Faktum är att 95% inte kommer att höra någonslags skillnad på peak på exakt 0 och på exempevlis -0.5. Förutom i blindtest där man växlar mellan de olika filerna, och spelar sinusvåg. I musik kommer öra att kompensera ganska fort tror jag - också i ett blindtest. Det är verkliga yttepytte marginaler vi talar om. Bra mix och master kan göra upp för så mycket "digitalonani" i dagens läge. Detta glöms av väldigt många som hittar sin första digitallimiter och gör "mastring".
Men för att ännu kommentera om den verkliga saken, alltså detta "tekniska fenomen": jag har hittils alltid legat på -0.15 i kedjans sista ända, men kanske det är skäl att gå ner till -0.5 för säkerhets skull - och just för att det inte har någon negativ betydelse egentligen, men helt tydligt kan ha stor betydelse positivt. Mp3 är en verkligt intrikat algoritm/kodning som är en ytterlig komplexitetsfaktor utöver den "vanliga" hur-många-nollor-i-rad -problematiken.
Har du själv läst in dig på skillnaden mellan 1,2 eller flere nollor i rad och skillnader i hur olika mätare/"skolor" reagerar? Överhuvudtaget är den digitala nollan, interpolation, "gissningsalgoritmer" och hela faderullan ett intressant område tycker jag (det till trots att den har verkligen lite att göra med det som borde vara viktigt egentligen... =) )
Jaja, skojig sommardiskussion oberoende!
Jag lider ju också lite av det där "jag måste förstå hur allt fungerar, även om det är onödigt". Efter mycket forskande o testande kan jag rapportera att LAME är överlägset bäst mp3 encoder när det kommer till det här problemet, den håller sig verkligen på mattan o gör det den skall jämfört med Logic's inbyggda som är riktigt sketchy i den här bemärkelsen (vi diskuterar alltså inte ljudkvalitet nu utan bara nivåer). Så vill man vara på säkra sidan o maxa, kör med LAME.
Laddar du upp på soundcloud så är deras mp3 encoder "mellanbra", den skjuter över ungefär 0.4db med en halvhård limiter på materialet.
Skaffade en "true peak meter" för att granska det här lite bättre, och det visade sig att mitt projekt i fråga när det stod på 0db skickade ut +0.7db intersample peakar som mest, det är ganska mycket o kan säkerligen påverka negativt. Jag läste på lite om detta o de som mastrar för itunes på proffsnivå har tydligen för vana att skicka ivägt material som ligger på -1dbTP (true peak, true peak = intersample peak, analog reconstruction peak, kärt bart många namn) och det är väl en ganska bra strategi. Då är man med en hyfsad encoder till mp3 eller aac ganska säker, o får lite headroom över till dåliga DA's o sådant. Så jag tänkte nog landa på den metoden helt enkelt. Har man ingen möjlighet till truepeak mätare så kan man tänka att det finns risk för peakar på bortåt 0.7db om man kör relativt hårt med limitern. Minskar man på limitern minskar även topparna. Hoppas det där var tydligt.
Känns som jag lagt ner timmar på research lite i onödan minst sagt men men... back to music!