Forum > Färdiga produktioner

Dividend, Marre, Asti, Cykeln - Havet och tystnaden

<< < (3/16) > >>

Wernborg:
Riktigt bra tema. Saknar sustainpedal i pianospelet som inte känns helt naturligt. Även i melodin behövs pedalen här och där.

Harmonica mike:
Jizes vad snyggt Per!

Det här ser jag fram emot att få höra i sin fulländning.Jag föreslår ingenting i form av fler instrument - för att inte störa den kreativa processen..Har har du något riktigt läckert på gång.Skrik HÖGT när du har nyare(läs längre)verre för detta vill jag inte missa.

Mike

Eddi:
Bra melodi du plockat fram på ett lekfullt och enkelt sätt. Passar bra som intro och mellanspel om sång ska till på rena Am G osv.

Dividend:

--- Citat från: Tokai skrivet 27.06.2012, 19:41:35 ---sänk tonart i den jättehöga melodin så att det blir som en andra stämma istället. Skön melodi verkligen.
Kan då tänka mig tvåstämmig sång, den ena sjunger raka toner, den andra följer melodin.

--- Slut citat ---

Jag tror fan jag tar och kör en sådan version till helgen med nån körplugg jag har liggandes, bara för att se hur det blir! Om det inte funkar som "produkt" kan man ju alltid köra de två stämmorna på violin/cello i bakgrunden och sen lägga sångstämman (förenklad jämfört med pianomelodin här) ovanpå.
Tack! :)

--- Citat från: Eddi skrivet 28.06.2012, 11:22:07 ---Bra melodi du plockat fram på ett lekfullt och enkelt sätt. Passar bra som intro och mellanspel om sång ska till på rena Am G osv.

--- Slut citat ---

Kul att du gillar melodin! Ja, tror sången (solo eller duett) måste vara en enklare verre av pianomelodin så får försöka fila på en sån! Blir nog lite för koloratur-mässigt annars, precis som folk skriver :)
Sen behöver jag en text också :)

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 28.06.2012, 09:34:05 ---Jizes vad snyggt Per!

Det här ser jag fram emot att få höra i sin fulländning.Jag föreslår ingenting i form av fler instrument - för att inte störa den kreativa processen..Har har du något riktigt läckert på gång.Skrik HÖGT när du har nyare(läs längre)verre för detta vill jag inte missa.

--- Slut citat ---

Kul att du gillar! Skickar pianot i samma veva så du lär märka :)

--- Citat från: Wernborg skrivet 27.06.2012, 22:55:45 ---Riktigt bra tema. Saknar sustainpedal i pianospelet som inte känns helt naturligt. Även i melodin behövs pedalen här och där.

--- Slut citat ---

Kul att du gillar temat!

--- Citat från: MaxB skrivet 27.06.2012, 20:10:30 ---Inte behövs sång här inte. Men det går förenkla melodin om det ska vara sång.
Inget får hindra pianot från att spela så här ekvilibristisk i mellanpartier i så fall.

Dock finns en stor potential att utveckla vänsterhandens spelande på pianot.
Nuvarande spel är för statiskt för att passa en så här känslig, vacker melodi.

--- Slut citat ---

Ja, det är jättestatiskt. Det är ju bara ett försök att kolla vilka ackord som funkar rent harmoniskt :) Förenkling är på g. Tack!

--- Citat från: HasseFX skrivet 27.06.2012, 22:28:14 ---Riktigt fin melodi som arrats perfekt för piano, med de snabba små upptakterna - svårt att få bra på andra instrument (krumhorn kanske  :P) Själva tolkningen ligger mellan klassiskt och jazz - kan nog tjäna på att kliva än närmare jazzen (i kompet - Jan Johansson'skt som redan nämts). Med lite annan frasering och mer rubato kan jag höra Lena Willemarks stämma, med lite ornament av Jonas Knutsson eller Anders Paulsson  :rolleyes:

Ser fram emot när du tar stycket mot vidare höjder/vyer/whatever :)

--- Slut citat ---

Bra råd! Kollar vidare på den här till helgen! Tack!

--- Citat från: 1up skrivet 27.06.2012, 21:01:16 ---Bra noterat.

Lite Jan Johansson (stavas så?)

Tänker en flöjtstämma med mer utdragna noter som tar vid där låten just nu slutar.

Klyftig rytmik och variation i mina öron.

--- Slut citat ---

Jan J. ja :unsure: Kanske skulle en ståbas funka till arret? Oboe (inte flöjt) kanske kommer! :)

Tack till er alla för era öron och tankar! :)

Dividend:
NY VERSION! mp3 i första inlägget!

Den här uppdelad i tre delar.
Första är pianot när det spelar sångmelodin (och den ursprungliga melodin bör väl också spelas :unsure:)
I andra delen är det körer. Jag gjorde jag som Tokai föreslog och skapade en understämma för sångmelodin.
I tredje, spelas de två stämmorna på fiol och cello och en oboe kommer på besök.

Detta är alltså min experimentverkstad, jag lägger upp, för denna sommarvisa

Alla tankar är välkomna! Jag får skriva en refräng också..

Skriv vad ni tänker :D Allt Konstruktivt eller destruktivt är intressant! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion