Kontrollrummet

En cool och enkel teknik för 9 färgningar av moll ackord av Scott Hendersen.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bläddrade igenom mina pdf filer som är referenslitteratur för modal jazz teori och läste nyss en essä av Scott Hendersen. Det mesta är way over my head, han är rena NASA;s månlandar tekniker och teoretiker + att han är en så bäst musiker och gitarrist. Lirar jazz fusion i sitt Tribal Tech och har lira blues blues som hobby vid sidan om. Underbar blues b t w. Har en vän som studerat gitarr i USA på en skola där Scott Henderson är lärare i just blues.

En frän och häftig teknik han beskriver som är lättfattlig och enkel dock är hur man snabbt kommer på färgningar av moll ackord. Användbart t ex när man jammar och vill variera sig litet, sätta litet färg på. Användbar teknik annars också b t w och ett enkelt sätt att ta m9 ackord på.

Den går ut på följande- du spelar det tänkta mollackordets paralell ackord, alltid som ett maj7, men har kvar roten för moll ackordet.
Enkelt va ???
Så t ex du vill färga ett Em så du spelar ett Gmaj7 fast med basen kvar på E. Det blir då ett Em9.

Eget om hur man spelar till detta ackord;

 Både E Dorisk och E Aeolisk (vanlig E moll skala), bland många andra (dock inte E Frygisk) stämmer till det ackordet kan jag tilllägga. Dorisk är väl att föredra i jazz och rock fusion sammanhang.

 För freaken och fansen som vet att Henderson gärna spelar Bebop skalorna när han lirar i Tribal Tech så är det E eller D  Bebop moll som gäller såklart. Nu kommer det häftiga;
 D Bebop dur eller Bebop dominant fungerar också om man inte vill understryka molltonen ackordet ger.
Ett litet mer fusion-aktigt än jazz-likt trick , va ???

De som struntar i Bebop skalor kan istället spela vanlig D dur, Jonisk, skala eller ännu hellre D Mixolydisk skala till ackordet för att unvika understryka molltonen. Använd Lydisk eller Mixolydisk tycker jag - fusionfreakens skala nr 1 tillsammans med Dorisk och pentorna då man undviker de vanliga dur och moll skalorna, Jonisk och Aeolisk i jazz och i rock fusion.

Eddi, här på forumet, är den ende gitarrist jag tycker som klarar av att få det att låta bra i rocklåtar med de skalorna (Jonisk och Aeolisk) och jag beundrar det.

My own way of doing the trick over the Em9 chord;

Jag är gillar rock fusion men är inget fan av pentorna (undantaget när Scoefield spelar och de österländska, helst japanska formerna av dem) - ni har nog märkt det när ni lyssnat på mitt oväsen. Tycker det är svårt att få vanliga pentorna att låta bra istället för naivt så...... Men jag gillar ju japanska Taishikicho skalan, som ni vet, just för att den låter så mycket smooth jazz och ger så många möjligheter. C, A, G och D Taishikicho fungerar till Em9 och eftersom det är min monsterskala (monster=am. slang för solisten/monsterskala=skala som ger många möjligheter och används av monstret, litet som en signatur kan man säga) och den går ofta att använda på något sätt där Bebop skalor annars är påbjudna så är den mitt personliga första val. Mer pxm-aktigt än rock fusion-likt och litet närmare smooth jazz soundet !!!  :D

Jag använder den annars normalt och enkelt istället för de vanliga dur, eller i paralell - moll (Jonisk och Aeolisk), skalorna ibland när jag tröttnat på Dorisk, Lydisk och Mixolydisk och inte vill spela någon av blues skalorna. Även istället för Mixolydisk t ex i C över ett G7 ackord. Bebop skalor spelar jag nästan aldrig, om jag inte måste p g a ackorden, utan väljer då i första hand en alternativ Taishikicho. Tycker att det låter modernare även om jag är sparsam med den nu för tiden. Fast å andra sidan så blir jag aldrig någon gitarrhjälte heller så strunta i Taishikicho och använd vilken av de föreslagna skalorna ni känner passar bäst. Det finns fler skallösningar än de föreslagna men...man har lättast för grunden, de vanliga klassiska jazz lösningarna och för sin egen favorit lösning för skalval..så.................. ..

Men i a f -nu kan alla spela m9 ackord samt eget solo till det på enkelt sätt med variation i både dur och moll !!!!
Fränt, va ????

 
mvh
« Senast ändrad: 04.07.2012, 02:56:49 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Antar att jag missuppfattar något men är det inte lika lätt att bara minnas hur man tar ett m9-ackord?


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jo Boxcutter, så är det ju !!! :)
Detta är bara ett enkelt sätt att ta det, komma ihåg och att lära sig m9
om man inte är van dem. Ibland får jag lov att räkna på färgningarna
eller altereringarna när jag kompar och jag tyckte detta var ett smart sätt.

Jag borde kompa mer för att få träning och rutin m a o


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mm, det gäller nog att lära sig några olika voicings för de ackord man vill kunna så att vägen aldrig är lång till det ackord man vill spela. Att analysera under tiden jag kompar hinner i alla fall inte jag. Just det där knepet med parallellen i maj7 använder jag också som ett m9-alternativ. Fast oftare åt andra hållet. Spelar alltså tex ett Hm när det står Gmaj7 i notbladet. Ofta låter det dock bättre att utelämna basträngarna. Funkar ypperligt i funkigare komp att göra så.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Spelar alltså tex ett Hm när det står Gmaj7 i notblade
jo Hm  ->Gmaj7 utan grundton och
Hm7 -> Gmaj9 utan grundton
Hm7-5 ->G9 utan grundton
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Blev nyfiken på Bebop skalorna och har läst och spelat inatt och idag. Har spelat dem halvhjärtad någon gång innan och utan att förstå dem riktigt. Det var hur som helst riktigt roligt och spännande- användbara på de mest krångliga ackordsföljder som inte går att outline utan skalbyten/modulationer annars.

Skrev ned detta om Bebop skalorna som tillsammans med heltons skalan, dim skalan, Jonisk skala och dess modus, Melodisk moll
och dess modus samt Harmonisk moll och dess modus, inte att förglömma bluesskalan och dess 4 modus, Dur och moll pentatonisk utgör det klassiska att veta och kunna utöva i modern modal musik.

" In Oliver Messiaen's narrow sense, a mode is any scale made up from the 'chromatic total,' the twelve tones of the tempered system" (Vieru 1985, 63).

 Musikalisk frihet är att kunna använda alla de tolv kromatiska tonerna, vilket är möjligt inom modal musik bl a genom altereringar, augmentationer och passande skalor. Att spela sidestepping/playin outside (spela tonerna utanför skalan som ackordet är uppbyggt av) är en avancerad teknik, populär i jazz och i fusion.

 Tänkte vänta med Bebop skalorna till hösten men det blev nu istället. Jag tycker det är så roligt att utforska möjligheter och licks i nya skalor. Med sin kromatiska passingtone tilllagd ger de en ny frihet i musiken.

Det finns även mer hepatoniska skalor, Melodisk dur (Jonisk b6) och den skalans 6 modus också men den är ovanlig och används nästan aldrig och för min del känns det som om det är tillräckligt med det klassiska för modern modal musik nu på ett bra tag.
 Måste lära mig de alla konstiga harmonier ordentligt i fyra, eller fler steg, som bl a Jazz skalan ger upphov till härnäst.

Här är Bebop skalornas förklaring och användningsområden och jag har använt eng.Wikipedia, andra siter, och som referensliteratur Aebersold´s och Mark Levine´s klassiker som anses vara refernsverk för modal jazz teori.


Bop, Bop !!!

Bebop(1940) och Hardbop(1950) revulotionerade med snabbare takter och ackordsbyten. Det var nu slut på swing eran. Och från och med Bebop eran ansågs sus ackord inte behöva någon upplösning i tonika och de modifierade nya skalorna klarade av spelas över mer avancerade progressioner. Denna musik utgör grunden för den senare Rock Jazz Fusion genren.

Bebop dominant skala är den Mixolydiska skalan med en kromatisk passingtone mellan 7:an och roten. Används över dominanta 7 ackord samt över utökda dominanter.
Fungerar över ii-V-I progressioner i dur tonart.

Bebop dorisk skala är den doriska skalan med en passingtone mellan 3:an och p4. Det är 5 modus av Bebop dominant och fungerar över samma ackord och progressioner, samt m6 ackord då 6:an är en karaktärston för Dorisk skala.

Bebop dur är den Joniska skalan med en passingtone mellan 5:an och 6:an.Fungerar över maj6 och maj7 ackord samt över ii-V-I progressionen i både dur och moll.
Är alternativt skalval över m7b5 ackord (med början två semitoner nedanför m7b5 ackordets rot.)samt för V7 ackord en kvart upp eller en kvint ned.

Bebop Melodisk moll är jazz skalan (Melodisk moll i uppåtgående rörelse) och har sin kromatiska passintone mellan den 5:e och 6:e tonen. Fungerar till m6 ackord.

Bebop Harmonisk moll är såklart den Harmoniska mollskalan med en passingtone tilllagd, en b7:a, mellan dess 6:e och 7:e ton. Fungerar över ii-V-I progressionen i moll.
Därmed är den också ett alternativ för skal val över m7b5 ackord och spelas i sådan situation två semitoner nedanför det aktuella m7b5 ackordets rot.Så också till V7 samt V7b9 en kvart up eller en kvint ned.
Bebop Harmonisk moll är ett modus av Bebop dur och listas av Levine som Bebop naturlig moll.

En del talar om Bebop dim och den finns listad på en av mina favorit sajter men jag personligen väljer att anse att det som ett misstag och en egen konstruktion. Vad jag vet spelar ingen av de stora så och inte heller finner jag den omnämnd i referenslitteratur.
Hur som helst så ger dessa skalor alternativ till skallösningar för m7b5 ackord som är fullt tillräckliga.

Karaktäristiskt är dock the passingtone placerad i Bebop skalorna så att börjar man spela 8 delar till 4/4 så hamnar R, 3, 5, 7, 9, 11, 13 precis på taktslagen, downbeats, och de andra tonerna som ligger på upbeat uppfattas som passingtones. Skalan skall liksom "Boppa" fram. Detta går inte att applicera på en dim-skala som ni förstår då den skalan redan innhåller 8 toner.

Litet nyttig och användbar kuriosa utanför ämnet Bebop skalor;
 Tonerna som ligger på taktslagen, downbeats, kan uppfattas som ett fullständigt arpeggio, jag har stött på det tveksamma utrycket modalt arpeggio också, om man spelar det utan passingnotes. Detta då det innehåller ett vanligt ackords (ej sus.,aug. eller alt. ackord) alla toner. Häftigt tycker jag då det fullständiga arpeggiot ger några fler toner till arpeggion vilket ger mer möjligheter än att bara leka med de fyra första ackordstonerna.



mvh

PS !!!
Min favorit och monsterskala är fortfarande Taishikicho... ;)
« Senast ändrad: 04.07.2012, 00:26:02 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj då - såg ett uppmuntrade från PXM här i tråden "Eddi, här på forumet, är den ende gitarrist jag tycker som klarar av att få det att låta bra i rocklåtar med de skalorna (Jonisk och Aeolisk) och jag beundrar det."
 :wub: *fläktar lite lätt med handen för att få luft* Helt ärligt vet jag inte vad de där skalorna står för eller jo Jonsika är väl rena toner men jag för köpa mer ayoli för att förstå den andra. Kul med uppskattning ändå tack PXM. Fast jag tycker nog att Wernis senaste Green Finger uppvisar en lite annan klass.. ändå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Wernis är jätteduktig men jag tror inte jag hört honom spela i Jonisk och Aeolisk (vanliga dur  och mollskalan) nån gång....
Så du är favoriten att spela i de skalorna...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj då - såg ett uppmuntrade från PXM här i tråden "Eddi, här på forumet, är den ende gitarrist jag tycker som klarar av att få det att låta bra i rocklåtar med de skalorna (Jonisk och Aeolisk) och jag beundrar det."
 :wub: *fläktar lite lätt med handen för att få luft* Helt ärligt vet jag inte vad de där skalorna står för eller jo Jonsika är väl rena toner men jag för köpa mer ayoli för att förstå den andra. Kul med uppskattning ändå tack PXM. Fast jag tycker nog att Wernis senaste Green Finger uppvisar en lite annan klass.. ändå.

Jag tycker också att det är på tiden att det uppmärksammas!  B) :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eddi, vad du än gör, försök aldrig förstå vad du gör, för då är det kört!  B)
Och jag vill mena att såna här grejer görs bara inte numera! Mer av Eddi till världen!  :wub:

[mp3=200,20,0,left]http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=25951.0;attach=4229[/mp3]
« Senast ändrad: 04.07.2012, 10:05:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eddi, vad du än gör, försök aldrig förstå vad du gör, för då är det kört!  B)
Och jag vill mena att såna här grejer görs bara inte numera! Mer av Eddi till världen!  :wub:

[mp3=200,20,0,left]http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=25951.0;attach=4229[/mp3]

Ja, det här är en riktigt skön låt!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Yes! Skön låt Eddi. Bravo.

Men MaxBs resonemang tycker jag är sorgligt. Att kunskap skulle vara något negativt begriper jag mig inte på.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yes! Skön låt Eddi. Bravo.

Men MaxBs resonemang tycker jag är sorgligt. Att kunskap skulle vara något negativt begriper jag mig inte på.
Tack Wernis
Jag tror inte att MaxB menade riktigt så snarare att jag med ökad insikt skulle förlora utsikt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Yes! Skön låt Eddi. Bravo.

Men MaxBs resonemang tycker jag är sorgligt. Att kunskap skulle vara något negativt begriper jag mig inte på.
Tack Wernis
Jag tror inte att MaxB menade riktigt så snarare att jag med ökad insikt skulle förlora utsikt.
Ja precis så uppfattade jag det, och har motsatt åsikt.  :D

Sen är jag säker på att du kan tillräckligt med teori för att uppehålla dig i "vanliga" tonarter. (Det som Pxm refererar till jonisk och aeolisk.) Översatt till C-dur så funkar liksom alla vita tangenter på pianot tillsammans. Svårare än så behöver man inte göra det. Men det är när man kommer lite längre i teorin (även om den är autodidakt på något sätt) som man kreativt kan börja bryta mot "reglerna" i de vanliga tonarterna. Säger inte att detta är sanningen, men åtminstone min.

Sådana här intressanta ämnen diskuteras iofs bäst över en bägare eller två i verkliga livet. Det kan bli lite fattigt när man diskuterar så här på nätet.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yes! Skön låt Eddi. Bravo.
Men MaxBs resonemang tycker jag är sorgligt. Att kunskap skulle vara något negativt begriper jag mig inte på.

Ja, jag är lite motvalls kärring på en del sätt. Bland annat så brukar jag, på grund av tidsbrist, förakta musikteorin. Det är nog beklagligt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom



m9 ackord, ii-V-I, Taishikicho och Bopskalorna i praktiken ^^

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Men det är när man kommer lite längre i teorin (även om den är autodidakt på något sätt) som man kreativt kan börja bryta mot "reglerna" i de vanliga tonarterna.

Håller med om att kunskap inte är ivägen - teori bygger fundament och underlättar kommunikation (jfr mattekunskaper).

Men liksom inom (obs: högre) matematik så är "sanningen" ens egen så länge man står för vad man gör. Jag har en hel del teori i ryggmärgen (tack vare att jag valde jazz istället för punk ;)) men bara utnyttjat den för att kommunicera det jag gör till andra. För skojs skull testade jag en distanskurs i musikarrangering 7.5p i Växjö för några år sedan - det den kursen gav mig i stort (förutom nödvändig refresh och att jag nu hittar "C" i basklaven :D) så var det att få reda på vad saker jag ändå alltid gjort på rent gehör egentligen heter...

Skalor kan vara till en del nytta när man övar fingersättning, men när jag spelar tänker jag inte teori alls. Att begränsa sig i någon skala "baraföratt" motsvarar IMHO att som matematiker bara öva på "lösta exempel" - alla ändå bara specialfall av den härligt irrationella verkligheten  :rolleyes:

Med detta sagt så är min absoluta favorit den melodiska mollskalan  :P eftersom den skapar olika spänningar beroende på hur jag väljer att frasera och den låter sällan krystad, ens om man får till rent kromatiska figurer...

