Kontrollrummet

Boxcutter - A hymn to all that is lost

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Hej igen.

Här kommer ett lite kort och sorgligt stycke som jag haft som sidoprojekt ett tag men som aldrig blivit klart. Valde att avsluta det lite tvärt nu, men känner inte att jag kan mjölka det långsamma sorgsna så mycket längre utan att det blir för tråkigt. Har försökt få till en ganska djup och tung ljudbild genom att använda många av orkesterns delar unisont osv osv.

[mp3=200,20,0,center]http://www.danielsymphonies.com/music/hymntoallthatislost.mp3[/mp3]

All kritik är mer än välkommen som alltid!

/Daniel


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker det låter riktigt trevligt, sen kan jag dock inte ge någon djupare teknisk kritik på arr'et då orkester arr inte är min starka sida.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Avslutet är inte så tvärt men du kanske plötsligt kom på att du måste avsluta stycket.
Orkesterinstrumenten är fina i ljudbilden tillsammans och låter verkliga. Jag tänkte inget på MIDI eller konstant volym eller velocity och gissar därför att du arbetat mycket med detaljerna i stycket.

Kanske är det sagt flera gånger tidigare men vad är det för mjukvara som ger instrumenten? Låter riktigt bra i mina lurar.

Jag tycker slutet också är bra, liksom allt innan.

42 sekunder:
Den ackordsväxling som kommer här och på motsvarande ställe genom hela stycket, är snabbt och oväntat för mig. Jag säger inte att det är bra eller dåligt utan konstaterar att jag skulle hängt kvar längre på ackordet innan, istället.
63 sekunder:
Här låter det som man arbetar upp något crescendo men det blir inte så. Jag hade inte väntat mig två stora cymbaler som slås samman men nånting som "ökar", innan det lugnar ner sig igen.
163 sekunder:
I slut-tonerna plockar du bort instrumenten i de lägre frekvenserna. Det är fräckt, ger på något vis en antydan åt att det finns en ljusning bortom horisonten! Jag förväntade mig att de mörka instrumenten skulle vara med på slutet och att man sen skulle höra tytnaden, endast avbruten av en och annan hostning och harkling, innan prästen åter tar till orda. Snyggt jobbat!

Skönt med dynamiken du fått fram! Ett rofyllt, skönt stycke som ger mig associationer till en andaktstund i kyrkan med tända ljus och mycket eftertanke. Fyra av fem kräklor i luften!
« Senast ändrad: 01.07.2012, 17:02:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket vackert! Gillar speciellt harmoniväxlingarna vid 57 och 152 sek.
Härliga partier från blåssektionen! Tycker om det utdragna, smäktande tempot.
Fint avvägd dynamik. Mycket njutbart!
/Asti t.f. Felharmoniker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja mot slutet arbetade du up det till ett ljusare och jag tror att om du kan accentuera det fullt ut med et utklingade rent dur så slår du knut på verket. Det var många hemska år men det artade sig till det bättre typ.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt vackert! Så snygga övergångar från stråkar till blås bl a. Fina crescendon. Platsar till vilken storfilm som helst men naturligtvis också fristående.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag är ju van vid att det händer en massa samtidigt i musiken , men faktiskt-detta är ju bra och det var spännande och njutbart att lyssna hela tiden..... Bra jobbat. Boxcutter !!!

mvh
« Senast ändrad: 02.07.2012, 14:55:14 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert :wub:

Hur lång tid tog det att göra detta tjusiga stycke?

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack alla för fina ord!

Avslutet är inte så tvärt men du kanske plötsligt kom på att du måste avsluta stycket.
Orkesterinstrumenten är fina i ljudbilden tillsammans och låter verkliga. Jag tänkte inget på MIDI eller konstant volym eller velocity och gissar därför att du arbetat mycket med detaljerna i stycket.

Kanske är det sagt flera gånger tidigare men vad är det för mjukvara som ger instrumenten? Låter riktigt bra i mina lurar.

Jag tycker slutet också är bra, liksom allt innan.

42 sekunder:
Den ackordsväxling som kommer här och på motsvarande ställe genom hela stycket, är snabbt och oväntat för mig. Jag säger inte att det är bra eller dåligt utan konstaterar att jag skulle hängt kvar längre på ackordet innan, istället.
63 sekunder:
Här låter det som man arbetar upp något crescendo men det blir inte så. Jag hade inte väntat mig två stora cymbaler som slås samman men nånting som "ökar", innan det lugnar ner sig igen.
163 sekunder:
I slut-tonerna plockar du bort instrumenten i de lägre frekvenserna. Det är fräckt, ger på något vis en antydan åt att det finns en ljusning bortom horisonten! Jag förväntade mig att de mörka instrumenten skulle vara med på slutet och att man sen skulle höra tytnaden, endast avbruten av en och annan hostning och harkling, innan prästen åter tar till orda. Snyggt jobbat!

