Kontrollrummet

It all begins here!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Ljudbilden är inte riktigt färdig, kanske lite mkt diskant. ska ändra nått ljud (typ höga piano tonerna) också tror jag!?
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känns som nån ackordsväxling till moll inte hör till samma tonart, men det funkar och återkommer så det ska nog vara så :)

Vet inte om ljudbilden, men det känns lite släpande på sina håll. Tror inte det är pianot, förmodligen nåt med trumprogrammeringen??

Det händer inte så mycket, men höll mig intresserad till slutet!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Ja jag e medveten om de knasiga tonarts bytena men tycker att när man lyssnat in sig så har det sin sharm, kanske man borde markera dom på nått bättre sätt så att dom "kommer in lite finare" ? Trummorna släpar medvetet  :wub: Funderar bara om det inte borde vara nått annat ljud på det återkommande höga tonerna på pianot!? Sen e´låten inte tänkt som nått huvud nr utan kanske outro (It all begins here!!)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det som är lite speciellt är ju de oväntade harmonibytena om du kan limma ihop det hela med en bra basgång så tror jag mycket kan falla på plats. Inget fel alls med de diskantiga synth-tonerna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tycker att Eddi`s förslag verkar bra. Min egna tanke är att kanske kan basen vandra litet smooth kromatiskt till målackordets rot, grundton, prim eller vad det nu kallas för, från föregåendes ackords septima, sjua, sjunde ton-ah-du förstår hur jag menar ???

mvh


Edit: Tänkte att det skulle "väva" in de önskade ackorden i progressionen på ett smidigt sätt...
« Senast ändrad: 25.06.2012, 16:46:27 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant o lite annorlunda. De udda moduleringarna är jag inte helt säker på, de måste nog gjutas in mer i låten om de ska funka till 100% men jag tror det kan funka om du jobbar lite runt dem. När de kommer, känns låten också lite som en soundtrack, eller är det bara jag? ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Mkt bra idé med bas grejen, kanske få trummorna att markera på nått sätt också att nu byts det lite!?
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tjena
Tyckte slingorna flätades på ett snyggt sätt och blev en vacker helhet. Dock gillade jag inte alls de helt oannonserade tonartsbytena som för mig lite förstörde den harmonin jag kände inledningsvis ;). Istället för att skapa variation med tonartsbyten så gör något helt annorlunda break eller liknande.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
.....eller använd typ sekundära dominanter för syftet, kanske altererade sådana t o m.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesköna harmonier och klurig "baktakt" (som jag tolkar det i alla fall)!
Kunde inte låta bli att lägga på lite sång. Hoppas du inte misstycker.
Säg till i så fall så plockar jag bort! Texten är mest nonsens inspirerat av Kalifornisk love, peace and understanding.  :)

https://www.box.com/s/b057cafe147b7c4df089

/Asti t.f. love guru
« Senast ändrad: 25.06.2012, 22:58:17 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här kommer Astis sång som det som limmar ihop de olika ackorden och de oväntade ackordsbytena.

Jag funderar på trummorna. Kanske tänker du mycket djupare eller längre musikaliskt än jag eller så är trumspelet lite off och skulle kunna göras annorlunda, så att det ligger närmare övriga instrument.

Det är som jag känner men ingen annan har nämt det, så kanske är det jag som tänkter för snävt och traditionellt avseende trummorna?
« Senast ändrad: 26.06.2012, 00:21:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Asti din sång e perfekt till att "limma ihop ackorden" som MaxB sa, dessutom är sången underbar  :wub: . Trummorna kan jag pula lite mer på men vill ha den där baktakts känslan kvar, (finns så många låtar med rakt på trummor här i livet  ;) )
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti din sång e perfekt till att "limma ihop ackorden" som MaxB sa, dessutom är sången underbar  :wub: . Trummorna kan jag pula lite mer på men vill ha den där baktakts känslan kvar, (finns så många låtar med rakt på trummor här i livet  ;) )
Kul att du gillar mitt sångförsök!
Blev så inspirerad av låten att jag inte kunde låta bli.
Funderar du på att utveckla eller förlänga låten ytterligare?
Är inte säker på att en bas skulle förstärka....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tyckte också att det blev mycket lyckat med Astis sång, från att vara låten med de konstiga tonartsbytena blev det den coola lite mystiska låten.
Kanon :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har utvecklat sången lite till....försökte binda ihop sångpartierna.

https://www.box.com/s/4f5f9a0ea2960c5ee679
« Senast ändrad: 28.06.2012, 21:12:41 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
It is good!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blev lite mer än en låt det här med Astis sång och körer samt viskningar - typ en art-installation är min upplevelse. Bra men inget man direkt visslar på under vägen till tunnelbanan (Varför man nu ska dit? Jag har ju bil)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det blev lite mer än en låt det här med Astis sång och körer samt viskningar - typ en art-installation är min upplevelse. Bra men inget man direkt visslar på under vägen till tunnelbanan (Varför man nu ska dit? Jag har ju bil)
Ja, det kanske blev lite för mycket...?
Nu ska jag låta din tråd vara i fred Blade Runner!  :)
/Asti t.f. fredsmäklare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Asti, älskar dina Beatle inspererade saker  :wub:, så fortsätt du!! Skulle gärna ta dina wave filer så man kan fixa lite med ljud som jag tycker e´lite fel till dina underbara sång kreationer,,, Kanske det borde bli en full längdare å inte bara en liten bridge/fade out som jag tänkte från början!? Ps Ska jag mecka med trummorna lite mer när jag får tid (meckar lite med andra låtar just nu) om dom inte e´bra nock? Ds
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti, älskar dina Beatle inspererade saker  :wub:, så fortsätt du!! Skulle gärna ta dina wave filer så man kan fixa lite med ljud som jag tycker e´lite fel till dina underbara sång kreationer,,, Kanske det borde bli en full längdare å inte bara en liten bridge/fade out som jag tänkte från början!? Ps Ska jag mecka med trummorna lite mer när jag får tid (meckar lite med andra låtar just nu) om dom inte e´bra nock? Ds
Om du vill kan jag skicka sång-filerna! Vet inte om den behöver förlängas....
Ja, kanske trummorna är lite för mycket på, men å andra sidan får man inte tappa "baktakten",
som ger låten extra karaktär.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Jätte gärna! E ahh å sång rösterna på separata filer?
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätte gärna! E ahh å sång rösterna på separata filer?
Ja, sången är separat och kören är uppdelad i 3 sektioner om 3 spår i varje, förutom
sista som är 4 spår.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blev lite mer än en låt det här med Astis sång och körer samt viskningar - typ en art-installation är min upplevelse. Bra men inget man direkt visslar på under vägen till tunnelbanan (Varför man nu ska dit? Jag har ju bil)
Ja, det kanske blev lite för mycket...?
Nu ska jag låta din tråd vara i fred Blade Runner!  :)
/Asti t.f. fredsmäklare
Aha jag tror du missuppfattade mig lite Peter - det blev bättre än en vanlig låt - men otroligt svår att nynna till - det var vad jag ville säga :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det blev lite mer än en låt det här med Astis sång och körer samt viskningar - typ en art-installation är min upplevelse. Bra men inget man direkt visslar på under vägen till tunnelbanan (Varför man nu ska dit? Jag har ju bil)
Ja, det kanske blev lite för mycket...?
Nu ska jag låta din tråd vara i fred Blade Runner!  :)
/Asti t.f. fredsmäklare
Aha jag tror du missuppfattade mig lite Peter - det blev bättre än en vanlig låt - men otroligt svår att nynna till - det var vad jag ville säga :D
Jag förstod vad du menade, men är ändå osäker på om det är för mycket sångexperiment.  :)
Melodin är inte komplicerad i sig, men i kombination med trummornas "baktakt" är den kanske lite klurig...?
Jag är tacksam för all feedback och du är nog tillsammans med Max den mest ambitiöse här på forumet!  :wub:
/Asti t.f. helgfirare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnade först på det instrumentala och tyckte direkt att det cembalo liknande ljudet klingar för mycket. Medvetet säkert mer det blir lite rörigt när ackorden flyter in i varandra. Tycker jag.
Gillar verkligen ackordbytena. Men rytmen är minst sagt udda. Men kan funka.
Nu lyssnar jag på Astis första sångpålägg. Och vad hör jag? Jo, Diane Ross & The Supremes!
Alltså måste rytmen bli mer Motown. Köra rakt trumkomp med en fetbas som slingrar sig runt ackorden.
Andra sången av Asti får man helt andra associationer, nämligen till The Beach Boys. Och då snackar vi Brian Wilson arr. Och då är man inne i en helt annan division.
Jag kan tyvärr inte se nåt bra sätt att kombinera detta nuvarande komp med Astis sångmelodi om man inte ändrar kompet helt enligt mina funderingar.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...oj här händer det grejjer :)  Gillar både instrumentalen och Asti v.2!

