Kontrollrummet

MaxB - Munspel i 2nd position och orgel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var ute och seglade idag med Eddi och hans trevliga dotter. Vi tog oss en stund med gitarr och munspel och jag ville testa vad jag trodde musikteorin kallar tredje position då man spelar bluesmunspel. Det är där man ska hålla till om man spelar i moll med ett dur-munspel.
Jag trodde jag hittat var tredje position är men HM förklarade i ett PM något annat, som jag inte får till. Är det nån annan som också kan förklara den här teorin? En del av er vet hur dålig jag är på teorin, vill bara spela och lyssna mig fram. Men om teorin överensstämmer med vad jag kommer fram till känns teorin okej.  B)  :lol:

20120723 - Har ikväll plockat fram några raka trumloopar som ska ge mig stöd då jag försöker lära mig grunderna i reggae. Vill ju få det att gunga då orgeln och basen kommer med.
- Har lagt om leadstämman med "the final" text (ska senare ändra körerna så de sjunger rätt hela vägen)
- Har lagt två enkla raka kompgitarrer som spelar på ett - å - två - å - tre - å -  fyr - å
- Mutat basen
- Mutat orgeln efter introt som jag gillar   B)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_FlyWithMe_120723.mp3[/mp3]
Första position: Man spelar i D-dur med ett D-munspel
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?
« Senast ändrad: 24.07.2012, 23:11:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
du verkar hittat rätt position
det låter gott om munspelet.. skön dist åxo
spelar du genom stärkare?

 ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spelar inte genom stärkare utan använder gratis-pluggen Guitarrig (tror jag den heter) som Wernborg tipsade om, i sin senaste livfulla inspelning. Till munspels-mikrofonen använder jag nån distad preset. Och mikrofonen är min gamla Philips-kolkornsmikrofon.

« Senast ändrad: 15.07.2012, 04:54:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med det här arret blev den ju inte ens snarlik den vi pratade om och det var väl bra det. Nu vart det mer som en jazzig 70-talare av en 60-talsblues typ. Vet inte riktigt om jag gillar liret på munspel i tredjeposition om det nu är så eller så är det kolkornsmikrofonen som får det hela att låta lite för slitet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?

Du spelar F#m = Adur i inspelningen...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?
Du spelar F#m = Adur i inspelningen...

Ja, jag spelar i F#m och har även en sväng med A-dur. Den väsentliga grundfrågan här är om jag har ett D-munspel -> vilken tonart spelar man i, då man spelar i tredje position?

Har du svaret på det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har absolut ingen kunskap om munspel, men det är ett coolt sound som jag gillar ;)

Har faktiskt ett munspel ligger som jag aldrig använt mig av, svårt att lära sig?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Från eng wiki:
The first three positions cover the vast majority of harmonica playing, and these positions have names as well as numbers. They are:

    1st position (or "straight harp"): Ionian mode. Playing the harmonica as it was intended, in its main major key. On a diatonic, starting note is hole 1 blow. On a C-chromatic, starting hole is the same, resulting in C major scale. This is the main position used for playing folk music on the harmonica.
    2nd position (or "cross harp"): Mixolydian mode. Playing the harmonica in a key a fifth above its intended key. Playing just the unbended notes, this position gives the mixolydian scale between 2 draw and 6 blow. However, bending the 3 draw allows the player to play a minor third (or a blue third), allowing a player to use a C harmonica to play in G mixolydian or G minor. Blues players can also play a tritone in this position by bending the 4 draw. See a more extensive discussion of this position at the article on blues harp. On a diatonic, starting note is hole 2 draw or hole 3 blow. On a C-chromatic, starting hole is hole 3 blow, resulting in G major with a flatted 7th.
    3rd position (or "double cross harp" or "slant harp"): Dorian mode. Playing the harmonica a full tone above its intended key. This gives a dorian scale between 4 draw and 8 draw, though once again bends and overblows give players a variety of options. Blues players can achieve a tritone by bending the 6 draw. On a diatonic, starting hole is hole 1 draw. On a C-chromatic, starting hole is hole 1 draw, resulting in D-minor with a raised 6th. This is the traditional way of playing Blues on Chromatic.

The terminology for other positions is slightly more varied. It is possible, of course, to play in any of the modes and, using overblows and bends, it is possible to play in all 12 keys on a single diatonic harmonica, though this is very rarely done on a diatonic. Even if a player is capable of playing multiple keys on a single harmonica, they will usually switch harmonicas for different songs, choosing the right "position" for the right song so as to achieve the best sound. Even when the same notes can be achieved on different harmonicas, choosing the different harmonicas will offer a variety of options as to slides, bends, and breathing patterns which will allow the player to create a different sound overall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med det här arret blev den ju inte ens snarlik den vi pratade om och det var väl bra det. Nu vart det mer som en jazzig 70-talare av en 60-talsblues typ. Vet inte riktigt om jag gillar liret på munspel i tredjeposition om det nu är så eller så är det kolkornsmikrofonen som får det hela att låta lite för slitet.

Det är nog guitar suite som ger det smutsiga distade ljudet men jag hoppas kolkornsmikrofonen också hjälper till med det.  :P Så det gillas inte om det är det?
Det öppnar en ny munspelsvärld för mig. Vill låta som de gamla smutsiga munspelsgubbarna som man bland annat kan höra på gamla inspelningar med bluesmunspel.

Har absolut ingen kunskap om munspel, men det är ett coolt sound som jag gillar ;)
Har faktiskt ett munspel ligger som jag aldrig använt mig av, svårt att lära sig?

Vet inte, det finns en hel del info och lärorika klipp på youtube. Vad är det för tonart i ditt spel?

Från eng wiki:
The first three positions cover the vast majority of harmonica playing, and these positions have names as well as numbers.

2nd position (or "cross harp"): Playing the harmonica in a key a fifth above its intended key...
3rd position (or "double cross harp" or "slant harp"): Playing the harmonica a full tone above its intended key.

Det är här jag ruttnar på teorin. Alldeles för många ord jag inte förstår. Det är såna här grejer pxm pratar om, då jag går och gömmer mig bakom en gitarr eller ett munspel och spelar istället.  :(

Vad säger den där texten om:
2nd position - om jag har ett D-munspel? Vilken tonart ska jag spela i enligt texten?
3rd position - om jag har ett D-munspel? Vilken tonart ska jag spela i enligt texten?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P

C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P
C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?

Första position innebär att du får ett C-durackord när du blåser ut. Första tonen C hittar du då du blåser ut. Håll munspelet så att du har det lägsta tonerna till vänster (som du håller pianot i handen :lol:). Så har min pappa alltid spelat munspel. Han lärde även mig att spela på det sättet, då jag var liten men han spelade aldrig blues så han lärde sig aldrig 2nd position. Nu är han för gammal för att lära sig eller för att förstå vad jag menar med att spela blues i 2nd position.

Andra position innebär att du får ett G-durackord när du suger in. Så är det på ett bluesmunspel i alla fall. En ton, då man suger in, är annorlunda stämd mot ett "vanligt" munspel för att det ska bli ett rent ackord. I 2nd position kan man öva och lära sig att böja toner då man suger in. Det är en viktig del av tekniken med blues på munspel. Finns många tips på youtube. En gubbe jag gillar är Adam Gussow. Han kan spela och lära ut och gillar att snacka men är samtidigt ganska intressant att lyssna på.

Länk till youtube: Adam Gussow
« Senast ändrad: 15.07.2012, 14:09:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?
Du spelar F#m = Adur i inspelningen...

Ja, jag spelar i F#m och har även en sväng med A-dur. Den väsentliga grundfrågan här är om jag har ett D-munspel -> vilken tonart spelar man i, då man spelar i tredje position?

Har du svaret på det?

