi, Larsson och karl skriver, nämligen den svenska texten.
Vad gäller Eddi så är jag en nybörjare på detta med att skriva text på svenska, stryker mycket text, därav det något ordkarga.
Larssons reflektioner ang 70-talet har kanske med att göra att mycket musik då, proggen inte minst, sjöngs på svenska. Kanske har jag det lite omedvetet i bakhuvudet. Det görs ju mycket musik i dag på svenska men som jag tyvärr inte lyssnar så mycket på, t.ex Kent eller Bob Hund. Därför blir det nog lite Ulf Dageby över det hela.
Och karl, när jag gör svenska texter blir liksom sångmelodin låst vid texten. Har lite att göra att texten tillkommer först. Sen när jag försöker hitta en melodi till texten har jag problem med att ändra texten till melodin. Jag tror förstår vad du menar med fristående linjer.
Om jag tar vers 1 i låten så är väl sångmelodin rätt så ok, men sen i vers 2 är den likadan. Kan tänka mig att du vill ha en utveckling av sångmelodin där. Men eftersom jag upplevde harmonierna som inte direkt enkla trodde jag att en upprepning inte var av skada. Men du är ju mästare på läckra melodier som går ut och in mellan ackorden och bygger upp spännande saker, så det är kanske inte så konstigt att du tycker som du gör. Och tycker helt rätt.
Kanonbra feedback - nu har jag nåt att ta itu med!!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida