Kontrollrummet

Dividend- Preparation of the Theatre! (pianostycke 14)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SLUTGILTIG VERSION

Jag kör med en pianokvartett: Piano, cello, fiol och oboe.

Vad är nytt?
Lite småfix på noter, och i mixen har jag försökt få fram violinen lite bättre (och oboen)
Dessutom har jag försökt minska den improviserande känslan för vissa stämmor

Så, vad tycks om skiten då? :D




« Senast ändrad: 17.06.2012, 13:14:27 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
åh, vad fin den här är. jag tycker att detta är bland de bättre
av dina senaste poster,
Tycker att du skall ge etuden en namn.
Mixen är bra och instrumenten låter vackert.
Pianot är så lavande och känsligt i den upplavde jag det.
Ett mycket bra utkast- jag undrar avrt det bär av ????
Har inga förslag mer än att kompositionen förtjänar ett namn.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack du!

Jag funderar faktiskt på om melodin skulle funka som vers i en visa med gitarr/sång och cello? Har en fortsättningsmelodi som skulle kunna funka som refräng.

Det snabba partiet ger ju lite andra tankar, men jag får se. Ja, namn?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Akustisk nylonsträngad som spelas med fingrarna utan att röra till det och inte med plektrum kanske ????
Och som utelämnar de bastoner som behövs till fördel för cellon ???? Eller spelar sparsam bas, kompar med I och M finget med de  och låter samtigt melodin spelas på ljusa e-strängen ??? IV-V-I i kadensen istället för  rock/jazzens II-V-I och litet skiftningar mellan dur och moll i paralell ???? Ibland när jag hör dig spela tänker jag på harmonisk moll skala, eller är det fel ??
Kanske skiftningar mellan dur och moll som gör att jag tänker så??

 Synd att jag spelar nylonsträngat så sällan för tremolo på melodin är snyggt ibland om ett annat instrument spelar ett annat ackord, imposition, än gitarrens kompfingrarna för att skapa spänning och dynamik utan att använda sig av t. ex altereringar/ outside toner i dominanten. Nu är det tyvärr år sedan mina fingrar kunde spela ett godkänt tremolo......

Vilken/vilka skala/tonart eller ackord ??? Klick (bmp) ??? (nyfiken)
Lyrik och sång ??? Skall du sjunga ??? (Läste i en gammal tråd att Marre tyckte du var träffsäker på svåra toner i en passage..)

Du får nog plats med pianot också och det går ändå att få det låta lättlyssnat för örat och luftigt - du spelar ju suveränt
och jag tycker att ditt pianolir är så fyndigt och fint. Läser en bok nu som heter Targeting som handlar om att ge melodier
och solon en mening/göra dem meningsfulla. Du är en mästare på att göra just det och att leka över takterna tycker jag.
Dynamiken mellan tension och release i dina verk gillar jag också. Allt är så klockrent och korrekt och andå orginellt, Fyndigt, melodiöst och bra.

mvh


Edit:oj-sorry, entusiatisk och nyfiken..mvh


« Senast ändrad: 04.06.2012, 23:07:36 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det sitter skönt med dessa instrument tillsammans. Jag kan dock inte bestämma mig för var man befinner sig då man hör stycket. Det är ju lätt att associera till naturen då man hör dina stycken men här vet jag inte riktigt var man befinner sig. Har du liknande associationer då du skapar eller efteråt lyssnar på ett stycke du har skapat?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju två följsamma teman som du har flätat ihop snyggt - kanske ett tredje kan komma in i mitten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå,det funkar fint detta Per.

Har väl inga fler tips än att det kunde vara lite längre..Fräck pianobasgång..Du har ju asskönt pianoljud! Kanske lånar ditt pianoljud till min låt "Ballad of a lost friend",om jag får?

Vad kostar den däringa Aliciakeys pluggen?

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här gillade t.o.m. jag... Riktigt skönt pianosound där. Vad är det för nåt?
Riktigt bra låt, och som jag personligen gärna skulle höra lite sång på efterhand..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Attans vad du kan får till det Per gillar ditt pianospel! :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Åh cello *kärlek*

Jag gillar den, men har lite svårt att landa i en känsla/scen, hamnar i något folkhav på en gata strax ovanifrån sett? :P Skämt o sidor, inte alls tokigt, det känns som något behöver göras med cellon i mixen, vet inte vad, har inte erfarenheten. Annars tummen upp!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION UPPLADDAD!

Tack till alla för tyck på förra verren!