...du spelar en "dorisk" skala i E, dvs E-moll med höjd sext. Jämfört med vanliga Emoll-skalan spelar du C# istf  C.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Em, det sa Harmonica Mike också - det innebär med andra ord att jag inte fattat nånting, jag som trodde jag var på gång att utvecklas...  :huh:
Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar. Spelar jag i fjärde position då?  :o

Nåja, det är kul att spela, oavsett vad teorin säger!  :P

Och jag har nyligen skruvat på svajarmen, på min Rustocaster (en billig Stratocasterkopia, från Rusta som efter många år fortfarande är superskön att spela på). Har inte spelat med svajarm tidigare men vill lära mig det också.
« Senast ändrad: 15.07.2012, 14:21:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P
C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?

Första position innebär att du får ett C-durackord när du blåser ut. Första tonen C hittar du då du blåser ut. Håll munspelet så att du har det lägsta tonerna till vänster (som du håller pianot i handen :lol:). Så har min pappa alltid spelat munspel. Han lärde även mig att spela på det sättet, då jag var liten men han spelade aldrig blues så han lärde sig aldrig 2nd position. Nu är han för gammal för att lära sig eller för att förstå vad jag menar med att spela blues i 2nd position.

Andra position innebär att du får ett G-durackord när du suger in. Så är det på ett bluesmunspel i alla fall. En ton, då man suger in, är annorlunda stämd mot ett "vanligt" munspel för att det ska bli ett rent ackord. I 2nd position kan man öva och lära sig att böja toner då man suger in. Det är en viktig del av tekniken med blues på munspel. Finns många tips på youtube. En gubbe jag gillar är Adam Gussow. Han kan spela och lära ut och gillar att snacka men är samtidigt ganska intressant att lyssna på.

Länk till youtube: Adam Gussow

Tror bestämt jag får damma av det där jäkla munspelet o ge det en match låter ju lite spännande det här ;) Vad tusan mickar man munspel med för övrigt, SDC är väl det första jag tänker mig...
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar. Spelar jag i fjärde position då?  :o



De e klart att det låter bra i F#m, då det är samma sak som A-dur (vilket också HasseFX nämner ovan), dvs du spelar i 2:a position.  :)
« Senast ändrad: 15.07.2012, 15:18:23 by jonnerstone »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Att välja rätt bluesspel är väl bara att ta en kvint nedåt. Till E-durblues ett A-spel, till D-blues ett G-spel etc.  Låter bra. Fint ljud och lir.  
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar.

När du utgår från F# får du en Frygisk skala ... "Flamenco-moll" :) Alla toner är i F#moll-skalan utom ton 2, som är ett G istf för G#!

Samma ton gör att A-dur-skalan du får inte är "äkta" A-dur utan en A7-skala, dvs med en 7a (G) istf maj7 (G#)... Men A7-skalan är ju mycket mer blues än rena A-dur, som låter glad visa :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Länk till Adam Gussow på youtube
Tror bestämt jag får damma av det där jäkla munspelet o ge det en match låter ju lite spännande det här ;) Vad tusan mickar man munspel med för övrigt, SDC är väl det första jag tänker mig...

Jag vet inte vad SDC är men vad som helst går nog bra. Lite dist passar bra och eq:a upp basen lite och ta bort diskant är några idéer. Men till och börja med behövs bara ett munspel och lite tid.
Adam Gussow kan spela och kan lära ut och han gillar att snacka. Är egentligen helt insane och sane på samma gång och ganska kul samtidigt. Här är en quick'n'dirty-video  :lol:



De e klart att det låter bra i F#m, då det är samma sak som A-dur (vilket också HasseFX nämner ovan), dvs du spelar i 2:a position.  :)

Saved my day! Kortfattat så jag förstår. Det passar in på den smala teoretiska stig jag vandrar på.

Att välja rätt bluesspel är väl bara att ta en kvint nedåt. Till E-durblues ett A-spel, till D-blues ett G-spel etc.  Låter bra. Fint ljud och lir. 

Japp, så långt har jag kommit hittills. Tack för bra och fint!

