Kontrollrummet

Dividend - By the dark pond (Pianostycke 15)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny version!

Det är återigen pianokvartett: Piano, cello, fiol och oboe

Ni får gärna föreslå ett bättre namn, jag tog bara ett ur högen :D

Säg vad ni tycker och tänker. Alla tankar och konstruktiva idéer är välkomna! :)

Även mina! Och min konstruktiva idé är att gå och lägga mig. Har jobbat på den här under hela natten. (Satt och höll på med det här redan när ni satt och tittade på fotboll.)

Edit: Finns rätt mycket kontrapunkt i det här stycket, kul att folk inte klagar på rörighet - som dålig flerstämming kan upphov. :)
« Senast ändrad: 18.06.2012, 04:20:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter bra. Hör gärna mer. Låten har hittat in i ett välljudande rum. Stämningsfullt. Keep on!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag erkänner direkt att jag inte är erfaren nog att kommentera det här seriöst, så du får ta det som en amatörkommentar men jag ska ändå försöka för jag älskar sådan här musik ;)

Idéen är god och den funkar absolut! Det är lite rörigt på stämmorna någonstans o ljudbilden känns inte helt optimal mellan instrumenten men jag är säker på cellon o oboen samt pianot helt klart. Jag tror kanske inte att du ska brodera ut det med mer än dessa instrument. Pianot låter för övrigt lite stelt o mekaniskt spelat.

Men som sagt jag gillar definitivt idéen o grunden, jobba vidare!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack båda två!

Ja, det låter ju inte så bra som det är nu.. Den här ska växa och frodas. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar pianofiguren som kommer in slutet, fast den ska inte gå uppåt utan ner, den gör det sen men ska då ha gått ännu mer ner.
Så kan man närmast obegripligt beskriva vad man annars hade velat gör på ett instrument.
Vad är en pianokvartett? Är det piano, cello, viola och violin? Ja, det är det nog,
Vad gör oboen i förhållande till pianomelodin? Vem spelar vad? Kan man tänka sig oboen som en saxofon i relation till sången i en rocklåt?
Snurriga i tanken på gränsen till mitt klassiska vetande.
Gillar det melankoliska, vemodiga som jag hört från dig på sistonde, känns...Heja Sverige!! alltså svenskt.. hm


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar pianofiguren som kommer in slutet, fast den ska inte gå uppåt utan ner, den gör det sen men ska då ha gått ännu mer ner.
Så kan man närmast obegripligt beskriva vad man annars hade velat gör på ett instrument.
Vad är en pianokvartett? Är det piano, cello, viola och violin? Ja, det är det nog,
Vad gör oboen i förhållande till pianomelodin? Vem spelar vad? Kan man tänka sig oboen som en saxofon i relation till sången i en rocklåt?
Snurriga i tanken på gränsen till mitt klassiska vetande.
Gillar det melankoliska, vemodiga som jag hört från dig på sistonde, känns...Heja Sverige!! alltså svenskt.. hm

En pianokvartett är piano och 3 andra instrument. Mina pianokvartetter innehåller en oboe istället för viola. :) Tack för dina tankar, förstår inte hur du menar, men ska sova lite och återkommer kanske ;)
Det låter nordiskt, sant!
Tack för tankarna, som sagt och lyssning!




NY VERSION!

Det är återigen pianokvartett: Piano, cello, fiol och oboe

Ni får gärna föreslå ett bättre namn, jag tog bara ett ur högen :D

Säg vad ni tycker och tänker. Alla tankar och konstruktiva idéer är välkomna! :)

Även mina! Och min konstruktiva idé är att gå och lägga mig. Har jobbat på den här under hela natten. (Satt och höll på med det här redan när ni satt och tittade på fotboll.)
« Senast ändrad: 16.06.2012, 06:44:14 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Melankoliskt, morgonaktigt och meditativt! :) Snyggt som bara du kan! :)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Snyggt! Gillar sånt här!

Vad jag tänkte lite på var reverbmiljön. Det känns lite väl olika mellan ex. Oboe och cello. Kanske lite större rum på samtliga (utom piano då) med lägre grad av mix och kanske skuret i de övre frekvensregionerna.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snyggt jobbat mitt i natten :P

Härligt melankoliskt stycke, den skänker frid, och det var nog meningen ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja,bara du håller dig ifrån "Klarinetten"  :lol:
Detta stycke låter lika bra som ditt förra,och personligen tycker jag det var lättare att ta till sig detta stycket.
Lite abrupt övergång där när Pianot kommer in(en aningens för lång väntan där) Ca 50 sek in..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, vad bra det låter om kompositionen. Den här gick verkligen rakt in. Kanske blir jag påverkad av att kvartetten låter så mycket mer naturlig i legatoläge.

Hittar två saker att förbättra, och det är violinen som även här låter för svagt. (Oboen är bra däremot).
Det andra är slutet som jag tycker är lite trist. Tycker det antingen ska avslutas med ett ritardando på en repris, eller med ett snäppljud, "så starkt som man slår med tu fingrar i handen" som ett samtida vittne beskrev det. Eller är kungen redan död när stycket börjar?
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Melankoliskt, morgonaktigt och meditativt! :) Snyggt som bara du kan! :)

Vad roligt att du tycker det!

