Kontrollrummet

Jugas feat. Linn - Flowers, Ny mix!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Medans jag samlar mig för att ta nya tag med Tell me så får ni gärna dissekera detta hopkok. Det här skulle bli en ganska trogen remake av en av de första låtarna jag lade upp på KR för kanske 4 år sedan.. bara med tajtare spel och bättre ljud. Men som vanligt så började låtjäveln leva sitt eget liv och 'extra allt-syndromet' slog till... jag hade kärlekssorg som ledde till ett spoken word-parti, plötsligt kom Linn med en egen vers som var klockren att lägga på kompet där det skulle vara ett instrumentalt solo. så plötsligt stod jag där med fyra sångverser, två olika refränger och ett spoken word-parti plus instrumentalt intro/mellanspel och jag ville inte 'killa' någon darling utan utmaningen var ju att se om det gick att få ihop allt utan att det uppstod musikalisk bulimi... med hjälp av ytterligare ett instrumentalt tillägg så tycker jag själv att jag fått till en form som fungerar... det kan mycket väl vara så att jag är ensam om den uppfattningen <_< det visar sig..
Den blir såklart rätt lång, drygt 6min men jag har ju inga tankar om att den ska spelas på NRJ ;)
Ljudbilden/mixen är medvetet ganska utstuderad, men det behöver ju inte vara bra för den saks skull :)

Jag kommer också tids nog att göra en 'originalversion' som blir både kortare o mer sparsmakad i arr o mix.
« Senast ändrad: 09.07.2012, 19:53:29 by jugas »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar det här! Tufft, lite bluesigt anslag med snygga gitarrer.
Hade förväntat mig sång av Linn!!?? Var tog den vägen?
Snyggt arr och bra mix, men det behövs sång eller annat soloinslag med
tanke på låtens längd. Annars funkar det säkert kanon som filmmusik så här!
Skön låt hur som helst!
/Asti t.f. artillerist
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänkte att det var ett väldigt långt intro men vid tre minuter så förstod jag att vi fått en instrumental version Låter bra tycker jag ska bli kul att få höra med sång också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hoppsan jä-r.. drog in fel verre :rolleyes:
skall åtgärdas under dagen..


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
sådär då... nu ligger den avsedda versionen där/här :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är en riktigt bra låt det här! Väldigt fint arr med speciellt elgitarrens sparsmakade spel.
Nu känns den inte alls lång, bra variation. Lagom flummigt instrumentalparti.  :)
Generellt tycker jag din sång är lite för distanserad och aningen "väsande" i karaktären.
Linns sång har en behagligare ton och är riktigt bra i mellanpartiet där hon sjunger solo.
Skulle vilja ha fram din röst lite närmre micken och med mer kropp/värme.
Ev skulle bara Linns sång förekomma i partiet "So many flowers in my garden"...kanske dubbad.
Din sång funkar bra i "verserna".
Bra dynamik i låten och partiet efter 137 sek är skitsnyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Mycket jag gillar här, trycket, gitarrerna, arret, nice nice... Klinkandet vid 223, fan vad skönt! Men för o komma med något kritiskt då:

- Är inte helt hundra på nivåerna på rösterna, känns som det varierar en del hur de ligger i förhållande till varandra.
- Det är mycket jag gillar i arr'et, lite för mycket kanske? Det känns som någon kanske har haft lite FÖR många idéer även om det allra mesta låter kanon, men det är lite "too much" känsla? Jag skulle dock inte vilja vara den som ska radera något av de här godsakerna my god...

ps: Nick cave känsla i slutet, rysningar av välbehag! :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fasen så bra grejer du gör!!!  :)
Doftar Daniel Lanois lång väg om gitarrspel/sound och arr! (en sexa av fem möjliga i min parlör) :wub:

Ältar på som tidigare om sången. Den "limmar" inte i den för övrigt superba ljudbilden. Närmare och varmare för er båda - du får till närheten bättre i pratsjungarpartiet, men för mycket väs och fräs IMHO.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt spännande låt det här och båda sjunger väldigt inlevelsefullt. Mina förslag är att hålla verserna rena att en av er sjunger på dom ungefär som nu - första versen var väl inte så hm.. det kanske var refräng förresten nåja. Rösterna i verserna borde upp en pyttebit i volym tycker jag. Refrängerna eller där ni båda sjunger var lite osynkade på en 4-5 ställen och rösterna alldeles för låga i volym både i förhållande till arret och till det som sjungs i verserna. Så balansera upp det tycker jag. Jag gillar när du drar ut på din röst på det där braiga sättet och Linns röst är helt super. Arret tycker jag är kanonbra rakt igenom.
Mer blommor åt folket
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hoppas det är ok att jag gör ett gruppsvar... dels var ni ju relativt eniga i era synpunkter - dels måste jag försöka förenkla skrivprocessen eftersom min skrivtröskel ofta är ganska hög och risken är stor att jag hamnar rejält på efterkälken varpå skrivtröskeln kan växa sig ännu högre.