Kan nån förklara vad jag gör, då jag har ett D-munspel och spelar i F#m och tycker att massor av toner fungerar.

När du utgår från F# får du en Frygisk skala ... "Flamenco-moll" :) Alla toner är i F#moll-skalan utom ton 2, som är ett G istf för G#!

Samma ton gör att A-dur-skalan du får inte är "äkta" A-dur utan en A7-skala, dvs med en 7a (G) istf maj7 (G#)... Men A7-skalan är ju mycket mer blues än rena A-dur, som låter glad visa :P

Japp, Jonnerstone förklarade med enkla termer (som jag förstår) och med din fördjupning så är jag på banan igen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra lektion det där nu kan jag med spela munspel :D
Har inte testat än men det såg ju lätt ut :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Japp, Jonnerstone förklarade med enkla termer (som jag förstår) och med din fördjupning så är jag på banan igen.

Gott :)




Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gick en munspelskurs för något år sedan och skulle lära mig
spela blues tänkte jag, men insåg rätt snart att det tar lång tid!
Öva, öva och åter öva är det som gäller för att få in tekniken och
jag hör att du har definitivt kommit en bit längre än mig på den vägen!  :)
/Asti t.f. akterseglad
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra lektion det där nu kan jag med spela munspel :D
Har inte testat än men det såg ju lätt ut :lol:

Pay attention - dash! Så där ja, lätt som en plätt!    :P

HasseFX, bananerna är slut. Vinet likaså. Och värst av allt, semestern är slut!

Jag gick en munspelskurs för något år sedan och skulle lära mig
spela blues tänkte jag, men insåg rätt snart att det tar lång tid!
Öva, öva och åter öva är det som gäller för att få in tekniken och
jag hör att du har definitivt kommit en bit längre än mig på den vägen!  :)
/Asti t.f. akterseglad

Bara att ta upp det igen!
« Senast ändrad: 15.07.2012, 20:36:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Andra position:  Man spelar i A-dur med ett D-munspel (det vanligaste då man spelar blues)
Tredje position: Jag trodde att det är man då spelar i F#m med ett D-munspel (det jag gör på den här inspelningen från lördagskvällen) men om jag minns rätt sa HM att man spelar i Em med ett D-munspel men jag tyckte jag hittade flest passande toner i F#m. Nån som vet hur det egentligen ligger till?
Du spelar F#m = Adur i inspelningen...

Ja, jag spelar i F#m och har även en sväng med A-dur. Den väsentliga grundfrågan här är om jag har ett D-munspel -> vilken tonart spelar man i, då man spelar i tredje position?

Har du svaret på det?

Det har jag redan svarat på Max,Em och inget annat.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det har jag redan svarat på Max,Em och inget annat.

Jag vet. Men jag ville inte tro dig, eftersom jag trodde jag kommit på något själv.
Men allt jag kom på, var en variant på 2nd position.
« Senast ändrad: 15.07.2012, 20:36:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Med det här arret blev den ju inte ens snarlik den vi pratade om och det var väl bra det. Nu vart det mer som en jazzig 70-talare av en 60-talsblues typ. Vet inte riktigt om jag gillar liret på munspel i tredjeposition om det nu är så eller så är det kolkornsmikrofonen som får det hela att låta lite för slitet.

Det är nog guitar suite som ger det smutsiga distade ljudet men jag hoppas kolkornsmikrofonen också hjälper till med det.  :P Så det gillas inte om det är det?
Det öppnar en ny munspelsvärld för mig. Vill låta som de gamla smutsiga munspelsgubbarna som man bland annat kan höra på gamla inspelningar med bluesmunspel.

Har absolut ingen kunskap om munspel, men det är ett coolt sound som jag gillar ;)
Har faktiskt ett munspel ligger som jag aldrig använt mig av, svårt att lära sig?

Vet inte, det finns en hel del info och lärorika klipp på youtube. Vad är det för tonart i ditt spel?

Från eng wiki:
The first three positions cover the vast majority of harmonica playing, and these positions have names as well as numbers.

