NY VERSION UPPLADDAD!
Tack till alla för tyck på förra verren!
Åh cello *kärlek*
Jag gillar den, men har lite svårt att landa i en känsla/scen, hamnar i något folkhav på en gata strax ovanifrån sett?
Skämt o sidor, inte alls tokigt, det känns som något behöver göras med cellon i mixen, vet inte vad, har inte erfarenheten. Annars tummen upp!
Cello är älskningsstråket för mig också

Kommer du på vad så skriv det!
Kul att du gillar det!
Attans vad du kan får till det Per gillar ditt pianospel! 
Tack! Jag ritar fortfarande Peo

Men visst spelar jag 50% av materialet innan jag ritar,numera

Det här gillade t.o.m. jag... Riktigt skönt pianosound där. Vad är det för nåt?
Riktigt bra låt, och som jag personligen gärna skulle höra lite sång på efterhand..
Pianot heter Alicias keys. Kul att du gillade! Förhoppningsvis blir det en visa av grundmelodin och refrängen (som inte finns med i denna) längre fram!

Jorå,det funkar fint detta Per.
Har väl inga fler tips än att det kunde vara lite längre..Fräck pianobasgång..Du har ju asskönt pianoljud! Kanske lånar ditt pianoljud till min låt "Ballad of a lost friend",om jag får?
Vad kostar den däringa Aliciakeys pluggen?
Tror den kostar 99euro elelr nåt sånt, om jag inte minns helt fel hur det förhåller sig. Visst kan du få hjälp med det. Skicka midin bara så får du en wav tillbaka.

Det är ju två följsamma teman som du har flätat ihop snyggt - kanske ett tredje kan komma in i mitten?
Jag har ett tema till faktiskt! (Som inte är med i denna). Det blir refrängen i visversionen och bör väl därför vara med i den här också.. Tack för lyssning!
Jag brukar ha 2-3 teman i alla de här styckena som jag behandlar enligt min egen "form" som jag skapat för hur dessa stycken ska vara "konstruerade".
Ja det sitter skönt med dessa instrument tillsammans. Jag kan dock inte bestämma mig för var man befinner sig då man hör stycket. Det är ju lätt att associera till naturen då man hör dina stycken men här vet jag inte riktigt var man befinner sig. Har du liknande associationer då du skapar eller efteråt lyssnar på ett stycke du har skapat?
Tack MAx.
Ibland är det så.
Akustisk nylonsträngad som spelas med fingrarna utan att röra till det och inte med plektrum kanske ????
Och som utelämnar de bastoner som behövs till fördel för cellon ???? Eller spelar sparsam bas, kompar med I och M finget med de och låter samtigt melodin spelas på ljusa e-strängen ??? IV-V-I i kadensen istället för rock/jazzens II-V-I och litet skiftningar mellan dur och moll i paralell ???? Ibland när jag hör dig spela tänker jag på harmonisk moll skala, eller är det fel ??
Kanske skiftningar mellan dur och moll som gör att jag tänker så??
Synd att jag spelar nylonsträngat så sällan för tremolo på melodin är snyggt ibland om ett annat instrument spelar ett annat ackord, imposition, än gitarrens kompfingrarna för att skapa spänning och dynamik utan att använda sig av t. ex altereringar/ outside toner i dominanten. Nu är det tyvärr år sedan mina fingrar kunde spela ett godkänt tremolo......
Vilken/vilka skala/tonart eller ackord ??? Klick (bmp) ??? (nyfiken)
Tänkte vi kunde köra ett samarbete i jazzriktning av den här lite längre fram, om du vill. Jag gör tre olika versioner, en åt gången. Först vill jag ha den här färdig, innan samarbete med dig eller asti/marre som jag tänkte skulle hjälpa till med en vis-version, kan påbörjas. Om du och asti/marre vill förstås
Lyrik och sång ??? Skall du sjunga ??? (Läste i en gammal tråd att Marre tyckte du var träffsäker på svåra toner i en passage..)
Nej det skulle jag inte vilja påstå

(Att jag kan sjunga.

)
På fyllan låter jag genuin, men kanske inte så träffsäker

Du får nog plats med pianot också och det går ändå att få det låta lättlyssnat för örat och luftigt - du spelar ju suveränt
och jag tycker att ditt pianolir är så fyndigt och fint. Läser en bok nu som heter Targeting som handlar om att ge melodier
och solon en mening/göra dem meningsfulla. Du är en mästare på att göra just det och att leka över takterna tycker jag.
Dynamiken mellan tension och release i dina verk gillar jag också. Allt är så klockrent och korrekt och andå orginellt, Fyndigt, melodiöst och bra.
Edit:oj-sorry, entusiatisk och nyfiken..mvh
Oj, det var roligt att höra!

Jag hade aldrig läst om tension och release (länge sen) och när nån förklarade det för mig så var det sådana principer jag hade använt inom inte bara musik sen tonåren. Även i bildkonst och foto, finns liknande principer som säkert kan formaliseras matematiskt, om man vill. (Det har säkert redan gjorts.)
Flumdefinitionen kan väl uttryckas: "Nåt händer och drar, men det finns ändå en balans och motvikt till det som drar!"