Först och främst, stort tack för att ni gillar låten och mycket av arret.. jag tycker nog själv att det är en av mina bästa låtar, så då värmer det liksom lite extra att få uppskattning från andra :) Att Tigersoul får Nick Cave vibbar och HasseFX känner doften av Daniel Lanois är ju väldigt smickrande och hedrande.. jag hyser stor respekt och vördnad för dessa gubbar. Daniel Lanois har definitivt varit en inspiratör för mig under många år.

Nivåerna ja.. jo jag hör det ju själv nu när jag lyssnat på olika anläggningar o platser att nivåerna är rätt skumma.
Och mitt väsiga sångljud som påtalats av flera... jo jag förstår vad ni menar. Jag får prova att backa kompressionen och runda av sångljudet en aning.

När det gäller Astis tanke om att bara Linn skulle sjunga 'so many flowers'-partierna kan jag bara säga att Linn skulle helst se att jag raderade hennes sång helt o hållet från just dom delarna... hon tycker helt enkelt att det är ett alldeles för högt tonläge för henne, men så länge hon inte tvingar mig att radera så får dom vara kvar... dessutom är jag själv rätt förtjust i våra oktavstämmor med hennes spröda vibrato som pricken över i ;)



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bluesigt souligt,ja vad säger jag då..Lysande Robert!

Denna har ett råskönt gung som knockar mig totalt.Mississippi inspirerat slidelir,jag är såld.Bra sång tycker jag,går väl att ratta lite efter tipsen du fick.Något högre skulle jag vilja ha din pipa på spoken partiet där jag tappade fokus lite..Jag körde låten rätt lågt via monitorerna denna tidiga morgon så det kanske ordnar sig om jag drar på lite volym om en stund då resten av kåken har vaknat till liv :)
Linn har en skön pipa som passar fint till din lite hesa bluesiga touch,bra jobbat.

Hattar i luften:Absolut,jag slänger de fem(av fem möjliga) luggslitna blueshattarna jag har högt upp i luften.

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Bluesigt souligt,ja vad säger jag då..Lysande Robert!

Denna har ett råskönt gung som knockar mig totalt.Mississippi inspirerat slidelir,jag är såld.Bra sång tycker jag,går väl att ratta lite efter tipsen du fick.Något högre skulle jag vilja ha din pipa på spoken partiet där jag tappade fokus lite..Jag körde låten rätt lågt via monitorerna denna tidiga morgon så det kanske ordnar sig om jag drar på lite volym om en stund då resten av kåken har vaknat till liv :)
Linn har en skön pipa som passar fint till din lite hesa bluesiga touch,bra jobbat.

Hattar i luften:Absolut,jag slänger de fem(av fem möjliga) luggslitna blueshattarna jag har högt upp i luften.

Mike

Hjärtans tack Mike... värmer gött :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Sådär... har jobbat med både nivåer och karaktär på sångljudet.. funkar bättre??


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lysande rattat Robert nu hörs alla röster på ett bra balanserat sätt. Om man ska va petig så finns det en synkning på Flowers vid 108 som man kan förbättra annars fem glada :D :D :D :D :D
« Senast ändrad: 10.07.2012, 02:08:02 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt snyggt nu!

Tycker trummorna snärtar lite för mycket i mixen, när jag spelar på hög volym men det kan vara min lyssning också. Skön blandning av blues och folk/country, era sångstilar passar jättebra till den blandningen! Nästan så man skulle kunna tänka sig ett metalriff som kommer smygande på slutet, med långkörarsolo och hela baletten a la Metallica på 90-talsplattorna Load och Reload. Det hade funkat men Linns solosång fram till 210 fyller samma funktion på nåt vis, riktigt riktigt bra sjunget!

Gillar dessutom låten :)

Lite spridda tankar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra låt det här Jugas :D

Ni har jättesnygga röster, var och en, men min synpunkt är att låten skulle vinna på att göra den här till duett.
Linns röst är enastående, likaså din. Kanske nåt parti ihop, men klangerna skiljer sej rätt mycket åt i mina öron och om var och en fick ett sångparti skulle alltihop lyfta än mer. Linns röst skulle komma mer till sin rätt, din är redan så jäkla bra ju!

Mina öron ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Lysande rattat Robert nu hörs alla röster på ett bra balanserat sätt. Om man ska va petig så finns det en synkning på Flowers vid 108 som man kan förbättra annars fem glada :D :D :D :D :D

Tack så hjärtligt :) synkningen kanske åtgärdas, vid ett senare tillfälle ;)

Riktigt snyggt nu!

Tycker trummorna snärtar lite för mycket i mixen, när jag spelar på hög volym men det kan vara min lyssning också. Skön blandning av blues och folk/country, era sångstilar passar jättebra till den blandningen! Nästan så man skulle kunna tänka sig ett metalriff som kommer smygande på slutet, med långkörarsolo och hela baletten a la Metallica på 90-talsplattorna Load och Reload. Det hade funkat men Linns solosång fram till 210 fyller samma funktion på nåt vis, riktigt riktigt bra sjunget!

Gillar dessutom låten :)

Lite spridda tankar.

 :lol: det är skitkul att man hör o tänker o fr.a. känner så olika om och kring musik - om jag hade lättare för att skriva så skulle jag starta en musikfilosofisk blogg... eller tråd åtminstone - metalriff hade jag ju aldrig kommit att tänka på själv, men när du säger det så kan jag förstå hur du menar...
Jo, trummorna är rätt pressade åt det snärtiga hållet... upptäckte att det finns en SPL-Transient Designer installerad på studiodatorn och den får man se upp med så man inte överdoserar.. men även om jag är medveten om faran så kan jag självklart ändå gå i fällan.
Kul att du gillar låten :)

Jättebra låt det här Jugas :D

Ni har jättesnygga röster, var och en, men min synpunkt är att låten skulle vinna på att göra den här till duett.
Linns röst är enastående, likaså din. Kanske nåt parti ihop, men klangerna skiljer sej rätt mycket åt i mina öron och om var och en fick ett sångparti skulle alltihop lyfta än mer. Linns röst skulle komma mer till sin rätt, din är redan så jäkla bra ju!

Mina öron ^_^

/Marre

Som det är nu så är ju sångstrukturen lite huller om buller... men det hände så mycket under resans gång att det "bara blev" så ;) Jag förstår att du efterlyser lite mer struktur för att lyfta fram Linn... nu ligger inte originalmelodin bra till för henne i tonart, men det kompenserar hon ju dels med den fina stämman på 'flowers of sorrow, flowers of joy' versen och med bravur på sin alldeles egna vers :D
Tror faktiskt inte att det går att ändra på det i denna version... och faktum är att jag också gillar som det blivit - lite huller om buller... lite oförutsägbart/ologiskt..men jag ska ju göra en kortare, mer nerskalad version också, då kan det bli annorlunda :)

Tack för bra synpunkt och tack för jättefina ord :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Linns vox lite svag i första vändan "so many flowers..." men sedan är det balans. Förstår att du vill ha "sjung" i virveln, skön effekt. Möjligen lite EZD-varning. Suverän låt och arr, det österländska avsnittet är outstanding ger skön kontrast mot det bluesiga. Känns som jag befinner mig under stekhet sol i Bagdad Café.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Linns vox lite svag i första vändan "so many flowers..." men sedan är det balans. Förstår att du vill ha "sjung" i virveln, skön effekt. Möjligen lite EZD-varning. Suverän låt och arr, det österländska avsnittet är outstanding ger skön kontrast mot det bluesiga. Känns som jag befinner mig under stekhet sol i Bagdad Café.

Just virveln som "sjunger" och härjar runt är äkta vara... däremot är halva kickljudet EZD:s Nashvillekagge medans andra halvan är från Logics 'seventies kit'

Tack för lyssning, synpunkter och uppskattning..!! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Upptäckte att jag, trots lyssning flera gånger, inte kommenterat. Jag gillar't! Det händer mycket och olika saker som alls inte är förutsägbara. Det uppskattar jag. Virveln som kommer från annat håll tycker jag gifter sig bra med helheten och de olika instrumenten ligger bra tillsammans.

Hittar ingen förbättringspotential - tycker det är mycket skön känsla i både mixande och låt. Och jag uppskattar att ingen vox tagits bort, båda har härliga röster - även i denna låt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google