Kontrollrummet

Gjorde en "pxm" idag...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag gjorde en frän "pxm" idag. Ett internationellt cyberband ska sättas ihop och medlemmarna gallras. Genren är Fusion.
Jag blev, litet oväntat, inbjuden att försöka, trots att de hört mitt oväsen jag gör.... :o
Fick till uppgift att skicka in mitt solo till en bakgrund av keyboard, bas och trummor.
Ingen tonart och ingen bmp. Ganska snabbt stod det klart att de visste vad de gjorde, allt var korrekt och de höll
bmp och tonart. Nu var det en vanlig moll det var frågan om. Allt var helt genremässigt korrekt samtidigt som det var eget. :P

 För att få det låta fusion brukar man låta pentorna sluta på 4:an, ha litet häng på just den tonen.
Jag är ingen penta spelare, tycker att det är svårt att växla pentor för att få komplicerade melodier och riff och långa licks..
mollpentan från fjärde hade här blivit mollpenta #6 att bygga vidare från.Då har jag ytterligare tre pentor att växla mellan för att få det låta. I fusion spelar man nästan aldrig i enbart en penta. Det brukar vara väldigt snabba komplicerade grejjor de spelar med pentorna tycker jag. Jag har en kompis som tycker det låter lätt och bra som kan sitta och lira efter typ Scoefield
påen gång han hör honom. Det kan inte jag, även om jag också lyssnar och gillar det. Jag har lättare för andra skalor.

Så jag tog till de klassiska tricken jag tjatat om i mina trådar,väsentligt-undvik vanlig dur och moll skala som solist i Jazz Fusion;

Vad jag gjorde var att spela i Dorisk Bebop skala från 4:e tonen istället och Lydisk skala från 5:e.
Det fungerade utmärkt och lät bra, verkligen Fusion.
 Men ingen Fusion utan Mixolydisk så jag spelade Mixolydisk Bebop från 7:an. Allt detta medans de höll sig till sin moll tonart
.
Trummorna började med en 4/4 takt som ganska snart var borta och trummslagen kom typ sporadiskt i improvisation men höll
bmp.Ibland 16-delar, ibland baktakt, ofta en åttondel innan markeringen när det var 4/4 i början eller t o m ännu tidigare.
Som i typ jazz eller jazzig blues.
Vad jag gjorde var att räkna takten och följa groovet så att jag började "rätt" varje gång jag började på min melodi trots avsaknaden av egentlig takt,
Melodin byggde jag ut och improviserade efter så länge det gick tills allt bara försvann ut i ett avancerat jam.
Det blev en härlig impro med mening och tema...
Om du inte vet vad du skall spela och bara går "noodeling" (noodle=spelar random toner inom skalorna letandes efter något att spela) så gör det lekandes med olika rythm som stämmer med groovet. Det gjorde jag när det blev för svårt.. :)fast jag lät vissa markeringar, bas riff och ackord gå ospelade förbi mig för det stämde så bra in i groovet att göra just så. Trots det blev det ett koncentrerat solo och liksom solon från de andra också litet här och var..

Jag är glad för det blev så bra med  min spelstil ihop med deras liksom, jag är ju annars litet vilsen och gör en massa konstigt
oväsen och får det inte att låta "rätt". Men ihop med dessa satt det på en gång !!!!! Och det lät som jag ville och det var jättekul att spela. Gick riktigt lätt faktiskt. Kunde lira allt jag ville och kompilicera det riktigt ordentligt och det fungerade...
Trummorna och bakgrunden var liksom adaptiv till allt jag fick för mig att spela..

Vet inte om de tar min fil och jag får vara med (troligtvis inte..men..) men en sak lärde jag mig - träna rätt från grunden och lär rätt teori så du vet vad du gör och förstår, även om du får obegriplig musik att spela till och ingen förstår vad du säger. Även om dina inspelningar låter skit och inte fungerar så tro på grunden och se allt som träning , övning och erfarenhet. Fast det kanske känns som om du står still och det inte händer något. För helt plötsligt finns de där, de som gjort samma sak fast med sitt instruments inriktning och som lyssnar på samma musik och idoler som du själv gör. Låt alla göra just sin egen grejj i jammet, och enbart sköta sitt eget instrument med självförtroende och tilllit till teorin samt genre clicheer´. Först då kan man börja bryta mot dem och göra det på ett sätt som låter spännande och bra. Men att komma ihåg-man gjorde det inte ensam-alla behövdes i jammet på sitt eget  unika sätt...utan dem hade det aldrig låtit så bra och man hade inte upplevt sådant flow och skaparglädje i ögonblicket. Jag blev lycklig !!!!

Får tacka er på forumet för rådet att ha en melodi, ett lick att bygga ifrån och att återkomma till. Även om jag också följde Lois Armstrong´s advice " Never play the same thing the same way twice." ;)

Det var det svåraste jag någonsin gjort men troligtvis också mitt bästa någonsin i musikväg. Men jag var ju inte ensam. Känns konstigt med sådan känsla över nätet.

Hade en vecka på mig och tänkte följa erat råd om att spela in sig på kompet innan och ligga litet före. Men det gick så lätt ,fast det var jättesvårt och jag kan aldrig sätta det på samma sätt om jag lär mig det så.....det blev mer som i en live jam session. Var lugn och glasklar liksom och kände på mig vad som var på gång i musiken i a f. Annars har jag svårt med koncentration (p g a ADHD tyvärr.) men nu var det inga som helst problem.

Nu skall jag öva på melodin till "hemma"projektet som också är ovanligt kul och ovanligt lärorikt. :)
Får kommentarer hela tiden och med goda råd. Också det är musik som ligger mig nära fast jag
är inte lika bra på att spela den. Använde det goda rådet jag fick av min projekt kompanjon
och tittate till melodin för att se om jag kunde hitta något till solot.

Ha det gott alla och spela mera !!!  :P

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Kul PXM har gjort en PXM - det säger rätt mycket tycker jag - lycka till med helheten då någon annan mixar antar jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Yes-jag fick vara med !!!! :D
Ett album planeras i bästa fusion stil...... :wub:
Jättekul !!!
Så jag blir busy snart och får spela... :)

Fränt !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/