Skönt med dynamiken du fått fram! Ett rofyllt, skönt stycke som ger mig associationer till en andaktstund i kyrkan med tända ljus och mycket eftertanke. Fyra av fem kräklor i luften!

Hmm ja ackordbytet vid 42 sekunder känns lite tvärt, troligen också för att övergången kunde ha varit mjukare. Bra hört. Försökte hålla låten ganska mjuk, men måste erkänna att jag var nära att dra på ett ordentligt crescendo ett tag, men det raderades efter lite övervägande.

Jag använder EWQL Hollywood Strings, Hollywood Brass, Symphonic Orchestra, Symphonic Choirs och Stormdrum 2 (dock endast lite klingklang i den här) i det mesta jag gör. Fina grejer, dock är EWQL lite småkorrupta.

Vackert :wub:

Hur lång tid tog det att göra detta tjusiga stycke?

/Marre

Tack! Det här har jag jobbat på som sidoprojekt rätt länge, men ren arbetstid är inte så mycket, 20 timmar kanske.



Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Väldigt, väldigt vackert..!! Det låter väldigt bra också :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mästerligt. Perfekt avbalanserat och slipat. Gillar också brytackorden som gör att lyssnaren inte förlorar fokus. Tyckte klangbilden var lite dov först, men antar att du vill ha det så, lite sordinerat istället för Disneyglittrigt. Får ingen spel/fantasykänsla, utan mera intrycket av medvetet komponerad filmmusik för att illustrera en sekvens av vemod.

Hör hur du har jobbat med expression och snygg iblandning av träblås i stråket för att få skiftande klangfärger. Om du använder många artikulationer vet jag inte, eftersom jag inte kan höra bytena, vilket är bra. Det hade varit väldigt intressant att analysera projektfilen för att se hur du trollar.  :)

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är verkligen filmmusik. Har lite svårt för just den här av dig. Men de flesta verkar gilla den :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra ljud,bra lir med en komposition som för tankarna åt filmhållet..

Inte så mycket mer att säga än:
Tack för musiken denna tidiga morgon.

Mike


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Mästerligt. Perfekt avbalanserat och slipat. Gillar också brytackorden som gör att lyssnaren inte förlorar fokus. Tyckte klangbilden var lite dov först, men antar att du vill ha det så, lite sordinerat istället för Disneyglittrigt. Får ingen spel/fantasykänsla, utan mera intrycket av medvetet komponerad filmmusik för att illustrera en sekvens av vemod.

Hör hur du har jobbat med expression och snygg iblandning av träblås i stråket för att få skiftande klangfärger. Om du använder många artikulationer vet jag inte, eftersom jag inte kan höra bytena, vilket är bra. Det hade varit väldigt intressant att analysera projektfilen för att se hur du trollar.  :)



Tack tack! Alltid kul att få bra ord från dig och Dividend eftersom ni är lite orkesterungar också (även om Dividend inte var 100% positiv till denna). Stycket är skrivet i Cubase 6, har du det? Isåfall kan jag skicka projektet till dig.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKicka den gärna till mig också. :D Underbar realism i denna!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Här har vi det

http://home.student.uu.se/daja8643/hymntolost.cpr

Jag har avladdat alla VSTs eftersom ni ändå inte kan öppna dem (troligen?). För stråkpatcharna kontrollerar mod-hjulet (CC1) vibratonivån och expression (CC11) ändrar hur starkt stråkspelarna spelar. För bleckblåset kontrollerar mod-hjulet hur starkt de spelar medan expression bara hjälper till som en helt vanlig volymkontroll (ändrar alltså inte ljudets timbre något utan bara volym). För träblåsen är det lite olika som gäller. Mod-hjulet kan då bestämma vibrato eller styrka eller timbre, olika för olika patchar.

Skulle vara kul att se några av era projekt också. Skicka/ladda upp om ni har!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kunde ladda projektet i 5:an i alla fall! Ska kolla mer hemma.

Tack för att du delar med dig :) Jag skulle kunna skicka nåt där jag kör exp på en solofiol med LASS-pluggen. Cellon behöver man bara rita för bra realism, fiol är svårare. Mycket svårare. För bra verklighetstrogenhet verkar det nödvändigt att låta exp-kurvan hoppa upp eller ner en 15-25 snäpp när ny not börjar och ha mjuka velocityförändringar bara under tiden noten spelas. Är det ett portamento/glissando ska snäppet vara mindre, bör väl vara omkring 0 om glissando. Har försökt få till ett verkligt fiolljud rätt länge nu..

Nu kör du inte den pluggen, men det borde vara samma med ensemblefioler och ensemble cello/bas?
« Senast ändrad: 09.07.2012, 17:40:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
velocity, exp-kurva (??)- rena grekiskan för mig liksom det mesta som har med inspelning och studio att göra, men det verkar spännande. Förstår mer och mer vilket arbete som ligger bakom sådan a här musikfiler. Är nyfiken och måste kolla in detta i mitt CB också. Hej !!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har också Cubase 5 och det funkade för mig med att öppna. Kul att studera! Mina visuella intryck:

Prydligt och överskådligt uppställt, du har en mall du utgår ifrån, har du nämnt förut. Jag räknar till att du använder totalt 26 artikulationer här, är det de som du alltid har i din mall, eller har du tagit bort/lagt till artikulationer efter behov? Men om du kör med mall, varför ser det ut som att du har spelat in alla stråkstämmor på violinspåret, och sedan fördelat ut?  :unsure:

Du kör artikulationerna på separata spår, verkar vara det fiffigaste sättet att få till naturlighet i spelet på ett överskådligt sätt. Använder du vissa keyswitchar också? Ser så ut i början på spåren.

Tempotrack kör du också med, ser jag.

Du verkar inte ha några problem att hitta stämmor, ser att du på flera ställen gör divisi genom att köra två olika artikulationer parallellt. Basar och celli är inte kopior en oktav ifrån utan skiljer sig lite här och där. Snyggt ritade expressionskurvor överallt.

Spännande, jag skall ladda på mina vsti:er så jag kan lyssna och studera ännu mer. Verkligen roligt att du ville visa hur du jobbar. Jag är inte lika strukturerad som du, jag lägger upp en Cubasefil i min tråd som ett skräckexempel...  ;)
DON'T PANIC


Inloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vackert :wub:... trots att jag inte begriper mig ett jota på artikulationer och expressionskurvor :unsure:. Skönt egentligen att inte begripa allt, att bara lyssna och njuta utan behöva att analysera  ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Nu kör du inte den pluggen, men det borde vara samma med ensemblefioler och ensemble cello/bas?

Jo, samma här. Man får jobba rätt mycket med expressionen i notövergångarna för att det ska bli okej, men tycker sällan det blir helt bra.


Har också Cubase 5 och det funkade för mig med att öppna. Kul att studera! Mina visuella intryck:

Prydligt och överskådligt uppställt, du har en mall du utgår ifrån, har du nämnt förut. Jag räknar till att du använder totalt 26 artikulationer här, är det de som du alltid har i din mall, eller har du tagit bort/lagt till artikulationer efter behov? Men om du kör med mall, varför ser det ut som att du har spelat in alla stråkstämmor på violinspåret, och sedan fördelat ut?  :unsure:

Du kör artikulationerna på separata spår, verkar vara det fiffigaste sättet att få till naturlighet i spelet på ett överskådligt sätt. Använder du vissa keyswitchar också? Ser så ut i början på spåren.

Tempotrack kör du också med, ser jag.

Du verkar inte ha några problem att hitta stämmor, ser att du på flera ställen gör divisi genom att köra två olika artikulationer parallellt. Basar och celli är inte kopior en oktav ifrån utan skiljer sig lite här och där. Snyggt ritade expressionskurvor överallt.

Spännande, jag skall ladda på mina vsti:er så jag kan lyssna och studera ännu mer. Verkligen roligt att du ville visa hur du jobbar. Jag är inte lika strukturerad som du, jag lägger upp en Cubasefil i min tråd som ett skräckexempel...  ;)

Det här projektet är avskalat. Jag tog bort alla tracks från det egentliga projektet som jag inte använder. Det riktiga projektet har du här, som alltså är min orkestermall också:
http://home.student.uu.se/daja8643/hymtolost_full.cpr

252 olika patchar (och därför lika många MIDI-kanaler). Det tar upp ungefär 25 GB RAM när det är öppet, men RAM-minnen är ju så billiga nuförtiden! (det är dock inte de raid0-ssd-diskar jag har pluggarna på för att det ska gå snabbare att ladda in allt i minnet..). Det är lite fånigt att ha ett sånt enormt projekt inser jag, men jag tycker det är skönt att slippa sitta och leta efter artikulationer/patchar när man behöver dem.

Jag började nog med att spela in lite violin, sen lade jag till keyswitchen som du såg (som gör att violinisten spelar med handen i fjärde positionen, dvs långt ner på halsen så man får varmare ljud) och sätter modulation på något rimligt värde (för någon normalnivå på vibrato). För att slippa göra det igen copy-pastade jag bara till andra tracks sen. Hela det här stycket skrevs nog helt utan att använda MIDI-keyboarden, bara mus och tangentbord.

Du har rätt om divisi, man kan köpa Hollywood Strings Diamond i vilket divisi faktiskt ingår, men tyckte inte att det var värt det, tycker det fungerar bra att göra på det här sättet.

Jag dubblar inte alltid cello och bas, bara när jag vill ha lite extra fyllighet, men på vissa ställen tycker jag det funkar att bara låta basen spela dova bastoner så kan cellon spela något annat utan att det blir för grötigt.

Ska kolla din fil också!