Kontrollrummet

pxm - Fancy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
X-primenterar litet inatt och har fastnat för Harmonisk moll skala i C och för dess 5:e modus Spansk flamenco (Spanish gypsi).
He,he , jag vill också utforska folkliga klassiska visor !!!
Låter coolt tycker jag men finner det svårt att hitta några vettiga melodier och licks..
Ett samarbete i den här stilen över sommaren, någon ????



mvh

Edit; spelade om kompet och tog hjälp av en kompis för att få veta Yngwie Malmsteen - progressionen, I-VI-Vii-I som jag här blandar med typisk jazz progression II-V-I och tritonussub...Båda progressionerna är byggda ut Harmonisk molls diatoniska harmonier.Coolt resultat tycker jag...Låter Rock Jazz Fusion.....
« Senast ändrad: 30.06.2012, 20:24:55 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Looparna du använder var nog inte tänkta för detta tempo. Låter helt hysteriskt stressigt. Ingen trummis skulle spelat så här. Har du inte tempoangivelse på looparna i vilka tempon dom passar?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker trummisen hänfer med bra jag :lol: Liksom "bassisten" full ös och ganska bra harmoniserat tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Galet på ett ganska skönt sätt. Men låt på låt på samma sätt  :blink: :huh: :rolleyes: Kan du inte bara skita i alla skalor och spela de toner du själv vill?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tja-det här är första försöket med harmonisk moll succesion och progression, det du lyssnade på först, equality, var andra försöket och där har jag tonat ned hermonisk moll litet till fördel för melodisk moll. Därav de konstiga ackorden i den andra låten.
Tänkte försöka hitta någon vettig stil för dessa tonarter, ackord och skalor över sommaren och spela in mig på dem så att de sitter till hösten. Har ett par andra projekt, collabs på gång som låter annorlunda. Kände att jag blev tvungen att ta hjälp av, spela med andra för att komma loss och inte köra i samma hjulspår. Så överraskningar är på gång....någon gång under sommaren...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Alltså, återigen, back to basic. Jag har själv lyssnat och försökt plagiera Scott Henderson och Co sen 80-talet men utan vidare resultat. Detta låter helt ärligt bara kaos. Jag skulle inte lyssna på detta i något syfte alls om det inte vore för att analysera. Försök att kombinera de skeva tonerna med smakfull variation och tempo.

Tänk på att Hendersons lekfullhet kommer ifrån att utveckla blues och inte tvärt om. Lyssna på hans hound dog-skivor och ta lite intryck därifrån.

Inte menat som sur kritik utan som vägledning i fusionsdjungeln. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Nu lät det där rätt illa ser jag. Alltså, vad jag menar är återigen - fila på utförandet. Jag gjorde precis en grej som exempel på hur man kan ta ner ambitionsnivån till en enklare nivå och samtidigt behålla svänget som Tribal Tech (för att behålla det exemplet) ofta har i sina sneda harmonier. Nu är mitt exempel inte nån uppvisning i trixande, skicklighet eller med olika harmonier men visar vad jag menar med att börja från början. Enkelt, rakt och hyfsat i takt. :)

Jag kände mig skyldig att förklara mitt tidigare inlägg och sticker ut hakan med detta. :)
Jag önskar jag hade ditt driv för mer driven musiker har jag sällan mött!

Hoppas du tar detta på det sättet jag menar.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra om filen, Mein.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/