Kontrollrummet

Harmonica mike/Josse/Robert Jugas/Curt - The hard way extended

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:The hard way extended version
Artist:Hm,Josse Sundberg,Curt Strömgren,Robert Jugas
Kompositör/text:Hm,Josse Sunberg
Prod/Mix:Hm
Ev,medverkande:Curt Strömgren på Yamaha(Tyros3)fela/fiol,Josse S på 57:as telecaster,Robert Jugas på Sax,Hm på bas,ez,hammond,tamburin,cajon,munspel
Produktionsår:Tja,cirkus 2010 möjligen 2009 tiden går fort..
Låtlängd,lite för kort tycker jag då det svänger så det svartnar
Format:mp3
Kuriosa:Det här har ni inte hört

#####################################################################

Hej.
Tänkte ni skulle få höra en del av lite gammalt "skåpmat" som jag har över midsommar helgen.Den här dängan har ju varit uppe tidigare med samma namn men inte med The reel saxophone stuff aka: Robert Jugas - Han hängde här för nåt år sedan och inspirerades av vår låt och gjorde ett saxarr som blev liggande av någon outgrundlig anledning....Stort tack för det Robert om du läser det här.

Frågeställningar då:
Ja inte nån egentligen då låten är klar sedan tidigare och finns i två verrar.Sax versionen tycker jag sitter som en räkmössa..Vad jag borde ha gjort är väl att korta lite för att ge utrymme åt telens sköna sound.Men jag fick filerna så här och slängde in rubbet..
Givetvis blir jag glad om ni tycker nåt så:

Gör som vanligt dvs.. - Såga på!

Mike
« Senast ändrad: 20.06.2012, 08:23:26 by Harmonica mike »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mins Jugas från tidigare. Cool att få ett saxofonspår så här. Och att han förgyller andra instrument med att spela likadant på en en del ställen.

Skönt jam där till och med melodikan får plats.
Gillar!
« Senast ändrad: 21.06.2012, 13:33:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vilket gäng och härlig låt med alla bluesens förtecken samlade, kunde nästan höra en plats för Håkan Nilssson också :D
« Senast ändrad: 20.06.2012, 13:34:43 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt gung! :) Välgjort som det brukar från dig!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag slog på den här o fortsatte göra annat för att sedan återkomma o lyssna en gång till. Det var dock helt hopplöst, jag fastnade i låten direkt o lyssnade intresserat. Den greppar tag med ett skönt gung, skön sång o en bra mix.

Jag har egentligen ingenting att såga, kanske guran känns lite för torr på sina ställen mot de andra instrumenten men då pressar jag verkligen fram något att pipa om ;) Fan vad skön den är, älskar gunget o rösten! stora tummen upp!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Så jävla skön blueslåt! :D

Denna sparas, tror jag sparade den som var uppe tidigare. GRYYM känsla i din röst HMike! Det här i klass med John Lee Hooker. (Min favvo i USA.) Och skitbra jobbat av alla de andra!

Tack för denna! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jo den här känner jag igen och visst blir det bättre med äkta sax.
Kommer inte ihåg vad jag tyckte senast men det måste ha varit positivt.
Det enda jag tycker är att din sång kanske ligger på för mycket, liksom drag hela tiden, alltså kan tänka mig ett annat uttryck lite mer laid down på vissa ställen och på dom ställena sjunga lite mindre distat sas. Alltså jag vet inte. Mer kanske att tänka på framöver då.
Great stuff hur som helst!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Superbra feeling här Micael, och vilket skönt blås :wub:

Riktigt riktigt bra blues här, ska sparas och diggas till under myggbitna kvällar :D

Glad Midsommar!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Grymt detta.. Älskar ju saxofon. Den (och resten såklart) i kombination med Din fantastiska röst gör detta till ren njutning...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Här var det kommentarer - kul.

Max:
Japp,det är Robert som huserade här förr.Spåret fick jag då det begav sig och mixade in det direkt.men jag gjorde två verrar,en med saxarr och en med trombonkeys som jag lirade.Sedan så glömde jag att slänga upp denna för lyssning/sågning..Men den har gått varm i bilen kan jag säga :)
Kul att du diggar max.

Eddi:
Jag ser denna som klar och tar inte in några fler lirare  :D,även om Håkan lirar tele som en gud.Kul att du gillar Eddi,det värmer.

Jocke:
Tack Jocke för digg.Mixarna lät bättre förr helt klart som i den här.Bytt ned mig utrustningsmässigt så det låter inte riktigt lika bra längre.

Tigersjälen:
Men oj,det var en fin kommentar.Tackar så mycket å boysens vägnar oxå..

Dividend:
Tack för digget Per och lyssna vidare :)

Tokai:
Jo jag har rätt många nyanser i min röst.Oftast tänker jag inte på det utan sjunger bara rakt av.För det mesta så funkar det fint men jag förstår din point - använd det du har.Jag skall prova konceptet på "Ballad of a lost friend"..Tack för digg å tyck

Marre:
Nu blev jag glad.Digga så mycket du vill och trevlig midsommar där ute på holmen..Här har vi 8 plusgrader nattetid och knappt 15 på dagarna så det blir en kylslagen midsommar..men det ordnar sig med nån liten virre :)

Hogge:
Jaaa,äntligen fick jag till två låtar på raken som du gillar :D Tack Hogge

#######################################################

Stort tack för kommentarerna,det värmer en frusen norrlänning som vaknade tidigt i morse i stugan.Temperaturen visade 8 grader ute och 12 inne i stugan.
Täcke och filt fixade biffen på natten men det var jobbigt att stiga upp - jizes.Global uppvärmning - inte på mina breddgrader i alla fall,det kan jag lova.

Nåväl take care alla och ha en trevlig midsommar.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Man ser faktiskt The Commitments framför sig när man hör den här fast Andrew Strong ser mycket mer norrländsk ut i min vision.
Fantastiskt colab och skön låt såna vill vi höra mer av HM
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hög klass här,härliga musikaliska prestationer rakt igenom.
Synd bara att trummorna lät lite för pappiga,särskillt virveln..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...inte mycket att tillägga! Jag skriver under på vad som sagts ovan - enda påpekandet är rent tekniskt (den skumma trum-mixen). Det är lite trevande, ungefär som ett antal (kompetenta!) musiker som jammar ihop utan att ha repat så värst, men å andra sidan "ska" det vara så :) Upp med overeahdmik och mer sejare/mindre toppskin på virveln så är det hemma!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jösses Josse o Micke! Magiskt. Feelingen når nej, klyver mina minsta atomer. Möjligen tappar jag lite på det lugna outrot och saxliret där. Annars supergott brass med din king of the blues röst.  Sällan man hör sånt gott blås här. En enda lysning i iPhonen nu. Det blir fler.
« Senast ändrad: 21.06.2012, 17:53:01 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Oj, det här var ju kul  :D

Jo, jag gick igång på den här goa låten - måste nästan ha varit 2009 - tankade in en monofil av den i min Zoom H4(det var vad jag hade på den tiden), riggade den i hallen och drog in några saxstämmor... höll väl på ett par timmar, sen in med filerna i min trötta gamla pc o redigerade lite lätt, bouncade o mailade dom till Mike och nu tre år senare får man höra hur det blev, nice surprise!! :) ...känner mig mer nöjd nu än jag minns att jag gjorde då.. och helheten.. alltså det är ju verkligen en grym låt, och det svänger å groovar å gungar väldeliga... skitgött!! om uttrycket tillåts  ;)

Fick ett PM från Eddi om detta som hade vidarebefordats till min mail... tack för det Eddi :)

Jag håller på och knåpar fortfarande, har tillgång till en studio nu med betydligt bättre grejer än min gamla H4, lade väl upp ett par färskare låtar i höstas nån gång med Linn på sång (men alla mina gamla demos som jag lade upp runt 2009-2010 är inspelade på Zoomen med befintliga mickar)

Mitt största problem är att jag har en rätt fet ADHD-variant att brottas med, vilket gör att jag t.ex har svårt att avsluta/göra riktigt färdigt... jag kan dra igång, vara hyperfokuserad, glömma tid o rum, jobba på... ofta börjar låten o processen leva sitt eget liv, idéer o impulser flödar, det kan växa och bli ganska annorlunda mot vad jag tänkte i utgångsläget.. sen när jag ska knyta ihop säcken, bara fixa till en sångstämma lite bättre eller putsa lite på en gitarrslinga så kommer det något annat i vägen... så jag har ett gäng "nästan färdiga" låtar liggande... tror iofs inte jag är särskilt unik i det avséendet :)
En annan konsekvens av ADHD:n är att jag är väldigt ojämn med allt möjligt, som t.ex min medverkan på detta forum... har ambition och tankar men får bara inte till det mer än ryckvis...

Ja detta blev en utläggning som lugnt kan klassas som OT men ville berätta... hoppas det är OK Mike..??

Keep groovin' :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fler härliga midsommar kommentarer som värmer här uppe i norr - nice  :)

Eddi:
Commitments ja,diggade den rullen.Det blir ju nåt speciellt av en låt då man lämnar utrymme för ett blåsarr.I denna mix så är det mycket som slåss om utrymmet.
Josse tele är asgrymt lirad mellan varven och bidrar till det enormt sköna gunget i låten.Roberts saxarr blev kryddan som fulländade.Fast jag lyssnar också gärna på den andra verren där guran har större utrymme i mixen.Om det blir fler låtar av den här klassen,ja det är ju en inspirations fråga..Vi får se.

Bjurte:
Thx man.Trummorna är ju ez som sagt..Numera finns det lösningar på det via andra ezpluggar,americana låter onekligen intressant.Sen finns ju alltid "The real deal".Kul att du diggar liret.

Hassefx:
Ja dessa trummor..Denna låt började med en avig trumloop på 8 takter rakt av från ez. Jag jammade lite på basen och hittade snabbt groovet.Slängde in lite hammond och ylade in första sångslasken och ringde sedan Josse - och lite senare blev det så här  :) Jag är fullt medveten om att trummorna har lite aviga slag och det var inte så lätt att fuska ihop allt,men med diverse omtagningar så fick vi till en verre som jag tyckte fungerade hyfsat bra.
Tidigare fick jag kritik på att slutet borde ha varit en egen låt..men men..Jag tycker det bryter snyggt och oväntat med det.Allt behöver ju inte vara "by the book",det oväntade kan vara spännande och göra så att en låt fastnar.Nu har jag svamlat färdigt för den här gången:)

EqMicke:
Tack,det var vänliga ord Micke.Runt 14-15 grader nu här uppe fast solen lyser så din kommentar var precis vad jag behövde för att få lite värme i kroppen.
Thx mate.

Robert:
Härligt att se dig här igen.Jag passar också på att tacka Eddi - thx mate..Jo jag minns när jag skickade första mixtesten till dig på saxarret du gjort..Kanske borde jag ha kapat lite mer för att lyfta upp guran,men saxen lät så grymt bra att jag lät den vara i sin helhet.Gjorde lite kombo av dina filer och fick till en bra mix.Sen att det blev två versioner,varav denna inte fick se dagens ljus förrän nu,har ju mindre betydelse - den som väntar på nåt gott väntar inte förgäves :D
Denna verre har snurrat i Norr kan jag lova och om jag inte minns fel så fick du en exakt likadan verre.Jag kan ha varit på mixen en aning efter det,minns inte så noga.Trombonkeys verren har sina kvaliteer just för att guran kryper fram lite bättre,men jag föredrar denna som sagt.Datorhaveri gjorde att allt detta ligger på en separat och sejvad hårddisk - puuh :) Men jag har bytt ned mig ordentligt ifråga om prylar så mixarna når inte riktigt hit numera..Men det är ju inte där det sitter,inspirationen och lusten är som en bris - plötsligt blir det stiltje.
Kul att du är igång igen Robert så vi får höra några sköna låtar.Jag vet ju vart jag kan vända mig om jag behöver lite saxlir..Kan jag bidra med nåt framöver på dina grejer - shoot!

############################################

Fina kommentarer på detta alster boys and girls som gör oss glada och ytterligare förgyller den kväll vi har framför oss.Hoppas att alla får en fin kväll och kanonväder..

Mike



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Håller med Dividend - det osar John Lee Hooker om den här låten, som jag tror, enl. mitt tycke, är din absolut bästa...
Verkligen amerikanskt.....
Tio poäng av fem möjliga !!!!!!!!!!
Det här blir en av mina favoriter på forumet !!!!!


