Kontrollrummet

Harmonica mike - Ballad of a lost friend

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Ballad of a lost friend
Artist:Hm
Kompositör/text:
Prod:Hm
Mix:Hm
Tillverkningsår:2012
Typ:Ballad


Hej gott folk.

Stora C tar en av mina musikpolare snart,mår inte bra så jag totade ihop ett litet alster som underlättar lite för mig..Honom kan jag inte hjälpa vilket känns
fördj--t.Jag vill inte att nån kommenterar den tragiken,mera om musiken/melodin vore vänligt..

Vad vill jag då att ni tycker tilll om,ja gärna om ni hör nån igenkänningsfaktor i denna..Låten kommer in strax efter ett intro med vers å en reff..Har vers/stick/brygga för nästa reff å vers outro..men saknar text till det sista så jag kapade lite av totalen..

Jag och Göran komer nog att färdigställa denna så småningom,men ni får höra första korta utkastet med bara piano/sång.Jag har en envis halsfluss så sången låter inte som den brukar..

Texten:

Ballad of a lost friend

Sometimes the rain turnin´to snow and sometimes the wind is to weak to blow
and sometimes our life is fragile and thin - that´s why a ballad of a lost friend is harder to sing

And sometimes I will scare you when I´m crawlin´up behind,and sometimes you will see me when you drag the curtain down
and sometimes there is silence ´cause God ran out of tunes,(he is) making angels of musicians - to try to save a thousand souls..



Lägger in låten igen då jag har mer,tack alla för komentarer

Mike
« Senast ändrad: 08.06.2012, 13:29:21 by Harmonica mike »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vid en snabblyssning tycker jag sången funkar riktigt bra trots halsfluss.

Låten, ja det låter kanske som lite annat som existerar, men inget jag kommer ihåg eller som jag hör. Piano + sång är för övrigt en riktigt bra kombination, men det kanske funkar bättre med bas/gitarr/trummor och hela alltet, men jag är inte helt säker på det.

Fundera på bara piano + sång + kanske en cello som Göran filar till :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja,visst låter harmonierna lite bekanta,men inte sådär uppenbart och direkt som förra allstret!! ;) :D
Det här kan ni nog köra vidare på utan dåligt sammvete!
Och du,"Ge aldrig upp!!" :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är vackert det här! Och skönt ljud på både piano och stämband. Känner inte igen från någon annan låt.
Gör en så här enkel version också parallellt med vad ni kan göra tillsammans.
Det är som balsam för mina öron, att lyssna på dig!
Vad för piano i inspelningen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snabba comments - nice boys :)

Per:
Jo jag är nog inne på samma som dig,piano/sång..Möjligen en cello alternativt några hammondlinjer för att fullända,ackegura kan funka också pannat mot pianot...Vi får se då jag skrivit all text klar och melodin på vers/stick/outro..Introt sitter inte riktigt heller,men det är ju inte med här.Du skulle ha hört mig då jag kraxade in nya sångslasken tidigt i morse  :),kul att du tycker att det funkar trots allt.

Bjurte:
Jag fruktade din kommentar om igenkänningen Bjurte :) då du har bra koll..Min kvinna hörde faktiskt en annan låt i denna så jag snickrade lite på sångmelodin i morse för att komma undan,ser ut som om jag fixade det då.Avslöjar inte vad det var för låt,lite måste ni också få göra  :D

Stort tack för kommentarerna boys..Nu skall jag lite lyssna på vad alla andra pysslat med de sista veckorna..

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
 :huh: "She's a good girl, crazy 'bout Elvis,Loves horses and her boyfriend too" :huh:

Njaee,kanske liite... :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Fin låt till ledsamt öde :(
Denna hjälper jag gärna till med om jag får. Hör lite igenkänning från annat :)

Ha det gott
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max:
Det glädjer mig att du gillar pipan,jag fick yla flera ggr innan det lät någorlunda bra..Testade lite stämsång,men där skar det ihop ordentligt,frågan är väl om låten behöver det.Jag tror på sång/piano enligt Pers ide´..med nån cellostrof.Pianot är NI:s Acousticpiano med en massa modifieringar i soundet,typ kompressorer och dist/reverb..Lite midifeeling kvar som jag skall försöka få bukt med om detta blir en avskalad verre.Fläskar man på med fetarr så märks midifeelingen inte lika mycket.
Kul att du tyckte om låten Max,det värmer och är vad jag behöver just nu.

Bjurte:
Aha,den ja..men sorry njet :)

Gurano:
Jo jag testade lite sång i morse då stämningen var under isen..Helt riktigt så är det denna vi filade på för nån vecka sedan.Nu fick jag till en alternativ text/sångmelodi som lyfte det hela.Lägger om lite i arret också och kör över en verre till dig då jag satt lite till..Ändrade lite i tempot också..70 nu..

###############

Tack för kommentarerna boys  :wub:

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad bra! Både musik, text och inte minst din pipa. Griper tag i mig. Platsar snyggt bland pianoballader från John Hiat, Randy Newman, Tom Waits, Marc Cohn m fl. Ingen igenkänningsfaktor här.

Här är Randys I thinks it's going to rain today i Peter Gabriels snygga tolkning:

« Senast ändrad: 04.06.2012, 18:46:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad bra! Både musik, text och inte minst din pipa. Griper tag i mig. Platsar snyggt bland pianoballader från John Hiat, Randy Newman, Tom Waits, Marc Cohn m fl. Ingen igenkänningsfaktor här.

Här är Randys I thinks it's going to rain today i Peter Gabriels snygga tolkning:



Oj Micke,det var ett fint omnämnande,mycke tragik bakom tillkomsten av denna låt.Svårt att förvalta så ledsamma känslor till en låt som berör,stort tack för att du tyckte att jag nådde fram.Jag har lite till att förvalta i text sen så har jag nog denna,om vi inte bygger ut arret....Tror dock att jag sjunger om då jag frisknat till,fast många verkar gilla min slitna plågade pipa..

Oj vilken fin låt du bjöd på,väldigt känslosamt och ömt sjunget/lirat..Tom Waits har man ju hört några gånger,men de övriga är inte så kända i min musiksfär..Jag förstår dock att det är stora musiker och att bli nämnd i det sällskapet hedrar mig oerhört,tack Mikael.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
SKIIIITBRA DETTA!!!!
Riktigt ljuvlig ballad Du fått till.. Vilken hyllning... Sorry att en sån tragisk händelse ligger till grund för den bara..
Visst känns vissa harmonier igen - men det är inget som stör.. Det är bara så bra..
Din sjörövar-röst passar dessutom alldeles perfekt till de mer lugna tonerna..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En härlig ballad dessutom gillar jag din lite hesa röst Harmonica mike! :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Rösten är inte okej... URSÄKTA VAD SA DU? gud... Den är ju stenskön! Jag har faktiskt en kommentar på sången o nu tar jag mig vatten över huvudet då jag sjungit i 2 månader drygt... Jag tycker att du kanske skulle dra ut lite mer på tonerna det blir lite hoppigt? Men det kanske är det du menar med just rösten ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En skön början till en låt som lovar mycket - kan någonstans "höra" hur refrängen borde bli. Till skillnad från andra gillar jag inte det retro-vintage ljudet som pianot ger - det brumlar och brusar allt för mycket och tar fokus från din sång som trots krasslig låter fantastisk. Du spricker lite på "LIFE" och sjunger lite väl svenskt på "THOUSEND". Pianospelet är inte bara oklanderligt det är väldigt bra och igenkänningen ligger i den sista nedgången gissar jag - men det finns inga patent så kör på.

Följer denna :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En väldigt fin ballad det här är och det kommer att bli ännu bättre när din pipa inte är fullt så rosslig :D
Visst, raspighet i all ära, men din friska guldstrupe gör det här ännu snyggare, tänk att det vet jag :rolleyes:

Lite cello, och kanske nån finstämd gitarr kan förgylla, men jag tycker arret ska hållas sparsmakat på denna.
Texten berör och når fram.