Snyggt! Gillar sånt här!
Vad jag tänkte lite på var reverbmiljön. Det känns lite väl olika mellan ex. Oboe och cello. Kanske lite större rum på samtliga (utom piano då) med lägre grad av mix och kanske skuret i de övre frekvensregionerna.
Allt verb borde vara samma på allt, förutom oboen som tillhör ett bibliotek med samplingar av oboen i en konsertsal. Jag orkar inte trixa till det ;) Det ligger sen ett algoritmiskt verb på allt, men sant kanske ska jag minska rummet lite! Tack, och roligt att du gillade!


Snyggt jobbat mitt i natten :P

Härligt melankoliskt stycke, den skänker frid, och det var nog meningen ^_^

Hehe, tackar!

Ja,bara du håller dig ifrån "Klarinetten"  :lol:
Detta stycke låter lika bra som ditt förra,och personligen tycker jag det var lättare att ta till sig detta stycket.
Lite abrupt övergång där när Pianot kommer in(en aningens för lång väntan där) Ca 50 sek in..

ah, kanske minskar det litet :) Tack för lyssning!

Oj, vad bra det låter om kompositionen. Den här gick verkligen rakt in. Kanske blir jag påverkad av att kvartetten låter så mycket mer naturlig i legatoläge.

Hittar två saker att förbättra, och det är violinen som även här låter för svagt. (Oboen är bra däremot).
Det andra är slutet som jag tycker är lite trist. Tycker det antingen ska avslutas med ett ritardando på en repris, eller med ett snäppljud, "så starkt som man slår med tu fingrar i handen" som ett samtida vittne beskrev det. Eller är kungen redan död när stycket börjar?

Kul att du gillade. Ska höja violinen. Slutet? Vem har sagt att jag är färdig  :rolleyes:
« Senast ändrad: 16.06.2012, 20:55:20 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fint stycke med lite rysk/finsk atmosfär.  :)  Nivåerna är lite skumma som påpekats. ;)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Vacker lättillgänglig melankolisk melodi precis i min smak ;). Tycker denna är en av dina bättre som jag hört, den känns inte rörig och har en röd tråd som lätt går att följa. Oboen är lite hög i nivån ibland i mitt tycke. Kanske lite stelt piano. Antar att du korrigerat det i efterhand, jag gör ju själv det och är lite rädd att exaktheten påverkar intrycket även att anslaget inte korrigerats. Balansgång förmodligen.

Bra jobb
/Stajo
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej

Vacker lättillgänglig melankolisk melodi precis i min smak ;). Tycker denna är en av dina bättre som jag hört,

Roligt att höra!

Citera
den känns inte rörig och har en röd tråd som lätt går att följa.

:D Det verkar vara ett konstigt rykte som går att jag improviserar väldigt mycket, åtminstone bland folk som inte lyssnat på särskilt mycket jag gjort senaste åren :D. Men sant, en period gjorde jag det mer eller mindre rätt mycket för 2 år sen och tidigare. Fortfarande blir det dock så, om jag trött - sitter uppe mitt i natten- men SKA ha färdigt den där melodin eller portamentot, eller vad det kan vara.

Blivit bättre på att undvika det med åren (Går och lägger mig t ex) ;)

Citera
Oboen är lite hög i nivån ibland i mitt tycke. Kanske lite stelt piano. Antar att du korrigerat det i efterhand, jag gör ju själv det och är lite rädd att exaktheten påverkar intrycket även att anslaget inte korrigerats. Balansgång förmodligen.

Bra jobb
/Stajo
Tack för mixmässiga tankar.
Exaktheten påverkar mindre än man tror, är min erfarenhet (jag har hört det av andra också). Ta till exempel miditrummor, där låter det alltid nästan sämre om det inte är kvantiserat.

Man kan slumpa lite, men jag hör ingen skillnad såvida inte anslags-slumpen är så stor att det det låter skit om pianisten.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Får gåshud av det vackra temat. Mussorgsky är en referens som dyker upp men vad vet jag? Jättefint!!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker låten bygger på och blir mer intressant ju mer man kommer mot slutet. Nästan så man önskar att den inte tar slut när den gör det. En höstkväll på en medeltida pub omgiven av rustikt trägolv läppjandes på en bägare rött i kandelabrars sken.

DVS bra. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Får gåshud av det vackra temat. Mussorgsky är en referens som dyker upp men vad vet jag? Jättefint!!

Bara hört Bilderna på uställningen av M., tror jag. Kul att du gillar! Men menar du att Utställingen liknar denna?? Njää?

Tycker låten bygger på och blir mer intressant ju mer man kommer mot slutet. Nästan så man önskar att den inte tar slut när den gör det. En höstkväll på en medeltida pub omgiven av rustikt trägolv läppjandes på en bägare rött i kandelabrars sken.

DVS bra. :)

hehe :D Jag tror faktiskt jag testar lite olika utvecklingsvägar, t ex antingen att införa ett annat tema (som är i stil och melankoli som det tema som föreligger) med variationer av detta, eller båda. Eller nåt sånt. Eller så blir den inte längre. :)

Tack till er båda!
https://soundcloud.com/user7789882