Kontrollrummet

JT - Flying Iron

gäst · 18 · 1598

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Ensam hemma, regnigt, äntligen semester, väntar på det nya instrumentet som beställdes idag. Då blir det lite Iron Man och efter det lite jazzig ambient med ett tema som "spökat" ett tag....


http://soundcloud.com/busstop18/flying-iron/download


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Trodde det var ett renodlat pianostycke först, blev nästan lite besviken för det hade passat så bra just nu *skrattar*
 Hur som, jag gillar pianot, de andra instrumenten känns lite "plastiga" i pianots skimmer på något sätt, men det kanske bara är jag för de låter helt okej egentligen, de smälter bara inte in i mixen så mkt i mina öron. Stycket som sådant helt okej, inte så förtjust i instrumentet som dyker upp senare, låter nästan lite åt dragspels-hållet? Känns som det blir för mycket och att instrumentet inte passar in med det andra riktigt, det förlöjligar nästan lite? Det känns som om låten vill ha ett mindre, intimare arr? Åter igen kanske bara min tolkning, men här har du mina five cent ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Two cent, stämningen av instrumentet kan diffa högst med two cent på en trad. stämapparats skala.
helst ingenting alls....Men two cent säger man...
JT brukar göra bra låtar men det låter litet skumt med dragspel. Måste lyssna nu....

mvh
« Senast ändrad: 26.06.2012, 21:15:44 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det låter bra om musiken JT, men även jag är också litet allergisk mot ljudet som kommer in och spelar melodin.
Inget fel på melodin eller något- bara ljudet. Fast det är ju mer en smaksak och man vänjer sig vid det efterhand att lyssningen fortgår...
Men som sagt, överlag låter det mycket bra och intressant..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Melodin med volympedal på elgitarren kan med fördel ha mer reverb tycker jag.
Trodde titeln var: JT - Flying Tron så jag blev ju nyfiken. Men det här duger...
The Flying Tron är ju med även den 2.45-3.30, i det Soundcloud illustrerar som ett taggigt parti (nästan som en såg, utan att såga låten förstås  :lol: )!

« Senast ändrad: 26.06.2012, 14:15:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det partiet är skönt och välljudande....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna, avkopplande klanger. Blir lite suggestivt genom att hålla kvar på samma ackord.
Gillar basen, men tycker trummorna låter aningen leksaksaktigt. Snyggt!
/Asti t.f. lekman
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar denna bättre än midsommardagslåten. Tycker väl trummorna och basen drar åt upbeat och pianot åt det mer lugna. När sedan den transientlösa guran kommer in blir det mer syntes. Lite svårgreppat, avvaktande stycke i mina öron här men det kanske är meningen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar rakt igenom. :wub:
Härligt ljud på pianot och du har säkert svarat förut vad det är men snälla säg det en gång till.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tycker det mesta är jättefint... är rätt svag för den här sortens lite svävande/avvaktande uttryck, det "händer" inte så mycket, ändå gör det ju det, händer massor egentligen, men på ett ganska subtilt plan.
Jag gillar verkligen groovet men håller med om att ljudbilden på trumpaketet känns aningen platt... en eq-grej kanske?
Hur som helst så blir jag liksom sugen på att lira med... plinka lite glest på acken, fluffa lite med altsaxen... typ :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Skitbra! Det här ligger under "chill Out" i mitt huvuds genrekatalog. Bra att den inte följer mallen för hur en låt ska arras. Det går inte att tvinga på sån här musik en "normal mix" eller instrumentering enl. formulär 1A. Detta är ett konstverk. Möjligen finns marginal för att vässa mixen en aning till. Bästa på länge.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Jay Thomas

  • Gäst
Trodde det var ett renodlat pianostycke först, blev nästan lite besviken för det hade passat så bra just nu *skrattar*
 Hur som, jag gillar pianot, de andra instrumenten känns lite "plastiga" i pianots skimmer på något sätt, men det kanske bara är jag för de låter helt okej egentligen, de smälter bara inte in i mixen så mkt i mina öron. Stycket som sådant helt okej, inte så förtjust i instrumentet som dyker upp senare, låter nästan lite åt dragspels-hållet? Känns som det blir för mycket och att instrumentet inte passar in med det andra riktigt, det förlöjligar nästan lite? Det känns som om låten vill ha ett mindre, intimare arr? Åter igen kanske bara min tolkning, men här har du mina five cent ;)

Tack tigersoul! :)
Pianotemat utgör grunden, är nog lite rädd för att Supertramp använde ackordföljden långt innan jag "uppfann" den igen. ;) Dragspelsliknande? Vet inte om du syftar på något pad eller den ytterst filtrerade akkeguran.

Two cent, stämningen av instrumentet kan diffa högst med two cent på en trad. stämapparats skala.
helst ingenting alls....Men two cent säger man...
JT brukar göra bra låtar men det låter litet skumt med dragspel. Måste lyssna nu....

mvh
Det låter bra om musiken JT, men även jag är också litet allergisk mot ljudet som kommer in och spelar melodin.
Inget fel på melodin eller något- bara ljudet. Fast det är ju mer en smaksak och man vänjer sig vid det efterhand att lyssningen fortgår...
Men som sagt, överlag låter det mycket bra och intressant..

mvh

Tack pxm! :)
Kul att du gillade men instrumentet får vara kvar då jag ägnar mycket tid åt ljudval och i min värld är det "rätt" ljud på rätt plats.

