PUH!!

Jag trodde jag hade någorlunda grunder i harmoniläran *skrattar* märker ju direkt att det finns luckor.
Till att börja med en förklaring. Jag är ofta lat när jag skriver steganalys (romerska systemet). Jag skriver inte ut moll-ackord om det är det naturliga moll-ackordet. Te.x II i c-dur är ju Dm naturligt, varav jag bara skriver II och inte IIm som jag egentligen borde. Vidare förtydligar jag istället ett variant-ackord, te.x E i c-dur ska ju vara moll eg, det betecknar jag IIImaj och det ska väl eg bara skrivas ner som just III. Det är tydligt för mig, mindre tydligt för andra. Det skapade nog en del förvirring, my apologies. Ska försöka lägga av med den där lättjan.
Till låten. Man kan kanske analyser ackordföljden på olika sätt, men i mitt huvud, det jag avsåg, ser det ut så här:
Låten går i E-Dur (vet inte vart E-moll kom in i bilden)
Vers:
Ackord: E F#m B
Steganalys: I IIm V
Funktionsanalys: T Sp D
Refräng/Stick:
Ackord: F# B
Steganalys: II V (om man inte byter även i steganalysen till nya tonarten o då får: I IV, gör man det?)
Funktionsanalys: DD D
Nedgången:
Ackord: B A E F# F#m E
Steganalys: V IV I II IIm I
Funktionsanalys: D S T DD Sp T
Jag anser mig därmed ha modulerat vid det första F# dur ackordet, vart jag däremot har modulerat tillbaka till E är jag inte helt hundra på, det känns inte som det sker förrän F#m ackordet då det är första punkten som återgång till E känns som att E är tonikan. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så där har vi min syn på det. Det kanske även kan tolkas som en niotonsskala med A som tonika, men rent spontant känns Eddi's lösning som den korrekta, iaf om vi utgår från hur jag själv tänkte i harmonierna.
En liten fråga ni som verkar ha stenkoll på funktionsanalyse. När man modulerar, fortsätter man ALLTID att utgå från den ursprungliga tonikan inom funktionsanalysen? Även om jag låt säga modulerar så långt bort att det blir jäkligt krångliga funktionsnamn? Jag har ingen aning hur det är med denna saken inom steganalys, det kanske pxm kan assistera med ett svar på

Jag har haft tydligheten i egen notering att hoppa över till den nya tonarten i min steganalys för att "veta vad jag håller på med" men är detta korrekt tro?
Där fick vi sannerligen ett rejält teoripass.