Kontrollrummet

Jugas feat. Linn - Tell me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Att jag lägger upp den här direkt i 'färdiga' handlar kanske mest om önsketänkande. Jag har nämligen gnetat till förbannelse med att få till en vettig version av den här i grunden väldigt enkla låten. Det är en låt som jag spelat till o från under kanske 15 års tid i olika versioner i olika band som jag nu ville manifestera. Producent- o arrangörsjävulen slog klorna i mig ganska omgående när jag började jobba i studion och den har varit på ordentliga avvägar med dramatiska stråkar i div intron o mellanspel. Den har varit lång, den har varit svulstig, den har varit stor och ohanterlig.
Nu har jag rensat radikalt o kokat ner den till ett hanterligt format o ett mer intimt tilltal som passar låten mycket bättre. Upptäckte samtidigt att det var rätt fint att måla med lite glesa pianoklanger :)
Trodde jag hade en mix/bounce som jag var nöjd med, som det bara var att lägga upp... men när jag lyssnade så hörde jag genast saker som behövde åtgärdas, men nu 2,5 timmar senare så ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Superskönt arr på detta loungestycke. Har inga invändningar när det gäller det musikaliska som är toppen. Tycker att det finns lite att jobba på i sången där de du(?) och Linn sliter och drar lite mot varandra. Kanske är det bättre att korta fraserna lite?

Fasen va härligt. Bra jobbat verkligen!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vansinnigt härlig låt och skönt sjungen av de inblandade. Så här mitt i natten när jag lyssnar på låg volym så känns den aningen ihoptryckt kanske kan det vara så att komprimeringen är för hög overall - vet ej men den känns "undertryckt" på något sätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Korta fraserna, skrev Wernborg. Innan jag läste det reagerade jag på återkommande "Wisdoooooom"
som jag skulle vilja sjungs Wisdom istället. Är det samma fenomen vi reagerar på? Kanske. Om det är något att reflektera över eller ändra på är upp till dig.

Duett vid 200 sekunder är inte totalsynkat men kanske vill du inte att känslan ska gå förlorad, som den kanske gör om man tajtar till stämmorna att sjunga exakt samtidigt.

Skön låt och skönt framförd låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skön, mjuk låt som smeker örat o sinnet ;) Jag har ingenting att direkt klaga på, möjligen känns det som rösterna fått ett lite för hårt högpass-filter i vissa lägen o någonstans känns sången osynkad men jag är allt för oerfaren i mixning för att ha några detaljerade påpekanden här, det är redan mycket bra!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jojo.. det sket sig direkt med att ha den i färdiga :D  jo jag är (nu) medveten om att jag har en tendens att svansa till sången i onödan ibland men hemmablind blir man ju ändå... ska kika på det. Likaså ska jag kika på stämmorna.
Den ska inte vara särskilt hårt komprimerad, men det gick rätt fort igår kväll när jag körde den genom mastringssetupen så kanska iså fall att jag slarvade lite där.
Har inte för mig att jag skurit speciellt hårt med högpasset på sången, men jag får helt enkelt kolla igenom hela sångpaketet igen och se vart jag hamnar... kiitos amigos :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fint arr och snygg mix på denna avkopplande låt!
Skitsnyggt återhållsamt piano och likaså den akustiska gitarren!
Sången tycker jag är lite för vass, lite "väsig". Skulle vilja ha lite mer värme i den.
Trummorna har också ett något vasst ljud i mitt tycke...
Men som helhet jättesnyggt!
/Asti t.f. sir Väs
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta!!  :wub:

Cool "vit" jazzig RnB-influerad soul, lite Sade-stuk :) Musikalisk toppklass!! Sången är OK men lite otight (se tidigare kommentarer) vilket "skaver" lite mot stilen, men kompet sitter och jag gillar arret! Helt rätt med pianot och riktigt fint akustiskt solo.

Mixen känns tyvärr ganska "loudness-pressad" och det blir rätt skumt trots en bra grundmix, där sången åker jojo fram och tillbaka i ljudbilden... Håller också med om att sången kunde få lite mer kropp!


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tackar o bugar för såväl beröm som värdefull kritik :)
Den kommer att få sig en ordentlig genomgång senare i veckan..