Melodin med volympedal på elgitarren kan med fördel ha mer reverb tycker jag.
Trodde titeln var: JT - Flying Tron så jag blev ju nyfiken. Men det här duger...
The Flying Tron är ju med även den 2.45-3.30, i det Soundcloud illustrerar som ett taggigt parti (nästan som en såg, utan att såga låten förstås  :lol: )!



Tack MaxB! :)
Kunde ha varit Tron men det blev Iron efter Iron Man 1. :)
Ska kolla reverbet för jag trodde att det fanns "tillräckligt" med reverb men jag får skruva ett varv till. ;)

Sköna, avkopplande klanger. Blir lite suggestivt genom att hålla kvar på samma ackord.
Gillar basen, men tycker trummorna låter aningen leksaksaktigt. Snyggt!
/Asti t.f. lekman

Tack Asti! :)
Försökte hålla det så enkelt som möjligt, så enkelt att den eventuellt hade kunnat kvalificera sig till två-ackordsfestivalen... ;)
Trummorna är från Stylus RMX, så att det låter lekaksaktigt skyller jag i sådana fall på producenten och mixaren...  B)

Gillar denna bättre än midsommardagslåten. Tycker väl trummorna och basen drar åt upbeat och pianot åt det mer lugna. När sedan den transientlösa guran kommer in blir det mer syntes. Lite svårgreppat, avvaktande stycke i mina öron här men det kanske är meningen?

Tack equlity! :)
Hybrid crossover kanske? Jobbade med just kontraster i denna, och det tycks ha fungerat utmärkt. :) Jag brukar inte göra låtar efter någon slags mall, denna är inget undantag. Kanske därför de inte kommer upp som kandidater till Svensktoppen heller. Värt att tänka på!


Underbar rakt igenom. :wub:
Härligt ljud på pianot och du har säkert svarat förut vad det är men snälla säg det en gång till.

Tack Eddi! :)
Kul att den tilltalade just dig! :) Det är Alicia Keys från Native Instruments. Gillar det mer och mer! :)


Tycker det mesta är jättefint... är rätt svag för den här sortens lite svävande/avvaktande uttryck, det "händer" inte så mycket, ändå gör det ju det, händer massor egentligen, men på ett ganska subtilt plan.
Jag gillar verkligen groovet men håller med om att ljudbilden på trumpaketet känns aningen platt... en eq-grej kanske?
Hur som helst så blir jag liksom sugen på att lira med... plinka lite glest på acken, fluffa lite med altsaxen... typ :)


Tack jugas! :)
Härligt att se "att det trots det inte händer så mycket, så pågår det mycket". :) Du får mer än gärna plinka och blåsa med! :) Vore intressant vad du kunde brodera ut med! Även om jag har en sopransax hemma, så finns beviset på KR att det kommer att dröja ett tag innan jag kan spela, åtminstone utan autotune...

Skitbra! Det här ligger under "chill Out" i mitt huvuds genrekatalog. Bra att den inte följer mallen för hur en låt ska arras. Det går inte att tvinga på sån här musik en "normal mix" eller instrumentering enl. formulär 1A. Detta är ett konstverk. Möjligen finns marginal för att vässa mixen en aning till. Bästa på länge.

Tack Bribedant! :)
Mallar är till för att känna till, inte att följas. På gott och ont... Du får gärna beskriva den eventuella vässningen av mixen, då det är lätt att bli hemmadöv.

Nu blir det att pensla med färg (husmålning) istället för med toner även om jag satt i typ 4 timmar igår kväll och trakterade nyförvärvet...




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön dänga JT.

Jag gillar också det lite experimentiella som du är en mästare på.Det behöver inte alltid vara by the book etc..Antar att det är den där sköna ståfelan som basar..

Nu skall jag återgå till att svära om vädret,fi faen :)

Simma lugnt där ute i skärgården

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är så här års lika kallt som det är i norra sverige på sommaren. JT, har du tagit premiärdoppet ännu? Antar att du har fullt upp med att måla huset stackare...
Idag skiner solen och det är perfekt väder för att måla.
Själv ska jag nog sticka ut med segelbåten. Det blir i så fall seglingspremiär denna sommar.
Förbannade regn och kyla, som sabbar semestern.
« Senast ändrad: 28.06.2012, 11:35:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter okej!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Jag ska känna lite på det nästa gång jag är i studion... är i själen på väg dit hela tiden men små trivialiteter som jobb, socialt liv etc. har en förmåga i vägen hela tiden ;)  men ska ta mig lite semester snart o försöka hänga lite mer i studion..

Sopransax är svåraste saxen att få bra intonation med, alltså svåraste att spela osurt... iaf av dom tre vanligaste saxvarianterna..

Är själv ruggigt otränad på saxen nu så min intonation är nog också långt ifrån klockren :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jugas, du verkar ha fått en del engagemang!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jo, kanske det.. å andra sidan så lovar jag inte leverans till någon i nuläget ;) ..nån sorts tillkämpad självbevarelseinsikt - vet inte om det ordet finns men det är just precis vad det handlar om hehe..