Glad midsommar b t w


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Skitsnyggt rollover, clubsound, och alla kryddor sitter bra. Lite sågning på overall soundet som blir lite saknad av diskanten. Fila aningen på trummorma och sången just med tanke på diskanten, kunde sitta bättre i mixen med lite mer korrektion på övre registret. Låten i sig själv e ju diamant, gillas och hyllas! :)
Så kolla lite på mixen, skön låt!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Två missade kommentarer,jag skyller på uselt väder :)

pxm:
Thanx mate,den kommentaren värmde gott i ett kallt Norrland..Jo den svänger fint den här men min bästa..nja "A place like graceland" är nog min egen favvo  :D
fast ljudbilden på den är riktigt usel..

Mahan:
Ja den här mixen är ju från den tid då det begav sig och saknar nog inte så mycket rattande förutom på trumsoundet då..Lite mer skärpa på sången skulle ju inte skada heller,masterings fråga alltså - puh :D Mixen blir marigare att öppna och få till,då jag inte har den gear nu som jag hade tillgång till förr..
Tack för tycket Johan,kul att du diggar alstret.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oj vad bra! Hög klass på alla insatser i den här sköna blueslåten!
Håller med någon om att trummorna kanske är lite anonyma.
I min lyssning är ljudbilden lite diskantfattig... Kan vara mina hörlurar på jobbet.
Suveränt bra!
/Asti t.f. Hörlursinnehavare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnat igen till denna kanonlåt här på nattkvisten och jag kan ta mej tusan inte låta bli att kommentera - den växer för varje gång man lyssnar - innehåller ju för tusan allt denna låt.

En verkligt lidande röst med sköna stämmor - kanonbra baslir - och så saxofoner som verkligen gifter sig med rösten - lika lidande de men helt enkelt underbara - jag som hatade saxofoner i min ungdom - till detta en liten skvätt munspel som passar så utomordentligt bra.

Guran är också ok men sticker inte ut och det ska den väl inte i denna. Nä det är framförallt feelingen -> rösten och saxen som gör det här så njutbart att EZ är inblandat är liksom sekundärt det också. Jag hör lite klick här och där om man nu ska prata om mixen - men det är egentligen bara det och mastring som skiljer den här från lugna favoriter (i positiv bemärkelse). Jag skulle gärna se att något hände med den här låten den har alla kvaliteter för det.

6 hattar av 5 möjliga får det bli - om knaster fixas och en mastring görs så blir det 7 hattar av 5 möjliga från mig.

Edit: Jag hörde klick som inte borde finnas på min egna As Simple As That så det kanske handlar om att jag måste starta om dator och ljudkort så leta inte efter klick jag återkommer.

Edit2: Nä dedt finns inga klick det var mitt ljudkort som retades lite.
« Senast ändrad: 29.06.2012, 04:02:51 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Två nya kommentarer nice  :)

Peter:
Ja trummorna ja,ez med allt vad det innebär..Nåra fills som jag knackade in på keys resten är en evighetsloop förutom cajon liret på första sticket å tamburinen på slutet - det är the real stuff.Antar att det inte räcker som motvikt till ez men det var ett bra försök  :lol: :D
Boysen sträcker lite på sig när dom läser din fina kommentar och jag också så nu är det sol i norrland  :D
En mastering kunde nog skärpa till ljudbilden/diskanten en aning det håller jag med om.Inte försent för det då jag har en wave på detta..

Eddi:
Läste din fina kommentar för flera dagar sedan men har inget el/nät där ute i stugan där jag bor nu över sommaren så kommentaren kommer nu ist..Mobilen funkar så där..
Håller med om att en mastering skulle lyfta detta ett snäpp till helt klart.Min lyssning är lite dov så här låter det helt ok,men med en snutt avsaknad av toppdiskanterna..Ja det är ju så här med låtarna,har man ingen förläggare så ligger dom där dom ligger..Fast jag plågar radiop 4:a här uppe med mina/våra alster mellan varven.Man blir ju inte rik på det men lite ryggdunkningar från folk man knappt känner är ju inte så pjåkigt,fast nån mille skulle ju helt klart sitta bättre :D

Kul att du diggar denna som hade en avig väg från ez:s åttatakters loop till fulländning.Speciellt stolt blir jag av kommentaren på basliret,den värmde verkligen.

Mitt gamla ljudkort/Mackie mixern(ve och fasa) eller min studioB1:a håller på att balla ur helt så jag står inför en investering så jag känner med ditt ljudkort..

######################

Solen lyser tillfälligt i norrland och temperaturen når över 20 grader dagtid,vilket gör era kommentarer än värdefullare och det känns som en bra sommar trots allt -tack för det boys.

Mike