Forum > Demolåtar

Eddi - Kort voice experiment

<< < (4/5) > >>

Dividend:
Ok. Det falskar på några ställen. Ljuse Eddi och bas-Eddi låter som två olika pers :D Brukar inte vara så..

Tyckte nog 1:an lät bättre. (?)

Harmonica mike:
Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Jag får backa lite då min lyssning i stugan inte är hundra,snarare 4  :D

Lägsta tonen ligger ju på "ordinary day",låt säga att du höjer alstret ett halvt till ett tonsteg så sätter du de lägsta utan problem.Lite darr där på lägsta..

När du går upp från det mörka till det ljusa så byter du till halstoner istf magstöd vilket medför ett darr i pipan som inte riktigt håller en ren ton i slutet av fraserna och det är inte så konstigt - du släpper förbi massor av luft som behövs för att hålla tonen ren och i rätt höjd.Det hela handlar alltså om en teknikfråga.
Man har ju som bekant fullt magstöd,brösttoner,halstoner mot falsetten..Hur man behandlar de olika delarna och hur man svävar mellan dom,ja det är frågan om övning.Först måste man dock förstå vad det är man gör och sångpedagoger brukar snabbt reda ut begreppen,så det rekommenderar jag.Bättre att söka källan än att famla i mörkret..Att bli en hyfsad sångare tar tid,men med hjälp av professionell rådgivning så kortar man sträckan.

Jag är självlärd vilket som vanligt innebär den långa vägen med mycke strul,typ 10k låtar senare :)

Inte så pjåkigt detta,lite slip och rätt teknikträning(vilket är det allra viktigaste)så kommer det att bli annat ljud i källan eller hur man nu säger.
Kanske blev du lite klokare nu,eller inte..Men kämpa på Eddi,för du har en läcker ton att utveckla i din röst som är personlig och unik.

Mike

Eddi:

--- Citat från: Dividend skrivet 06.06.2012, 17:04:37 ---Ok. Det falskar på några ställen. Ljuse Eddi och bas-Eddi låter som två olika pers :D Brukar inte vara så..

Tyckte nog 1:an lät bättre. (?)

--- Slut citat ---
Det vore toppen om du kunde ange vilken tid det falskar och vilken röst som gör det om det är flera på G. Tack för återkommande feed.

Eddi:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.06.2012, 17:19:28 ---Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Lägsta tonen ligger ju på "ordinary day",låt säga att du höjer alstret ett halvt till ett tonsteg så sätter du de lägsta utan problem.Lite darr där på lägsta..

När du går upp från det mörka till det ljusa så byter du till halstoner istf magstöd vilket medför ett darr i pipan som inte riktigt håller en ren ton i slutet av fraserna och det är inte så konstigt - du släpper förbi massor av luft som behövs för att hålla tonen ren och i rätt höjd.Det hela handlar alltså om en teknikfråga.
Man har ju som bekant fullt magstöd,brösttoner,halstoner mot falsetten..Hur man behandlar de olika delarna och hur man svävar mellan dom,ja det är frågan om övning.Först måste man dock förstå vad det är man gör och sångpedagoger brukar snabbt reda ut begreppen,så det rekommenderar jag.Bättre att söka källan än att famla i mörkret..Att bli en hyfsad sångare tar tid,men med hjälp av professionell rådgivning så kortar man sträckan.

Jag är självlärd vilket som vanligt innebär den långa vägen med mycke strul,typ 10k låtar senare :)

Inte så pjåkigt detta,lite slip och rätt teknikträning(vilket är det allra viktigaste)så kommer det att bli annat ljud i källan eller hur man nu säger.
Kanske blev du lite klokare nu,eller inte..Men kämpa på Eddi,för du har en läcker ton att utveckla i din röst som är personlig och unik.

Mike

--- Slut citat ---
Tjusigt nu börjar vi komma in på tekniker som jag inte har en susning om - intressant med att du tycker dig höra att jag går från magstöd till halstoner och därför inte klarar att hålla senare delen av frasen i ton - något jag trodde att jag gjorde. Har inte heller tänkt på det där med mage hals eller är det så att man måste sjunga med halstoner vid högre frekvenser? Nä va? Borde jag hålla mig till magstöd där alltså - måste testa hemma - nu sitter jag på jobbet så kamratrerna blir väl lite förvånade om jag börjar yla här.
Ordet "day" ligger på samma ton som första ordet men min luft tog slut också en grej att öva - var ska man andas (och i så fall varför?) :lol:

Tack Micke för tankeväckande feed. :D

Harmonica mike:

--- Citat från: Eddi skrivet 07.06.2012, 11:08:58 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.06.2012, 17:19:28 ---Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Mike

--- Slut citat ---
Tjusigt nu börjar vi komma in på tekniker som jag inte har en susning om - intressant med att du tycker dig höra att jag går från magstöd till halstoner och därför inte klarar att hålla senare delen av frasen i ton - något jag trodde att jag gjorde. Har inte heller tänkt på det där med mage hals eller är det så att man måste sjunga med halstoner vid högre frekvenser? Nä va? Borde jag hålla mig till magstöd där alltså - måste testa hemma - nu sitter jag på jobbet så kamratrerna blir väl lite förvånade om jag börjar yla här.
Ordet "day" ligger på samma ton som första ordet men min luft tog slut också en grej att öva - var ska man andas (och i så fall varför?) :lol:

Tack Micke för tankeväckande feed. :D

--- Slut citat ---

En liten grej som du kan öva -

Häng upp ett papper(typ en metersbit från en toa rulle) i en dörröppning och sjung/skrik framför papperet,när det inte rör på sig sjunger du med magstöd.Då märker du också när du sjunger fel för papperet kommer att stå rakt ut i luften som i den värsta nordanvind.Det här räknade jag ut själv då jag sökte just detta - magstöd.Det finns förmodligen enklare sätt men det funkade för mig.

Luften är ju det viktigaste att hushålla med.Det spelar ingen roll hur grym man är på att sjunga,när luften tar slut är man stekt.Så det gäller att andas rätt och på rätt ställe..
En övning till,testa att ta ett djupt andetag och yla en ton så länge du kan..Försök att ta den ljusare och mörkare för att höra var du byter teknik,det märker du snabbt på hur länge du kan hålla ton - ju längre du håller tonen ren,desto närmare rätt teknik.

Sen finns det ju det här med kastratsång men det gör ont och är inget att rekommendera,man minns ju cykelstängerna från det man var pojk :D

Kämpa på Eddi och låt oss höra the progress..

Mike

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion