Kontrollrummet

Eddi - Cover version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Halloj
Inspirerad av Bridebants Genesiscover så har jag gett mig på ett cover-project men till skillnad från honom så försöker jag använda det jag redan har i lådan.

Version2:

Märkligt att ingen har listat ut vilken artist och låt det är - nu lägger jag upp den nästan färdiga instrumentalen i alla fall - jag får inte till trumriderna som det ska vara just nu. Och jag har lånat in lite röst på några ställen som borde avslöja vad det är.
« Senast ändrad: 17.07.2012, 18:24:14 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Känner inte igen direkt vilken låt det är men visst är det något bekant som vilar över stycket.
Bra att göra en cover från den egna låtskatten! Finns mycket att hämta och vrida och vända på. Det låter bra "so far". Intressant att höra vad som kommer.
Stämmorna som möts vid 90-93 är fina i all enkelhet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
För långt intro - korta!
Snyggt när övriga instrument kommer in, bra ljud på alla maribas, djembes å vad de nu heter och trummorna
Låter som filmmusik till en storslagen cinemaskop multicolor film - Kameran flyger över ett mäktigt bergslandskap - Himalaya
Spännande!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Känner inte igen direkt vilken låt det är men visst är det något bekant som vilar över stycket.
Bra att göra en cover från den egna låtskatten! Finns mycket att hämta och vrida och vända på. Det låter bra "so far". Intressant att höra vad som kommer.
Stämmorna som möts vid 90-93 är fina i all enkelhet.
Tack för lyssning ja det är nåt bekant :D

För långt intro - korta!
Snyggt när övriga instrument kommer in, bra ljud på alla maribas, djembes å vad de nu heter och trummorna
Låter som filmmusik till en storslagen cinemaskop multicolor film - Kameran flyger över ett mäktigt bergslandskap - Himalaya
Spännande!
Introt är så långt i den riktiga låten (som inte är en av mina) och handlingen utspelar sig i Afrika men jag tänkte ändra till ett bibliotek på kul. Tack för lyssen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Version2:

Märkligt att ingen har listat ut vilken artist och låt det är - nu lägger jag upp den nästan färdiga instrumentalen i alla fall - jag får inte till trumriderna som det ska vara just nu. Och jag har lånat in lite röst på några ställen som borde avslöja vad det är.

Och jag har märkt att låten utgörs av rösten/rösterna till typ 85% Alltså egentligen inte så svår instrumentalt men oj vem vill sjunga?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :rolleyes: ok en liten ledtråd då:

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är ju den låten då, Liberian Girl. Riktigt bra ljud, särskilt på trummorna. Är de DFH?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju den låten då, Liberian Girl. Riktigt bra ljud, särskilt på trummorna. Är de DFH?
Jag tänkte sjunga Librarian girl för att skoja till det och ändra en del i texten men det var ju bara att lägga ner - det går liksom inte att sjunga ens i närheten av MJ kanske skulle Jonnerstone fixa det?

Som jag sa så är det bara ljud som jag redan hade i lådan och trummorna är tro det eller ej EZ Standard utom vissa pukslag som kommer in då och då och det är Groove Agent - rasslet på 3:an är från Latino.

Tack för lyssen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Girly

När jag hörde den ofullständiga versionen tidigare idag blev jag nästan lite  :wub:
Tänkte mig en dramatisk fortsättning kanske med sång à la Lisa Gerrard (Gladiator soundtracket)...
Åsså va det MJ du gjort en cover på  :o
Låten är väl ok men videon... uuuurk!!!
Själva covern är ju jättebra gjord  :D
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
När jag hörde den ofullständiga versionen tidigare idag blev jag nästan lite  :wub:
Tänkte mig en dramatisk fortsättning kanske med sång à la Lisa Gerrard (Gladiator soundtracket)...
Åsså va det MJ du gjort en cover på  :o
Låten är väl ok men videon... uuuurk!!!
Själva covern är ju jättebra gjord  :D
Du är för snäll :D Covern är ju egentligen rätt lätt att göra - någon har ju uppfunnit det redan - bara att apa efter - om man säger. Värre är det som sagt med MJ's voice - helt otrolig och oefterhärmlig i alla fall för mig - du får gärna göra ett försök - kanske skuille passa riktigt bra?
Men den här processen har verkligen gett mig nya vyer - jobbar på en nu som jag blivit inspirerad från Mr jackson av vi får väl se hur den urartar sig.
Stort tack för tyck Lena :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Fränt på någe vis.. hade aldrig kommit på MJ, tror inte ens jag hört den låten förut. Girly var inne på Lisa Gerrard, jag fick lite associationer till David Sylvian och gruppen Japan, och kanske även lite Depesh mot slutet :)

Frågan är om du verkligen ska vara trogen originalet vad gäller sången.. du kanske ska bryta upp det och göra mer fragmentariskt, som en remix, men med en helt annan typ av röst än MJ - eller göra en helt egen sång eller prat eller om du ska bygga vidare på att göra en instrumental... lite mer dynamik o variation bara.