Den instrumentala saknar bas (i sound och för att binda ihop partierna), men annars gillar jag den, inklusive det diskantiga. Det låter eget, nordiskt, åt Lasse Hollmer/Björn Isfält :)  Passar utmärkt som sista spår, med låång uttoning rakt ut i midsommarnatten....

Asti v.2 låter sådär avslappnat/eftertänksamt som en Jose Gonzalez på synt-matta :)

« Senast ändrad: 30.06.2012, 19:51:02 by HasseFX »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tokai - Jag var med i en grupp under tonåren som kallades Diana Ross and the Beach Boys....
           Skämt åsido, jag tror jag förstår vad du menar ang sången ihop med kompet.
           Version 2 kräver ett annat, mer sparsamt komp a la God only knows ...?
HazzeFX - Jose Gonzales gillar jag! Har däremot aldrig hört honom med synt-matta...

Tack ska ni ha för era synpunkter!
/Asti t.f. synt-nisse
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Jätte gärna! E ahh å sång rösterna på separata filer?
Ja, sången är separat och kören är uppdelad i 3 sektioner om 3 spår i varje, förutom
sista som är 4 spår.
/Asti
Skulle du vilja skicka filerna till lindr88s@hotmail.com
Tack på förhand  B)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
...oj här händer det grejjer :)  Gillar både instrumentalen och Asti v.2!

Den instrumentala saknar bas (i sound och för att binda ihop partierna), men annars gillar jag den, inklusive det diskantiga. Det låter eget, nordiskt, åt Lasse Hollmer/Björn Isfält :)  Passar utmärkt som sista spår, med låång uttoning rakt ut i midsommarnatten....

Asti v.2 låter sådär avslappnat/eftertänksamt som en Jose Gonzalez på synt-matta :)
Jag ska se om jag kan få in nån lite "flummig" bas! Lasse Hollmer ifrån Samla mammas manna? Isåfall tack för den jämförelsen, Björn Isfält vet jag ej vem det e´.
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätte gärna! E ahh å sång rösterna på separata filer?
Ja, sången är separat och kören är uppdelad i 3 sektioner om 3 spår i varje, förutom
sista som är 4 spår.
/Asti
Skulle du vilja skicka filerna till lindr88s@hotmail.com
Tack på förhand  B)
Har tyvärr missat detta!
PM:a mig om hur du vill ha filerna. Format, effekter, körvis eller varje spår separat.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...oj här händer det grejjer :)  Gillar både instrumentalen och Asti v.2!

Den instrumentala saknar bas (i sound och för att binda ihop partierna), men annars gillar jag den, inklusive det diskantiga. Det låter eget, nordiskt, åt Lasse Hollmer/Björn Isfält :)  Passar utmärkt som sista spår, med låång uttoning rakt ut i midsommarnatten....

Asti v.2 låter sådär avslappnat/eftertänksamt som en Jose Gonzalez på synt-matta :)
Jag ska se om jag kan få in nån lite "flummig" bas! Lasse Hollmer ifrån Samla mammas manna? Isåfall tack för den jämförelsen, Björn Isfält vet jag ej vem det e´.


Jupp samme Hollmer - håll tillgodo :)

Björn Isfält (RIP) var (en av) Sveriges bästa filmmusikmakare (sök på tuben) med ett fantastiskt tonspråk!