Viktigaste vektyget vid harmonisering och arrangering:
« Senast ändrad: 05.07.2012, 15:08:55 by HasseFX »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En sak till - påståenden att man "tack vara" avsaknad av musikalisk skolning skulle hitta på unika saker  stämmer inte. Allt går att analysera! B) Men även det motsatta gäller, ofantliga mängder teorikunskap är inte samma som musikalitet.

||: Jazzen är den bästa skolan :||  Da capo ad infinitum


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Vilka toner ingår i den melodiska mollskalan?
Jag är intresserad men för lat att googla det   :P
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilka toner ingår i den melodiska mollskalan?
Jag är intresserad men för lat att googla det   :P
Ibland ingår A och ibland inte men oftast :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Ibland ingår A och ibland inte

Aha!   :D
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Harmonic Minor "Jazz scale"



E|-----------------------------------------------7--8--

B|----------------------------------------8--10--------

G|------------------------------7--8--10---------------

D|--------------------7--9--10-------------------------

A|-------------8--10-----------------------------------

E|--8--10--11------------------------------------------
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter konstigt det där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vilka toner ingår i den melodiska mollskalan?
Jag är intresserad men för lat att googla det   :P

OBS Melodiska, inte harmoniska (som pxm visade).

Det som gör den skalan så "trevlig" är följande (för lat för att inte googla :D)

Wikipedia: "Melodisk moll är en variant på mollskalan, som spelas olika beroende på om den är uppåtgående eller nedåtgående. I den uppåtgående skalan är sexten och septiman stora (som i en durskala). I den nedåtgående skalan är sexten och septiman små (som i en ren mollskala)."


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det är den melodiska-det är bara jag som skrivit fel i tabens rubrik...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det är den melodiska-det är bara jag som skrivit fel i tabens rubrik...

mvh

So it is... :)

"I solospel över den melodiska mollskalan är det tradition att man spelar en ren mollskala och inte en melodiska mollskala när man är på väg i nedåtgående riktning (till vänster på klaviaturen). I uppåtgående riktning kan man spela en melodisk mollskala, då man på det sättet får med ledtonen (7:e steget, i C-dur tonen b) till grundtonen. I nedåtgående riktning vill man gärna undgå att spela ledtonen när grundtonen inte kommer direkt efter, och därför sänker man de 6:e och 7:e stegen och får en ren mollskala."

Edit: Leker man då runt mellan kvint och oktav  på ett "smart" sätt får man till en rätt så väl klingande kromatik :)
« Senast ändrad: 05.07.2012, 20:25:05 by HasseFX »


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Stämmer, men i jazz spelar man likadant i uppåtgående som i nedåtgående rörelse....
Det är då den melodiska mollskalan kallas för Jazz skalan.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Stämmer, men i jazz spelar man likadant i uppåtgående som i nedåtgående rörelse....
Det är då den melodiska mollskalan kallas för Jazz skalan.

Inte jag :)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jag tror inte man hittar på unika saker bara för man är oskolad. _Dock_ kan jag säga, då jag har ett gäng bekanta som är 'skolade' på olika nivåer, att en massiv skolning ibland har en tendens att skapa inlärda musik-'reflexer'. Det kan vara ex. att man efter en viss serie toner alltid följer med en annan, som nån sorts praxis eller att dessa ackord alltid följs av ditten och datten. Mitt favoritord - Akkisfunk - kännetecknar teoretisk och tekniskt fulländade musiker som har exakt noll gung i musiken när de spelar. Har hört många exempel på detta i realtid. :D

Teori: Kanske är risken större att man just hittar nåt unikt om man är oskolad iom att det då inte finns några givna regler.

Mot-teori: Efter att ha funderat på detta fenomen i ett par decennier så tror jag det är så pass enkelt som att det ligger hos individen och inte i skolning/oskolning. Är man nyfiken och testare så är man.

Tjo!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...får man en "god skolning" redan från unga år enligt smäll-på-fingrarna-pedagogiken lär man knappast våga tänja gränserna  :huh:

Upptäckarglädje kan nog ge mer intressanta resultat en någon som snabbt besserwissrar "sönder" musiken... "Aha F#maj9 -> Amb5, typ  Keith Jarret 1975"


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Jag tror inte man hittar på unika saker bara för man är oskolad

Kunskap är alltid bra.  I alla samanhang.   -_-
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilka toner ingår i den melodiska mollskalan?
Jag är intresserad men för lat att googla det   :P
Ibland ingår A och ibland inte men oftast :D

Eddi är latare!  :lol:

Citera
Jag tror inte man hittar på unika saker bara för man är oskolad

Kunskap är alltid bra.  I alla samanhang.   -_-

Njae, är inte helt med på det. Glädje, experimentlusta och lyhördhet sätter jag högre!  B)
« Senast ändrad: 06.07.2012, 20:09:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google