Skulle vilja ha betydligt mer rum på trummorna/pukorna.. kanske ett hyfsat långt men ganska svagt hall-reverb?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har aldrig hört låten förr (tror jag) och jag gillade videon. Vilket persongalleri!
Igår då jag skulle somna hade jag av misstag ställt in mp3spelaren på en låt på repeat så istället för att slappna av och somna efter att ha hört din och sen Wernborgs nya med ebow gick din på repeat tills jag vaknade till nån gång inatt och stängde av mp3spelaren. Snacka om att jag nu har hört instrumental-versionen av Liberian girl många gånger - är nog hjärntvättad!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
hyfsat kul video - utom slutet då som var lite för uppenbart.
Men låten då. Den bakgrund du gjort är ju betydligt mer spännande och borde kunna gå att göra mycket mer av än själva låten. Åtminstone som den är på videon - vet inte om den finns i annan version.
Trummorna låter som sagt super!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fränt på någe vis.. hade aldrig kommit på MJ, tror inte ens jag hört den låten förut. Girly var inne på Lisa Gerrard, jag fick lite associationer till David Sylvian och gruppen Japan, och kanske även lite Depesh mot slutet :)

Frågan är om du verkligen ska vara trogen originalet vad gäller sången.. du kanske ska bryta upp det och göra mer fragmentariskt, som en remix, men med en helt annan typ av röst än MJ - eller göra en helt egen sång eller prat eller om du ska bygga vidare på att göra en instrumental... lite mer dynamik o variation bara.

Skulle vilja ha betydligt mer rum på trummorna/pukorna.. kanske ett hyfsat långt men ganska svagt hall-reverb?
Som jag ser det finns det tre varianter:
1. Någon försöker härma MJ
2. Clemens remixar och har sig
3. Vi låter den sakta dö på halvfärdiga :D

hyfsat kul video - utom slutet då som var lite för uppenbart.
Men låten då. Den bakgrund du gjort är ju betydligt mer spännande och borde kunna gå att göra mycket mer av än själva låten. Åtminstone som den är på videon - vet inte om den finns i annan version.
Trummorna låter som sagt super!
Jag har som sagt blivit inspirerad av hur låten gjorts rent tekniskt och har påbörjat ett annat projekt som påminner om sättet att bygga upp en låt på - helt nytt för mig. Så den går jag vidare med men tack för förslag och lyssning Stefan (kul att EZ Standard för en gångs skull fått lite god kritik)

Jag har aldrig hört låten förr (tror jag) och jag gillade videon. Vilket persongalleri!
Igår då jag skulle somna hade jag av misstag ställt in mp3spelaren på en låt på repeat så istället för att slappna av och somna efter att ha hört din och sen Wernborgs nya med ebow gick din på repeat tills jag vaknade till nån gång inatt och stängde av mp3spelaren. Snacka om att jag nu har hört instrumental-versionen av Liberian girl många gånger - är nog hjärntvättad!  :P
Jag gillade också videon gjord med glimten i ögat. Knske ett skönt arr att sova till :P

Vi hade tänkt gå på grönan i dag men det åskar och blixtar och regnet öser ner. Hm. nån låttitel i den meningen va.....
« Senast ändrad: 18.07.2012, 13:39:59 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Girly

Du är för snäll :D Covern är ju egentligen rätt lätt att göra - någon har ju uppfunnit det redan - bara att apa efter - om man säger. Värre är det som sagt med MJ's voice - helt otrolig och oefterhärmlig i alla fall för mig - du får gärna göra ett försök - kanske skuille passa riktigt bra?
Men den här processen har verkligen gett mig nya vyer - jobbar på en nu som jag blivit inspirerad från Mr jackson av vi får väl se hur den urartar sig.
Stort tack för tyck Lena :D

...he, he... jag har ingen 'susp' att klämma på för att låta så där 'ihhh' :P
...men behöver du kör till refrängen så kanske jag kan vara till hjälp...
Lycka till  :)
Och videon är fortfarande ett lysande exempel på överspelad, onaturlig tillgjordhet = urrrk!!!  :lol:
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg bakgrund! Har dock aldrig hört låten!
Fin ljudbild.
/Asti t.f. O(er)hörd
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...men behöver du kör till refrängen så kanske jag kan vara till hjälp...
Och videon är fortfarande ett lysande exempel på överspelad, onaturlig tillgjordhet = urrrk!!!  :lol:

På rad ett svarar vi: Toppen
På rad två svarar vi: "ja och samtidigt med glimten i ögat" -> skönt!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Librarian Girl . . .
You Came And You Changed
My World
A Book So Brand New
Librarian Girl . . .
You Came And You Changed
Me Girl
A Reading So True

Librarian Girl
You Know That You Came
And You Changed My World,
Just Like In The Novels,
With Two Lovers in Chapter Three
And it reads . . .
"Do I Love thee?"
He says as she's behind shelf Hcl . . .
"I Love You, Librarian Girl"


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Librarian Girl . . .
You Came And You Changed
My World
A Book So Brand New
Librarian Girl . . .
You Came And You Changed
Me Girl
A Reading So True

Librarian Girl
You Know That You Came
And You Changed My World,
Just Like In The Novels,
With Two Lovers in Chapter Three
And it reads . . .
"Do I Love thee?"
He says as she's behind shelf Hcl . . .
"I Love You, Librarian Girl"
:lol: precis så jag tänkte

Edit: Fast det här var betydligt bättre "behind shelf Hcl" haha
« Senast ändrad: 18.07.2012, 23:00:14 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Filmiskt! :) Det här liknar ju inte det vi brukar få höra från dig , Eddi! Kul med lite omväxling. :) Förhoppningsvis kan man "väva samman" sina utsvävningar till något eget så småningom... Det här låter vackert och välgjort! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja det där var välpolerat. Som ett filmscore till nån, tja 80 tal rulle  :D
Inte en gura så långt örat ser? Inte ens jag som hatar EZ soundet kan påstå annat än att detta lät bra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist