Kontrollrummet

Piano mainiac - Harmonica mike

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Piano mainiac
Artist:Hm
Genre:Det vette tusan,förmodligen nåt med blues i..
Kompositör:Hm
Ev.Meverkande:Nope,just me.
Inspelnings år:2007
Format:mp:3a


Tjena.
Det regnade idag så jag hamrade lite på keyboardet.Trummorna är bara en loop,slängde in lite cymbal lir för svänget.Det finns lite att göra där som sagt...Nu är ju detta mera av en test hur mina piano färdigheter funkar än en färdig låt,så ni får ta till motorsågen!

Jag har ju blivit en mästare på att slänga upp ofärdiga alster på färdiga alster sidan.Det beror på att jag inte klarar av/har server utrymme nånstans,hoppas admin har överseende med det.

Nu får ni fälla Norrlands furan :D

Edit: Tänkte lägga ut en trevare till forumets Key bordare,det skulle vara kul om några av er hakade på och drog några räkor på denna.Typ 2 varv var eller nåt..Så småningom har jag grunden klar..Så om det är nån som vill vara med så är det bara att skriva in det i tråden..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 17.10.2007, 01:15:50 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj då, sade finngubben och satte sig granstubben och lyssnade på musiken som ekar mellan de fällda stammarna. :D
Micael har haft lite för brottom med sin prodd, jag menar tempot. Tycker denhär sortens bluesvariant skulle bli njutningsbarare med lite legra tramp. Nu låter just som du förklara dina utrymmedproblem, en 3 minuters låt på 1:04, det e nåt som helhetsstämningen lider av. Och ett lägre temto ger större möjligthet att vidga på solodelarna (åtminståne när det gäller mig själv, med knackorvsfingrar) Du kör nu med typ 130 Bpm, dra ner det till 115 o kör på nytt.

Kolla din  PM så ser du vad jag försöker klara :D

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Thanx Johan för comment.
Tempot ja,,,Jag tycker det svänger som det är nu.Lite kan jag ju dra ned det så man hinner med å lira..Några toner är väl inte riktigt 100...ingången på andra vändan funkar bäst tycker jag.
Utvecklar nog det till final cutten..där låter det blues,i övrigt så är det ju bara ett hast verk..

Anyway,jag har lyssnat på det du skickade,helt ok det oxå..Kanske bjuder in dig på denna när allt sitter..Bra väder igår kväll, lirade så det stod härliga till med bägge pianisterna från du vet..Det var en sax lirare med oxå,som var något utöver det vanliga,skit kul! Givetvis trummor,bas å sedvanlig gura oxå..

Hare

Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kommer bli bra denna....lite mer nyanserat pianoslpel med avseende på dynaiken i anslag ösnkar jag, men fan, inte är det lätt.

skall bli spännande att följa den.

PS: Kommit lite längre på "bluesman"
 ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt sväng..den här biten är nog skön att sjunga på :)

ser fram emot en vidare utveckling av detta!!

Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Thanx Johan för comment.
Tempot ja,,,Jag tycker det svänger som det är nu.Lite kan jag ju dra ned det så man hinner med å lira..Några toner är väl inte riktigt 100...ingången på andra vändan funkar bäst tycker jag.
Utvecklar nog det till final cutten..där låter det blues,i övrigt så är det ju bara ett hast verk..

Anyway,jag har lyssnat på det du skickade,helt ok det oxå..Kanske bjuder in dig på denna när allt sitter..Bra väder igår kväll, lirade så det stod härliga till med bägge pianisterna från du vet..Det var en sax lirare med oxå,som var något utöver det vanliga,skit kul! Givetvis trummor,bas å sedvanlig gura oxå..

Hare

Micael

FAnken , jag tror jag flyttar till Boden, där har dom alltid kul :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter välspelad gladjazz, det här ;) (Är dock ingen expert) HAr alltid gillat det, men lite abrupt slut :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
kommer bli bra denna....lite mer nyanserat pianoslpel med avseende på dynaiken i anslag ösnkar jag, men fan, inte är det lätt.

skall bli spännande att följa den.

PS: Kommit lite längre på "bluesman"
 ;)

Thanx för comment EM..
Jo dynamiken ska få sig en omgång inför final cutten.Kommer nog att ta om vissa delar oxå,stundtals så svänger det - men så tar det fast.Det gäller att hitta samma flyt som är i början på andra rundan.
Nu är jag ju definitivt ingen blues pianist,men det är ett försök i alla fall - kul att det gillas.

Härligt med "Blues man" låten,det kommer väl nån regndag framöver..väntar med spänning på vad som blivfa månde...

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
skönt sväng..den här biten är nog skön att sjunga på :)

ser fram emot en vidare utveckling av detta!!

Larsson

Thanx Larsson.
Funderar  på om jag ska låta den vara instrumental,eller om jag ska kasta in sång..inte bestämt mig än..Drömmen vore att ta in lite olika pianister från forumet som får lira å associera fritt kring min grund - det skulle vara skitkul! Donar vidare på arret,så får vi se om det går att realisera..
Hammond orgeln måste jag ta om eller skippa,den är för stelt lirad - passar liksom inte i svänget..

Mer ska det definitivt bli!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker det låter välspelad gladjazz, det här ;) (Är dock ingen expert) HAr alltid gillat det, men lite abrupt slut :)

/Per

Tack för comment Per.
Slutet är början till en övergång mot nåt annat..så det kommer mera helt klart.Har lite ideer kring fortsättning.Tänkte höra mig för så småningom,om nån fler "keybordare" - gärna en hel drös - vill vara med å lira på denna.Det skulle vara kul med ett "riktigt" piano mainiac..Kollar om det finns nåt intresse när grunden sitter,alldeles för bra väder nu för att sitta i studion å klinka..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Thanx Johan för comment.
Tempot ja,,,Jag tycker det svänger som det är nu.Lite kan jag ju dra ned det så man hinner med å lira..Några toner är väl inte riktigt 100...ingången på andra vändan funkar bäst tycker jag.
Utvecklar nog det till final cutten..där låter det blues,i övrigt så är det ju bara ett hast verk..

Anyway,jag har lyssnat på det du skickade,helt ok det oxå..Kanske bjuder in dig på denna när allt sitter..Bra väder igår kväll, lirade så det stod härliga till med bägge pianisterna från du vet..Det var en sax lirare med oxå,som var något utöver det vanliga,skit kul! Givetvis trummor,bas å sedvanlig gura oxå..

Hare

Micael

FAnken , jag tror jag flyttar till Boden, där har dom alltid kul :D

Tjenare Johan.

Det är bara när det är öltälts veckan som det händer grejer,sista dan idag.Mycke musik och bira framför allt!!..I morgon är det som vanligt igen.. :D

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Tack för comment Per.
Slutet är början till en övergång mot nåt annat..så det kommer mera helt klart.Har lite ideer kring fortsättning.Tänkte höra mig för så småningom,om nån fler "keybordare" - gärna en hel drös - vill vara med å lira på denna.Det skulle vara kul med ett "riktigt" piano mainiac..Kollar om det finns nåt intresse när grunden sitter,alldeles för bra väder nu för att sitta i studion å klinka..

Mvh
Micael

Det stavas maniac  <_< ("messerschmidt heter det väl?" ;) JAg skulle inte ha något emot att klicka lite blues också.. Aldrig gjort, men man vet ju hur det låter.
Påtal om operaarian, så väntar vi till i höst, ok? Studerar Verdi och Puccini just nu (vilket innebär 90% lyssnande och 10% teori  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
You are in..
Skickar grunden för en två vänders,när vädret tillåter mig att spinna vidare alldeles för bra nu..