Åh cello *kärlek*

Jag gillar den, men har lite svårt att landa i en känsla/scen, hamnar i något folkhav på en gata strax ovanifrån sett? :P Skämt o sidor, inte alls tokigt, det känns som något behöver göras med cellon i mixen, vet inte vad, har inte erfarenheten. Annars tummen upp!

Cello är älskningsstråket för mig  också :) Kommer du på vad så skriv det! :)
Kul att du gillar det!

Attans vad du kan får till det Per gillar ditt pianospel! :)

Tack! Jag ritar fortfarande Peo ;) Men visst spelar jag 50% av materialet innan jag ritar,numera  :)

Det här gillade t.o.m. jag... Riktigt skönt pianosound där. Vad är det för nåt?
Riktigt bra låt, och som jag personligen gärna skulle höra lite sång på efterhand..

Pianot heter Alicias keys. Kul att du gillade! Förhoppningsvis blir det en visa av grundmelodin och refrängen (som inte finns med i denna) längre fram! :)

Jorå,det funkar fint detta Per.
Har väl inga fler tips än att det kunde vara lite längre..Fräck pianobasgång..Du har ju asskönt pianoljud! Kanske lånar ditt pianoljud till min låt "Ballad of a lost friend",om jag får?
Vad kostar den däringa Aliciakeys pluggen?

Tror den kostar 99euro elelr nåt sånt, om jag inte minns helt fel hur det förhåller sig. Visst kan du få hjälp med det. Skicka midin bara så får du en wav tillbaka. :)

Det är ju två följsamma teman som du har flätat ihop snyggt - kanske ett tredje kan komma in i mitten?

Jag har ett tema till faktiskt! (Som inte är med i denna). Det blir refrängen i visversionen och bör väl därför vara med i den här också.. Tack för lyssning!
Jag brukar ha 2-3 teman i alla de här styckena som jag behandlar enligt min egen "form" som jag skapat för hur dessa stycken ska vara "konstruerade".

Ja det sitter skönt med dessa instrument tillsammans. Jag kan dock inte bestämma mig för var man befinner sig då man hör stycket. Det är ju lätt att associera till naturen då man hör dina stycken men här vet jag inte riktigt var man befinner sig. Har du liknande associationer då du skapar eller efteråt lyssnar på ett stycke du har skapat?

Tack MAx.
Ibland är det så.

Akustisk nylonsträngad som spelas med fingrarna utan att röra till det och inte med plektrum kanske ????
Och som utelämnar de bastoner som behövs till fördel för cellon ???? Eller spelar sparsam bas, kompar med I och M finget med de  och låter samtigt melodin spelas på ljusa e-strängen ??? IV-V-I i kadensen istället för  rock/jazzens II-V-I och litet skiftningar mellan dur och moll i paralell ???? Ibland när jag hör dig spela tänker jag på harmonisk moll skala, eller är det fel ??
Kanske skiftningar mellan dur och moll som gör att jag tänker så??

 Synd att jag spelar nylonsträngat så sällan för tremolo på melodin är snyggt ibland om ett annat instrument spelar ett annat ackord, imposition, än gitarrens kompfingrarna för att skapa spänning och dynamik utan att använda sig av t. ex altereringar/ outside toner i dominanten. Nu är det tyvärr år sedan mina fingrar kunde spela ett godkänt tremolo......

Vilken/vilka skala/tonart eller ackord ??? Klick (bmp) ??? (nyfiken)

Tänkte vi kunde köra ett samarbete i jazzriktning av den här lite längre fram, om du vill. Jag gör tre olika versioner, en åt gången. Först vill jag ha den här färdig, innan samarbete med dig eller asti/marre som jag tänkte skulle hjälpa till med en vis-version, kan påbörjas. Om du och asti/marre vill förstås  :rolleyes:


Citera
Lyrik och sång ??? Skall du sjunga ??? (Läste i en gammal tråd att Marre tyckte du var träffsäker på svåra toner i en passage..)

Nej det skulle jag inte vilja påstå  :rolleyes: (Att jag kan sjunga.  :lol: )

På fyllan låter jag genuin, men kanske inte så träffsäker  :lol:

Citera
Du får nog plats med pianot också och det går ändå att få det låta lättlyssnat för örat och luftigt - du spelar ju suveränt
och jag tycker att ditt pianolir är så fyndigt och fint. Läser en bok nu som heter Targeting som handlar om att ge melodier
och solon en mening/göra dem meningsfulla. Du är en mästare på att göra just det och att leka över takterna tycker jag.
Dynamiken mellan tension och release i dina verk gillar jag också. Allt är så klockrent och korrekt och andå orginellt, Fyndigt, melodiöst och bra.
Edit:oj-sorry, entusiatisk och nyfiken..mvh

Oj, det var roligt att höra! :) Jag hade aldrig läst om tension och release (länge sen) och när nån förklarade det för mig så var det sådana principer jag hade använt inom inte bara musik sen tonåren. Även i bildkonst och foto, finns liknande principer som säkert kan formaliseras matematiskt, om man vill. (Det har säkert redan gjorts.)