Mycket bra.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En svagt brus hörs, men skönt retro på nåt sätt.
Nåt jag känner igen? Skulle i så fall vara The Impressions låt People are ready, även en cover av Rod Stewart.
Piano och sång funkar bra, lite Randy Newman som eq nämnde. Ingen bas eller trummor, kanske hihat slag efter tag. Kan ändå tänka mig en stråkkvartett som fyller ut mellan sångpartierna, skulle kanske göra låten än mer gripande.
Kan bli hur bra som helst, dvs ännu bättre


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj här har det lossnat med kommentarer,varit i stugan och sett vad ni alla skrivit,just love you guys and girls :)

Hogge:
Oj,tack det var fina ord.Sjörövarpipan,nja det är halsfluss som får mig att låta lite hes och rosslig  :)
Denna kommer jag att sjunga om och modifiera i text samt förlänga ordentligt..Jag har grundstrukturen klar,men nu skall det sättas och det går inte med nuvarande röst..

Synthen:
Thanx man..Lite halsfluss påverkan,det blir nog lite mindre rossel på slutverren..

Tigersjälen:
Skarp iakttagelse..Jag håller medvetet igen för att skona pipan både här och där och det blir faktiskt lite hoppigt.Kul att du diggar pipan ändå,men jag kan nog lite bättre vilket du skall få höra då jag blivit frisk.

Eddi:
Reffen,ja men det är den som börjar med:"And sometimes I will scare you"..Det som är före är en vers..
Jag försökte smyga bort från det rena pianosoundet som pluggen genererade..Lyssnar man på det klipp som EQ la in i tråden så låter mitt pianoljud väldigt snällt men ändå åt det hållet..Dividend har ett intressant pianosound som jag skall testa..man kan ju tänka sig en par olika pluggar i en kombo om pianot skall bära hela låten..Det kan bli intressant,och jag rattar vidare med ljudet och lite strul som inte finns med här tack och lov :)
Uttalet ja,jag lade ingen direkt energi på det då jag ville sätta sången innan halsen brakade ihop fullständigt och jag hade melodin..Nu kan jag knappt ta en ton så det var i grevens tid.Så fort jag är frisk så skall jag sätta all sång..Låten ser ut att landa på 4:20,med de delar jag har nu,så det kanske måste kapas lite.

Maria:
Tack Maria,du och jag är överens - jag sjunger bättre än så här när jag är frisk :) Jag tänker hålla allt enkelt tills all sång och piano sitter,sen kan man fundera på vad som skall till för att ytterligare förgylla..En rätt spelade ackegura skulle vara assnyggt och några lugna mörka cellostråk..

Tokai/Staffan:
Oki,jag skall kolla på spotify om tipsen du gav..Är det för uppenbart så får jag fila lite då alstret fortfarande befinner sig på ide´stadiet..Vi får se om jag kan förvalta detta till nåt vackert,nu blir jag mest ledsen då jag hör den.Låten behöver en strimma hopp och jag har kanske en ide´för det..
Ja ljudet är twekat med dist och reverb å överkomprimering på olika spår,tanken var risig inspelning och "live" med mycke feeling..Jag är nog inte där än,åtmonstone inte med sången men det kommer när jag frisknat till..Pianot är marigare att få till soundmässigt då det är midi som sagt.

########################

Vilka fina kommentarer jag fått av er alla till den för mig mycket känslosamma låten.Jag skall försöka förvalta detta och göra den till en sorgsen men fin ballad med en strimma hopp..Tack till Bjurte för den ide´n..

Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Tokai/Staffan:
Oki,jag skall kolla på spotify om tipsen du gav..Är det för uppenbart så får jag fila lite då alstret fortfarande befinner sig på ide´stadiet..Vi får se om jag kan förvalta detta till nåt vackert,nu blir jag mest ledsen då jag hör den.Låten behöver en strimma hopp och jag har kanske en ide´för det..
Ja ljudet är twekat med dist och reverb å överkomprimering på olika spår,tanken var risig inspelning och "live" med mycke feeling..Jag är nog inte där än,åtmonstone inte med sången men det kommer när jag frisknat till..Pianot är marigare att få till soundmässigt då det är midi som sagt.


V
Micael

People get ready heter låten, inte "are". Minnesfel.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Tokai/Staffan:
Oki,jag skall kolla på spotify om tipsen du gav..Är det för uppenbart så får jag fila lite då alstret fortfarande befinner sig på ide´stadiet..Vi får se om jag kan förvalta detta till nåt vackert,nu blir jag mest ledsen då jag hör den.Låten behöver en strimma hopp och jag har kanske en ide´för det..
Ja ljudet är twekat med dist och reverb å överkomprimering på olika spår,tanken var risig inspelning och "live" med mycke feeling..Jag är nog inte där än,åtmonstone inte med sången men det kommer när jag frisknat till..Pianot är marigare att få till soundmässigt då det är midi som sagt.


V
Micael

People get ready heter låten, inte "are". Minnesfel.

Mmmm..Där satt den ja.Det finns likheter i nedgången speciellt mot slutet.Balansgång huruvida jag gör nåt åt det.Jag skriver låten klart då jag har lite annat som skall in samt intro vilket bryter så långt man kan komma från likheterna till people get ready..
Då får vi ta ställning till om det är för plagiatat eller inte..Tack för feeden Staffan

Mike


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter toppen så långt.det första på pianot låter dock som en miss.
gillar det enkla med piano och sång .visst finns det lite likheter med  people get r,,
men inget jag stör mig på. ska bli spännande och se hur du bygger vidare på den

allt gott mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag lyssnade idag på originalversionen av People get ready, likheter finns men inte nån stöld direkt. Gillar The Impressions, pga läckra gitarrprylar, bättre än med Rod Stewart och Jeff Beck. Låten är väldigt religiös. Men texten känns lite läskig. Fritt översatt: Folk, var beredda, det kommer ett tåg. Du behöver ingen biljett, bara att kliva på, osv
Till vardå? Himmelriket? Jordan nämns i låten. Är det till Israel?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Några till komments,nice boys :)

Ola:
Ja jag klippte lite slarvigt i slutet av ett intro som jag filar på så det låter lite skumt.Sen kommer jag in med sången lite mysko,men jag kör in allt då jag fått tillbaka sångrösten.People ja,tack Ola - det finns ju lite men inte så störande.Lyssnar man på originalet så kommer jag undan hoppas jag.
Det blir definitivt mer,jag har nästan pianoarret klart nu tror jag,sen skall det dit sång och sen så..Men jag håller nog denna enkel i arret,lirade lite acke idag och det skulle nog sitta snyggt om jag får upp hastigheten på fillsen.

Staffan:
Jag håller med om Impressions verren,den är lysande.Sen har jag en egen favorit på den låten - Eva Cassidy.När det gäller texten på den låten så vill jag att dom menar - hoppa på innan tåget passerar - Lite Robert Johnsons vägkorsfunderingar.
Men men,det är en annan och betydligt bluesigare diskussion :)

Tack för kommentarerna boys

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
 :wub: :wub: :wub:

Och så lite blandad doooh-bakgrund på denna och oj vilken hit ni har! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
:wub: :wub: :wub:

Och så lite blandad doooh-bakgrund på denna och oj vilken hit ni har! :)

Mmm..Det skulle också kunna bli snyggt,kanske i introt.Jag spånar för fullt på lyrics nu då jag tror att jag har den.Låten kanske blir för sorglig för att erövra världen,så jag känner mig nöjd om den berör någons själ..Jag fick ju tre av dig så här får du en tillbaka  :wub:

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Verkligt synd att jag inte hann med i lyssningen men antar att du snart kommer upp med följande version. Allt gott! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............