Kontrollrummet

Bärbar Dell - FW to hell?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hepp,

Har efter mycket beslutsångest beställt följande laptop:

Dell inspiron 6400
Intel Dual core T2080
2 GB 533 Mhz DDR2 SDRAM med dubbla kanaler
80 GB (7200 v/min) SATA-hårddisk
Intel Media accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne
XP home

Som Firewireljudkort hade jag efter lika mycket beslutsångest bestämt mig för ett Presonus Firebox.

Men...  :unsure:

Efter en del Googling tycker jag mig kunna se att Dells FW-portar orsakar folk massor av problem. Har kollat både Presonus' och Dells egna forum och hittar naturligtvis problemfall med Firewire. Och USB-kort verkar kunna ge IRQ-problem...

Har jag gjort ett fatalt misstag som tänkt mig denna setup?  Finns det någon här som har fått det att funka med Dell Inspiron?
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

I min grönbetesstudio har jag en Dell. Kanske Latitude, men Dell i varje fall. Den har FW genom dockingstationen, så jag fick hitta på något annat. Jag har köpt ett "noname" PCMCIA-FW -kort, och kopplat min Motu till det. Fungerar fint. Detta noname-kort betalade jag 20€ för. Har inte testat med mer än 2 kanaler in på en gång dock.

Fungerade riktigt illa med interna disken (5400rpm tror jag). Hackade och knastrade så in i helvete. Med projektet på extern disk blev det genast bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag har bl a en Dell Inspiron 9400 som jag brukar koppla in en DV-kamera till via FireWire. Det fungerar felfritt i mitt fall ...
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för svar.
Tsmalmbe: Min Dell har ingen PCMCIA-plats utan bara ExpressCard. Så att hitta några ljudkort att koppla den vägen är tji, men FW-interface kanske finns. Kör du den externa hårddisken via FW eller USB?

Nerics: det låter ju positivt att något fungerar.  :) Fast ljudkort kanske ställer helt andra krav på kommunikationen?
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Tack för svar.
Tsmalmbe: Min Dell har ingen PCMCIA-plats utan bara ExpressCard. Så att hitta några ljudkort att koppla den vägen är tji, men FW-interface kanske finns. Kör du den externa hårddisken via FW eller USB?

SIIG verkar ha såna i sitt sortiment, men de kostar kring 70-80€. Men det är ju en snabb lösning, och fungerar troligen finemang.

Hårddisken går via USB, och det är en pytteliten Lacie legokloss, utan extern strömförsörjning. Den är inte världens snabbaste, tvärtom. Men det viktiga verkade vara att inte köra audion på systemdisken.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Du får nog helt enkelt testa och skicka tillbaka om det är problem. Var försiktig med kartonger och plast så ska det inte vara några problem. Du har enligt lag 2 veckor öppet köp på allt du beställer via telefon/internet.
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fick hem datorn i går kväll. Packade upp och det verkade vara en mycket trevlig maskin, bra skärm och mycket tystlåten.  :)

Jag var in till musikbörsen idag och frågade lite om ljudkort. När de fick höra att det var en Dell i allmänhet och en inspiron 6400 i synnerhet sa de att jag kunde glömma både FW och USB-kort.  :ph34r: De hade en likadan maskin på kontoret som jag fick se, och den hade de testat massvis med kort på utan att få det att fungera. Problemet var dropouts vid inspelning. De tyckte jag skulle skicka tillbaka den direkt och satsa på en HP eller Acer.

Testade (på musikbörsens inrådan) att köra DPC Latency checker (från thesycon.de). Mycket riktigt, rejäla störningar i audiostreamningen. Mina båda andra burkar, en XP-musiktweakad och en annan med XP utan tweak men med massvis av perifera enheter rullade på hur bra som helst.