Flumdefinitionen kan väl uttryckas: "Nåt händer och drar, men det finns ändå en balans och motvikt till det som drar!"  :rolleyes:



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alright!

Nu har jag fått ihop nåt som är halvvägs i mål! Stycket ligger i första inlägget!

:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter riktigt,riktigt bra nu. Mer gediget och litet tightare nu och det är fantastiskt hur instrumenten kommer in i början av låten där pianot spelar basen för att sedan även börja melodin. Känns välspelad bra komponerad väl arbetet och i en litet ny stil jmf med dina andra alster.
 Det är spännande hela tiden och instrumenten funger bra med varandra, inväntar oboen..
Undrar om du tänker dig reffen direkt efter detta stycke eller var du tänkt dig placera den ????


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite The Tempations där i början - stråkarna.
Det svänger om det hela. Vad gäller melodin växlar den mellan cellon och pianot, väl?
Tror detta kan bli en bra visa med sång.
Du är en jättebra melodimakare!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fi faen vad fräckt detta blev!

Den malande pianobasgången är kalas genom alstret..Jag tappade kort fokus nånstans där på första tredjedelen där stråkarna inte riktigt hamnade på den takt som mitt huvud räknade.Jag diggade med foten ett..två..tre..snabbt,vet inte om du förstår och det är inget märkvärdigt - men typ du började med stråket på två-tre istf ett nån gång--Men du är klart bättre på matte än mig så jag tappade säkert bara fokus  :) Vill du så får du tidsangivelse,men som sagt det är ingen bigdeal.

Lysande när pianot sprudlar av solofrenesi där på slutrakan och felan knyter ihop säcken - svinbra blir mitt slutord på denna.
Jag slänger upp fyra hattar och kastar upp den sista där på pianofelasolorakan - grymt!


Min ballad:
Schysst Per,jag har lite lir kvar..skickar över en midi då allt sitter..

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION! (igen) Men nu arbetar jag inte vidare på den här förrän imorgon.

Låter riktigt,riktigt bra nu. Mer gediget och litet tightare nu och det är fantastiskt hur instrumenten kommer in i början av låten där pianot spelar basen för att sedan även börja melodin. Känns välspelad bra komponerad väl arbetet och i en litet ny stil jmf med dina andra alster.
 Det är spännande hela tiden och instrumenten funger bra med varandra, inväntar oboen..
Undrar om du tänker dig reffen direkt efter detta stycke eller var du tänkt dig placera den ????

Tack, kul att du gillar! Ja, den är kanske i lite annan stil? Refrängen är inte med än (inte heller på nyaste som jag precis tankade upp). Kanske använder jag den bara i visversionen :)

Lite The Tempations där i början - stråkarna.
Det svänger om det hela. Vad gäller melodin växlar den mellan cellon och pianot, väl?
Tror detta kan bli en bra visa med sång.
Du är en jättebra melodimakare!

Kul att du gillar, du med! I gamla versionen växlade den så ja. Lite så nu också. Det gäller att få till ett dialog-artat samspel mellan instrumenten.

Fi faen vad fräckt detta blev!
Den malande pianobasgången är kalas genom alstret..Jag tappade kort fokus nånstans där på första tredjedelen där stråkarna inte riktigt hamnade på den takt som mitt huvud räknade.Jag diggade med foten ett..två..tre..snabbt,vet inte om du förstår och det är inget märkvärdigt - men typ du började med stråket på två-tre istf ett nån gång--Men du är klart bättre på matte än mig så jag tappade säkert bara fokus  :) Vill du så får du tidsangivelse,men som sagt det är ingen bigdeal.
Lysande när pianot sprudlar av solofrenesi där på slutrakan och felan knyter ihop säcken - svinbra blir mitt slutord på denna.
Jag slänger upp fyra hattar och kastar upp den sista där på pianofelasolorakan - grymt!

Min ballad:
Schysst Per,jag har lite lir kvar..skickar över en midi då allt sitter..

