Kontrollrummet

Green fingers

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En instrumental låt som började som ett test med mina nya digitaltrummor. Efter ett tag utvecklades det hela till en låt. Färdigställt efter ett heldagsarbete i trädgården, därav namnet.

Förutom trummorna då så hörs tre gitarrer, bas och hammond. Och ett pianoackord på några ställen.

Tyck till om allt.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:49:34 by Wernborg »


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, låter riktigt bra. Lyssnar lite extra på trummorna förståss och det låter levande ! Bra lirat !
mvh robc


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Riktigt schyst spelat och mixat. Möjligen känns det efter en liten stund som bakgrundsmusik i något bygg program men den känslan försvinner vid 45. Riktigt bra kan inte komma på något att klaga på. Lyssnar avundsjukt på ditt gitarr spel :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja får inte det här fart på grönsakerna så vete tusan. riktigt bra lirat allting - kan hända det har med mina öron att göra men sologitarren kändes rätt så påträngande i höger högtalare - med lurar lät det bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Verkligen bra framfört! Sologitarren känns en aning för hög i det låga mellanregistret..
Vad använder du förresten för gitarrförstärkare/multieffekt för att få så snygga gitarrljud?
Mycket proffsigt och snyggt!
/Asti t.f. förstärkaralternativtmultieff ektundersökare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt jam!
Början och återkommande temat är lite som nån Janne Schaffer-grej, sen associerar jag till Eric Johnson med det fina trum och basdrivet. Mycket kul och levande, mannen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Svuveränt, Wernborg !!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej, låter riktigt bra. Lyssnar lite extra på trummorna förståss och det låter levande ! Bra lirat !
mvh robc
Tack så mycket.

Riktigt schyst spelat och mixat. Möjligen känns det efter en liten stund som bakgrundsmusik i något bygg program men den känslan försvinner vid 45. Riktigt bra kan inte komma på något att klaga på. Lyssnar avundsjukt på ditt gitarr spel :-)
Roligt att höra. Tack.

Ja får inte det här fart på grönsakerna så vete tusan. riktigt bra lirat allting - kan hända det har med mina öron att göra men sologitarren kändes rätt så påträngande i höger högtalare - med lurar lät det bättre.
Ska kolla eq-kurvan på sologuran. Tack.

Verkligen bra framfört! Sologitarren känns en aning för hög i det låga mellanregistret..
Vad använder du förresten för gitarrförstärkare/multieffekt för att få så snygga gitarrljud?
Mycket proffsigt och snyggt!
/Asti t.f. förstärkaralternativtmultieff ektundersökare
Ni har nog rätt ang. sologitarren. Får absolut se över den. Kompgitarrerna kör jag nästan alltid med Guitar suite och marshallemuleringen där. Behövs egentligen inget mer än den. Väldigt välljudande plugg och nästan omöjlig att ratta bort sig på. Leadgitarren går igenom Guitar rig och en Angus Young-preset, men hade lika gärna kunna köra den genom Guitar suite också egentligen. Sedan högpassfilter och lite kompressorer och sånt krafs också.

Härligt jam!
Början och återkommande temat är lite som nån Janne Schaffer-grej, sen associerar jag till Eric Johnson med det fina trum och basdrivet. Mycket kul och levande, mannen!
Ja det har du rätt i. Rätt likt Halkans affär nu när du säger det. Kul att det diggas.

Svuveränt, Wernborg !!!!!
mvh
Tack ska han ha!



Får alltså ta och se över sologitarren härnäst då.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har precis fått hem min gamla Kasuga Les Paul efter långtidsutlån till svågern. Blev inspirerad till lite annorlunda tongångar från mig denna gång.