Jag tror det blir till att skicka tillbaka och leta vidare.  :(
DON'T PANIC


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Ja, Dell ska man hålla sig borta från! Fina specar till fint pris, visst. Bara att varenda komponent är det billigaste skräp de lyckats gräva fram.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Märkte att skillnaden mellan att ha WLAN/BT avstängd och påslagen var ganska stor då det gäller knaster.

Inga andra klagomål på Dell Latitude alls egentligen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kör dell både på laptop och som grafik/cad/beräkningsdator på jobbet, inga problem där...

skumt
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Strömmande i/o är lite annorlunda än "vanligt" bruk, så jag förstår att det kommer fram skillnader mellan hårdvara och driverimplementationer. Skillnaderna mellan Dell Inspiron och "något annat" är garanterat lika stor som mellan Dell Latitude och Dell Inspiron. Man kan inte dra slutsatser som att "Dell är skit" överlag, för att en produkt har brister.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej precis!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Strömmande i/o är lite annorlunda än "vanligt" bruk, så jag förstår att det kommer fram skillnader mellan hårdvara och driverimplementationer. Skillnaderna mellan Dell Inspiron och "något annat" är garanterat lika stor som mellan Dell Latitude och Dell Inspiron. Man kan inte dra slutsatser som att "Dell är skit" överlag, för att en produkt har brister.


Nej, jag brukar själv akta mig för att dra generella slutsatser. Men det är svårt att inte göra det när så hög procent av alla Dell-datorer (stationära, bärbara, servrar) jag använt varit kassa! Firewiren är en del, strömförsörjning har bränts, dåliga cd-spelare, minnesproblem på server... En del av dessa skulle säkert hänt oavsett fabrikat, andra saker är för att Dell generellt sett handlar om budget och inte kvalitet. Det man märker är att vissa exemplar av samma modell är betydligt sämre vilket är ett tydligt tecken på lågbudgetkomponenter eftersom kvalitetssäkringen på varje komponent varit sämre. Om det gäller ALLA deras modeller har jag ingen aning om...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag måste slå av mitt wlan för att det inte ska bli störningar. Kör med en Toneport och HP:laptop.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Liten uppdatering i ämnet. Jag har inte returnerat Dellen, eller slängt den i sjön. (Ni från Hälsingland fattar ;))

Istället testade jag just det som Puzzlät och tsmalmbe säger, slå av wlan och modem, och gjorde de vanliga tweakningarna. Och se, nu rullar den på utan störning i latency check. Har även testad med ett hemlånat USB-kort (Tascam US 122L) och det gick utan probs. Någon direkt kärlek till detta kort uppkom emellertid icke, då dess förstärkeri verkar en aning klent, men det är en annan femma. Men något FW-kort tror jag inte det blir, även om det finns några trevliga som man kan sukta efter.

DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

ännu ett tillägg: latituden min började tydligen gå varm, så den bestämde sig för att köra cpun i nånslagp saving-mode somi princip låste maskinen. Jag lade cd-skivor undeq för att få luftflöde och vips så funkar det igen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
nu rullar den på utan störning i latency check. Har även testad med ett hemlånat USB-kort (Tascam US 122L) och det gick utan probs. Någon direkt kärlek till detta kort uppkom emellertid icke, då dess förstärkeri verkar en aning klent, men det är en annan femma. Men något FW-kort tror jag inte det blir, även om det finns några trevliga som man kan sukta efter.
Se där. Musikaffärens råd ska man tydligen ta med en nypa salt. ;)
Echo gör några FW-kort som du borde kolla upp ändå. Beroende på vad du vill ha o vad det får kosta.
Eller kanske denna: http://www.thomann.de/thoiw5_alesis_io26_prodinfo.html
« Senast ändrad: 04.07.2007, 15:12:53 by MrPhil »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för tipsen. Vi får se vilket ljudkort det blir, funderar på EMU 0404 USB, då USB tycks fungera - FW är ett frågetecken som jag nog inte orkar räta ut just nu. Alesis io 26 skulle ju vara mumma, men jag har egentligen inte behov för fler simultana ingångar än 2.
DON'T PANIC