:D Gör det!
Det är uppe ny version nu, finns den där mattegrejen kvar, så är det klart jag är intresserad :D

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken frenesi som byggs upp här, från det relativt stillsamma introt fram till drygt en minut så stegras hela stycket intensivt, och pianot briljerar från 3:46..det är helt makalöst framöver i det här stycket, vilken ekvilibristik i ditt tonsättande ^_^

Cellon och den ljusa stråken sätter ytterligare en fin prägel :wub:

Bland de absolut bästa stycken jag hört från dej, och det är inte lite det!

/Marre

 
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
håller med ,marre, jag -det är ett av de allra bästa. sista verren imponerar pianot mer på
än tidigare, samtidigt som de andra instrumenten gör sitt.
spännande att följa den här låten från ide´till något så här bra.
skall lyssna mer ikväll få se om jag kommer upp med någon kommentar...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar det mörka pianot och cellotemat.

Kanske något trångt i bas ~300 Hz-bandet där i början.

jag skulle vilja höra ett instrument till för att feta till temat ytterliggare. flöjt?

Det finaste som gnidits fram mot strängar sedan Grekernas storhetstid. Springarna står i kö att få delge dig sina välljudande tagel.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar det mörka pianot och cellotemat.

Kanske något trångt i bas ~300 Hz-bandet där i början.

jag skulle vilja höra ett instrument till för att feta till temat ytterliggare. flöjt?

Det finaste som gnidits fram mot strängar sedan Grekernas storhetstid. Springarna står i kö att få delge dig sina välljudande tagel.

Hej hej. Jo, du kan ha rätt om högre basfrekvenserna där. Nja, försöker hålla mig under 5 instrument här, däremot gör ju oboen väldigt litet stora delar. Den når nästan lika högt som flöjt? :)

Tack!

Vilken frenesi som byggs upp här, från det relativt stillsamma introt fram till drygt en minut så stegras hela stycket intensivt, och pianot briljerar från 3:46..det är helt makalöst framöver i det här stycket, vilken ekvilibristik i ditt tonsättande ^_^

Cellon och den ljusa stråken sätter ytterligare en fin prägel :wub:

Bland de absolut bästa stycken jag hört från dej, och det är inte lite det!

Ojoj, kul att du gillar! Ja, jag tycker också den funkar rätt bra, går att lyssna även en halv vecka efteråt :D

håller med ,marre, jag -det är ett av de allra bästa. sista verren imponerar pianot mer på
än tidigare, samtidigt som de andra instrumenten gör sitt.
spännande att följa den här låten från ide´till något så här bra.
skall lyssna mer ikväll få se om jag kommer upp med någon kommentar...

Ok, tack! Ja, återkom gärna!

Känns väl som stora delar av strukturen är färdigt, bara småfiffel kvar  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Det heter ju "pianostycke 14" men detoaktat kunde pianot ge lite mer utrymme åt dom andra fina instrumenten för att få en bättre balans i mixen. Hör ju att nån oboe eller dylik pipa förtvivlat försöker få sig hörd liksom även nåra strängar som ville komma fram. Kolla även nivåerna, känns stundom som om det närmar sig "rött" ibland. Men som sagt så funkar låten bara du aningen skruvar på mixen!  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, du har helt rätt om t ex oboen, nivåerna är överlag åt skogen :)

Ska kolla till nästa version!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kan inte riktigt ta mig till melodin av någon anledning. Visst låter det bra, men tycker den påminner ganska mycket om annat jag har hört från dig. Progressionen känns välbekant. Man har ju blivit bortskämd på sistone med helt nya grepp från dig.

Pianoljudet låter mycket bra. Lite mekaniskt spel, det låter som att båda händerna spelar monofoniskt. Saknar några toner som får klinga ut fast nya toner tar vid.

Cellon låter gudomligt bra generellt, helt naturlig i legatospelet. Lite onaturlig i atacken på 8-delarna.

Violinen låter inte riktigt lika bra, staccatot låter metalliskt. Tycker att violinen har en märklig undanskymd biroll i stycket också, och är för låg i volym.

Oboen hörs knappt, och det lilla som hörs låter inte heller så bra, metallisk även den.

Men det låter mycket bättre om dina låtar nu än för ett par år sedan.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra. Vettiga åsikter om mixen!

Tackar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
---
« Senast ändrad: 16.06.2012, 01:36:30 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan inte riktigt ta mig till melodin av någon anledning. Visst låter det bra, men tycker den påminner ganska mycket om annat jag har hört från dig.

Flera har sagt att melodin inte alls låter "jag"  och att det kinesiska är puts väck (förutom på slutet i många-noter-partiet) :)

Själv tycker jag melodin är rätt medioker, eller nja, "hyfsad". Men att det låter bra när den får samsas i flerstämmiga partier..
Jaja..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny version! (final1) :rolleyes:

Vad är nytt?
Kontrapunktpartierna låter bättre inatt  :rolleyes: än på förra verren. Feeda gärna på om dessa låter rörigt, och gärna med tidsangivelser då :)

Nu har alla instrument lite mer och göra, inte bara piano :) Samspelet likaså och så är hör jag att dist. Men låten funkar nog att lyssna på och såga på ...