2nd position (or "cross harp"): Playing the harmonica in a key a fifth above its intended key...
3rd position (or "double cross harp" or "slant harp"): Playing the harmonica a full tone above its intended key.

Det är här jag ruttnar på teorin. Alldeles för många ord jag inte förstår. Det är såna här grejer pxm pratar om, då jag går och gömmer mig bakom en gitarr eller ett munspel och spelar istället.  :(

Vad säger den där texten om:
2nd position - om jag har ett D-munspel? Vilken tonart ska jag spela i enligt texten?
3rd position - om jag har ett D-munspel? Vilken tonart ska jag spela i enligt texten?

A på första,vanligt krossar dvs..blues
Em på fråga två dvs..Third position..Jag gör ett klarläggande spelmässigt då jag når civilisationen..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja dom tonerna vill jag ha - orkar inte plocka fram dem själv nu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för videon den ska jag kika på.

SDC = Small Diaphragm Condenser, småmembranig konding-mic mao.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för videon den ska jag kika på.

SDC = Small Diaphragm Condenser, småmembranig konding-mic mao.

Okej, jag tror det är gott nog med en valfri dynamisk mik och smutsa till ljudet så att det låter 50-tal eller 60-tal. Sen finns det förstås speciella munspelsmikrofoner men det är overkill för mig.

Fixa ljudet med eq och dist. Harmonica Mike har på KR tidigare givit exempel på hur han skruvar till ljudet i signalkedjan efter mikrofonen, för att få ett smutsigt sound. Och lyssnar du på videon, hör du att det i första hand inte har med mikrofon att göra, utan "övning ger färdighet", så att det låter bra. Senare kan man tänka på val av mikrofon.
« Senast ändrad: 16.07.2012, 13:10:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du har säkerligen rätt. Jag har förmågan att börja i fel ände med saker och ting :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fattar inte vad du gör med munspelet, men det låter väldigt bra och "bluesigt"  ;)  Tror också på Em även om F#m bör funka nästan lika bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fattar inte vad du gör med munspelet, men det låter väldigt bra och "bluesigt"  ;)  Tror också på Em även om F#m bör funka nästan lika bra!

Datorn går på knäna med den mjukvarudisten!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gjort lite ändringar till en ny version med ett riktigt orgelbad och en hittepåtext.
Låten badar i orgelljud jag tycket påminner om orgelljud jag hört från Jon Lord.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Fissm_harmonica_20120715.mp3[/mp3]

Vet ännu inte om jag ska göra det här seriöst? Eller är det redan seriöst?
« Senast ändrad: 17.07.2012, 00:18:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Reffen är ju strålande!
Versen är lite tvehågsen - sången är reggey, orgeln struttar omkring .. vet inte vad den vill vara
Skippa "struttorgeln" , låt den spela reggey-drag och förstärk reggeykänslan i versen så har du en hit pg.
mina fem
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gjort lite ändringar till en ny version med ett riktigt orgelbad och en hittepåtext.
Låten badar i orgelljud jag tycket påminner om orgelljud jag hört från Jon Lord.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Fissm_harmonica_20120715.mp3[/mp3]

Vet ännu inte om jag ska göra det här seriöst? Eller är det redan seriöst?


Haha underbart! Den här ska du slipa vidare på!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gjort lite ändringar till en ny version med ett riktigt orgelbad och en hittepåtext.
Låten badar i orgelljud jag tycket påminner om orgelljud jag hört från Jon Lord.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Fissm_harmonica_20120715.mp3[/mp3]

Vet ännu inte om jag ska göra det här seriöst? Eller är det redan seriöst?


Haha underbart! Den här ska du slipa vidare på!
Jajavisst låten är redan en hit i Huddinge - härligt reggie-tema mer munspel i andra postion vill vi höra. Jag är lite förvånad att du gick över harmonimässigt till mollsudominantens kontraparallell så där utan vidare men det funkar bra i den gamla berömda 9-toners reggieskalan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se