« Senast ändrad: 01.07.2012, 15:29:58 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så nu har man laddat ner GSuite.zip. Läste att den inte är så processorhungrig. Hoppas på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gott med spelade trummor. Inte för att dina programmerade diton brukar vara dåliga men det blir helt klart en annan dimension när det är spelat ( om det är tight och smakfullt, vilket ditt lir är ). Snyggt trumljud också som jag dock tycker låter som ett bra livemickat/mixat set på scen medan dom andra musikerna låter mer studio. Kunde nog önska mig att man processade trummorna lite mer eller avprocessade dom övriga instrumenten  :blink:. Småsaker och överflödigt gnäll i en bra prod. Kul låt i övrigt, inte riktigt min bag som du ju säkert vet, men mästerligt utfört givetvis   :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint fläsk som lite gamla Canned Heat. Löpningarna låter lekande lätta, ack, ack vad är en bal osv.  :angry:  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det låter väldigt lättspelat :D Och på nåt sätt är det nästan till låtens nackdel då resten är teoretiskt "enkelt". Det är ingen komplicerad låt rent strukturellt. Alltså det krävs nästan (i mina öron) mer komplexitet på de andra planen också för att det ska gå jämnt ut. Tycker jag.

Det sagt, så tycker jag det är en grym låt vart du nu än tar den :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättesnygga gitarrer :P

Låten faller mej dock inte på läppen, är nog inte min bag.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja en sak som jag aldrig har lyckats med hittills då jag löper på gitarr och bas är att få till såna här löpningar som den vid 35. Det krävs mer än min goda vilja, att få sånt att låta så självklart enkelt.
Suveräna grejer som skiljer en amatör från en annan. Gillas stort i mina öron.  :wub:
« Senast ändrad: 02.07.2012, 19:22:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Det här är ju egentligen rätt långt ifrån vad jag gillar till vardags nuförtiden, men det är ju gjort med sånt odrägligt gott humör att det är svårt att inte smittas :D
Att det dessutom råkar vara grymt bra lirat - smackebonk bara, en rökare av hjärtats lust - gör ju inte saken sämre... om man säger så :)
Kan inte (vill inte) hitta nåt att klaga på vad gäller ljudet heller..!!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gott med spelade trummor. Inte för att dina programmerade diton brukar vara dåliga men det blir helt klart en annan dimension när det är spelat ( om det är tight och smakfullt, vilket ditt lir är ). Snyggt trumljud också som jag dock tycker låter som ett bra livemickat/mixat set på scen medan dom andra musikerna låter mer studio. Kunde nog önska mig att man processade trummorna lite mer eller avprocessade dom övriga instrumenten  :blink:. Småsaker och överflödigt gnäll i en bra prod. Kul låt i övrigt, inte riktigt min bag som du ju säkert vet, men mästerligt utfört givetvis   :)
Jag är så apdålig på att mixa trummor bara. Men kan absolut försöka separera och processa lite. Håller med dig, men vet bara inte riktigt hur jag ska komma framåt.  :D

Fint fläsk som lite gamla Canned Heat. Löpningarna låter lekande lätta, ack, ack vad är en bal osv.  :angry:  :P
Haha. Tack så mycket.

Ja, det låter väldigt lättspelat :D Och på nåt sätt är det nästan till låtens nackdel då resten är teoretiskt "enkelt". Det är ingen komplicerad låt rent strukturellt. Alltså det krävs nästan (i mina öron) mer komplexitet på de andra planen också för att det ska gå jämnt ut. Tycker jag.
Det sagt, så tycker jag det är en grym låt vart du nu än tar den :)
Ok. Tack. Hur ska jag framföra en låt som till sin struktur är enkel? Lite slarvigt istället? Nyfiken på hur du tänker.  :unsure:

Jättesnygga gitarrer :P

Låten faller mej dock inte på läppen, är nog inte min bag.

/Marre
Så kan det vara. Tack för lyssning.

Ja en sak som jag aldrig har lyckats med hittills då jag löper på gitarr och bas är att få till såna här löpningar som den vid 35. Det krävs mer än min goda vilja, att få sånt att låta så självklart enkelt.
Suveräna grejer som skiljer en amatör från en annan. Gillas stort i mina öron.  :wub:
Det är lättare än du tror. Kanske kommer en instruktionsvideo på just detta lick? Om man är intresserad?Kul att du gillar. Tack.

Det här är ju egentligen rätt långt ifrån vad jag gillar till vardags nuförtiden, men det är ju gjort med sånt odrägligt gott humör att det är svårt att inte smittas :D
Att det dessutom råkar vara grymt bra lirat - smackebonk bara, en rökare av hjärtats lust - gör ju inte saken sämre... om man säger så :)
Kan inte (vill inte) hitta nåt att klaga på vad gäller ljudet heller..!!
Underbart att spelglädjen lyser igenom, för det var verkligen en rolig låt att göra. Tack så väldans!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt lirat!
Eq påminde om Canned Heat och visst, tyckte själv lite ZZtop vad gäller övetonerna på gitarren.
Är väl inte så förtjust i ackorden, hade varit bättre med en tre-ackordare, mer blues. Eller kanske inte.
Kan tänka mig vissa dreglar åt de snabba nedgångarna där på guran - mig likaså. Klassisk hårdrockspryl egentligen men som inte alla fixar.
Spelar du trummorna också eftersom det är digitaltrummor? I så fall skitbra. Skitbra ändå.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra och bra spelat men jag tycker grundtugget mellan soleriet är lite för enkelt... Det drar ner lite på intrycket. Sedan skulle jag önska en fetare och tyngre bas för att det ska lyfta. Nu struttar den för mycket...men det är ju bara vad jag tycker då!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skönt lirat!
Eq påminde om Canned Heat och visst, tyckte själv lite ZZtop vad gäller övetonerna på gitarren.
Är väl inte så förtjust i ackorden, hade varit bättre med en tre-ackordare, mer blues. Eller kanske inte.
Kan tänka mig vissa dreglar åt de snabba nedgångarna där på guran - mig likaså. Klassisk hårdrockspryl egentligen men som inte alla fixar.
Spelar du trummorna också eftersom det är digitaltrummor? I så fall skitbra. Skitbra ändå.
Canned Heat är jag inte så hemma på, mer än de uppenbara hitsen från alla Woodstocksamlingar. Kul parallell ändå. Jo, jag lirar trummorna. Det är skitball att få vara trummis också.

Låter bra och bra spelat men jag tycker grundtugget mellan soleriet är lite för enkelt... Det drar ner lite på intrycket. Sedan skulle jag önska en fetare och tyngre bas för att det ska lyfta. Nu struttar den för mycket...men det är ju bara vad jag tycker då!
/G
Tja, visst är det enkelt. Det är lite av tanken, att det ska vara något att vila i mellan temana och solona. Från början var det ännu enklare.  :lol:

Ang. basen så har jag medvetet valt att tunna ut för att inte krocka med bastrumma för mycket. Kanske ska vända på steken så att basgitarren får mer plats istället för bastrumman. Tack för tankar.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
rockar fint
gott mos. rock on !
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Ok. Tack. Hur ska jag framföra en låt som till sin struktur är enkel? Lite slarvigt istället? Nyfiken på hur du tänker.  :unsure:

Jag svamlade lite där ja. :D Tror jag menade detta: Det jag menar är även gitarren, grymt välspelande instrumentalist som du är, är väldigt förutsägbar i denna. Komplexitetshöjning hade denna låt tjänat på.

Låten som sådan är finemang. MEN! Det låter som standardgrepp du repeterar i denna nästan hela tiden . (I många andra sammanhang är ju dina gitarrprylar inte ALLS förutsägbara; t ex vår Älvsjö-visa t ex)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hur bra som helst det här wernis.

Det rockar fett och ljudbilden gillas och trummorna var ju grymma! Lite tunnt nere i basen ja,den här musikstilen tycker jag skall ha ett fett bottentryck då blir det fart.

Bra jobbat.

Mike