Opera arian..Hösten låter som en bra plan.Det blir mycket att göra då,men kul skall det bli.Jag har studio abstinens,kan liksom inte slita mig..Saknar ström i stugan där vi bor nu,så du förstår mitt dilemma.Därav denna stressiga komposition,blev tvungen att få ut nåt så inte själen torkar ihop alldeles :lol:...Men guran funkar å munspelen så det blir till att skriva nya låtar istället...

Ha re Per.

Mvh Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Me like tooooooooo hehe skitbra det här, hör av dig om man får vara med o leka på guran och kanske bas oxå om jag fixart.
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Me like tooooooooo hehe skitbra det här, hör av dig om man får vara med o leka på guran och kanske bas oxå om jag fixart.
Göran

Tjena Göran.
Vi får se vart denna tar vägen,min dröm är att göra en 5-6 minuters piano feelare..Med hjälp av olika pianister för att få ett säreget sväng på totalen.Hade tänkt mig att jag snickrar ihop grunden å skickar 2 vänder till intresserade - men det verkar som om bara en har nappat...Så då får jag väl tänka om och göra en riktig blues röjare istället.Hör av mig om jag får till grunden..

Ha re
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej i Norr!
Svänger rätt gott. Ibland låter det lite onaturligt midi om pianot som om du skulle gjort pålägg inom samma
oktav ungefär, skala bort de icke budbärande tonerna här och det skola bli ett sk lyft.  :P
Keep rockin', burnin' and swingin'!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mm.....samma riktinign som bluesman månne ?


Fundera på det :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej i Norr!
Svänger rätt gott. Ibland låter det lite onaturligt midi om pianot som om du skulle gjort pålägg inom samma
oktav ungefär, skala bort de icke budbärande tonerna här och det skola bli ett sk lyft.  :P
Keep rockin', burnin' and swingin'!

Hej E.
Och tack för comment.Detta är ju bara ett utkast gjort under en regning förmiddag så allt är inte klart.
Dubbel tagningen är ackords kompet som kommer in under den senare delen av öset.Funderar på att lägga gura eller en hammond som lirar det och ta bort hammond liret som ligger nu,tycker att drivet försvinner med det banala orgel kompet..I övrigt så är det lirat med stundtals sväng, trots att jag inte är keybordare i blues genren..Jag lirar inte keys offentligt,man har ju liiite självbevarelse drift :lol:

Bra väder än så länge här uppe..men det börjar dra ihop sig..brrr..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
mm.....samma riktinign som bluesman månne ?


Fundera på det :)

Hej Emu..
Menar du att vi ska göra ett kokihop av flera deltagare,eller låta låtarna gå ihop? Intressant ide vilket som..Utveckla så att en sliten skogs huggare fattar :D

Ha re

Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Förstår att du har haft kul när du spelade piano här. Det är huvudsaken, att det det finns spelglädje, vad som sen kommer ut är en annan femma. Avdelning ofärdigt måste jag nog säga. Häftigt sväng i allafall. Använd detta möjligtvis i ett solo samt rensa bort dåliga toner, sen gör det lite mer sparsmakat i verserna + en skön röst/sångmelodi så blir det kanon.
/Staffan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Förstår att du har haft kul när du spelade piano här. Det är huvudsaken, att det det finns spelglädje, vad som sen kommer ut är en annan femma. Avdelning ofärdigt måste jag nog säga. Häftigt sväng i allafall. Använd detta möjligtvis i ett solo samt rensa bort dåliga toner, sen gör det lite mer sparsmakat i verserna + en skön röst/sångmelodi så blir det kanon.
/Staffan

Hej Staffan.
Jo det var kul å lira in detta,men det känns väldigt ofärdigt för mig oxå.Som du säger så är det ett flertal toner som inte ska med i final mixen.Lägger nog på lite sång å ett munspel så det låter som det brukar :D,Gura ska på oxå - å en städning i hammond liret.ska försöka hitta nåt stötigare lir där,för att accentuera svänget bättre - nu drar det ned helheten tycker jag..Tillsammans med det stökiga(ofärdiga solot..

Hang in there mate,det kommer mera..

Mvh
Micael