-----

Så vad tycks? Några önskemål? :D Några dåliga grejer och några goda idéer?
Alla tankar välkomnas :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vilket ljud!!
Allt låter skitbra,på riktigt liksom.. ;)
Och att sitta och sätta 'pluppar' i Midiföntret,snacka om stor jobb.
I'm impressed..Och Pianot.. Mumma..(Ett sånt får det nog bli,fast jag är även nyfiken på "The Giant" http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-kontakt/the-giant/

Har du lyssnat på det,och vad tycker du i sådana fall??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Roligt att du blev impad. det "stora jobbet" är inte särskilt jobbigt ;)

Ang. Giant.
Funderar på att "testa" det ;) för att se om det är något att köpa. HAr ju fått väldigt bra kritik....

Tror det var Larsson som sa till mig när vi träffades att han tyckte lät skitbra. Värt att skaffa verkar det, alicia som flygel och giant som stand-up ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det låter bättre om mixen generellt, men det är en bit kvar. Det finns ett dilemma. Oboen och violinen skulle jag vilja ha högre i mixen, men då kommer det att låta sämre då de instrumenten inte alls låter lika bra som cellon och pianot, som sagt. Oboen har en onaturlig staccatoattack, alldeles för skarp och metallisk. Antar att det är EWQLSO? Prova att ställa attacken lite snällare. Violinen har rätt attack men blir machinegun i staccato. Testa andra round-robininställningar där.

Reagerade inte på någon dist.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
RR ska fixas för violinen. Och jag ska testa att fila till violinen (och oboen) så de låter bättre, så höjning kan ske. (Måste ju vara nåt mixmässigt problem!)
Mycket bra feed!

Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Det finns ett dilemma. Oboen och violinen skulle jag vilja ha högre i mixen, men då kommer det att låta sämre då de instrumenten inte alls låter lika bra som cellon och pianot, som sagt. Oboen har en onaturlig staccatoattack, alldeles för skarp och metallisk.

Jag har mixtrat med violinen och oboen nu och gör inte mer på denna. Lyssna gärna och säg om det är orealistiskt. Skarp och metallisk, hur låter en oboestaccato egentligen tycker du  :rolleyes:

DEt fainns för övrigt RR i violinspiccato inställningen, så det borde inte låta machinegun. (Allltså när du lyssnade på förra verren.)

Dessutom har jag försökt minska den improviserande känslan för vissa stämmor

-----------------
SLUTGILTIG VERSION

Jag kör med en pianokvartett: Piano, cello, fiol och oboe.

Vad är nytt?
Lite småfix på noter, och i mixen har jag försökt få fram violinen lite bättre (och oboen)

Så, vad tycks om skiten då? :D
« Senast ändrad: 17.06.2012, 12:24:04 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Lyssnade just precis - Detta är ju det bästa någongsin... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Du är verkligen en kompositör. Snygg sammanflätning av olika instrument. Kul när det rockar lite där kring 01:30. Väldigt snygga instrumentljud. Alicia keys piano läste jag och fortfarande EWQLSO Gold?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnade just precis - Detta är ju det bästa någongsin... :)

Tack! :) Blir glad!

Du är verkligen en kompositör. Snygg sammanflätning av olika instrument. Kul när det rockar lite där kring 01:30. Väldigt snygga instrumentljud. Alicia keys piano läste jag och fortfarande EWQLSO Gold?

Är jag verkligen en kompositör? :D Haha, trevligt att du tycker det - nu kan jag börja gå runt i en jättelik kravatt med frisyr som Beethoven och dirigera trafiken på stan! :D

Oboen är ewql, men fiolen och cellon är LA strings. Grymmaste solostråket som finns, sägs slå vienna! (Och de är inte nån industristandard men de är dyrast på marknaden oavsett vad det gäller! Men oftast bäst)

Ewql har riktigt usla solo-instrument för stråk. Men deras träblåset låter bra och har många artikulationer. (Deras cello har inga alls, om de inte ändrat det i och med nyare play-versionen.)

------------

Flyttar över den här till färdiga. Men det är förstås fritt fram att klaga på mix fortfarande, även gillande och ogillande omdömen om mitt magnifika opus mottages tacksamt ;)
« Senast ändrad: 18.06.2012, 04:34:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882